E-materiały do kształcenia zawodowego

Komunikacja z chorym

MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej - Opiekun medyczny 532102

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Maria Nowosadko, Patrycja Marciniak‑Stępak, Rafał Staszewski, Katarzyna Zaorska

Konsultant przewodnika: Aleksandra Malenda‑Baszczak

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Komunikacja z chorym

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekun medyczny, 532102

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.14.2.7) posługuje się językiem migowym:
MED.14.2.7)1) stosuje podstawowe techniki języka migowego w udzielaniu świadczeń,
MED.14.2.7)2) pomaga pacjentom niedosłyszącym w dostępie do usług medycznych,
MED.14.2.7)3) porozumiewa się z pacjentem językiem migowym w stopniu podstawowym;
MED.14.7.5) komunikuje się z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną, grupą społeczną:
MED.14.7.5)1) omawia proces komunikacji interpersonalnej,
MED.14.7.5)2) tworzy warunki sprzyjające efektywnemu komunikowaniu się,
MED.14.7.5)3) charakteryzuje różne techniki komunikacji interpersonalnej z osobą chorą i niesamodzielną i jej rodziną,
MED.14.7.5)4) nawiązuje relacje z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną, zmniejsza ich niepokój i poczucie wyobcowania,
MED.14.7.5)5) stosuje zasadę pierwszego kontaktu i efektywnego porozumiewania się w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną,
MED.14.7.5)6) stosuje różne metody werbalnego i pozawerbalnego porozumiewania się,
MED.14.7.5)7) pomaga w stosowaniu sprzętu i technologii komunikacyjnych i zachęca osobę chorą i niesamodzielną do utrzymywania relacji z rodziną i innymi osobami ważnymi dla jej funkcjonowania,
MED.14.7.5)8) wykazuje się empatią i asertywnością w procesie komunikowania się z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej, w tym: świadczenie usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Na e‑materiał składają się materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna:

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Wcielanie się w rolę opiekuna

Typ materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra zbudowana jest w oparciu o scenariusze dotyczące nawiązania kontaktu pomiędzy opiekunem medycznym a przebywającym na danym oddziale szpitalnym pacjentem – chorym współpracującym, niewspółpracującym, agresywnym i takim, z którym nawiązanie kontaktu słowno‑logicznego jest utrudnione. W grze przedstawiono prawidłowe metody i techniki komunikacyjne oraz błędy podczas komunikacji z wymienionymi pacjentami.

Po uruchomieniu gry i wybraniu jednej z postaci pojawiają się trzy warianty odpowiedzi na pytanie nawiązujące do opisu przypadku. Gracz musi wybrać jeden wariant. Odpowiedź poprawna oznacza, że przechodzi dalej. Odpowiedzi tworzą ścieżki, którymi osoba ucząca się przesuwa się podczas gry. Po udzieleniu prawidłowej lub prawie prawidłowej odpowiedzi może przejść do następnego pytania. Jeśli gracz udzieli całkowicie błędnej odpowiedzi, pojawia się symbol samouczka – po kliknięciu tej ikony wyświetla się podpowiedź, dzięki której osoba ucząca się uzupełni swoją wiedzę.

W Samouczku do gry wyjaśnione zostały podstawowe pojęcia, które mogą być nieznane osobom uczącym się, np. „udar mózgu”, „afazja czuciowo‑ruchowa”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.7.5)2) tworzy warunki sprzyjające efektywnemu komunikowaniu się,
MED.14.7.5)3) charakteryzuje różne techniki komunikacji interpersonalnej z osobą chorą i niesamodzielną i jej rodziną,
MED.14.7.5)4) nawiązuje relacje z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną, zmniejsza ich niepokój i poczucie wyobcowania,
MED.14.7.5)5) stosuje zasadę pierwszego kontaktu i efektywnego porozumiewania się w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną,
MED.14.7.5)6) stosuje różne metody werbalnego i pozawerbalnego porozumiewania się,
MED.14.7.5)8) wykazuje się empatią i asertywnością w procesie komunikowania się z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną.

Przed rozpoczęciem gry osoba ucząca się powinna powtórzyć sobie zasady komunikacji przedstawione w mapie myśli. Gra powinna być wykorzystywana w celu utrwalania i systematyzowania wiadomości zdobytych przez uczącego się.

Materiał multimedialny powiązany jest z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru,

  • zadaniem z możliwością użycia materiałów audio‑video.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • nawiązywanie kontaktu z osobą chorą i niesamodzielną,

  • opisywanie cech poprawnej komunikacji z pacjentem i jej stosowanie,

  • charakteryzowanie barier w komunikacji z pacjentem i ich pokonywanie,

  • właściwe postępowanie z pacjentem w przypadku wystąpienia sytuacji konfliktu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Gra wcielanie się w rolę może zostać wykorzystana np. do:

  • poszerzania i utrwalania wiedzy,

  • powtórzenia materiału,

  • opracowania mapy myśli czy schematu postępowania czy opisu przypadku dotyczących np. nawiązywania kontaktu z pacjentem,

  • rozpoznawania cech poprawnej komunikacji, barier w komunikacji i sposobów ich pokonywania, właściwego postępowania w sytuacji konfliktu.

Po przejściu gry osoba ucząca się tworzy schemat, plakat, drzewo decyzyjne, prezentację lub infografikę (np. na temat nawiązywania kontaktu z pacjentem po udarze). Materiały te powinny uwzględniać cechy poprawnej komunikacji, bariery w komunikacji i sposoby ich pokonywania oraz właściwe postępowanie w sytuacji konfliktu.

Uczący się przygotowuje do gry zadania kontrolne w formie np. quizu, zestawu pytań czy niedokończonych zdań. Na podstawie doświadczeń własnych lub innych osób przygotowuje i przedstawia opis przypadku oraz analizuje go pod kątem prawidłowości lub nieprawidłowości występujących podczas nawiązywania kontaktu z pacjentem, pokonywania barier czy radzenia sobie w sytuacji konfliktu.


Tytuł materiału multimedialnego

Rodzaje komunikacji

Typ materiału multimedialnego

Mapa myśli

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Tworzenie mapy myśli polega na tym, że osoba ucząca się przedstawia zależności i relacje dotyczące zagadnień z zakresu komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które są istotne z perspektywy opiekuna medycznego sprawującego pieczę nad pacjentem. W centrum mapy należy umieść hasło „komunikacja”, a wokół niego terminy związane z komunikowaniem się, odnoszące się do różnych rodzajów komunikacji i składowych wpływających na skuteczność i jakość całego procesu. Plan może zostać uzupełniony o dodatkowe elementy, które osoba ucząca się uzna za istotne. Na mapie można także umieścić nazwy innych osób (np. reprezentantów zawodów medycznych czy też osób z rodziny chorego) włączonych w proces opieki i/lub leczenia pacjenta, z którymi opiekun medyczny będzie nawiązywał kontakt.

Biblioteka pojęć zawiera pomocne dla uczącego się hasła dotyczące:

  • elementów procesu komunikacji (nadawca, odbiorca, komunikat, kanał komunikacyjny, kodowanie, dekodowanie, kod, kontekst sytuacyjny, szumy komunikacyjne, reakcja, sprzężenie zwrotne, sygnały wyuczone, wyraz twarzy, dotyk, gesty i inne ruchy ciała, pozycja ciała, wygląd zewnętrzny);

  • metod komunikacji (odzwierciedlenie, parafraza, klaryfikacja, sprzężenie zwrotne, asertywność, komunikaty krytyczne, komunikaty strukturalne, komunikaty opiekuńcze, komunikaty wspierające, feedback);

  • rodzaju komunikacji (komunikacja interpersonalna, komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, komunikacja pionowa, komunikacja pozioma).

Opracowując mapę myśli, osoba ucząca się może skorzystać z terminów podanych w bibliotece pojęć oraz słowniku pojęć. Może także rozbudować mapę myśli o inne określenia, które dla uczącego się są istotne.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.7.5)1) omawia proces komunikacji interpersonalnej,
MED.14.7.5)3) charakteryzuje różne techniki komunikacji interpersonalnej z osobą chorą i niesamodzielną i jej rodziną,
MED.14.7.5)4) nawiązuje relacje z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną, zmniejsza ich niepokój i poczucie wyobcowania,
MED.14.7.5)5) stosuje zasadę pierwszego kontaktu i efektywnego porozumiewania się w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną,
MED.14.7.5)6) stosuje różne metody werbalnego i pozawerbalnego porozumiewania się,
MED.14.7.5)8) wykazuje się empatią i asertywnością w procesie komunikowania się z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną.

Mapa myśli powinna być wykorzystywana w celu utrwalania, pogłębiania i systematyzowania wiadomości zdobytych przez osobę uczącą się. Może ona korzystać z materiału w dowolnym momencie procesu edukacyjnego, który ma na celu poznanie i systematyzowanie procesu komunikacji.

Materiał multimedialny powiązany jest z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wymienianie elementów komunikacji,

  • charakteryzowanie metod komunikacji,

  • rozróżnianie rodzaju komunikacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Na podstawie mapy myśli osoba ucząca się może:

  • przedstawić w dowolnej formie graficznej (np. w postaci schematu, broszury czy komiksu) elementy komunikacji, rodzaje komunikacji, czynniki ułatwiające i utrudniające komunikację, środki i techniki komunikacji,

  • opracować fiszki z pojęciami dotyczącymi rodzajów komunikacji, metod komunikacji, elementów procesu komunikacji,

  • przygotować opisy sytuacji problemowych, które mogą wystąpić w procesie komunikowania się z pacjentem i jego rodziną. Poprzez analizę przypadków uczący się rozważa, jakie błędy występują w danych sytuacjach, i proponuje metody czy elementy komunikowania się ułatwiające wzajemne zrozumienie.


Tytuł materiału multimedialnego

Język migowy

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny i materiały sprwdzające

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny przedstawia historię i charakterystykę komunikacji z osobami głuchymi, która odbywa się za pośrednictwem polskiego języka migowego. W filmie omówiono bariery występujące w świecie osób niesłyszących oraz zdefiniowano najczęstsze stereotypy dotyczące osób głuchych. W materiale rozróżniono także pojęcie „głuchy” i „Głuchy”, zwracając uwagę na fakt, iż „głuchy” to termin medyczny odnoszący się do osoby z całkowitą lub znaczną utratą słuchu, natomiast „Głuchy” to określenie osoby należącej do kultury Głuchych.

W filmie zademonstrowano trzy scenki przedstawiające przebieg rozmowy i sposób komunikacji pomiędzy opiekunem medycznym a podopiecznym, który jest głuchy.

W materiale zaprezentowano podstawowe terminy i zwroty przydatne w opiece nad osobą niesłyszącą (np. „czuć się”, „spać”, „ból”, „nie chcieć”, „zemdleć”, „wymiotować”, „pomoc”, „myć”, „leki”, „tabletki”, „podpis”, „pytać”, „wczoraj” czy „teraz”). Przedstawiono w nim polski alfabet migowy, zwany też palcowym, oraz liczebniki od jeden do dziesięć, dwadzieścia i trzydzieści.

Film edukacyjny stanowi samodzielną całość i może być wykorzystywany przez osoby uczące się w dowolnym momencie procesu edukacyjnego.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.2.7)1) stosuje podstawowe techniki języka migowego w udzielaniu świadczeń,
MED.14.2.7)2) pomaga pacjentom niedosłyszącym w dostępie do usług medycznych,
MED.14.2.7)3) porozumiewa się z pacjentem językiem migowym w stopniu podstawowym,
MED.14.7.5)2) tworzy warunki sprzyjające efektywnemu komunikowaniu się,
MED.14.7.5)4) nawiązuje relacje z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną, zmniejsza ich niepokój i poczucie wyobcowania,
MED.14.7.5)5) stosuje zasadę pierwszego kontaktu i efektywnego porozumiewania się w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną,
MED.14.7.5)6) stosuje różne metody werbalnego i pozawerbalnego porozumiewania się,
MED.14.7.5)7) pomaga w stosowaniu sprzętu i technologii komunikacyjnych i zachęca osobę chorą i niesamodzielną do utrzymywania relacji z rodziną i innymi osobami ważnymi dla jej funkcjonowania,
MED.14.7.5)8) wykazuje się empatią i asertywnością w procesie komunikowania się z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną.

Materiał multimedialny powiązany jest z materiałami sprawdzającymi:

  • testem wielokrotnego wyboru,

  • zadaniem typu prawda czy fałsz.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • definiowanie barier występujących w świecie osób niesłyszących,

  • charakteryzowanie najczęstszych stereotypów dotyczących osób głuchych,

  • definiowanie podstawowych zwrotów przydatnych w opiece nad osobą niesłyszącą,

  • posługiwanie się polskim alfabetem migowym, zwanym też palcowym, oraz liczebnikami od jeden do dziesięć, dwadzieścia i trzydzieści,

  • omawianie historii i charakterystyki komunikacji z osobami głuchymi odbywającej się za pośrednictwem polskiego języka migowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Na podstawie zaprezentowanego w filmie materiału osoba ucząca się może:

  • przedstawić w dowolny graficzny sposób np. bariery występujące w świecie osób niesłyszących czy najczęstsze stereotypy dotyczące osób głuchych,

  • opracować scenkę prezentującą przebieg rozmowy czy sposób komunikacji pomiędzy opiekunem medycznym a podopiecznym, który jest głuchy,

  • przeprowadzić analizę przypadku, identyfikując np. nieprawidłowy przebieg komunikacji opiekuna medycznego z osobą głuchą,

  • przygotować esej edukacyjny na temat najczęstszych stereotypów dotyczących osób głuchych. W opracowaniu tym może opisać, w jaki sposób opiekun medyczny powinien nawiązywać komunikację z osobą niesłyszącą, by stworzyć warunki sprzyjające efektywnemu porozumiewaniu się.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się do:

  • powtórzenia lub utrwalenia zdobytej wiedzy z zakresu komunikacji z osobami głuchymi, która odbywa się za pośrednictwem polskiego języka migowego,

  • przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie uzupełniania podpisów obrazka:

  • Odczytywanie znaków migowych oznaczających liczby,

  • Odczytywanie znaków migowych – samopoczucie,

  • Odczytywanie znaków migowych – potrzeby pacjenta,

  • Odczytywanie znaków migowych – osoby,

  • Odczytywanie znaków migowych – czynności medyczne,

  • Odczytywanie znaków migowych – części ciała,

  • Odczytywanie znaków migowych – odczucia.

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z siedmiu zadań o różnym stopniu trudności. Graficznie przedstawiono w nich znaki migowe. Osoba ucząca się ma np. odczytać wartość temperatury zmierzonej u pacjenta, rozpoznać samopoczucie pacjenta, jego potrzeby, określić czynności medyczne wykonywane przez personel medyczny, nazwać części ciała. Następnie musi przyporządkować zdjęciom odpowiednie podpisy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej. Jest on pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.2.7)1) stosuje podstawowe techniki języka migowego w udzielaniu świadczeń,
MED.14.2.7)2) pomaga pacjentom niedosłyszącym w dostępie do usług medycznych,
MED.14.2.7)3) porozumiewa się z pacjentem językiem migowym w stopniu podstawowym.


Typ materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video:

  • Odczytywanie dynamicznych znaków migowych – czynności,

  • Odczytywanie dynamicznych znaków migowych – miejsca.

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z dwóch zadań: łatwego i trudnego. Na podstawie filmu uczący się wskazuje prawidłową odpowiedź dotyczącą samopoczucia pacjenta, wykonywanej czynności oraz miejsca.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.2.7)1) stosuje podstawowe techniki języka migowego w udzielaniu świadczeń,
MED.14.2.7)2) pomaga pacjentom niedosłyszącym w dostępie do usług medycznych,
MED.14.2.7)3) porozumiewa się z pacjentem językiem migowym w stopniu podstawowym.

Typ materiału sprawdzającego

Identyfikacja obrazów przedstawiających wypowiedź w języku migowym:

  • Odczytywanie alfabetu migowego

Opis materiału sprawdzającego

Jest to średnio łatwe zadanie polegające na odczytaniu wyrazu, który został przeliterowany przy użyciu alfabetu w języku migowym.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Kryteria weryfikacji powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.2.7)1) stosuje podstawowe techniki języka migowego w udzielaniu świadczeń,
MED.14.2.7)3) porozumiewa się z pacjentem językiem migowym w stopniu podstawowym.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru Komunikacja z chorym

Opis materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi składa się z dwudziestu trzech pytań o różnym stopniu trudności. System losuje dziesięć pytań, na udzielenie odpowiedzi na pytanie przewidziano 1,5 min. Całkowity czas na rozwiązanie testu to 15 min, próg zaliczenia wynosi 50%.

Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia związane z:

  • komunikacją z chorym,

  • procesem i elementami komunikacji,

  • schematem komunikacji,

  • technikami komunikacji,

  • stosowaniem pytań,

  • barierami w komunikacji,

  • komunikacją z osobami głuchymi,

  • komunikacją w języku migowym.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej. Jest on pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałami multimedialnymi:

  • mapą myśli Rodzaje komunikacji,

  • grą wcielanie się w rolę Wcielanie się w rolę opiekuna,

  • filmem edukacyjnym Język migowy.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.2.7)1) stosuje podstawowe techniki języka migowego w udzielaniu świadczeń,
MED.14.2.7)2) pomaga pacjentom niedosłyszącym w dostępie do usług medycznych,
MED.14.2.7)3) porozumiewa się z pacjentem językiem migowym w stopniu podstawowym,
MED.14.7.5)1) omawia proces komunikacji interpersonalnej,
MED.14.7.5)3) charakteryzuje różne techniki komunikacji interpersonalnej z osobą chorą i niesamodzielną i jej rodziną,
MED.14.7.5)4) nawiązuje relacje z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną, zmniejsza ich niepokój i poczucie wyobcowania,
MED.14.7.5)5) stosuje zasadę pierwszego kontaktu i efektywnego porozumiewania się w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną,
MED.14.7.5)6) stosuje różne metody werbalnego i pozawerbalnego porozumiewania się,
MED.14.7.5)8) wykazuje się empatią i asertywnością w procesie komunikowania się z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz Komunikacja

Opis materiału sprawdzającego

Osoba ucząca się musi ocenić, czy podane stwierdzenia dotyczące komunikacji są prawdziwe czy fałszywe. To średnio trudne zadanie składa się z czterech zdań: dwóch prawdziwych i dwóch fałszywych.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – mapą myśli Rodzaje komunikacji.

Materiał może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej. Jest on pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.7.5)2) tworzy warunki sprzyjające efektywnemu komunikowaniu się,
MED.14.7.5)3) charakteryzuje różne techniki komunikacji interpersonalnej z osobą chorą i niesamodzielną i jej rodziną,
MED.14.7.5)5) stosuje zasadę pierwszego kontaktu i efektywnego porozumiewania się w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną,
MED.14.7.5)6) stosuje różne metody werbalnego i pozawerbalnego porozumiewania się,
MED.14.7.5)8) wykazuje się empatią i asertywnością w procesie komunikowania się z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video Techniki komunikacji

Opis materiału sprawdzającego

Jest to średnio trudne zadanie dotyczące technik komunikacji.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – grą Wcielanie się w rolę opiekuna.

Materiał może zostać wykorzystany do pracyindywidualnej. Jest on pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.14.7.5)3) charakteryzuje różne techniki komunikacji interpersonalnej z osobą chorą i niesamodzielną i jej rodziną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz Język migowy

Opis materiału sprawdzającego

Osoba ucząca się musi ocenić, czy podane stwierdzenia dotyczące języka migowego są prawdziwe czy fałszywe. To łatwe zadanie składa się z czterech zdań: trzech prawdziwych i jednego fałszywego.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – filmem edukacyjnym Język migowy.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.14.2.7)1) stosuje podstawowe techniki języka migowego w udzielaniu świadczeń,
MED.14.7.5)2) tworzy warunki sprzyjające efektywnemu komunikowaniu się,
MED.14.7.5)6) stosuje różne metody werbalnego i pozawerbalnego porozumiewania się,
MED.14.7.5)8) wykazuje się empatią i asertywnością w procesie komunikowania się z osobą chorą i niesamodzielną, jej rodziną i grupą społeczną.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału