Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Film instruktażowyMontaż formy kokilowej
Film instruktażowyMontaż formy kokilowej
przedstawia klasyfikację form metalowych kokilowych z przykładami zastosowania, opis ich budowy, dobór narzędzi i przyrządów monterskich wykorzystywanych do ich montażu, montaż z elementów, obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji procesu wykonywania form metalowych kokilowych oraz dokumentację związaną z wykonywaniem tych form.
Wizualizacja modelu w grafice 3DWizualizacja w 3D Budowa form metalowych kokilowych i ciśnieniowych
Wizualizacja modelu w grafice 3DWizualizacja w 3D Budowa form metalowych kokilowych i ciśnieniowych
przedstawia wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych.
Atlas inteaktywnyRóżnice pomiędzy formami metalowymi kokilowymi a ciśnieniowymi
Atlas inteaktywnyRóżnice pomiędzy formami metalowymi kokilowymi a ciśnieniowymi
prezentuje wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych, czynności zawodowe występujące podczas wykonywania i montażu form metalowych kokilowych.Galeria zdjęć
Wykonywanie form ciśnieniowych
Galeria zdjęćWykonywanie form ciśnieniowych
prezentuje zdjęcia przedstawiające poszczególne wydziały odlewni, na których odbywa się wykonywanie form ciśnieniowych, opis stanowisk do wykonywania form ciśnieniowych, opis czynności technologicznych wykonywanych na poszczególnych stanowiskach pracy.
E‑bookBudowa i wykonywanie form metalowych kokilowych i ciśnieniowych
E‑bookBudowa i wykonywanie form metalowych kokilowych i ciśnieniowych
zawiera treści dotyczące budowy i wykonywania form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych do odlewania metali nieżelaznych i ich stopów oraz stopów żelaza.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Montaż formy kokilowej
Film instruktażowy
- Budowa form metalowych kokilowych i ciśnieniowych
Wizualizacja 3D
- Różnice pomiędzy formami metalowymi kokilowymi a ciśnieniowymi
Atlas interaktywny
- Wykonywanie form ciśnieniowych
Galeria zdjęć
- Budowa i wykonywanie form metalowych kokilowych oraz ciśnieniowych
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-zasobu
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach modelarz odlewniczy i technik odlewnik.
W skład multimediów wchodzą: film instruktażowy – tutorial, wizualizacja modelu w grafice 3D, atlas interaktywny, galeria zdjęć oraz e‑book. Przybliżają one wiadomości dotyczących wykonywania form metalowych kokilowych i ciśnieniowych.
Film instruktażowy
Montaż formy kokilowej
pokaże Ci sposób korzystania z maszyn i urządzen wykorzystywanych w procesach odlewniczych w trakcie codziennej pracy.Dzięki wizualizacji modelu w grafice 3D
Wizualizacja w 3D Budowa form metalowych kokilowych i ciśnieniowych
zapoznasz się z wyglądem oraz charakterystyką poszczególnych form. Dzięki grafice 3D będziesz mógł zobaczyć wszystko w pełnej perspektywie.Atlas interaktywny
Różnice pomiędzy formami metalowymi kokilowymi a ciśnieniowymi
wskaże różnice w budowie i najbardziej charakterystyczne cechy używanych form.Galeria zdjęć
Wykonywanie form ciśnieniowych
przedstawi poszczególne wydziały odlewni, na których odbywa się wykonywanie form ciśnieniowych.E‑book
Budowa i wykonywanie form metalowych kokilowych i ciśnieniowych
pozwoli Ci zdobyć wiedzę z zakresu budowy i wykonywania form metalowych kokilowych i ciśnieniowych.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Do opanowania wiedzy przedstawionej w e‑materiałach niezbędna będzie samodzielna nauka. Dobre pomysły na zorganizowanie samokształcenia to na przykład:
wykorzystywanie notatek graficznych,
tworzenie mapy myśli i plakatów,
nauka za pomocą fiszek, czyli specjalnie przygotowanych kartek z zapisanymi hasłami i związanych z nimi informacjami lub notatkami,
zorganizowanie ze znajomymi burzy mózgów,
zorganizowanie quizu,
analizowanie grafik i schematów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Obejrzyj film instruktażowy – tutorial, wizualizację grafiki w modelu 3D, atlas interaktywny, galerię zdjęć oraz e‑booka. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział, o czym jest mowa w e‑materiale. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów, zajrzyj do słownika pojęć, w którym znajdziesz definicje tych terminów.
Zastanawiaj się, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub – jeśli tam ich nie znajdziesz – w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki na każdy temat.
Sprawdź, czy już wiesz to, o czym opowiada prezentowany materiał. Jeśli wydaje Ci sie, że wszystko już wiesz, to nie jest to powód, żeby zakończyć samodzielnie uczenie się z podanych materiałów. Zaproponowane e‑materiały pozwolą Ci bowiem przypomnieć sobie lub utrwalić wiedzę.
Przejrzałeś – uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.
Zapisuj zasadnicze hasła z filmu instruktażowego, wizualizacji 3D, atlasu interaktywnego, galerii zdjęć oraz e‑booka. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.
Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy tak jest zawsze. Dociekaj i szukaj odpowiedzi, np. w Internecie, kiedy masz wątpliwości.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Szukaj połączeń, bo jest ich mnóstwo pomiędzy każdym materiałem. Jak połączysz kropki (wiedzę) ze sobą, to będziesz nią „żonglować”. To samo rób z notatkami, które wykonałeś na bazie e‑materiałów. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.
Praca samodzielna
Pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj, że ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje udane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „Dlaczego?”.
Dzięki ćwiczeniom możesz:
– zapoznać się, w jaki sposób należy sporządzać i kontrolować sposób wykonania modeli odlewniczych;
– przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informacje w e‑materiałach;
– ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale przedstawiają ją wtedy z różnych perspektyw).
Dopasuj właściwą metodę do siebie, jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
– umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów – kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;
– umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;
– umiejętność notowania na różne sposoby, poprzez zapisywanie zdobytych informacji;
– umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;
– umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.
Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym), np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści