E-materiały do kształcenia zawodowego

Terminologia z zakresu terapii zajęciowej/ podstawy teoretyczne terapii zajęciowej

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Katarzyna Hojan, Sabina Siwiec, Tomasz Trzmiel, Barbara Purandare, Ewa Zasadzka

Konsultant przewodnika: Dorota Mączka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Terminologia z zakresu terapii zajęciowej/ Podstawy teoretyczne terapii zajęciowej

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Terapeuta zajęciowy, 325907

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.13.5.1) posługuje się terminologią z zakresu terapii zajęciowej:
MED.13.5.1)1) podaje definicję terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)3) omawia fazy terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)4) opisuje etapy postępowania terapeutycznego,
MED.13.5.5) dobiera środki, pomoce dydaktyczne oraz materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej:
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)3) wykonuje pomoce dydaktyczne do realizacji działań terapeutycznych.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.13. Świadczenie w zakresie terapii zajęciowej:

  • organizowania działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej.

E‑materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • stosowanie terminologii zawodowej,

  • stosowanie odpowiedniej metody i środków do realizacji planu terapii zajęciowej,

  • poznanie metod i technik pracy z podopiecznym,

  • przygotowanie stanowiska pracy terapeuty zajęciowego,

  • poznanie prowadzenia procesu terapeutycznego.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne mają różny zakres tematyczny. Z materiałami multimedialnymi osoby uczące się mogą zapoznawać się w dowolnej kolejności, choć skorzystanie na początku z e‑booka wprowadzi uczącego się w zagadnienia związane z terminologią, którą posługuje się terapeuta zajęciowy.

Plansza interaktywna zawiera elementy dotyczące podstawowych pojęć związanych z pracą terapeuty zajęciowego, może stanowić wprowadzenie do gry edukacyjnej.

Mapa myśli zawiera informacje związane z podstawowymi pojęciami z zakresu terapii zajęciowej (formy, rodzaje, metody i techniki terapii zajęciowej). Może stanowić wstęp do gry edukacyjnej lub podsumowanie wiadomości z całego e‑materiału.

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana na koniec zajęć związanych z tematyką podstaw teoretycznych terapii zajęciowej lub jako podsumowanie i sprawdzenie wiadomości osób uczących się planowania i organizowania zajęć w terapii zajęciowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Definicja, klasyfikacja, rodzaje i metody terapii zajęciowej. Charakterystyka osoby wykonującej zawód terapeuty zajęciowego i opis jej działań

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera treści związane z terminologią z zakresu terapii zajęciowej. Wyjaśnia podstawowe pojęcia i definicje, cele terapii zajęciowej, znaczenie planowania działań, formy organizacji zajęć oraz metody terapii.

Materiał jest powiązany z planszą interaktywną, mapą myśli oraz grą edukacyjną, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadaniem z lukami

  • testem wielokrotnego wyboru,

  • krzyżówką.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.13.5.1)1) podaje definicję terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)4) opisuje etapy postępowania terapeutycznego,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • planowanie terapii zajęciowej z uwzględnieniem formy terapii, metod, technik terapii zajęciowej,

  • opisywanie technik terapii zajęciowej, rodzaju i sposobu wykonania.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

E‑book i zawarte w nim źródła mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania bądź zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów.

E‑book może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem,

  • opracowania prezentacji z definicjami pojęć związanych z terapią zajęciową,

  • opracowania zależności pomiędzy metodami, rodzajami, technikami i formami terapii zajęciowej,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową,

  • opracowania studium przypadku dotyczącego organizacji czasu wolnego bądź efektywnego wykorzystania czasu uczestnika warsztatów terapii zajęciowej.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w e‑booku. Na jego podstawie uczący się może też stworzyć:

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą pracowni terapii zajęciowej,

  • grę dydaktyczną (np. „Metody terapeutyczne angażujące pacjenta do podejmowania kontaktów z uczestnikami warsztatów terapii zajęciowej”),

  • graf (np. „Podstawowe pojęcia wykorzystywane w terapii zajęciowej”).

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać e‑book, aby przygotować się do egzaminu. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie opracować plakat na temat:

  • celów terapii zajęciowej,

  • znaczenia planowania działań w terapii zajęciowej,

  • form organizacji zajęć w terapii zajęciowej,

  • metod i technik stosowanych w terapii zajęciowej.


Tytuł materiału multimedialnego

Terminologia z zakresu terapii zajęciowej

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera treści dotyczące części teoretycznej terapii zajęciowej: definicje, formy, fazy, rodzaje , metody i techniki. Stwarza możliwość myślenia kreatywnego w doborze technik terapii zajęciowej do odpowiednich metod.

Materiał jest powiązany z e‑bookiem, mapą myśli oraz grą edukacyjną, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru,

  • krzyżówką,

  • uzupełnieniem podpisów obrazka.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.13.5.1)1) podaje definicję terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)3) omawia fazy terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)4) opisuje etapy postępowania terapeutycznego,
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)3) wykonuje pomoce dydaktyczne do realizacji działań terapeutycznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie terapii zajęciowej, wymienianie faz, rodzajów oraz metod terapii zajęciowej,

  • wymienianie form, rodzajów, metod, technik oraz faz terapii zajęciowej,

  • rozróżnianie form, rodzajów metod i technik terapii zajęciowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Plansza interaktywna może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania bądź zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów.

Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem,

  • opracowania prezentacji na temat faz, rodzajów, metod terapii zajęciowej,

  • opracowania zależności pomiędzy metodami, rodzajami, technikami i formami terapii zajęciowej,

  • pracy nad projektem (np. „Rodzaje technik wykorzystywanych w pracowni plastycznej”),

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • przygotowania opisu przypadku lub listy pytań na podstawie studium przypadku (np. na temat zainteresowań uczestnika warsztatów terapii zajęciowej),

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową,

  • opracowania studium przypadku dotyczącego organizacji czasu wolnego bądź efektywnego wykorzystania czasu uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, na których są wykorzystywane metody arteterapii.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też przygotować:

  • broszurę czy ulotkę (np. dotyczącą kształcenia w zawodzie terapeuty zajęciowego),

  • grę dydaktyczną (np. „Wykorzystanie metod w terapii zajęciowej w pracy z osobą z zespołem Downa”),

  • mapę myśli (np. „Podstawowe pojęcia wykorzystywane w terapii zajęciowej”).

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać planszę interaktywną, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie opracować plakat na temat:

  • faz, rodzajów, metod terapii zajęciowej,

  • zależności pomiędzy metodami, rodzajami, technikami i formami terapii zajęciowej.


Tytuł materiału multimedialnego

Kreatywny terapeuta

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra edukacyjna ma jasno określony cel – jest nim zapoznanie się z pojęciami uwzględniającymi formy terapii, rodzaj terapii oraz zastosowania metod terapii i technik terapii zajęciowej.

Gra składa się z trzech poziomów. W każdej rundzie gracz za rozwiązanie zadania otrzymuje punkty. Aby przejść do kolejnego poziomu gracz musi zdobyć odpowiednią liczbę punktów w poprzedzających poziomach. Każda runda ma przewidziany określony limit czasowy.

Pierwsza runda to uzupełnianka. Celem gry jest uzupełnienie brakujących liter w sześciu hasłach związanych z terminologią używaną przez terapeutę zajęciowego.
Druga runda to reakcja łańcuchowa – zadaniem gracza jest połączenie ze sobą sylab słów dwusylabowych, wyrażeń dwuwyrazowych lub trzywyrazowych związanych z pracą terapeuty zajęciowego.
Runda pralka trzecia to zadanie „Jaka to technika?”. W tej rundzie gracz otrzymuje trzy obrazy, które będą pojawiać się w odpowiedniej kolejności co pięć sekund. Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie nazwy techniki związanej z terapią zajęciową, skojarzonej z ilustracjami.
Po zakończeniu wszystkich rund punkty gracza sumują się.

Materiał jest powiązany z e‑bookiem, planszą interaktywną oraz mapą myśli, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru,

  • krzyżówką,

  • zdaniami typu prawda czy fałsz.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.13.5.1)1) podaje definicję terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)4) opisuje etapy postępowania terapeutycznego,
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)3) wykonuje pomoce dydaktyczne do realizacji działań terapeutycznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie podstaw teoretycznych terapii zajęciowej,

  • stosowanie terminologii w zakresie metod prowadzonej terapii, wybranych technik i rodzajów terapii zajęciowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Gra edukacyjna może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania bądź zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów.

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem,

  • opracowania prezentacji na temat faz, rodzajów, metod terapii zajęciowej, ergoterapii, socjoterapii i arteterapii,

  • opracowania zależności pomiędzy metodami, rodzajami, technikami i formami terapii zajęciowej,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • wykonania opisu przypadku dotyczącego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni dziewiarskiej,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową,

  • opracowania studium przypadku dotyczącego organizacji czasu wolnego bądź efektywnego wykorzystania czasu uczestnika warsztatów terapii zajęciowej.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w grze edukacyjnej. Na jej podstawie uczący się może też przygotować:

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą wyposażenia pracowni,

  • grę dydaktyczną (np. „Narzędzia znajdujące się w pracowni ogrodniczej angażujące pacjenta do aktywizacji zgięcia dłoniowego i grzbietowego ręki”),

  • graf (np. prezentujący podstawowe pojęcia wykorzystywane w terapii zajęciowej).

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać planszę interaktywną, aby przygotować się do egzaminu. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie opracować plakat na temat:

  • faz, rodzajów, metod terapii zajęciowej,

  • zależności pomiędzy metodami, rodzajami, technikami i formami terapii zajęciowej,

  • wyposażenia pracowni terapii zajęciowej (np. pracowni ogrodniczej),

  • terminologii wykorzystywanej w terapii zajęciowej.


Tytuł materiału multimedialnego

Klasyfikacja terapii zajęciowej

Typ materiału multimedialnego

Mapa myśli

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera wirtualny wzór mapy myśli opartej na podstawowych pojęciach z zakresu terapii zajęciowej (formy, rodzaje, metody i techniki terapii zajęciowej). Umożliwia samodzielne stworzenie klasyfikacji terapii zajęciowej, dobór odpowiednich metod i technik terapii do jej rodzaju. Zawiera instrukcję tworzenia mapy myśli. Na bazie wzoru uczący się ma możliwość tworzenia cząstkowych map myśli, zaczynając od poszczególnych elementów głównych zaznaczonych na schemacie.

Materiał jest powiązany z e‑bookiem, planszą interaktywną oraz grą edukacyjną, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • wielokrotnego wyboru,

  • krzyżówką,

  • połącz w pary,

  • zadania ukierunkowane na grupowanie.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.13.5.1)1) podaje definicję terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)3) omawia fazy terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)4) opisuje etapy postępowania terapeutycznego,
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)3) wykonuje pomoce dydaktyczne do realizacji działań terapeutycznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie map myśli,

  • opisywanie relacji pomiędzy pojęciami,

  • stosowanie odpowiedniej metody terapii,

  • rozróżnianie technik terapii zajęciowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Mapa myśli może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania bądź zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów.

Mapa myśli może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem,

  • opracowania prezentacji na temat faz, rodzajów, metod terapii zajęciowej,

  • opracowania zależności pomiędzy metodami, rodzajami, technikami i formami terapii zajęciowej,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • opracowania studium przypadku dotyczącego organizacji czasu wolnego bądź efektywnego wykorzystania czasu uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, na których są wykorzystywane metody ergoterapii.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w mapie myśli. Na jej podstawie uczący się może też przygotować:

  • broszurę czy ulotkę (np. dotyczącą teatroterapii),

  • grę dydaktyczną (np. „Metody terapii zajęciowej w pracy z pacjentem z niepełnosprawnością intelektualną”),

  • graf (np. „Podstawowe pojęcia wykorzystywane w terapii zajęciowej”).

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać mapę myśli, aby przygotować się do egzaminu. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie opracować plakat na temat:

  • faz, rodzaju, metod terapii zajęciowej,

  • zależności pomiędzy metodami, rodzajami, technikami i formami terapii zajęciowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami – Co to jest terapia zajęciowa?

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstu definiujący terapię zajęciową, w którym są braki – luki. Uczący się musi wybrać z puli właściwe wyrazy i wstawić je w odpowiednie miejsca (luki).

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie z lukami w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia. Może posłużyć do sprawdzenia wiedzy po omówieniu danej tematyki lub do powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.

Materiał jest powiązany z e‑bookiem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie terminologii wykorzystywanej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.5.1)1) podaje definicję terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary – Formy organizacji zajęć w terapii zajęciowej

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera pojęcia opisujące trzy formy organizacji zajęć w pracy terapeuty zajęciowego. Zadaniem uczącego jest przyporządkowanie opisu do formy organizacji zajęć w terapii zajęciowej.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może posłużyć do sprawdzenia wiedzy po zapoznaniu się z tematyką form organizacji zajęć w terapii zajęciowej lub do powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.

Materiał jest powiązany z mapą myśli.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie terminologii wykorzystywanej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie – Metody stosowane w rodzajach terapii zajęciowej

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na grupowaniu elementów rozsypanki i przyporządkowaniu metod odpowiednim rodzajom terapii zajęciowej: ergoterapii, socjoterapii i arteterapii.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie ukierunkowane na grupowanie w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem. Może posłużyć do sprawdzenia wiedzy po omówieniu danej tematyki lub do powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.

Materiał jest powiązany z mapą myśli.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie terminologii wykorzystywanej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.5.1)1) podaje definicję terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie – Techniki stosowane w metodach ergoterapii

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera dziesięć metod ergoterapeutycznych wykorzystwanych w pracy z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej. Zadaniem uczącego jest przyporządkowanie techniki do wybranej metody ergoterapeutycznej.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może posłużyć do sprawdzenia wiedzy po zapoznaniu się z technikami stosowanymi w metodach ergoterapii lub do powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.

Materiał jest powiązany z mapą myśli.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie terminologii wykorzystywanej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.5.1)1) podaje definicję terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)1) opracowuje wykaz środków i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji zajęć terapeutycznych,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)3) wykonuje pomoce dydaktyczne do realizacji działań terapeutycznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz – Przykład pracowni terapii zajęciowej

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera jedną fotografię, do której dołączone jest pięć pytań. Zadaniem uczącego się jest określenie, które zdania odnoszące się do załączonego zdjęcia są prawdziwe, a które fałszywe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie typu prawda czy fałsz w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia. Może posłużyć do sprawdzenia wiedzy po omówieniu danej tematyki lub do powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.

Materiał jest powiązany z grą edukacyjną.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie terminologii wykorzystywanej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz – Techniki w pracowniach terapii zajęciowej

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera trzy fotografie. Pod każdym zdjęciem umieszone są cztery zdania. Zadaniem uczącego się jest określenie, które zdania odnoszące się do załączonego zdjęcia są prawdziwe, a które fałszywe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie typu prawda czy fałsz w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia. Może posłużyć do sprawdzenia wiedzy po omówieniu danej tematyki lub do powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.

Materiał jest powiązany z grą edukacyjną.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie terminologii wykorzystywanej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej,
MED.13.5.5)2) dobiera materiały i narzędzia do realizacji planu terapii zajęciowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka – Jeden z planów w pracy terapeuty zajęciowego

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z dziesięciu pytań‑haseł, po wpisaniu prawidłowych odpowiedzi w szablon pojawia się hasło główne.

Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte związane z jej rozwiązaniem.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Krzyżówka w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystana do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia. Może posłużyć do sprawdzenia wiedzy po omówieniu danej tematyki lub do powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.

Materiał jest powiązany z planszą interaktywną, mapą myśli, grą edukacyjną i e‑bookiem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie terminologii wykorzystywanej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.5.1)1) podaje definicję terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)3) omawia fazy terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)4) opisuje etapy postępowania terapeutycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka – Terminologia z zakresu terapii zajęciowej

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera trzy grupy obrazów związanych z metodami i technikami wykorzystywanymi w terapii zajęciowej. Pierwsza grupa zawiera pięć zdjęć, natomiast następne dwie grupy po osiem fotografii. Uczący się musi właściwie przyporządkować odpowiednie podpisy do obrazków.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie polegające na uzupełnianiu podpisów obrazka w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia. Może posłużyć do sprawdzenia wiedzy po omówieniu danej tematyki lub do powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.

Materiał jest powiązany z planszą interaktywną.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie terminologii wykorzystywanej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.5.1)1) podaje definicję terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)3) omawia fazy terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)4) opisuje etapy postępowania terapeutycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru – Rodzaje, metody i techniki w terapii zajęciowej

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z piętnastu pytań wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową, zróżnicowanych pod względem trudności: sześć pytań łatwych, sześć pytań średnio trudnych i trzy pytania trudne. Materiał sprawdzający obejmuje tematykę związaną z podstawowymi informacjami dotyczącymi terapii zajęciowej, a więc definicje, fazy, metody, techniki czy formy terapii zajęciowej. Czas rozwiązania to 23 minuty. Za każde pytanie uczący się otrzymuje 1 punkt. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test wielokrotnego wyboru w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia. Może posłużyć do sprawdzenia wiedzy po omówieniu danej tematyki lub do powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.

Materiał jest powiązany z planszą interaktywną, mapą myśli, grą edukacyjną i e‑bookiem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie terminologii wykorzystywanej w terapii zajęciowej.

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.13.5.1)1) podaje definicję terapii zajęciowej,
MED.13.5.1)2) omawia pojęcia: metoda, technika, rodzaj, forma terapii zajęciowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału