E-materiały do kształcenia zawodowego

Rodzaje i charakterystyka usług gastronomicznych

HGT.11. Organizacja usług gastronomicznych - Technik usług kelnerskich 513102

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług kelnerskichWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług kelnerskich

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik usług kelnerskich (symbol cyfrowy zawodu 941203) dla kwalifikacji: HGT.11. Organizacja usług gastronomicznych.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji HGT.11. Organizacja usług gastronomicznych:

  • planowanie i organizowanie dodatkowych usług gastronomicznych.

Wspiera osiąganie wybranego kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

HGT.11.2. Podstawy gastronomii

Uczeń:

8) planuje jadłospisy (menu) zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia;

HGT.11.3.Planowanie usług gastronomicznych

Uczeń.

1) charakteryzuje usługi gastronomiczne; 2) rozpoznaje usługi gastronomiczne; 3) rozróżnia miejsca świadczonych usług gastronomicznych; 9) przygotowuje oferty usług gastronomicznych; 10) planuje przyjęte do realizacji uzupełniające usługi gastronomiczne stosuje normy techniczne, fakultatywne i inne wskaźniki przyjęte przez zakład do planowania uzupełniających usług gastronomicznych określa zależność liczby i wielkości pomieszczeń od rodzaju realizowanej usługi gastronomicznej;

HGT.11.4.Organizowanie usług gastronomicznych

Uczeń:

2) przygotowuje miejsca realizacji usług gastronomicznych 3) przygotowuje stanowiska pomocnicze: urządza pomocnicze stanowiska kelnerskie do realizacji usług gastronomicznych w zakładzie gastronomicznym urządza pomocnicze stanowiska kelnerskie do realizacji usług gastronomicznych w cateringu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału, w tym: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiał multimedialny

Zawiera następujące materiały, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Dotyczy m.in. przedstawienia warunków organizacji przyjęć dyplomatycznych, w tym podkreślenie reguł precedencji, podstawowych zasad aranżacji stołu i sali na przyjęcie, usadzania gości według rangi zajmowanych stanowisk/precedencji oraz czynności zawodowych związanych z pracą zespołu kelnerów przy obsłudze przyjęcia.

Określają charakterystykę i cechy szczególne różnych usług gastronomicznych – przyjęć na stojąco, cateringu, przyjęć zasiadanych, konferencji i innych.

Umożliwia zaprojektowanie menu na wybraną usługę poprzez dobór potraw i napojów zgodnie z życzeniem zamawiającego oraz okolicznością.

Zawiera treści dotyczące wyposażenia do organizacji oraz obsługi przyjęć, wnętrz i wystroju wnętrz na przyjęcia i bankiety, obliczania powierzchni miejsca na realizację usługi, obliczania liczby stołów, konfiguracji bankietowych stołów zasiadanych i stołów bufetowych, doboru zastawy oraz bielizny stołowej, warunków przechowywania zastawy i bielizny stołowej, obliczania wymiaru obrusów, zasad nakrywania stołów zasiadanych i bufetowych, doboru dekoracji stołów, doboru transportu cateringowego, doboru mebli cateringowych, zasad sanitarnych przy organizowaniu i realizacji usług cateringowych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD18DxpMGNInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji usług gastronomicznych;

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD3PqCRMpPSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;

  • Przewodnik dla nauczycielaDbFLYGuxgPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;

  • Przewodnik dla uczącego sięDvzDoYDl3Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;

  • Netografia i bibliografiaDcxpBa4tMNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał;

  • Instrukcja użytkowaniaD1051BIF0Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik usług kelnerskich

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Film edukacyjny – Elementy protokołu dyplomatycznego podczas obsługi gości

Metoda jigsaw. Przed emisją filmu uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa podczas oglądania materiału filmowego zwraca szczególną uwagę na przydzielone jej zagadnienia i przygotowuje notatki:

  • gr. jedynek- rodzaje strojów obowiązujących na przyjęciach dyplomatycznych;

  • gr. dwójek- stroje kelnerskie i ich elementy;

  • gr. trójek- rodzaje przyjęć dyplomatycznych i ich charakterystyka;

  • gr. czwórek- aranżacja stołu i sali;

  • gr. piątek- dobór menu na przyjęcie dyplomatyczne.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

Sekwencje filmowe – Rodzaje i charakterystyka dodatkowych usług gastronomicznych

Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach

Śniegowa kula. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania:

  • jakie są rodzaje przyjęć;

  • co to jest przyjęcie na stojąco;

  • co to jest przyjęcie zasiadane?

Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje odpowiedzi, uzupełniają je i tworzą wspólną wersję odpowiedzi. Powtarzają te kroki w coraz liczniejszych grupach (ósemki, szesnastki), aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź na pytania. Uczniowie weryfikują odpowiedzi po obejrzeniu sekwencji filmowych.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Układanie menu na przyjęcia okolicznościowe

Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich powinna mieć dostęp do komputera lub tabletu. Zespoły przystępują do udziału w programie ćwiczeniowym. Każda grupa projektuje własne menu dwa razy: na poziomie łatwym i trudnym i dwa razy w formie przyjęcia urodzinowego i w formie uroczystej kolacji. Po ukończeniu pracy każda grupa prezentuje swoje wyniki na forum klasy, a nauczyciel omawia przebieg gry.

E‑book Warunki organizacji dodatkowych usług gastronomicznych

Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach

Metoda projektu. Nauczyciel informuje uczniów, że zostaną podzieleni na zespoły. Zadaniem całej klasy, będzie stworzenie projektu uroczystego przyjęcia, na cześć nowego ambasadora obcego państwa. Zadaniem każdego z zespołów będzie opracowanie przydzielonego przez nauczyciela zadania. Czas na zrealizowanie projektu to minimum dwa tygodnie. Uczniowie w zespołach mogą tworzyć mapy myśli, schematy, notatki, notatki graficzne. Ostatecznie, korzystając ze swojej pracy w zespołach, uczniowie wspólnie tworzą projekt uroczystego przyjęcia. Efekty swojej pracy, zarówno zespołowej jak i całej klasy, prezentują w internecie.

  • gr. pierwsza - wyposażenie do organizacji i obsługi przyjęć, wnętrza i wystrój wnętrz na przyjęcia i bankiety;

  • gr. druga - obliczanie powierzchni wnętrza, obliczanie liczby stołów;

  • gr. trzecia - konfiguracja stołów zasiadanych, konfiguracja stołów koktajlowych;

  • gr. czwarta - zastawa stołowa i bielizna stołowa, warunki przechowywania;

  • gr. piąta - obliczanie wymiarów obrusów, zasady nakrywania stołów zasiadanych i bufetowych, dekoracja stołów;

  • gr szósta - transport cateringowy i dobór mebli cateringowych, urządzenia do transportu cateringowego, meble cateringowe, zasady sanitarne przy organizowaniu i realizacji usług cateringowych.

Przy podziale klasy na zespoły należy wziąć pod uwagę, aby były one zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).

Praca uczniów poza zajęciami

Film edukacyjny – Elementy protokołu dyplomatycznego podczas obsługi gości

Praca w grupach

Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień. Zagadnienia:

  • stroje obowiązujące na przyjęciach dyplomatycznych;

  • stroje kelnerskie i ich elementy;

  • rodzaje przyjęć dyplomatycznych i ich charakterystyka;

  • aranżacja stołu i sali.

Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 10 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Należy zadbać, by zespoły były zróżnicowane, zarówno pod kątem poziomu kompetencji, jak i możliwości poznawczych i stylów uczenia się, indywidualnych predyspozycji i zainteresowań uczniów.

Sekwencje filmowe – Rodzaje i charakterystyka dodatkowych usług gastronomicznych

Praca w parach

Uczniowie w parach, korzystając z generatora krzyżówek na platformie ZPE, przygotowują zadania zawierające hasła dotyczące najważniejszych informacji zawartych w filmie. Następnie udostępniają krzyżówki na platformie ZPE innym parom i je rozwiązują.

Praca indywidualna

Uczniowie po zapoznaniu się z tutorialem mogą przygotować minitest dodatkowych usług gastronomicznych, korzystając z generatorów pytań jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru na platformie ZPE. Testy mogą być udostępnione innym uczniom lub przedstawione na zajęciach na forum klasy.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Układanie menu na przyjęcia okolicznościowe

Uczniowie w parach projektują firmę cateringową. Korzystając z programu, układają oferty w formie ulotek reklamowych. W ofertach uwzględniają menu urodzinowe, menu obiadowe, menu uroczystej kolacji. Uczniowie mogą korzystać z zasobów całego internetu. Po zrealizowaniu zadania, dzielą się pomysłami na forum klasy.

E‑book Warunki organizacji dodatkowych usług gastronomicznych

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z zawartością atlasu interaktywnego i na jego podstawie tworzą zarys mapy myśli dotyczącej Warunków organizacji dodatkowych usług gastronomicznych. W tym celu mogą skorzystać z narzędzi znajdujących się na platformie ZPE lub z innych, dostępnych w zasobach internetowych, kreatorów map myśli. Następnie mapy są prezentowane na zajęciach i służą stworzeniu wspólnej mapy myśli porządkującej wiedzę na temat organizacji uroczystych przyjęć, bankietów, śniadań roboczych i bufetów.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Film edukacyjny i film instruktażowy (tutorial), e‑book i program ćwiczeniowy:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • w trakcie pracy metodą projektu należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne;

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M. Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

  • Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

  • Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki T.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: Wydawnictwo APS, 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści