E-materiały do kształcenia zawodowego

Obrabiarki numeryczne

MEC.05. Użytkowanie obrabiarek skrawających - Operator obrabiarek skrawających 722307, Technik mechanik 311504

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Materiały zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią Ci przyswojenie wiedzy. E‑materiał Użytkowanie obrabiarek skrawających składa się z pięciu materiałów multimedialnych.

  • Film edukacyjny Współczesne maszyny CNCDXezQffAzFilm edukacyjny Współczesne maszyny CNC prezentuje obsługę i zastosowanie obrabiarek CNC do wykonywania obróbki skrawaniem.

  • Atlas interaktywny Maszyny CNCDSHvSSylDAtlas interaktywny Maszyny CNC zawiera grafiki przedstawiające: obrabiarki CNC - ich charakterystykę, budowę i rodzaje, podstawy programowania obrabiarek i procesy pomiarowe.

  • Gra edukacyjna Zaprogramuj obrabiarkę CNCDBCk1pVCYGra edukacyjna Zaprogramuj obrabiarkę CNC wspierajaca ucznia w wykształceniu umiejętności zaprogramowania obrabiarki na postawie przygotowanych zadań.

  • Gra edukacyjna Tokarka uniwersalna CNCDxTg89ERqGra edukacyjna Tokarka uniwersalna CNC to interaktywna gra edukacyjna, w której gracze uczą się obsługiwać tokarkę pionową CNC, wybierać odpowiednie narzędzia do prac związanych z tokarką i rozwiązywać różne problemy związane z toczeniem, gwintowaniem i wierceniem.

  • Gra edukacyjna Frezarka pionowa CNCD13wxsB3WGra edukacyjna Frezarka pionowa CNC pozwala wcielić się w rolę operatora frezarki i pogłębić znajomość jej użytkowania.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDDjxmFRoKInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDnm3DccBxSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDHHahsAJ3Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDwx3sa6QkPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD17VCKg8vNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD2jc8x342Instrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, atlas interaktywny, gra edukacyjna oraz dwa symulatory. Przybliżają one wiadomości z budowy obrabiarek numerycznych i ich zastosowania.

Co może być ważne?

Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji tworzenia tulei, o których wspomina materiał filmowy. Zauważ, jak wiele zależy od właściwego procesu i zastosowania odpowiednich maszyn. Zauważ wykorzystanie obrabiarki CNC (oraz poznaj jej budowę poprzez obserwację wykorzystania jej budowy do wykonywania elementów).

Skup się na atlasie interaktywnym. To kompendium wiedzy o maszynach CNC. Daj sobie czas na poznawanie informacji w nim zawartych. Dziel tą wiedzę na części. Czasem lepiej będzie, gdy coś zrobisz stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.

Analizując elementy skłądowe maszyn CNC, postaraj się wyobrazić je sobie (pomogą Ci w tym symulacje tokarki i frezarki). Pomyśl o tych maszynach i znajdź różnice.

Przykładowe ścieżki

Stopniowe zdobywanie wiedzy z zakresu budowy obrabiarek sterowanych numerycznie i ich wykorzystania mógłbyś rozpocząć:

  1. od przejrzenia filmu, bo ten materiał pokaże Ci proces wykorzystania maszyny CNC do wytworzenia elementu (w tym przypadku tulei);

  2. warto zaraz potem zajrzeć do atlasu, miałbyś ogólny ogląd na budowę tych skomplikowanych urządzeń. Ale tylko przejrzeć, bez wchodzenia w szczegóły;

  3. krok numer trzy - gry edukacyjne: zabierając się teraz za symulatory wspierasz swoja wyobraźnię. Obejrzyj dokładnie różne rodzaje maszyn CNC (tokarkę i frezarkę) i ich elementy, baw się możliwością spojrzenia z każdej strony. Porównuj ze sobą maszyny;

  4. teraz pora na ćwiczenia sprawdzające (które możesz stosować również w innych momentach nauk;

  5. już wiesz, czego nie wiesz - wróć do przejrzenia filmu i atlasu. Znajdź odpowiedzi na trudne pytania, których doświadczyłeś rozwiązując ćwiczenia - ucz się i ... .

  6. na zakończenie spróbuj się w grze edukacyjnej. Sprawdź czy masz odpowiednia wiedzę do zaprogramowania obrabiarki.

Jeśli jednak chciałbyś inaczej - warto zapoznać się z materiałami i pomyśleć jak dla Ciebie byłoby najlepiej.

I jeszcze kwestia wyobrażania sobie przy uczeniu: „Co by było, gdyby...”.

Wymyślaj historie. Twój mózg kocha działanie, wyobrażone historie i kreatywność! Np.: wyobraź sobie, że masz tak zmodyfikować tokarkę, aby można było wykonywać w niej toczenie w środku otworu (chyba już są takie rozwiązania)

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie siebie. Nie musisz ich stosować na koniec nauki.

  • jeśli to zrobisz na początku, będziesz wiedział, czego nie wiesz – zwiększy się (przynajmniej powinna) Twoja motywacja,

  • jeśli użyjesz ich w trakcie analizy e‑materiału, sprawdzisz dany wycinek wiedzy lub będzie to miły przerywnik w studiowaniu treści lub zadania,

  • jeśli na końcu, będziesz wiedział, co powtórzyć.

Poleca się mimo wszystko powtarzać nawet przy 100% poprawności wykonanych zadań. Z czasem „trochę się zapomina”, więc:

  • zadania mogą służyć do przypominania sobie tego, co już umiałeś.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.

Na koniec: warto, zanim rozpoczniesz naukę, przejrzeć dokładnie e‑materiały.

Dzięki temu będziesz się orientował, gdzie i co w nich znajdziesz. Przez to nie stracisz dużo czasu na poszukiwanie właściwych informacji.

Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału? Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).