Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Proces załadunku i rozładunku w porcie morskim

Obsługa ładunków w portach i terminalach — Technik eksploatacji portów i terminali

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z procesami załadunku i rozładunku w porcie morskim.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Materiał Sekwencje filmowe Procesy załadunku i rozładunku w porcie morskimDx99tkSzNSekwencje filmowe Procesy załadunku i rozładunku w porcie morskim to sekwencje wielu filmów, które zapoznają Cię z procesami przygotowania i załadunku kontenerów oraz związaną z tym dokumentację.

Materiał Wizualizacja modelu w grafice 2D lub 3D Urządzenia przeładunkowe w porcie morskimDVMgfAmRsWizualizacja modelu w grafice 2D lub 3D Urządzenia przeładunkowe w porcie morskim to wizualizacja przedstawiająca środki transportu bliskiego i urządzenia przeładunkowe. Będziesz mógł dokładnie przyjrzeć się żurawiowi portowemu, suwnicy , suwnicy , urządzeniu , przenośnikowi do transportu zboża i wózkowi widłowemu podczas pracy przeładunkowej (załadunek i rozładunek lub przemieszczanie towarów w pionie lub poziomie).

Gra „wcielanie się w rolę” Brygadzista w porcie morskimDBtp5RnTKGra „wcielanie się w rolę” Brygadzista w porcie morskim to gra „wcielanie w rolę”, która zaprezentuje Ci typowe zadania: brygadzisty — przygotowanie harmonogramu prac, zabezpieczenie odpowiedniego sprzętu () do realizacji zadań, organizowanie i nadzorowanie prac związanych z rozładunkiem, załadunkiem i przeładunkiem towarów ze statku w porcie morskim; pracownika ganku — odpowiedzialnego za załadunek i rozładunek towaru ze statku oraz współpracę z brygadzistą i operatorem urządzeń portowych; trymera — odpowiedzialnego za wyważenie statku oraz sztauera, którego zadanie polega na odpowiednim rozmieszczeniu towarów w ładowniach. W rozgrywce Twoim zadaniem w roli brygadzisty będzie koordynacja prac przy załadunku i rozładunku określonego typu statku. W tym zakresie współpracuje on z trymerem (załadunek odbywa się na podstawie planu załadunku, tzw. sztauplanu), sztauerem oraz podległymi pracownikami ganku. W ich rolę również się wcielisz.

Materiał Wycieczka wirtualna Procesy załadunku i rozładunku w porcie morskimD1BYPKIh0Wycieczka wirtualna Procesy załadunku i rozładunku w porcie morskim to wycieczka wirtualna. W środowisku wirtualnym znajdują się wirtualne artefakty, jakie mogą być obsługiwane lub wchodzić w interakcje z Tobą podczas wykonywania zadań związanych z uczestnictwem w procesach załadunku i rozładunku towarów realizowanych w porcie morskim za pomocą obrazu i dźwięku. Będąc na „wirtualnym miejscu pracy”, poczujesz się jak w porcie podczas przeładunku.

Dokumentacja interaktywna Wybrane dokumenty w transporcie morskimDVT0JNzCADokumentacja interaktywna Wybrane dokumenty w transporcie morskim to dokumentacja interaktywna, która przedstawia wygląd i sposób uzupełniania dokumentacji w transporcie morskim. Zawiera opisy, funkcje, przeznaczenie i prezentację przykładowego wypełnienia dokumentów, takich jak list przewozowy, czyli konosament morski (Bill of Lading), lista załadowcza (Packing List), kwit sternika (Mate’s Receipt), nota bukingowa (Booking Note), czarter (Charter), manifest ładunkowy (Loading Manifest), nota gotowości (Notice of Readiness), certyfikat opakowania kontenerowego (Container Packaging Certificate), deklaracja ładunku niebezpiecznego (Dangerous Goods Declaration). Teraz tylko użyj jej do poprawnego wypełnienia.

Obudowa dydaktyczna:

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDUSNBxkHhInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDAqYnpQsASłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla uczącego sięDdj8bN72aPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD5RgjFe4eNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD10mRMEO2Instrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik eksploatacji portów i terminali.

W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe, wizualizacja , gra „wcielanie się w role”, wycieczka wirtualna oraz dokumentacja interaktywna. Przybliżają one wiadomości z zakresu procesów załadunku i rozładunku w porcie morskim. Każdy materiał jest ważny i w każdym z nich znajdziesz coś dla siebie (pod względem preferencji uczenia się).

Proponowana ścieżka korzystania z e‑materiałów edukacyjnych:

  1. Zacznij od sekwencji filmowych. Różne filmy zawierają wiele ciekawych zagadnień związanych z procesem załadunku i rozładunku w porcie morskim. Dzięki nim poznasz obowiązki zawodowe i cechy, jakie powinien mieć pracownik ganka, operator suwnicy, żurawia, trymer, sztauer czy brygadzista. Materiał ogólnie opowiada o aspektach, być może Twojej przyszłej, pracy, żeby potem dotrzeć do szczegółowych informacji. Jeśli lubisz biernie oglądać i przyswajać wiedzę, to cały film jest dla Ciebie źródłem informacji.

  2. Spróbuj wycieczki wirtualnej. możesz obserwować swoją przestrzeń pracy. To będzie dla Ciebie miejsce częstego przebywania. Praca z  to nauka łatwa do zapamiętania.

  3. Jeśli chcesz poznać dokładniej urządzenia przeładunkowe, to idealne do tego narzędziem jest wizualizacja „Urządzenia przeładunkowe w porcie morskim.

  4. Teraz możesz sprawdzić się w grze. Zagraj w „Brygadzista w porcie morskim”. Tu wcielisz się w różne role: brygadzisty, trymera i sztauera. Grając, trzeba podejmować decyzje (co może być trudne bez podstaw teoretycznych lub wizualizacji bądź wycieczki wirtualnej).

  5. Warto zapoznać się z dokumentacją i ćwiczyć.

Materiały z mikrodawkami wiedzy się przeplatają.

Oto przykład dotyczący urządzeń do załadunku i rozładunku w porcie morskim:

  • w sekwencjach filmowych pojawiają się zagadnienia związane z urządzeniami przeładunkowymi w powiązaniu z osobami obsługującymi te urządzenia (ich kompetencjami, zadaniami zawodowymi i cechami charakterystycznymi). Zawierają one ogólny opis czy wspomnienie o tych urządzeniach w kontekście zadań zawodowych. Lubisz systematykę i wiedzę teoretyczną? Zatem to właściwe miejsce dla Ciebie, żeby rozpocząć edukacyjną przygodę.

  • w wycieczce wirtualnej zaobserwujesz miejsca, w których dane urządzenia występują wraz z niewielką porcją informacji dotyczącą formy przeładunku. Mikrodawki wiedzy łączą rodzaje urządzeń z procesami załadunku i rozładunku.

  • w wizualizacji możemy obejrzeć dokładnie te urządzenia i opisy z nimi związane. Działanie proste i powtarzalne. Łatwe do zapamiętania ze względu na odpowiednią ilość informacji o suwnicach, dźwigach i innych. Niewiele tekstu do zapamiętania, więcej możliwości „zobaczenia” urządzenia. Teoretycznie się nie uczysz, a „zostaje w głowie”. To jest właśnie nauka nieświadoma.

  • w grze „Brygadzista w porcie morskim” przyjmujesz role osób pracujących nad przeładunkiem, używając właściwych urządzeń. Kolejny element utrwalający wiedzę o tych urządzeniach.

Jak widać, ścieżki są różne, dlatego wniosek:

ZANIM ZACZNIESZ — PRZEJRZYJ MATERIAŁ.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielną weryfikację poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Ćwiczenia są powiązane z konkretnymi materiałami. Możesz jako przerywnik wykonać jakieś ćwiczenie, a potem wrócić do e‑materiału.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑zasobie. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Materiał możesz analizować sam albo poprzez pracę w grupie.

Jeśli nie jesteś typem osoby, która preferuje pracę grupową, pamiętaj, że warto skorzystać z takiej formy nauki. Umiejętności społeczne, które wykształcisz podczas pracy z innymi, są bardzo ważne w pracy związanej z przeładunkiem w porcie. Szczególnie ważna jest komunikacja interpersonalna. Wiedząc bardzo dużo, ale nie posiadając takich umiejętności, nie będziesz dobrym specjalistą.

Podczas pracy w grupie odnajdź własną rolę i tak zorganizuj swoje obowiązki, aby być jednocześnie częścią zespołu i zadbać o przestrzeń dla siebie.

Grupa trzech osób to też grupa. Jeśli problemem dla Ciebie jest zbyt liczny zespół, zacznij od mniejszej grupy. I pamiętaj, że od razu nie musisz być jej liderem. W takim gremium możesz zacząć od wzajemnego przepytywania się przed kartkówką z innym uczniem lub z kimś z rodziny. Rozwijaj umiejętności społeczne, to ważny aspekt Twojej przyszłej pracy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R17gtIZ0IzAvb
(Uzupełnij).