E-materiały do kształcenia zawodowego

Jaki to dokument?

EKA.03. Opracowywanie materiałów archiwalnych - technik archiwista 441403

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik archiwistaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik archiwista

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑azure

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik archiwista 441403. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:

EKA.03. Opracowywanie materiałów archiwalnych

  • Opracowanie dokumentacji aktowej, technicznej i geodezyjno‑kartograficznej

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji EKA.03 Opracowywanie materiałów archiwalnych:

  • segreguje, klasyfikuje i inwentaryzuje dokumentację.

E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • uczenie się i rozwiązywanie problemów;

  • myślenie – dostrzeganie zależności przyczynowo‑skutkowych i funkcjonalnych oraz złożoności zjawisk;

  • poszukiwanie, segregacja i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł; -doskonalenie się – elastyczne reagowanie na zmiany i poszukiwanie nowych rozwiązań.

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia: EKA.03.3. Opracowanie dokumentacji aktowej, technicznej i geodezyjno – kartograficznej

Uczeń:

3) segreguje, klasyfikuje i inwentaryzuje dokumentację aktową, techniczną i geodezyjno‑kartograficzną.

E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑zasobów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego.

E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej dla nauczyciela jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał składa się z jednego materiału multimedialnego.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDWJqrJMmWInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podatków.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1DxhF9T1Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDyViybpZZPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDjg3Pr96JPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1EgnfWqtNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD6w9jxCOXInstrukcja użytkowania objaśniająca działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Spis treści e‑materiału

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik archiwista

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie pojęć związanych z klasyfikowaniem i kwalifikowaniem różnych typów dokumentów.

Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Program ćwiczeniowy „Klasyfikowanie i kwalifikowanie dokumentów”

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z zawartością instrukcji do programu ćwiczeniowego oraz instrukcji korzystania z Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt - JRWA (praca indywidualna). Na podstawie instrukcji uczniowie mogą stworzyć słowniczek najważniejszych pojęć; to pomoże np. w czasie dyskusji czy burzy mózgów. Można też rozważyć, by uczniowie na podstawie materiału multimedialnego zaproponowali hasła do krzyżówki lub słowa kluczowe.

  • Nauczyciel omawia  przedstawione w materiale zagadnienia, piramidę potrzeb, kosztu alternatywnego, krzywej możliwości produkcyjnych, pojęcia dotyczące rynku, popytu, podaży, elastyczności popytu i podaży. Uczniowie na forum klasy wspólnie próbują wskazać na przykładach rodzaje potrzeb i zakwalifikować je do poszczególnych kategorii potrzeb, koszt alternatywny, przykłady popytu elastycznego, zależności (praca całego zespołu klasowego).

  • Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się ze wskazaną przez nauczyciela częścią dokumentów zawartych w programie ćwiczeniowym i próba wykonania poleceń przypisanych do tych dokumentów. Każda grupa omawia te dokumenty, z którymi miała najwięcej trudności. Nauczyciel wyjaśnia problematyczne kwestie i podpowiada jak prawidłowo rozwiązać ćwiczenia z programu.

  • Pracując całym zespołem klasowym uczniowie tworzą plakat przedstawiający poszczególne etapy pracy z dokumentem (klasyfikację i kwalifikację, określenie rodzaju dokumentacji itd.).

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z instrukcji do programu ćwiczeniowego oraz instrukcji korzystania z Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt (JRWA). Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym oraz analizować poszczególne dokumenty zaprezentowane w programie ćwiczeniowym.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

  • zapewnianie dostępności repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiących równocześnie doskonałą formę nauki;

Praca indywidualna

  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z instrukcją do programu ćwiczeniowego oraz instrukcją korzystania z Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt (JRWA)

  • Zadaniem uczniów jest wypisanie pojęć, zagadnień, które wymagają ich zdaniem dokładniejszego wyjaśnienia. Niejasne zagadnienia wypisują na karteczkach i przekazują nauczycielowi, który, po zebraniu wszystkich, czyta je głośno i prosi chętnych uczniów o wyjaśnienie. Jeśli nie ma chętnych do wyjaśnienia lub problem jest niezrozumiały dla większości uczniów,  wyjaśnia trudne kwestie  osobiście.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego, m.in. przez zróżnicowanie zadań.  Program ćwiczeniowy oraz ćwiczenia interaktywne dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ćwiczenia są zróżnicowane, można wybrać inne dla uczniów, którzy szybko przyswajają materiał, inne dla uczniów, dla których to trudniejsze wyzwanie. Każdy uczeń na podstawie materiałów może przygotować samodzielnie notatki. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie mogą przygotować listę terminów, zagadnień i pojęć, które są dla nich niezrozumiałe lub wymagają dodatkowego wyjaśnienia. Zadaniem uczniów jest wskazanie, jakie treści czy elementy zagadnień są dla nich niezrozumiałe. Nauczyciel może przekazać tę listę do opracowania i zaprezentowania uczniom pracującym w szybszym tempie, ewentualnie, jeśli uzna, że są one za trudne czy zbyt skomplikowane, objaśnić je całej klasie samodzielnie.

Praca z uczniem ze SPE

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co szczególnie jest istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. E‑materiał może ułatwić dostęp do informacji oraz zlikwidować niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne. W e‑materiale znajdują się opisy alternatywne do wszystkich zdjęć, grafik, plansz interaktywnych, dzięki czemu uczniowie ze specjalnymi potrzebami mogą zapoznać się z ich treścią. W przypadku uczniów o stwierdzonej nadpobudliwości psychoruchowej ADHD można rozważyć takie zaplanowanie lekcji, która będzie realizowana metodą dramy. Uczniowie nadpobudliwi mogą wejść w rolę instruktora, nauczyciela , który tłumaczy wybrane zagadnienia pozostałym uczniom. Można również zastanowić się, w przypadku uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społecznie, by proponować im pracę w grupach lub zespołach, które mają rygorystycznie określone zasady funkcjonowania oraz role przypisane poszczególnym członkom grup.

W przypadku uczniów  z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ważne jest, by otrzymywali oni karty pracy lub dodatkowe podpowiedzi w ramach wykonywanych zadań.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RG6WhEcwKJNmV
(Uzupełnij).