Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Materiały zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią Ci przyswojenie wiedzy. E‑materiał Użytkowanie obrabiarek skrawających
składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Współczesne maszyny CNC
Film edukacyjnyWspółczesne maszyny CNC
prezentuje obsługę i zastosowanie obrabiarek CNC do wykonywania obróbki skrawaniem.Atlas interaktywny
Maszyny CNC
Atlas interaktywnyMaszyny CNC
zawiera grafiki przedstawiające: obrabiarki CNC - ich charakterystykę, budowę i rodzaje, podstawy programowania obrabiarek i procesy pomiarowe.Gra edukacyjna
Zaprogramuj obrabiarkę CNC
Gra edukacyjnaZaprogramuj obrabiarkę CNC
wspierajaca ucznia w wykształceniu umiejętności zaprogramowania obrabiarki na postawie przygotowanych zadań.Gra edukacyjna
Tokarka uniwersalna CNC
Gra edukacyjnaTokarka uniwersalna CNC
to interaktywna gra edukacyjna, w której gracze uczą się obsługiwać tokarkę pionową CNC, wybierać odpowiednie narzędzia do prac związanych z tokarką i rozwiązywać różne problemy związane z toczeniem, gwintowaniem i wierceniem.Gra edukacyjna
Frezarka pionowa CNC
Gra edukacyjnaFrezarka pionowa CNC
pozwala wcielić się w rolę operatora frezarki i pogłębić znajomość jej użytkowania.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Współczesne maszyny CNC
Film edukacyjny
- Maszyny CNC
Atlas interaktywny
- Zaprogramuj obrabiarkę CNC
Gra edukacyjna
- Tokarka uniwersalna CNC
Gra edukacyjna
- Frezarka pionowa CNC
Gra edukacyjna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, atlas interaktywny, gra edukacyjna oraz dwa symulatory. Przybliżają one wiadomości z budowy obrabiarek numerycznych i ich zastosowania.
Co może być ważne?
Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji tworzenia tulei, o których wspomina materiał filmowy. Zauważ, jak wiele zależy od właściwego procesu i zastosowania odpowiednich maszyn. Zauważ wykorzystanie obrabiarki CNC (oraz poznaj jej budowę poprzez obserwację wykorzystania jej budowy do wykonywania elementów).
Skup się na atlasie interaktywnym. To kompendium wiedzy o maszynach CNC. Daj sobie czas na poznawanie informacji w nim zawartych. Dziel tą wiedzę na części. Czasem lepiej będzie, gdy coś zrobisz stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.
Analizując elementy skłądowe maszyn CNC, postaraj się wyobrazić je sobie (pomogą Ci w tym symulacje tokarki i frezarki). Pomyśl o tych maszynach i znajdź różnice.
Przykładowe ścieżki
Stopniowe zdobywanie wiedzy z zakresu budowy obrabiarek sterowanych numerycznie i ich wykorzystania mógłbyś rozpocząć:
od przejrzenia filmu, bo ten materiał pokaże Ci proces wykorzystania maszyny CNC do wytworzenia elementu (w tym przypadku tulei);
warto zaraz potem zajrzeć do atlasu, miałbyś ogólny ogląd na budowę tych skomplikowanych urządzeń. Ale tylko przejrzeć, bez wchodzenia w szczegóły;
krok numer trzy - gry edukacyjne: zabierając się teraz za symulatory wspierasz swoja wyobraźnię. Obejrzyj dokładnie różne rodzaje maszyn CNC (tokarkę i frezarkę) i ich elementy, baw się możliwością spojrzenia z każdej strony. Porównuj ze sobą maszyny;
teraz pora na ćwiczenia sprawdzające (które możesz stosować również w innych momentach nauk;
już wiesz, czego nie wiesz - wróć do przejrzenia filmu i atlasu. Znajdź odpowiedzi na trudne pytania, których doświadczyłeś rozwiązując ćwiczenia - ucz się i ... .
na zakończenie spróbuj się w grze edukacyjnej. Sprawdź czy masz odpowiednia wiedzę do zaprogramowania obrabiarki.
Jeśli jednak chciałbyś inaczej - warto zapoznać się z materiałami i pomyśleć jak dla Ciebie byłoby najlepiej.
I jeszcze kwestia wyobrażania sobie przy uczeniu: „Co by było, gdyby...”.
Wymyślaj historie. Twój mózg kocha działanie, wyobrażone historie i kreatywność! Np.: wyobraź sobie, że masz tak zmodyfikować tokarkę, aby można było wykonywać w niej toczenie w środku otworu (chyba już są takie rozwiązania)
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie siebie. Nie musisz ich stosować na koniec nauki.
jeśli to zrobisz na początku, będziesz wiedział, czego nie wiesz – zwiększy się (przynajmniej powinna) Twoja motywacja,
jeśli użyjesz ich w trakcie analizy e‑materiału, sprawdzisz dany wycinek wiedzy lub będzie to miły przerywnik w studiowaniu treści lub zadania,
jeśli na końcu, będziesz wiedział, co powtórzyć.
Poleca się mimo wszystko powtarzać nawet przy 100% poprawności wykonanych zadań. Z czasem „trochę się zapomina”, więc:
zadania mogą służyć do przypominania sobie tego, co już umiałeś.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.
Na koniec: warto, zanim rozpoczniesz naukę, przejrzeć dokładnie e‑materiały.
Dzięki temu będziesz się orientował, gdzie i co w nich znajdziesz. Przez to nie stracisz dużo czasu na poszukiwanie właściwych informacji.
Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści