E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa kelnerska podczas przyjęć okolicznościowych

HGT.11. Organizacja usług gastronomicznych - Technik usług kelnerskich 513102

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług kelnerskichWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług kelnerskich

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik usług kelnerskich (symbol cyfrowy zawodu 941203) dla kwalifikacji: HGT.11. Organizacja usług gastronomicznych.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji

HGT.11. Organizacja usług gastronomicznych:

  • planowanie i nadzorowanie pracy kelnera.

Wspiera osiąganie wybranego kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

HGT.11.3. Planowanie usług gastronomicznych.

Uczeń:

  • 10) planuje przyjęte do realizacji uzupełniające usługi gastronomiczne: a) stosuje normy techniczne, fakultatywne i inne wskaźniki przyjęte przez zakład do planowania uzupełniających usług gastronomicznych, b) określa zależność liczby i wielkości pomieszczeń od rodzaju realizowanej usługi gastronomicznej;

HGT.11.4. Organizowanie usług gastronomicznych

Uczeń:

  • 3) przygotowuje stanowiska pomocnicze: a) urządza pomocnicze stanowiska kelnerskie do realizacji usług gastronomicznych w zakładzie gastronomicznym, b) urządza pomocnicze stanowiska kelnerskie do realizacji usług gastronomicznych w cateringu,

  • 4) organizuje obsługę kelnerską do realizacji usług gastronomicznych,

  • 5) wykonuje obsługę kelnerską podczas przyjęć okolicznościowych zgodnie z planem realizacji usługi gastronomicznej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału, w tym: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiał multimedialny

Zawiera następujące materiały, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Dotyczy doboru kelnerów do realizacji usługi, stroju, prezencji, higieny, predyspozycji psychofizycznych
i kompetencji, zadań zawodowych związanych z obsługą gości podczas przyjęć i innych usług gastronomicznych. Dotyczy przestrzegania zasad obsługi gości, np. kolejność obsługi, czynności wykonywane z prawej lub lewej strony gościa, kierunki pracy kelnera Metody podawania potraw. Dotyczy obsługiwania gości z zastosowaniem różnych stylów obsługi(prezentacja serwisu talerzowego/niemieckiego/amerykańskiego, serwisu rosyjskiego, serwisu angielskiego, serwisu francuskiego, serwisu bufetowego, serwisu synchronicznego.Zasady obsługi przyjęć okolicznościowych

Zawiera zdjęcia przedstawiające: Widok sal udekorowanych z wybraną kolorystyką i nakrytymi stołami( z potrawami, bez potraw) Nakryte stoły bankietowe zasiadane ustawione w różne konfiguracje dopasowane kolorystycznie do okazji i pory roku, np. stół weselny, stół bożonarodzeniowy, stół wielkanocny, stół komunijny, stół z okazji chrztu, stół sylwestrowy, stół zasiadany na bankiet dyplomatyczny Nakryte stoły bufetowe, np. przyjęcie koktajlowe, przyjęcie bufetowe, przyjęcie bankiet angielski, Nakryte stoły na przyjęciach mieszanych, np. bankiet amerykański, bufet zasiadany.

Pozwala na odbieranie doznań związanych z pracami przygotowawczymi przyjęcia/bankietu wykonywanymi przez personel obsługujący/kelnerów za pomocą obrazu i dźwięku.

Umożliwia zaprojektowanie zastawy stołowej poprzez dobór gotowych elementów. Opisany e‑zasób ma pomóc uczniom rozróżniać zastawę stołową i odpowiednio dobierać, gdzie istotnym kryterium jest potrawa/napój, temperatura podania, jakość, ilość/objętość, a także zastosowany serwis obsługi.

2.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceD4rodyf9LInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji usług gastronomicznych;

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDVNpckAnSSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;

  • Przewodnik dla nauczycielaDxKFEfBbHPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;

  • Przewodnik dla uczącego sięDEFG9TvDoPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;

  • Netografia i bibliografiaD1GAWmn4qNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał;

  • Instrukcja użytkowaniaDrnVkNDTPInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik usług kelnerskich

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Praca indywidualna i praca w parach

Sekwencje filmowe – Metody i zasady obsługi przyjęć okolicznościowych

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.

Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.

Galeria zdjęć – Fotografie udekorowanych sal i nakrytych stołów bankietowych

Praca indywidualna i praca w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.

Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.

Rzeczywistość wirtualna VR – Przebieg nakrywania stołu zasiadanego do uroczystego menu

Praca w grupach i całego zespołu klasowego

Plakat. Uczniowie zapoznają się z wirtualną rzeczywistością Przebieg nakrywania stołu zasiadanego do uroczystego menu. Następnie nauczyciel instruuje ich, by podzielili się na czteroosobowe zespoły. Zespoły wybierają tematy i  przygotują plakat z własnym projektem. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować taką metodą i w razie potrzeby ją wyjaśnia. Rozdaje uczniom kartki. Swoje pomysły zapisują, a następnie projektują plakat na kartkach. Nauczyciel określa czas na pracę w grupach.

Po upływie wyznaczonego czasu każdy z zespołów umieszcza własne projekty plakatów na tablicy (magnesy). Nauczyciel wyznacza moderatora ustalania priorytetów lub, jeśli uczniowie po raz pierwszy pracują tą metodą, sam moderuje dyskusję. W dyskusji tej uczniowie z poszczególnych zespołów przedstawiają swoje pomysły (cechy i argumenty), a cała klasa decyduje, które z przedstawionych cech są ważniejsze, oraz eliminuje powtarzające się pomysły.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Dobór zastawy stołowej do określonych potraw i serwisu

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na grupy, tym razem czteroosobowe. Każda drużyna powinna mieć dostęp do komputera lub tabletu. Zespoły przystępują do wypełniania dokumentacji. Po ukończeniu pracy każda grupa prezentuje swoje wyniki na forum klasy, a nauczyciel omawia błędy.

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Sekwencje filmowe – Metody i zasady obsługi przyjęć okolicznościowych

Praca w grupach

Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień. Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 10 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Galeria zdjęć – Fotografie udekorowanych sal i nakrytych stołów bankietowych

Praca indywidualna

Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.

Rzeczywistość wirtualna VR – Przebieg nakrywania stołu zasiadanego do uroczystego menu

Praca indywidualna i praca w parach

Piramida priorytetów. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z VR Przebieg nakrywania stołu zasiadanego do uroczystego menu. Następnie przygotowują piramidę priorytetów: „Przebieg nakrywania stołu zasiadanego do uroczystego menu”. Zastanawiają się nad cechami, jakie standarty powinny wyróżniać idealną przebieg nakrywania stołu wraz z uzasadnieniem, a swoje pomysły zapisują na karteczkach. Uczniowie dobierają się w pary - każda z osób wybiera karteczki z najbardziej odpowiednimi hasłami i argumentami i je głośno odczytuje. Następnie wspólnie decydują, które z przedstawionych cech są ważniejsze oraz eliminuje powtarzające się pomysły. W ten sposób ustalana jest piramida cech. Gotową piramidę uczniowie mogą umieścić jako plik pdf lub doc na platformie ZPE.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Dobór zastawy stołowej do określonych potraw i serwisu

Uczniowie wcielają w rolę kelnera i wykonują zadania opisane w multimedium. Plik z efektami ich pracy wgrywają na platformę ZPE.

Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej. W ten sposób oprócz sprawdzenia swojej wiedzy ugruntowują też umiejętności niezbędne do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.

3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Film edukacyjny i film instruktażowy (tutorial), e‑book i program ćwiczeniowy:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów.

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z multimnediami stopniow w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • w trakcie pracy metodą projektu należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne;

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M., Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Warszawa 2010.

  • Wolska D., Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Kraków 2014.

  • Smith D.D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki, t. 1, red. Firkowska‑Mankiewicz A., Szumski G, Warszawa 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści