E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie terapii

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Karolina Szczeszek, Sabina Siwiec

Konsultant przewodnika: Karina Piechocka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Prowadzenie terapii

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Terapeuta zajęciowy 325907

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.13.6.1) przestrzega zasad prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach:
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach.
MED.13.6.2) dobiera sposoby motywowania podopiecznego do udziału w zajęciach:
MED.13.6.2)1) określa rodzaje i sposoby motywowania podopiecznego do pracy z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości,
MED.13.6.2)2) proponuje zajęcia terapii zajęciowej zgodnie z zainteresowaniami podopiecznego.
MED.13.6.3) prowadzi terapię zajęciową z zastosowaniem różnych metod i technik:
MED.13.6.3)1) opisuje różne metody i techniki prowadzenia terapii zajęciowej,
MED.13.6.3)2) planuje terapię zajęciową z podopiecznymi w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności,
MED.13.6.3)3) dokonuje oceny skuteczności przeprowadzonych działań terapeutycznych.
MED.13.6.4) wyjaśnia znaczenie terapii ruchem w procesie usprawniania:
MED.13.6.4)1) określa zadania terapii ruchem,
MED.13.6.4)2) analizuje wpływ ruchu na organizm człowieka,
MED.13.6.4)3) planuje terapię ruchem.

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej: organizowania działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Na e‑materiał składają się materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna:

Materiały multimedialne mają różny zakres tematyczny. Uczący się powinien w pierwszej kolejności zapoznać się z filmem instruktażowym „Prowadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej”, schematem interaktywnym „Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej” oraz filmem edukacyjnym „Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem”.
Dopiero potem może podejść do gry edukacyjnej lub gry wcielanie się w rolę. Dzięki zachowaniu określonej kolejności zapoznawania się z materiałami uczący się łatwiej przyswoi wiadomości związane z zasadami prowadzenia terapii i lepiej poradzi sobie z wyborem odpowiednich elementów, które występują w grze edukacyjnej lub grze wcielanie się w rolę. Wówczas zrozumie ważne aspekty, które są brane pod uwagę przez terapeutę zajęciowego podczas prowadzenia terapii oraz zrozumie działania terapeuty zajęciowego, które są zawarte w grach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Prowadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera treści dotyczące etapów prowadzenia terapii zajęciowej. Uczący się może zapoznać się lub przypomnieć sobie wiadomości związane z:

  • wywiadem,

  • diagnozą,

  • planem terapii,

  • wprowadzeniem do zajęć,

  • indywidualnym arkuszem oceny postępów i rehabilitacji,

  • dokumentacją pacjenta.

Materiał stwarza możliwość usystematyzowania informacji obejmujących planowanie i prowadzenie terapii zajęciowej. Jednocześnie dostarcza wiadomości dotyczących procesu aktywizacji uczestnika zajęć terapeutycznych, takich jak zapoznanie z regulaminem pracowni lub obsługą stanowiska pracy.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie w zagadnienia dotyczące procesu planowania i prowadzenia zajęć terapeutycznych w terapii zajęciowej bądź jako podsumowanie wiadomości dotyczących etapów prowadzenia terapii.

Materiał jest powiązany z grą edukacyjną „Prowadzenie terapii zajęciowej” oraz grą wcielanie się w rolę „Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej”, a także z  interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadanie z lukami „Zajęcia w pracowni komputerowej”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji , zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.3)1) opisuje różne metody i techniki prowadzenia terapii zajęciowej,
MED.13.6.3)2) planuje terapię zajęciową z podopiecznymi w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności,
MED.13.6.3)3) dokonuje oceny skuteczności przeprowadzonych działań terapeutycznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie etapów prowadzenia terapii zajęciowej,

  • analizowanie informacji związanych z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej, zawartych w wywiadzie i dokumentacji,

  • aktywizowanie uczestnika warsztatów terapii zajęciowej poprzez propozycję udziału w działaniach terapeutycznych danej pracowni,

  • charakteryzowanie zależności między diagnozą terapeutyczną i potrzebami uczestnika warsztatów terapii zajęciowej a prowadzeniem terapii,

  • omawianie narzędzi i dokumentów, z którymi powinien być zapoznany uczestnik WTZ w pracowni informatycznej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć film instruktażowy i dokonać analizy informacji w nim zawartych.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału osoba ucząca się może zilustrować go za pomocą:

  • mapy myśli, przedstawiającej np. etapy prowadzenia terapii zajęciowej lub sposoby prowadzenia terapii zajęciowej,

  • plakatu, prezentującego np. działania terapeutyczne w pracowni informatycznej czy etapy prowadzenia terapii zajęciowej mieszkańca domu seniora,

  • grafu, prezentującego np. elementy regulaminu w pracowni informatycznej,

  • prezentacji, przedstawiającej np. planowanie współpracy z rodziną w kwestii wsparcia technicznego osoby z niepełnosprawnością,

  • fiszek, zawierających np. informacje na temat cech dobrej dokumentacji medycznej,

  • schematu lub grafu obrazującego etapy prowadzenia terapii dla dziecka z rdzeniowym zanikiem mięśni.

Uczący się może samodzielnie opracować broszurę informacyjną po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w filmie instruktażowym. Może na przykład zastanowić się nad dobraniem metod aktywizujących uczestników terapii zajęciowej w domu seniora, którzy chcieliby nawiązać kontakt przez internet z bliskimi mieszkającymi za granicą, np. wnukami.

Film instruktażowy może zostać wykorzystany w samokształceniu do:

  • powtórzenia materiału dotyczącego podstawowych pojęć związanych z prowadzeniem terapii zajęciowej w danej pracowni,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • pracy nad projektem, np. formy współpracy z rodzicem lub opiekunem prawnym przy planowaniu i prowadzeniu terapii,

  • analizy arkuszy, które terapeuta zajęciowy wykorzystuje do opracowania diagnozy terapeutycznej lub do planowania pracy z osobą przebywającą na oddziale psychiatrycznym z powodu depresji,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować fiszki na temat:

  • wywiadu z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej,

  • potrzeb i celów uczestnika,

  • diagnozy terapeutycznej,

  • planowania terapii,

  • prowadzenia terapii,

  • monitorowania i ewaluacji skuteczności terapii,

  • zależności pomiędzy poszczególnymi etapami prowadzenia terapii zajęciowej.


Tytuł materiału multimedialnego

Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej

Typ materiału multimedialnego

Schemat interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Schemat interaktywny „Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej” wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności z zakresu praktycznych aspektów pracy terapeuty zajęciowego, dotyczących prowadzenia zajęć według scenariusza, a także wypełniania dokumentacji po zajęciach.

Uczący się może zapoznać się lub przypomnieć sobie wiadomości związane z:

  • formą i elementami scenariusza,

  • celami szczegółowymi,

  • zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • czynnościami terapeuty i podopiecznego,

  • kartą przebiegu zajęć.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany do zapoznania się z tematyką związaną z prowadzeniem terapii zajęciowej. Ponadto osoba ucząca się może wykorzystać materiał jako wprowadzenie do kolejnych zagadnień dotyczących prowadzenia zajęć z wykorzystaniem scenariusza.

Materiał jest powiązany z grą edukacyjną „Prowadzenie terapii zajęciowej” oraz grą wcielanie się w rolę „Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadaniem typu prawda czy fałsz „Scenariusz do zajęć”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji , zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.2)1) określa rodzaje i sposoby motywowania podopiecznego do pracy z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości,
MED.13.6.2)2) proponuje zajęcia terapii zajęciowej zgodnie z zainteresowaniami podopiecznego,
MED.13.6.3)1) opisuje różne metody i techniki prowadzenia terapii zajęciowej,
MED.13.6.3)2) planuje terapię zajęciową z podopiecznymi w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności,
MED.13.6.3)3) dokonuje oceny skuteczności przeprowadzonych działań terapeutycznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z elementami scenariusza zajęć z terapii zajęciowej,

  • opisywanie relacji pomiędzy zadaniami terapeuty zajęciowego a uczestnikiem zajęć,

  • analizowanie informacji zawartych w scenariuszu zajęć oraz karcie przebiegu zajęć.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć schemat interaktywny i dokonać analizy informacji w nich zawartych.

Uczący się może wykorzystać schemat interaktywny, aby przygotować się do egzaminu zawodowego eksternistycznego. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą etapy prowadzenia terapii oraz ilustrującą zależności pomiędzy nimi. Zapoznanie się ze schematem interaktywnym może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania czy pogłębiać zakres wiedzy. Przyswojony materiał można wykorzystać do utworzenia gry dydaktycznej, np. na temat zasad BHP, które terapeuta zajęciowy musi wziąć pod uwagę przygotowując scenariusz i zajęcia w pracowni gospodarstwa domowego lub pracowni kulinarnej.

Osoba ucząca się korzysta samodzielnie ze schematu interaktywnego w celu opracowania:

  • infografiki, np. na temat opisu czynności wykonywanych przez uczestnika terapii w czasie zajęć w pracowni stolarskiej lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni ceramicznej,

  • webquest, np. o trudnościach, które mogą pojawić się na zajęciach w pracowni ceramicznej u osoby z autoagresją,

  • krzyżówki, np. dotyczącej czynności terapeuty i zawierającej hasło: prowadzenie terapii zajęciowej,

  • grafu, np. „Dobór odpowiednich aktywności do pracy z pacjentem oddziału psychiatrycznego na zajęciach arteterapeutycznych, które powinny zostać uwzględnione w scenariuszu zajęć”, „Powiązania i zależności między terapeutą zajęciowym a podopiecznym w pracowni ceramicznej”,

  • broszury, związanej np. z promocją zajęć w pracowni ceramicznej lub zachęcającej uczestnika warsztatów terapii zajęciowej do udziału w zajęciach w pracowni choreoterapeutycznej z uwzględnieniem przykładowego scenariusza zajęć,

  • plakatu, np. „Zalety pracowni ceramicznej”, „Możliwości wsparcia dziecka z SMA i jego rodziny”,

  • fiszek, zawierających np. informacje o celach i możliwości działań fundacji oraz stowarzyszeń,

  • algorytmu, prezentującego np. sposób postępowania u pacjenta z epilepsją podczas zajęć w pracowni stolarskiej lub obrazującego działania terapeuty podczas omdlenia albo złamania ręki w pracowni hortiterapeutycznej,

  • rebusów dotyczących elementów scenariusza.


Tytuł materiału multimedialnego

Prowadzenie terapii zajęciowej

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra edukacyjna składa się z trzech poziomów. Jej celem jest utrwalenie przez przyszłego terapeutę zajęciowego wiedzy na temat prowadzenia zajęć w trzech pracowniach: czynności życia codziennego, kulinarnej i ogrodniczo‑gospodarczej. W skład grupy, którą opiekuje się gracz, wchodzi sześć osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Osoby te mają problemy z rozumieniem rozbudowanych poleceń, a także ujawniają różnego rodzaju zachowania trudne. Dzięki grze edukacyjnej osoba ucząca się zyskuje świadomość, jak ważna jest umiejętność analizy informacji i podejmowania decyzji podczas prowadzenia zajęć. Udział w grze poszerza zasób terminologii stosowanej w terapii zajęciowej.

Materiał zawiera informacje i działania związane z prowadzeniem terapii zajęciowej. Osoba ucząca się, po zapoznaniu się z charakterystyką funkcjonowania przykładowego uczestnika zajęć z terapii grupowej, podejmuje decyzje dotyczące doboru odpowiedniego sprzętu lub kolejności wykonywania czynności przez uczestników warsztatów terapii zajęciowej. Gracz zapoznaje się również z niektórymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasadami udzielania pierwszej pomocy. Podczas pracy z grą edukacyjną osoba ucząca się ma możliwość uzyskania informacji zwrotnej na temat poprawności podjętych decyzji.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany do zapoznania się z tematyką związaną z prowadzeniem terapii zajęciowej, planowaniem terapii lub tworzeniem scenariuszy zajęć. Uczący się może wykorzystać materiał jako wprowadzenie do kolejnych zagadnień dotyczących prowadzenia zajęć w poszczególnych pracowniach, np. pracowni czynności życia codziennego, pracowni kulinarnej i pracowni ogrodniczo‑gospodarczej.

Materiał jest powiązany z filmem instruktażowym „Prowadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej”, schematem interaktywnym „Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej” oraz filmem edukacyjnym „Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadaniem dobierania w pary „Strategie terapeutyczne”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.2)1) określa rodzaje i sposoby motywowania podopiecznego do pracy z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości,
MED.13.6.2)2) proponuje zajęcia terapii zajęciowej zgodnie z zainteresowaniami podopiecznego,
MED.13.6.3)1) opisuje różne metody i techniki prowadzenia terapii zajęciowej,
MED.13.6.3)2) planuje terapię zajęciową z podopiecznymi w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności,
MED.13.6.3)3) dokonuje oceny skuteczności przeprowadzonych działań terapeutycznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • planowanie procesu i przebiegu zajęć w pracowniach terapii zajęciowej,

  • prowadzenie zajęć terapeutycznych w grupie,

  • analizowanie informacji w celu podjęcia odpowiednich działań podczas zajęć,

  • zapoznanie się z elementami zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • przyswojenie informacji związanych z zasadami pierwszej pomocy,

  • przyswojenie terminologii związanej z prowadzeniem zajęć w pracowniach terapii zajęciowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas samokształcenia do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • pracy nad projektem, np. dotyczącym przygotowania zajęć dla dzieci z ośrodka wychowawczego,

  • przygotowania planu terapii zajęciowej, scenariusza lub listy pytań, np. na temat ograniczeń uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni kulinarnej na podstawie studium przypadku (osoby z hemiplegią),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących sposobu postępowania z podopiecznym środowiskowego domu samopomocy lub z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej.

W celu lepszego zrozumienia i utrwalenia wiadomości uczący się może opracować:

  • graf, dotyczący np. sposobu postępowania terapeuty zajęciowego podczas pojawienia się zachowań nieakceptowanych społecznie w grupie,

  • plakat, np. na temat trudności, jakie mogą pojawić się podczas prowadzenia zajęć w pracowni kulinarnej,

  • metaplan, np. „Jak powinien wyglądać przebieg zajęć w pracowni kulinarnej osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym”,

  • mapę pojęciową, np. wskazanie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – elementów planu lub scenariusza terapii zajęciowej, które muszą być wzięte pod uwagę przez terapeutę zajęciowego w trakcie przygotowania zajęć w pracowni gospodarstwa domowego,

  • plakat, np. „Trudności terapeuty zajęciowego w prowadzeniu terapii grupowej”,

  • metaplan, dotyczący np. najczęstszych błędów w analizowaniu zachowań uczestników warsztatów terapii zajęciowej podczas zajęć grupowych,

  • listę pytań, niedokończonych zdań lub rebusów dotyczących prowadzenia terapii zajęciowej lub scenariusza zajęć.

Po przejściu gry edukacyjnej osoba ucząca się może wykonać notatki w postaci infografiki, utrwalające oraz porządkujące materiał np. na temat podstawowych narzędzi, które terapeuta musi przygotować przed zajęciami w pracowni kulinarnej.

Uczący się w drodze samokształcenia może opracować opisy analizy przypadku uwzględniające charakterystykę:

  • podopiecznego z zespołem Downa oraz scenariusz zajęć w pracowni kulinarnej z elementami do uzupełnienia,

  • podopiecznego z autyzmem oraz scenariusz zajęć w pracowni życia codziennego z elementami do uzupełnienia,

  • podopiecznego po endoprotezoplastyce stawu biodrowego oraz scenariusz zajęć w pracowni ogrodniczej z elementami do uzupełnienia.


Tytuł materiału multimedialnego

Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej

Typ materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę umożliwia zapoznanie się z prowadzeniem zajęć indywidualnych i grupowych. Celem gry jest dobranie prawidłowej terapii lub rozwiązanie problemów pacjenta.

Gra składa się z trzech opisów przypadków, które gracz może wybrać niezależnie. Na początku każdego etapu gry zaprezentowany jest szczegółowy opis uczestnika zajęć prowadzonych w ramach terapii zajęciowej. Gracz zapoznaje się z diagnozą terapeutyczną, wiekiem oraz trudnościami uczestnika zajęć. Na podstawie opisu oraz diagnozy należy spośród możliwych opcji terapeutycznych wybrać te, które będą właściwe dla danego pacjenta. Udział w grze poszerza zasób terminologii stosowanej w terapii zajęciowej.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do kolejnych zagadnień dotyczących poszczególnych elementów prowadzenia terapii zajęciowej.

Materiał jest powiązany z filmem instruktażowym „Prowadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej”, schematem interaktywnym „Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej” oraz filmem edukacyjnym „Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadanie ukierunkowanie na uporządkowanie „Pierwsza pomoc”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.1)2) opracowuje regulaminy obowiązujące w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.2)1) określa rodzaje i sposoby motywowania podopiecznego do pracy z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości,
MED.13.6.2)2) proponuje zajęcia terapii zajęciowej zgodnie z zainteresowaniami podopiecznego,
MED.13.6.3)1) opisuje różne metody i techniki prowadzenia terapii zajęciowej,
MED.13.6.3)2) planuje terapię zajęciową z podopiecznymi w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności,
MED.13.6.3)3) dokonuje oceny skuteczności przeprowadzonych działań terapeutycznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • analizowanie informacji o funkcjonowaniu uczestnika zajęć terapeutycznych,

  • dobieranie form terapii, narzędzi i materiałów do realizacji planu terapeutycznego,

  • prowadzenie zajęć z wykorzystaniem form, metod, technik i narzędzi wykorzystywanych w terapii zajęciowej,

  • stosowanie terminologii w zakresie metod oraz form prowadzonej terapii, wybranych technik, narzędzi i rodzajów terapii zajęciowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Poprzez samodzielne przejście gry osoba ucząca się pozyskuje informacje związane z prowadzeniem zajęć z terapii zajęciowej oraz doświadczenie w zakresie podejmowania i analizowania decyzji. W celu lepszego zrozumienia i utrwalenia wiadomości uczący się może opracować:

  • graf, dotyczący np. pracowni warsztatów terapii zajęciowej, które będą realizowały cel doskonalenia umiejętności motoryki małej,

  • plakat, np. na temat trudności, jakie mogą pojawić się przy dostosowaniu stanowiska pracy dla osoby z niedowidzeniem,

  • metaplan do opisu uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, przygotowującego się do podjęcia pracy w urzędzie miasta na stanowisku obsługi,

  • fiszki, np. podstawowe pojęcia związane z zachowaniami nieadekwatnymi do sytuacji, które mogą pojawić się podczas zajęć,

  • skrzynkę pytań, np. zasady udzielania pierwszej pomocy podczas zajęć,

  • mapy myśli, np. prowadzenie zajęć z wykorzystaniem materiałów wspomagających komunikację uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,

  • metaplan, dotyczący np. możliwości terapeuty zajęciowego w pracy z osobą chorującą na nowotwór mózgu w stanie terminalnym.

Osoba ucząca się może odtworzyć wybraną część gry wcielania się w rolę i wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed egzaminem zawodowym eksternistycznym, np. przygotować grę logiczną dotyczącą sposobów postępowania terapeuty zajęciowego podczas zajęć z dogoterapii.

Uczący się może opracować charakterystykę podopiecznego, dla którego terapeuta zajęciowy powinien wybrać odpowiednie sposoby dostosowania stanowiska pracy, np. dla uczestnika poruszającego się na wózku aktywnym, dla osoby z hemimelią kończyny górnej lub dla uczestnika z tetraparezą spastyczną, przyjmującego pozycję półleżącą. Po wykonaniu opisu przypadku uczący się opracowuje stanowisko pracy oraz narzędzia wspomagające funkcjonowanie podopiecznego na zajęciach.

Gra wcielanie się w rolę może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej do:

  • powtórzenia materiału,

  • opracowania prezentacji np. „Szacunek do uczestnika warsztatów terapii zajęciowej – co należy wziąć pod uwagę w trakcie prowadzenia zajęć z osobami z niepełnosprawnością intelektualną?”,

  • opracowania infografiki o formach, technikach, metodach i rodzajach terapii zajęciowej oraz narzędziach wykorzystywanych podczas prowadzonych zajęć,

  • pracy nad projektem, np. „Nauka samoobsługi i trening toaletowy u osób starszych”,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy dotyczącej analizowania informacji zawartych w dokumentacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w celu przygotowania terapeuty zajęciowego do prowadzenia zajęć,

  • przygotowania opisu przypadku lub listy pytań na podstawie studium przypadku, np. możliwe sytuacje problemowe w pracowni terapii zajęciowej związane z zachowaniem uczestnika zajęć,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu postępowania terapeuty zajęciowego odnośnie do planowania terapii, a także w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.


Tytuł materiału multimedialnego

Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny przybliża osobie uczącej się sylwetkę zawodową terapeuty zajęciowego, jego zadania zawodowe i kompetencje.
W materiale została zaprezentowana definicja kinezyterapii oraz jej zadania. Oprócz tego w filmie przedstawione zostały zasady prowadzenia terapii ruchem, badanie zakresów ruchów pacjenta za pomocą goniometru, ocena siły mięśniowej według skali, a także rodzaje ćwiczeń i elementów kinezyterapii.
W filmie edukacyjnym zostało podkreślone, że kinezyterapia powinna być indywidualnie dobrana do pacjenta po badaniu narządu ruchu.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do kolejnych zagadnień omawiających poszczególne elementy prowadzenia terapii zajęciowej.

Materiał jest powiązany z grą edukacyjną „Prowadzenie terapii zajęciowej” oraz grą wcielanie się w rolę „Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadanie z lukami „Zajęcia w pracowni komputerowej”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.3)1) opisuje różne metody i techniki prowadzenia terapii zajęciowej,
MED.13.6.3)2) planuje terapię zajęciową z podopiecznymi w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności,
MED.13.6.4)1) określa zadania terapii ruchem,
MED.13.6.4)2) analizuje wpływ ruchu na organizm człowieka,
MED.13.64)3) planuje terapię ruchem.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z zawodem terapeuty zajęciowego oraz jego obowiązkami w zakresie kinezyterapii,

  • poznanie definicji i zadań kinezyterapii,

  • przedstawienie możliwości zbadania pacjenta w celu przystąpienia do ćwiczeń w terapii ruchem,

  • stosowanie terminologii związanej z kinezyterapią.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć film edukacyjny i dokonać analizy informacji w nim zawartych.

Film edukacyjny może zostać wykorzystany do przygotowania przez osobę uczącą się:

  • mapy myśli, np. „Kinezyterapia – co to za terapia”,

  • schematu lub grafu przedstawiającego czynności wykonywane przez terapeutę zajęciowego w trakcie wykonywania ćwiczeń biernych, wspomagających i czynnych,

  • broszury lub infografiki, np. „Korzyści terapeutyczne kinezyterapii”, „Wpływ ruchu na układ kostny”, „Terapia ruchem — istotność w przypadku osób z mózgowym porażeniem dziecięcym”,

  • diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, np. „Planowanie terapii ruchem”, „Sytuacje trudne, które mogą wystąpić w trakcie zajęć ruchowych”.

  • infografiki, np. „Sprzęt wspomagający kinezyterapię”, „Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w pracy z dziećmi”, „Plan zajęć kinezyterapeutycznych z wykorzystaniem symboli AAC”,

  • zestawu pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą:

    • zasad prowadzenia terapii ruchem,

    • kwestionariuszy, arkuszy oraz skal oceny narządu ruchu,

    • sposobów sprawdzenia orientacji w przestrzeni,

    • zasad kinezyterapii prowadzonych w plenerze,

    • postępowania w przypadku wystąpienia sytuacji problemowych podczas terapii ruchem.

Wykorzystując film edukacyjny, osoby uczące się mogą opracować:

  • scenariusz zajęć kinezyterapeutycznych dla osób:

    • z zespołem Downa,

    • starszych,

    • po urazie rdzenia kręgowego,

    • z mózgowym porażeniem,

    • z nadwrażliwością przedsionkową,

    • z podwrażliwością proprioceptywną,

    • w śpiączce,

  • graf lub schemat, przedstawiający np. naukę grę w piłkę nożną osoby z hemiplegią,

  • mapę pojęciową, np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów diagnozy lub obrazów – pojęć dotyczących kinezyterapii, sposobu oceny funkcjonalnej pacjenta, arkuszy oceny, sprzętów i narzędzi.

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą sposób prowadzenia terapii ruchem u osób z nieprawidłowym przetwarzaniem sensorycznym.

Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, pogłębiać jego wiedzę i poszerzać zainteresowania, a także pomóc w przygotowaniach do egzaminu zawodowego lub powtórzeniu materiału.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Scenariusz do zajęć”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z ośmiu zdań zawierających informacje dotyczące scenariusza zajęć. Zadaniem uczącego się jest określenie, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe. To zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane ze schematem interaktywnym „Etapy opracowywania scenariusza warsztatów terapeutycznych w pracowni ceramicznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.2)1) określa rodzaje i sposoby motywowania podopiecznego do pracy z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości,
MED.13.6.3)1) opisuje różne metody i techniki prowadzenia terapii zajęciowej,
MED.13.6.3)2) planuje terapię zajęciową z podopiecznymi w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Zasady usprawniania ruchem i rodzaje ćwiczeń”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z siedmiu pytań. Po wpisaniu prawidłowych odpowiedzi, pojawia się hasło główne. Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte związane z jej rozwiązaniem. Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Usprawnienie pacjenta poprzez terapię ruchem”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.4)1) określa zadania terapii ruchem,
MED.13.6.4)2) analizuje wpływ ruchu na organizm człowieka.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Strategie terapeutyczne”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dobieraniu w pary czterech strategii terapeutycznych do sytuacji, które mogą pojawić się podczas prowadzenia zajęć z terapii zajęciowej. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z grą edukacyjną „Prowadzenie terapii zajęciowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.6 1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.2)1) określa rodzaje i sposoby motywowania podopiecznego do pracy z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości,
MED.13.6.2)2) proponuje zajęcia terapii zajęciowej zgodnie z zainteresowaniami podopiecznego,
MED.13.6.3)1) opisuje różne metody i techniki prowadzenia terapii zajęciowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Pierwsza pomoc”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest ułożenie w odpowiedniej kolejności kroków postępowania w przypadku udzielania pierwszej pomocy uczestnikowi zajęć chorującemu na epilepsję.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z grą wcielanie się w rolę „Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.6.1)1) opisuje zasady prowadzenia zajęć z zakresu indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej w poszczególnych pracowniach,
MED.13.6.3)2) planuje terapię zajęciową z podopiecznymi w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności,
MED.13.6.3)3) dokonuje oceny skuteczności przeprowadzonych działań terapeutycznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Zajęcia w pracowni komputerowej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera tekst dotyczący zajęć w pracowni komputerowej. Uczący się ma uzupełnić tekst odpowiednimi wyrażeniami.

Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie jest powiązane z filmem instruktażowym „Prowadzenie terapii zajęciowej w pracowni informatycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.6.3)1) opisuje różne metody i techniki prowadzenia terapii zajęciowej,
MED.13.6.3)2) planuje terapię zajęciową z podopiecznymi w różnym wieku, z różnymi schorzeniami i rodzajami niepełnosprawności,


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału