E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa kelnerska podczas przyjęć okolicznościowych

HGT.11. Organizacja usług gastronomicznych - Technik usług kelnerskich 513102

Przewodnik dla uczącego się

Spis treści

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał złożony jest z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera uporządkowane i powiązane ze sobą tematycznie elementy składowe.

1.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, tak aby użytkownik w prosty sposób zapoznał się z zawartością materiału, czyli z odniesieniami do podstawy programowej, zakresem tematycznym oraz opisem budowy e‑materiału.

1.2. Materiał multimedialny

Zawiera następujące materiały, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Dotyczy doboru kelnerów do realizacji usługi, stroju, prezencji, higieny, predyspozycji psychofizycznych
i kompetencji, zadań zawodowych związanych z obsługą gości podczas przyjęć i innych usług gastronomicznych. Dotyczy przestrzegania zasad obsługi gości, np. kolejność obsługi, czynności wykonywane z prawej lub lewej strony gościa, kierunki pracy kelnera Metody podawania potraw. Dotyczy obsługiwania gości z zastosowaniem różnych stylów obsługi(prezentacja serwisu talerzowego/niemieckiego/amerykańskiego, serwisu rosyjskiego, serwisu angielskiego, serwisu francuskiego, serwisu bufetowego, serwisu synchronicznego.Zasady obsługi przyjęć okolicznościowych

Zawiera zdjęcia przedstawiające: Widok sal udekorowanych z wybraną kolorystyką i nakrytymi stołami( z potrawami, bez potraw) Nakryte stoły bankietowe zasiadane ustawione w różne konfiguracje dopasowane kolorystycznie do okazji i pory roku, np. stół weselny, stół bożonarodzeniowy, stół wielkanocny, stół komunijny, stół z okazji chrztu, stół sylwestrowy, stół zasiadany na bankiet dyplomatyczny Nakryte stoły bufetowe, np. przyjęcie koktajlowe, przyjęcie bufetowe, przyjęcie bankiet angielski, Nakryte stoły na przyjęciach mieszanych, np. bankiet amerykański, bufet zasiadany.

Pozwala na odbieranie doznań związanych z pracami przygotowawczymi przyjęcia/bankietu wykonywanymi przez personel obsługujący/kelnerów za pomocą obrazu i dźwięku.

Umożliwia zaprojektowanie zastawy stołowej poprzez dobór gotowych elementów. Opisany e‑zasób ma pomóc uczniom rozróżniać zastawę stołową i odpowiednio dobierać, gdzie istotnym kryterium jest potrawa/napój, temperatura podania, jakość, ilość/objętość, a także zastosowany serwis obsługi.

1.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceD4rodyf9LInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji usług gastronomicznych;

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDVNpckAnSSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;

  • Przewodnik dla nauczycielaDxKFEfBbHPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;

  • Przewodnik dla uczącego sięDEFG9TvDoPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;

  • Netografia i bibliografiaD1GAWmn4qNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał;

  • Instrukcja użytkowaniaDrnVkNDTPInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik usług kelnerskich.

Sekwencje filmowe – Metody i zasady obsługi przyjęć okolicznościowych

Przed obejrzeniem filmu zapisz pięć pytań dotyczących jego treści. Skup się na tym, czego chciałbyś się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznaj się z filmem. Ustal, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonaj notatkę w zeszycie. Jeśli nie, poszukaj odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach. Wyniki pracy przedstaw na platformie ZPE.

Galeria zdjęć – Fotografie udekorowanych sal i nakrytych stołów bankietowych

Na podstawie multimedium wykonaj notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Umieść swoje notatki na platformie ZPE w formie zdjęć lub w formacie pdf.

Rzeczywistość wirtualna VR – Przebieg nakrywania stołu zasiadanego do uroczystego menu

Na podstawie tego multimedium przygotuj fiszki, które pomogą Ci zapamiętać materiały o wypełnianiu dokumentacji do rozliczania usług kelnerskich. Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting. Jest to robienie notatek w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, zrób zestaw tabel. Umieść w nich komplet danych dotyczących poszczególnych materiałów. Efekty swojej pracy opublikuj na platformie ZPE.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – Dobór zastawy stołowej do określonych potraw i serwisu

Na podstawie multimedium wykonaj notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczaj efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf.

Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Umożliwią Ci sprawdzenie poziomu własnej wiedzy, uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, a to stanowi doskonałą formę nauki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści