Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Warunki przechowywania i sprzedaży produktów rolnych

ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – rolnik 601003

ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – technik agrobiznesu 331402

ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – technik rolnik 314207

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: rolnik (kod cyfrowy zawodu 601003), technik agrobiznesu (kod cyfrowy zawodu 331402) oraz technik rolnik (kod cyfrowy zawodu 314207): prowadzenie produkcji rolniczej – wykonywanie prac związanych z prowadzeniem produkcji roślinnej i zwierzęcej, prowadzenie i obsługiwanie pojazdów, maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz prowadzenie sprzedaży zwierząt i produktów rolnych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób zrozumiały i obrazowy, z użyciem słownictwa zawodowego – zagadnień dotyczących głównych zasad przechowywania i sprzedaży produktów rolnych, a także typowych przyczyn powstawania strat w czasie przechowywania oraz transportu produktów rolnych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodach: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej:

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:

ROL.04.7 Organizowanie zbytu zwierząt gospodarskich i produktów rolnych

Osoba ucząca się:

ROL.04.7.3) przygotowuje produkty pochodzenia roślinnego do sprzedaży:

  • ROL.04.7.3.1) określa warunki przechowywania produktów pochodzenia roślinnego w zależności od przeznaczenia;

  • ROL.04.7.3.2) przygotowuje magazyny i pomieszczenia do przechowywania produktów pochodzenia roślinnego zgodnie z określonymi wymaganiami i normami;

  • ROL.04.7.3.3) wykonuje czynności przygotowujące produkty pochodzenia roślinnego do sprzedaży.

ROL.04.7.4) określa sposoby sprzedaży produktów pochodzenia roślinnego:

  • ROL.04.7.4.2) ustala warunki sprzedaży produktów pochodzenia roślinnego;

  • ROL.04.7.4.3) ustala warunki sprzedaży produktów roślinnych.

ROL.04.7.6) przygotowuje zwierzęta i produkty pochodzenia zwierzęcego do sprzedaży:

  • ROL.04.7.6.1) dobiera sposoby przygotowania zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego do sprzedaży;

  • ROL.04.7.6.2) wykonuje czynności przygotowujące zwierzęta i produkty pochodzenia zwierzęcego do transportu i sprzedaży;

ROL.04.7.7) określa sposoby sprzedaży zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego:

  • ROL.04.7.7.1) określa przepisy normujące sprzedaż zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego;

  • ROL.04.7.7.4) określa warunki sprzedaży produktów pochodzenia zwierzęcego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Wizualizacja 2D Produkcja i przechowywanie produktów rolnychDaYt7o8huWizualizacja 2D Produkcja i przechowywanie produktów rolnych

Praca z wizualizacją 2D wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie zasad przechowywania i transportu podstawowych w obrocie gospodarczym produktów rolnych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego: ziemniaków, rzepaku, zbóż, mleka, jaj.

Film instruktażowy (tutorial) Technologie przechowywania i przygotowania do sprzedaży produktów rolnychDwB81PeUkFilm instruktażowy (tutorial) Technologie przechowywania i przygotowania do sprzedaży produktów rolnych

Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • opisywanie nowoczesnych i tradycyjnych technologii przechowywania i obiektów przechowalniczych,

  • charakteryzowanie stosowanych obecnie sposobów przedłużania świeżości i bezpiecznego pakowania produktów rolnych.

Dokumentacja interaktywna Organizacja produkcji i sprzedaży produktów rolnychDhbQjk35pDokumentacja interaktywna Organizacja produkcji i sprzedaży produktów rolnych

Praca z dokumentacją interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • poprawne wypełnianie dokumentacji niezbędnej w samodzielnym prowadzeniu produkcji rolniczej oraz przechowywaniu i sprzedaży produktów rolnych,

  • analiza dokumentacji i umiejętność poszukiwania wiedzy niezbędnej do jej poprawnego wypełnienia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD2soVs1swInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu przechowywania produktów rolnych.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDo0eEh4NNSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD1C8gOFJFPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDK8JnqcnmPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDYohfoAFMNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑materiał, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej warunków przechowywania produktów rolnych.

Instrukcja użytkowaniaD17eVIU5hInstrukcja użytkowania– objaśnia działanie e‑materiału oraz jego poszczególnych elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej. Wątki zasygnalizowane w filmie instruktażowym (tutorialu) zostały rozwinięte w wizualizacji 2D i tekstowych materiałach informacyjnych.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • wizualizacja 2D Produkcja i przechowywanie produktów rolnych z 7 ćwiczeniami,

  • film instruktażowy (tutorial) Technologie przechowywania i przygotowania do sprzedaży produktów rolnych z 2 ćwiczeniami,

  • dokumentacja interaktywna Organizacja produkcji i sprzedaży produktów rolnych z 4 ćwiczeniami.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są z pracą w gospodarstwie rolnym. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

1. Wizualizacja 2D Produkcja i przechowywanie produktów rolnych

Praca w grupach i całego zespołu klasowego

Metoda Philips 66. Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup i informuje, że zadaniem uczniów będzie zapoznanie się z wizualizacją i opracowanie jednego z zagadnień:

  • grupa I – warunki przechowywania ziemniaków,

  • grupa II – warunki przechowywania pieczarek,

  • grupa III – warunki przechowywania rzepaku,

  • grupa IV – warunki przechowywania zboża,

  • grupa V – warunki przechowywania mleka,

  • grupa VI – warunki przechowywania jaj.

Zespoły mają 6 minut, aby przygotować swoje opracowania. Każda grupa wyłania też lidera, który będzie przedstawiał rezultaty pracy po każdej rundzie. Po upływie pierwszych 6 minut liderzy prezentują odpowiedzi na forum klasy. Wszyscy uczniowie je komentują, zwracając uwagę na to, co jest nieprecyzyjne lub niezrozumiałe. Następnie każdy z zespołów ponownie podejmuje pracę w celu udoskonalenia swojej odpowiedzi. Po upływie kolejnych 6 minut liderzy ponownie przedstawiają informacje na forum klasy – ten etap kończy się porównaniem wyjaśnień i ich ulepszeń oraz zapisaniem wniosków końcowych albo decyzją o ponownej pracy nad odpowiedziami przez kolejne 6 minut.

Na koniec uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia powiązane z multimedium i prezentują wyniki na forum klasy.

2. Film instruktażowy (tutorial) Technologie przechowywania i przygotowania do sprzedaży produktów rolnych

Praca w parach i całego zespołu klasowego

Quiz. Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary. Informuje, że zadaniem każdej z nich będzie przygotowanie 10 pytań na temat: „Technologie przechowywania i przygotowania do sprzedaży produktów rolnych”. Zadanie jest wykonywane na podstawie informacji zawartych w filmie instruktażowym z e‑materiału. Po upływie wyznaczonego czasu pary wymieniają się pytaniami. Następnie mają 10 minut na rozwiązanie quizu. Na koniec nauczyciel weryfikuje odpowiedzi i pyta uczniów, czy któreś z pytań były dla nich szczególnie trudne (jeśli tak – dlaczego).

3. Dokumentacja interaktywna Organizacja produkcji i sprzedaży produktów rolnych

Praca w parach i całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z wnioskami zamieszczonymi w dokumentacji interaktywnej. Wybierają jeden z nich i szczegółowo go analizują, jednocześnie przygotowują krótki algorytm ułatwiający wypełnienie tego wniosku. Ochotnicy prezentują algorytmy na forum klasy, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność oraz w razie potrzeby je uzupełnia. Podczas tej fazy lekcji powinny zostać omówione wszystkie wnioski zaprezentowane w multimedium.

Na koniec cały zespół klasowy wspólnie wykonuje ćwiczenia do multimedium, a nauczyciel na bieżąco sprawdza poprawność odpowiedzi.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Praca uczniów poza zajęciami

Materiały umożliwiają też pracę uczniów poza zajęciami, w trakcie przygotowań do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Wizualizacja 2D Produkcja i przechowywanie produktów rolnych

Praca w grupach

Mapa pojęć. Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup i informuje, że zadaniem uczniów będzie zapoznanie się z wizualizacją i opracowanie w formie mapy pojęć jednego z zagadnień:

  • grupa I – warunki przechowywania ziemniaków,

  • grupa II – warunki przechowywania pieczarek,

  • grupa III – warunki przechowywania rzepaku,

  • grupa IV – warunki przechowywania zboża,

  • grupa V – warunki przechowywania mleka,

  • grupa VI – warunki przechowywania jaj.

Po zakończeniu pracy mapy zostają umieszczone na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formacie JPG lub PDF. Kolejnym zadaniem grup jest przygotowanie oceny koleżeńskiej: które notatki są najlepsze pod względem zawartości merytorycznej, formy ułatwiającej zapamiętywanie oraz szaty graficznej. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na zajęciach.

2. Film instruktażowy (tutorial) Technologie przechowywania i przygotowania do sprzedaży produktów rolnych

Praca indywidualna

Quiz. Na podstawie obejrzanego filmu Technologie przechowywania i przygotowania do sprzedaży produktów rolnych uczniowie przygotowują 15 pytań testowych, korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na ZPE. Quizy mogą być wykorzystane jako podsumowanie pracy na zajęciach.

3. Dokumentacja interaktywna Organizacja produkcji i sprzedaży produktów rolnych

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z wnioskami zamieszczonymi w dokumentacji interaktywnej, a następnie wykonują ćwiczenia znajdujące się w tej sekcji.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej. W ten sposób, oprócz sprawdzenia swojej wiedzy, ugruntowują umiejętności niezbędne do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Wizualizacja 2D Produkcja i przechowywanie produktów rolnych

  • przy analizie wizualizacji 2D należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadania;

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).

Film instruktażowy (tutorial) Technologie przechowywania i przygotowania do sprzedaży produktów rolnych

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania, a poza tym mogą służyć pomocą jako eksperci, kiedy pytania quizowe sprawiają trudność innym osobom.

Dokumentacja interaktywna Organizacja produkcji i sprzedaży produktów rolnych

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z możliwości powiększania tekstu;

  • uczniowie z dysleksją i trudnościami z koncentracją mogą zapoznawać się z dokumentami we własnym tempie;

  • uczniowie zdolni mogą wybrać konkretną gałąź produkcji rolnej, np. uprawę pieczarek, pomidorów, produkcję jaj, zebrać potrzebną dokumentację i przygotować wykład lub scenkę dramową ukierunkowaną właśnie na tę działalność.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści