E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych

MTL.01. Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego - Modelarz odlewniczy 721104, Technik odlewnik 311705

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

1

Spis treści

2

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach modelarz odlewniczy i technik odlewnik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:

MTL.01. Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego w zawodach Modelarz odlewniczy i Technik odlewnik.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji

MTL.01. Wykonywanie i naprawa oprzyrządowania odlewniczego:

  • wykonywania oprzyrządowania odlewniczego; 

  • wykonywania form metalowych;

  • konserwacji i naprawy oprzyrządowania odlewniczego i form metalowych;

  • kontroli jakości wykonania oprzyrządowania odlewniczego i form metalowych;

  • prowadzenia procesów metalurgicznych.

Efekty kształcenia

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MTL.01.4. Wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych

Uczeń:

1) odczytuje oznaczenia i symbole graficzne dotyczące form metalowych stosowane w dokumentacji technicznej i technologicznej,

2) rozróżnia rodzaje form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych,

3) stosuje materiały i narzędzia do wykonywania elementów oprzyrządowania odlewniczego wykonanego z metalu,

4) wykonuje montaż form metalowych zgodnie z dokumentacją techniczną i technologiczną.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Struktura e materiału

  1. WprowadzenieDWx2oM6NWWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:

    • Film instruktażowy - tutorial Montaż formy kokilowejDzQz8htzJFilm instruktażowy - tutorial Montaż formy kokilowej dotyczy wykonywania montażu formy kokilowej (np. projektowanie 3D, obróbka maszyną CNC, składanie kokili).

    • Wizualizacja 3D „Budowa form metalowych kokilowych i ciśnieniowych” przedstawia za pomocą fotografii i rysunku aksonometrycznego (3D) wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych.

    • Atlas interaktywny „Różnice pomiędzy formami metalowymi kokilowymi a ciśnieniowymi” zawiera materiały ilustrujące wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych.

    • Galeria zdjęć „Wykonywanie form ciśnieniowych” zawiera zdjęcia przedstawiające poszczególne wydziały odlewni, na których odbywa się wykonywanie form ciśnieniowych, opis stanowisk do wykonywania form ciśnieniowych oraz opis czynności technologicznych podejmowanych na danych stanowiskach pracy.

    • E‑book Budowa i wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowychDIT4zbcudE‑book Budowa i wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych zawiera treści dotyczące wykonywania form metalowych kokilowych i ciśnieniowych (np. wady i zalety form, konstrukcje odlewów i używane do nich materiały, odpowietrzanie kokili, odlewanie ciśnieniowe, odlewanie ciągłe i półciągłe).

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDoSVMPNSWInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDxcI0UxwySłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD10f4B5LfPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięD1DJJYgeHPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDRVcqNtdwNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD12IKUdAyInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów modelarz odlewniczy i technik odlewnik

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

Film instruktażowy – tutorial Montaż formy kokilowej
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy – tutorial i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące montażu formy kokilowej.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka 4‑osobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli instrukcję montażu formy kokilowej.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą wskazówkę. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która opisuje na nim kolejny krok. Po zapisaniu wskazówki arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcja.

  • W przypadku gdy dana grupa nie ma pomysłu na to, jaki krok wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap instrukcji sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi wskazówkami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy instrukcja jest gotowa, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

  • Po omówieniu instrukcji nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia instrukcji wydał im się najtrudniejszy, i prosi o uzasadnienie wyboru.

  • Grupy zostają poproszone o przedstawienie swoich opinii.

Wizualizacja 3D „Budowa form metalowych kokilowych i ciśnieniowych”
  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej wizualizację i omawia budowę formy ciśnieniowej do maszyny gorącokomorowej oraz do maszyny zimnokomorowej.

  2. Następnie dzieli klasę na kilka grup, których zadaniem będzie udzielanie poprawnych  odpowiedzi na zadawane pytania.

  3. Nauczyciel każdej grupie zadaje pytanie dotyczące budowy formy ciśnieniowej do maszyny gorącokomorowej lub zimnokomorowej.

  4. Grupy starają się jak najpełniej odpowiedzieć na pytania nauczyciela.

  5. Gdy odpowiedź danej grupy jest błędna lub niepełna, nauczyciel prosi pozostałe grupy o uzupełnienie.

  6. Nauczyciel wyjaśnia wszystkie wątpliwości uczniów.

  7. Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Atlas interaktywny „Różnice pomiędzy formami metalowymi kokilowymi a ciśnieniowymi”
  1. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje pulę zdjęć przedstawiających formy metalowe kokilowe lub formy metalowe ciśnieniowe (wydrukowane wcześniej przez nauczyciela jako zrzuty ekranu pozbawione podpisów).

  2. Zadaniem uczniów jest omówienie czynności zawodowych występujących podczas wykonywania/montażu form metalowych kokilowych i ciśnieniowych.

  3. Następnie pod otrzymanymi zdjęciami uczniowie umieszczają odpowiednie podpisy.

  4. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.

  5. Kolejnym krokiem jest praca z wydrukowanymi zdjęciami.

  6. Uczniowie w grupach przygotowują pięć pytań dotyczących czynności występujących podczas wykonywania/montażu form metalowych kokilowych i ciśnieniowych.

  7. Uczniowie z pozostałych grup udzielają odpowiedzi na pytania ułożone przez daną grupę.

  8. W razie potrzeby nauczyciel pomaga poszczególnym grupom.

  9. Uczniowie sporządzają notatki z zajęć.

Galeria zdjęć „Wykonywanie form ciśnieniowych”
  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik związanych z wykonywaniem form ciśnieniowych.

  2. Zadaniem uczniów jest podpisanie otrzymanych grafik.

  3. Nauczyciel, korzystając z galerii zdjęć, sprawdza poprawność podpisów sporządzonych przez grupy pod przydzielonymi grafikami.

  4. Nauczyciel w razie potrzeby komentuje nieprawidłowe podpisy.

  5. Uczniowie tworzą notatki z zajęć.

E‑book Budowa i wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych
  • Wykorzystanie e‑booka jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji odwróconej (flipped classroom).

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli e‑book Budowa i wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każda z nich otrzymuje od prowadzącego trzy pytania, na które w e‑booku szuka odpowiedzi (pytania w grupach mogą się powtarzać).

  • W tym czasie nauczyciel chodzi po klasie i wyjaśnia wątpliwości uczniom, którzy takiej pomocy wymagają.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

Słownik pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e‑materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na osiem grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to pięć minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Film instruktażowy – tutorial Montaż formy kokilowej
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy - tutorial, który przedstawia, w jaki sposób montuje się formę kokilową.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami na temat kolejnych etapów procesu montażu formy kokilowej.

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np. Do czego są używane systemy CAM?; Jakie narzędzia ręczne musi posiadać stanowisko do składania kokili?; Jakie narzędzia stosuje się do obróbki przygotowywanych kokili?.

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne etapy montażu formy kokilowej (np. projektowanie 3D, obróbka maszyną CNC, składanie kokili).

  • Karteczki nie są ponumerowane, a zadaniem uczniów jest ich ułożenie we właściwej kolejności w ciągu dziesięciu minut.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwej według nich kolejności.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Wizualizacja 3D „Budowa form metalowych kokilowych i ciśnieniowych”
  1. Uczniowie otrzymują pulę grafik przedstawiających formy metalowe kokilowe i ciśnieniowe oraz karteczki z wydrukowanymi nazwami poszczególnych elementów. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do grafik bez podglądania ich opisów.

  2. Kolejny krok to sprawdzenie, czy nazwy zostały poprawnie przyporządkowane.

  3. Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce trzy pytania testowe (pytanie i cztery odpowiedzi, z czego jedna jest poprawna) dotyczące danej formy. Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.

  4. Uczniowie wymieniają się kartkami z pytaniami. Każdy uczeń odpowiada na otrzymane od kolegi pytania i oddaje do sprawdzenia autorowi pytań.

  5. Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.

  6. Nauczyciel w razie potrzeby komentuje sytuacje nierozstrzygnięte, kiedy istnieje różnica zdań pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym co do poprawności odpowiedzi. Sytuację omawia na forum klasy.

  7. Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi.

Atlas interaktywny „Różnice pomiędzy formami metalowymi kokilowymi a ciśnieniowymi”
  1. Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom atlas interaktywny i omawia jego zawartość. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z formami metalowymi kokilowymi i ciśnieniowymi.

  2. Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie pięciu pytań dotyczących treści zawartych w atlasie interaktywnym.

  3. Każdy uczeń układa pięć pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną poprawną odpowiedzią.

  4. Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą (jedną z czterech) odpowiedź. Autor pytania z pomocą nauczyciela koryguje odpowiedzi kolegów.

  5. Nauczyciel po raz kolejny wyświetla atlas interaktywny i wskazuje ważne obszary, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Galeria zdjęć „Wykonywanie form ciśnieniowych”
  1. Uczniowie otrzymują pulę grafik przedstawiających projektowanie 3D, frezowanie zgrubne części na elementy formujące, obróbkę cieplną, frezowanie wykańczające oraz obróbkę elektroerozyjną.

  2. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do grafik bez podglądania ich opisów. Na kartce wypisują kolejne nazwy.

  3. Kolejny krok to sprawdzenie poprawnie przyporządkowanych nazw.

  4. Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce trzy pytania testowe (do każdego pytania musi podać cztery odpowiedzi, z czego tylko jedna jest poprawna) dotyczące wykonywania form ciśnieniowych. Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.

  5. Uczniowie wymieniają się kartką z pytaniami. Teraz mają odpowiedzieć na otrzymane od kolegi pytania i oddać do sprawdzenia autorowi pytań.

  6. Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.

  7. Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza w sytuacjach nierozstrzygniętych, kiedy istnieje różnica zdań pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym co do poprawności odpowiedzi. Sytuację omawia na forum klasy.

  8. Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi dotyczących galerii zdjęć.

E‑book Budowa i wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych
  • Podczas zajęć nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli e‑book Budowa i wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych. Omawia zawartość e‑materiału.

  • Uczniowie mają możliwość zapoznania się z budową i wykonywaniem form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych.

  • Każdy uczeń na podstawie e‑materiału, uwzględniając treści zawarte w e‑booku, dostaje kilka pytań i stara się poprawnie na nie odpowiedzieć.

  • Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) może uzupełnić informacje. Ewentualne błędy koryguje nauczyciel.

  • Na zakończenie lekcji uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych odpowiedzi wyjaśnia każdą z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mają z tym problemy.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, np. na tablicy interaktywnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałami: filmem instruktażowym - tutorialem Montaż formy kokilowej, wizualizacją 3D „Budowa form metalowych kokilowych i ciśnieniowych”, atlasem interaktywnym „Różnice pomiędzy formami metalowymi kokilowymi a ciśnieniowymi”, galerią zdjęć „Wykonywanie form ciśnieniowych” oraz z e‑bookiem Budowa i wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

  • Nauczyciel przekazuje uczniom zestaw wcześniej przygotowanych pytań. Odpowiedzi na te pytania zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do zaznajomienia się ze sposobami konserwacji maszyn u urządzeń przemysłu metalurgicznego.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń ma znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np. e‑mailem, i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zaczyna realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz proces konserwacji wybranej maszyny.

  • Uczeń planuje kolejne kroki procesu i zapisuje swoje wnioski.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np. Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do obróbki następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?.

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy i każdej z nich przydziela określony temat: wykonywanie form kokilowych i form ciśnieniowych.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co grupa zwróciłaby uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.

Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze funkcjonujące między uczniami, którym ze względu na zbliżony wiek, podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata łatwiej jest się porozumieć niż z nauczycielem. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą skutecznie do siebie dotrzeć i wiele się od siebie nauczyć.

Uczniowie z mniejszą wiedzą skorzystają ze wsparcia uczniów zdolnych, co pomoże im w nauce, a z kolei uczniowie zdolni w trakcie przekazywania kolegom informacji będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę, próbując objaśnić w przystępny sposób dany materiał.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego.

Różne formy multimedialne pozwalają na zróżnicowane sposoby odbioru, przetwarzania i przyswajania informacji. Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium przeznaczonego dla każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń będzie pracował w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu tresciPowrót do spisu tresci

R1EmxRwzegafv