Zwierzęta są najliczniejszą i najbardziej zróżnicowaną grupą organizmów na Ziemi. Dotychczas opisano ok. 1 mln ich gatunków, a kilka kolejnych milionów czeka na odkrycie. Duża różnorodność form, zachowań i sposobów życia zwierząt wynika z tego, że zamieszkują wiele różnych miejsc na Ziemi. Bytują we wszystkich strefach klimatycznych. Ich ciała osiągają różne rozmiary. Wszystkie są organizmami cudzożywnymi. W poszukiwaniu pożywienia zwykle przemieszczają się, tylko nieliczne prowadzą osiadły tryb życia.

RPTdZtwEuf4Hq
Zwierzęta różnych gatunków
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • cele klasyfikacji organizmów,

  • zasady klasyfikacji biologicznej,

  • hierarchiczną budowę organizmów.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, na czym polega symetria u zwierząt.

  • Opiszesz schemat klasyfikacji zwierząt tkankowych.

  • Zidentyfikujesz nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z grup bezkręgowców na podstawie jego cech morfologicznych.

  • Zidentyfikujesz nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z gromad kręgowców na podstawie jego cech morfologicznych.

  • Porównasz grupy kręgowców pod względem cech budowy zewnętrznej, rozmnażania i rozwoju oraz wykażesz związek tych cech z opanowaniem środowisk ich życia.

  • Przedstawisz przykłady działań człowieka wpływających na różnorodność ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków.

  • Uzasadnisz, że stałocieplność jest osiągnięciem ewolucyjnym ptaków i ssaków.

  • Przekonasz się, że w przyrodzie panuje różnorodność zwierząt wynikająca z przystosowań do życia w różnych warunkach środowiska.

1. Zwierzęta

RPjOm4p4fpbzF1
Jeż
Źródło: amayaeguizabal, Pixabay, domena publiczna.

Zwierzęta to organizmy wielokomórkowe. Ich komórki są pozbawione ścian komórkowych i chloroplastów, które to cechy są charakterystyczne przede wszystkim dla roślin. Zdecydowana większość zwierząt ma tkanki, z których z kolei zbudowane są narządy. Współpracując ze sobą przy pełnieniu określonych funkcji, tworzą one układy narządów, czyli cały organizm.

Ciało większości zwierząt jest symetryczne – można je podzielić płaszczyzną na jednakowe części. Symetria ciała może być promienista lub dwuboczna. Jej typ jest związany z trybem życia. Zwierzęta, które poruszają się, mają zwykle symetrię dwuboczną. Te prowadzące osiadły tryb życia – symetrię promienistą. Nieliczne, jak ślimaki, mają ciało niesymetryczne.

RSNkqHp6PYDqR1
Rodzaje symetrii ciała zwierząt
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji o zwierzętach znajdziesz w e‑materiałach:

iBxqekxblG_d5e204

2. Systematyka królestwa zwierząt

Wszystkie zwierzęta tkankowe dzieli się tradycyjnie na bezkręgowcekręgowce. Te pierwsze to grupa utworzona sztucznie, niezwykle zróżnicowana, obejmująca ok. 95% wszystkich zwierząt. Kręgowce są jednostką systematyczną o randze podtypu.

RDnbvSQJB8ogK1
Systematyka zwierząt
Źródło: Dariusz Adryan, NickJack, Sweetaholic, Leseratte, ginger, ligiera, Flominator, Janderk, Brian0918, blickwinkler, tpsdave, Pezibear, PublicDomainPictures, Hans, DrRod, duncan , Pixabay, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
iBxqekxblG_d5e246

3. Świat bezkręgowców

R1dl0FvVIeFnu1
Ślimak – przedstawiciel bezkręgowców
Źródło: condesign, Pixabay, domena publiczna.

Zwierzęta nieposiadające szkieletu wewnętrznego, zwane zwyczajowo bezkręgowcami, są bardzo zróżnicowaną grupą. Często mają zdumiewające kształty, będące wyrazem ich przystosowania do środowiska, trybu życia i sposobu pobierania pokarmu. Jest wśród nich wiele form nieznanych jeszcze nauce – głównie tych o niewielkich rozmiarach, zamieszkujących niedostępne miejsca na Ziemi.

Ważne!

Bezkręgowce to zwierzęta nieposiadające chrzęstnego ani kostnego szkieletu wewnętrznego, a więc i kręgosłupa.

1
Porównanie bezkręgowców

Grupa bezkręgowców

Porównywana cecha

Środowisko życia

Budowa ciała

Wymiana gazowa

Sposób odżywiania

Sposób rozmnażania się i rozwój

Parzydełkowce

woda

postać polipa i meduzy

przez powierzchnię ciała

drapieżniki, saprobionty

płciowe – rozwój złożony, bezpłciowe – pączkowanie, podział poprzeczny

Płazińce

woda, wnętrze organizmów

spłaszczone, wydłużone

u pasożytów brak, u wolno żyjących przez powierzchnię ciała

pasożyty, drapieżniki

płciowe, rozwój prosty (wirki) lub złożony (przywry i tasiemce)

Nicienie

woda, gleba, wnętrze organizmów

wałeczkowate, wydłużone

przez powierzchnię ciała

drapieżniki, pasożyty, saprobionty

płciowe, rozwój złożony u większości

Pierścienice

woda, gleba

segmentowane, wydłużone

przez powierzchnię ciała

drapieżniki, filtratory, mułożercy

płciowe, rozwój prosty lub złożony

Stawonogi

ląd, woda, powietrze, wnętrze organizmów

głowa, tułów (lub głowotułów) i odwłok; członowane odnóża, pokrycie ciała chitynowym pancerzem, u owadów skrzydła

tchawki u owadów, skrzela u skorupiaków, tchawki i płucotchawki u pajęczaków

roślinożercy, drapieżniki, pasożyty, saprobionty

płciowe – rozwój prosty lub złożony, przeobrażenie zupełne lub niezupełne

Mięczaki

ląd, woda

głowa, noga, worek trzewiowy; u większości występuje wapienna muszla

skrzela, jama płucna

roślinożercy, drapieżniki, filtratory, mułożercy

płciowe, rozwój prosty lub złożony

Porównanie stawonogów

RCBPirDxVj0F61
Krab i jego odnóża
Źródło: Karl-Heinz Meurer, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Stawonogi są najliczniejszą grupą zwierząt żyjących na Ziemi. Żadna inna grupa nie opanowała tak wielu środowisk i nie wykorzystuje takiej różnorodności pokarmów. Do najważniejszych cech tej grupy zalicza się:

  • członowane odnóża – człony połączone stawowo;

  • twardy chitynowy pancerz – pełni rolę szkieletu zewnętrznego;

  • ciało podzielone na segmenty.

Wśród stawonogów wyróżnia się trzy grupy systematyczne: skorupiaki, pajęczakiowady.

1

Grupa stawonogów

Porównywana cecha

Części ciała

Czułki

Odnóża kroczne

Oczy

Skrzydła

Wymiana gazowa

Skorupiaki

głowotułów
u większości: odwłok

2 pary

liczba zależy od gatunku
np. rak stawowy ma 5 par

1 para; złożone lub proste

nie posiadają

skrzela

Pajęczaki

głowotułów
odwłok

nie posiadają
uległy zanikowi

4 pary

kilka par; proste

nie posiadają

płucotchawki

Owady

głowa
tułów
odwłok

1 para

3 pary

1 para; złożone

2 pary lub jedna albo brak

tchawki

Więcej informacji o bezkręgowcach znajdziesz w e‑materiałach:

4. Świat kręgowców

RvrBdUvcMXy4c1
Szkielet kręgowca
Źródło: Dave Russ, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Kręgowce są najbardziej znaną grupą zwierząt, mimo że pod względem liczebności wyraźnie ustępują bezkręgowcom. Zalicza się do nich ryby, płazy, gady, ptakissaki.

Ważne!

Kręgowce to zwierzęta posiadające szkielet wewnętrzny, którego oś stanowi kręgosłup.

Cechy charakterystyczne kręgowców:

  • obecność kręgosłupa zbudowanego z chrzęstnych lub kostnych elementów – kręgów;

  • plan budowy: głowa, tułów i dwie pary kończyn oraz ogon;

  • rozdzielnopłciowość;

  • dobrze rozwinięty mózg wraz z układem nerwowym;

  • dobrze rozwinięte narządy zmysłów (oczy, narząd słuchu i równowagi, zmysł smaku i powonienia).

1
Porównanie kręgowców

Grupa kręgowców

Gromada kręgowców

Porównywana cecha

Środowisko życia

Pokrycie ciała

Zmiennocieplne/stałocieplne

Narządy oddechowe

Sposób odżywiania

Rozwój i zapłodnienie

Bezowodniowce

Ryby

wodne

skóra pokryta łuskami i śluzem

zmiennocieplne

skrzela

roślinożerne, mięsożerne, wszystkożerne

jajorodne, zapłodnienie zewnętrzne, rozwój prosty

Płazy

wodne, lądowe

naga, cienka skóra pokryta śluzem

zmiennocieplne

płuca, skóra pokryta śluzem

mięsożerne

jajorodne, zapłodnienie zewnętrzne, rozwój złożony z larwą – kijanką

Owodniowce

Gady

lądowe

sucha skóra pokryta łuskami, tarczkami lub płytami kostnymi

zmiennocieplne

płuca

roślinożerne mięsożerne

jajorodne, zapłodnienie wewnętrzne, rozwój w jaju składanym na lądzie

Ptaki

lądowe, wodne, powietrzne

sucha skóra pokryta piórami

stałocieplne

płuca

roślinożerne, mięsożerne, wszystkożerne, padlinożerne

jajorodne, zapłodnienie wewnętrzne, rozwój w jaju składanym na lądzie

Ssaki

lądowe, wodne, powietrzne (nietoperze)

skóra wytwarzająca gruczoły, pokryta włosami

stałocieplne

płuca

roślinożerne, mięsożerne, wszystkożerne, padlinożerne

żyworodne, zapłodnienie wewnętrzne, rozwój wewnątrz organizmu matki

Więcej informacji o kręgowcach znajdziesz w e‑materiałach:

5. Zmiennocieplność a stałocieplność

RaKHmtSRiUYPz1
Ssaki mogą być aktywne w niskich temperaturach
Źródło: PublicDomainPictures, Pixabay, domena publiczna.

Zwierzęta stałocieplne utrzymują stałą temperaturę ciała niezależnie od temperatury otoczenia. Zwierzętami stałocieplnymi są ptakissaki. Stałocieplność pozwala na aktywność zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach otoczenia. Dlatego ptaki i ssaki mogą żyć we wszystkich strefach klimatycznych, od wybrzeży lodowatej Antarktydy po gorące tropiki i pustynie. Zdolność do utrzymania stałej temperatury ciała to głównie sprawnie funkcjonujący układ krwionośny i oddechowy. Zwierzęta stałocieplne mogą też aktywnie chronić się przed wychłodzeniem i przegrzaniem, stosując różne strategie życiowe. Dzięki stałocieplności zwierzęta utrzymują stały poziom tempa metabolizmu.

Przystosowania i strategie życiowe zwierząt stałocieplnych:

  • sprawny układ pokarmowy, krwionośny i oddechowy zapewnia komórkom dużą ilość pokarmu i tlenu;

  • pokrycie ciała przez pióra u ptaków i sierść u ssaków zabezpiecza przed utratą ciepła;

  • sen zimowy ssaków – jeże, niedźwiedzie, świstaki, nietoperze obniżają tempo metabolizmu, co zmniejsza zapotrzebowanie na pokarm;

  • wędrówki ptaków – jaskółki, bociany, jerzyki odlatują do Afryki w poszukiwaniu żerowisk.

Zwierzęta zmiennocieplne to takie, u których temperatura ciała zależy od temperatury otoczenia. Regulują temperaturę swego ciała przez odpowiednie zachowania w taki sposób, że może ona być wyższa lub niższa niż temperatura otoczenia. Zmiennocieplnymi kręgowcami są ryby, płazygady.

W lecie, kiedy panuje wysoka temperatura otoczenia, zwierzęta zmiennocieplne mają wyższą temperaturę ciała, wysokie tempo przemiany materii, aktywnie poruszają się i polują. Jaszczurki i węże wygrzewają się na słońcu, a ryby i płazy zmieniają kolor skóry na ciemniejszy lub jaśniejszy w zależności od potrzeby pochłaniania lub odbijania promieni słonecznych.

W zimie natomiast, kiedy temperatura otoczenia jest niska, zwierzęta zmiennocieplne mają obniżoną temperaturę ciała, zwolnione procesy oddechowe, zaprzestają odżywiania się, spada ich aktywność, hibernują. Ryby gromadzą się przy dnie, gdzie temperatura wody jest wyższa niż przy powierzchni, gady i płazy chowają się w zagłębieniach, opuszczonych norkach i wykrotach, a niektóre zwierzęta wodne zagrzebują się w mule.

6. Działania człowieka wpływających na różnorodność kręgowców

Wyróżnia się negatywne i pozytywne działania człowieka mające wpływ na różnorodność kręgowców.

Do działań człowieka o negatywnym wpływie na bioróżnorodność należą:

  • niszczenie siedlisk, np. wycinanie lasów, osuszanie terenów podmokłych, wypalanie traw;

  • wprowadzanie obcych gatunków do ekosystemu;

  • zanieczyszczanie środowiska (wód, powietrza, gleby);

  • eliminowanie organizmów poprzez kłusownictwo, myślistwo, rybołówstwo, kolekcjonerstwo.

Do działań człowieka o pozytywnym wpływie na bioróżnorodność należą:

  • ochrona przyrody, np. tworzenie parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów przyrody;

  • zalesianie;

  • reintrodukcja gatunków.

Więcej informacji na temat działań człowieka wpływających na różnorodność kręgowców znajdziesz w e‑materiale pt. Działania człowieka wpływające na bioróżnorodność.

iBxqekxblG_d5e467

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
Rnvfd4dqnYqX81
Ćwiczenie 1
Wśród płazińców i nicieni jest wiele niebezpiecznych pasożytów człowieka i zwierząt. Wskaż te cechy, które są przystosowaniem do pasożytniczego trybu życia, zarówno u płazińców, jak i nicieni. Możliwe odpowiedzi: 1. obecność narządów czepnych na głowie, 2. gruba warstwa oskórka, 3. ogromna ilość produkowanych jaj, 4. trawienie pokarmu w przewodzie pokarmowym, 5. wymiana gazów oddechowych całą powierzchnią ciała
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RFC4OKnK4CCHc1
Ćwiczenie 2
Wskaż przykład negatywnych działań człowieka mających wpływ na różnorodność kręgowców.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NzzVyEk5hnJ1
Ćwiczenie 3
Wskaż przykład pozytywnych działań człowieka wpływających na różnorodność kręgowców.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1hKYQzlOau9k1
Ćwiczenie 4
Wskaż poprawne dokończenie zdania. Stawonóg, który ma jedną parę czułków i 6 odnóży, to: Możliwe odpowiedzi: 1. owad., 2. pajęczak., 3. skorupiak.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1OShwNRVzJdU1
Ćwiczenie 5
Łączenie par. Zaznacz przystosowania ryb do życia w wodzie.. Skrzela jako narząd wymiany gazowej. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. Wewnętrzny szkielet kostny. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. Płetwy jako narząd ruchu.. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. Pęcherz pławny i linia boczna. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 6

Ciało masywne i wydłużone, wyposażone w 2 pary kończyn, pozbawione ogona. Długie i silne tylne nogi mają palce połączone błoną pławną. Skóra naga, gładka i wilgotna. W okresie godowym (w maju i czerwcu) u samców rozwijają się parzyste rezonatory – duże, błoniaste, szare worki głosowe. Gdy jest ciepło, samce odbywają chóralne śpiewy, zarówno w dzień, jak i w nocy.

R163DzE3DVETk
Wskaż nazwę opisanego zwierzęcia. Następnie określ jego przynależność do grupy kręgowców. Opisane zwierzę to 1. żaba, 2. płazów, 3. ssaków, 4. traszka, 5. gadów, 6. ryb, 7. bóbr, 8. pstrąg, która należy do 1. żaba, 2. płazów, 3. ssaków, 4. traszka, 5. gadów, 6. ryb, 7. bóbr, 8. pstrąg.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1aeIsjj1Viuy1
Ćwiczenie 7
Pogrupuj kręgowce na stałocieplne i zmiennocieplne. Stałocieplne Możliwe odpowiedzi: 1. Płazy, 2. Ptaki, 3. Gady, 4. Ryby, 5. Ssaki Zmiennocieplne Możliwe odpowiedzi: 1. Płazy, 2. Ptaki, 3. Gady, 4. Ryby, 5. Ssaki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RCKEkts1VRCpP1
Ćwiczenie 8
Wskaż nazwę zwierzęcia, którego rozmnażanie nie musi zachodzić w obecności wody. Możliwe odpowiedzi: 1. bóbr, 2. pstrąg, 3. traszka, 4. żaba
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JlfJToGEsII1
Ćwiczenie 9
Wskaż gatunek, u którego w cyklu rozwojowym występuje stadium larwy. Możliwe odpowiedzi: 1. Jaszczurka żyworodna, 2. Kumak nizinny, 3. Żmija zygzakowata, 4. Płetwal błękitny
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 10
R1Mq78IjvVkzI
Podane poniżej nazwy zwierząt przyporządkuj do odpowiednich gromad kręgowców. Ryby Możliwe odpowiedzi: 1. rekin, 2. padalec, 3. salamandra, 4. węgorz, 5. konik morski, 6. kameleon, 7. jaszczurka żyworódka, 8. albatros, 9. gibon, 10. pingwin, 11. wieloryb, 12. człowiek, 13. kumak, 14. nietoperz, 15. zaskroniec, 16. traszka, 17. czapla Płazy Możliwe odpowiedzi: 1. rekin, 2. padalec, 3. salamandra, 4. węgorz, 5. konik morski, 6. kameleon, 7. jaszczurka żyworódka, 8. albatros, 9. gibon, 10. pingwin, 11. wieloryb, 12. człowiek, 13. kumak, 14. nietoperz, 15. zaskroniec, 16. traszka, 17. czapla Gady Możliwe odpowiedzi: 1. rekin, 2. padalec, 3. salamandra, 4. węgorz, 5. konik morski, 6. kameleon, 7. jaszczurka żyworódka, 8. albatros, 9. gibon, 10. pingwin, 11. wieloryb, 12. człowiek, 13. kumak, 14. nietoperz, 15. zaskroniec, 16. traszka, 17. czapla Ptaki Możliwe odpowiedzi: 1. rekin, 2. padalec, 3. salamandra, 4. węgorz, 5. konik morski, 6. kameleon, 7. jaszczurka żyworódka, 8. albatros, 9. gibon, 10. pingwin, 11. wieloryb, 12. człowiek, 13. kumak, 14. nietoperz, 15. zaskroniec, 16. traszka, 17. czapla Ssaki Możliwe odpowiedzi: 1. rekin, 2. padalec, 3. salamandra, 4. węgorz, 5. konik morski, 6. kameleon, 7. jaszczurka żyworódka, 8. albatros, 9. gibon, 10. pingwin, 11. wieloryb, 12. człowiek, 13. kumak, 14. nietoperz, 15. zaskroniec, 16. traszka, 17. czapla
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R11uiPmOx5qTA1
Ćwiczenie 11
Wybierz poprawne dokończenie zdania. Stałocieplność zwierząt jest uwarunkowana sprawnym działaniem układów pokarmowego i wydalniczegokrwionośnego i oddechowegopokarmowego i rozrodczegonerwowego i rozrodczego.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1awZ9r41I21Z1
Ćwiczenie 12
Wskaż cechę, która jest charakterystyczna tylko dla przedstawicieli ssaków. Możliwe odpowiedzi: 1. Obecność błon płodowych, 2. Stała temperatura ciała, 3. Obecność gruczołów skórnych, 4. Pokrycie ciała włosami
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
REmQHi6wYe0zx1
Ćwiczenie 13
Określ, jakich zwierząt dotyczy poniższy opis skóry. Skóra sucha, o grubej, silnie zrogowaciałej warstwie zewnętrznej jest pozbawiona gruczołów. Zrogowaciały naskórek wytwarzający twarde łuski lub tarczki co pewien czas się złuszcza w postaci wylinki.
Opis dotyczy: rybpłazówgadówptakówssaków.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1B8rv53ZhYzX1
Ćwiczenie 14
Owodniowce to grupa zwierząt wytwarzająca w rozwoju zarodkowym błony płodowe. Wskaż funkcję kosmówki. Możliwe odpowiedzi: 1. A. Ułatwia wymianę gazową między zarodkiem a środowiskiem., 2. B. Otacza zarodek i tworzy dla niego wodne środowisko rozwoju., 3. C. Magazynuje substancje odżywcze., 4. D. Gromadzi zbędne produkty przemiany materii.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 15
Rs7K6cXRLrkgL
Mimo że wszystkie przedstawione poniżej organizmy żyją w środowisku wodnym, w różny sposób przeprowadzają wymianę gazową. Połącz nazwy narządów wymiany gazowej z odpowiednimi zdjęciami.
Źródło: Holger Gröschl, Jik jik, Moxfyre, licencja: CC BY-SA 3.0.
RfhPAU3VDfr9r
Mimo że wszystkie przedstawione poniżej organizmy żyją w środowisku wodnym, w różny sposób przeprowadzają wymianę gazową. Połącz nazwy narządów wymiany gazowej z odpowiednimi zwierzętami.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 16
R1Xq68BPxgQKu
Czaszki zwierzęce
Źródło: PD-self (https://commons.wikimedia.org), Didier Descouens (https://commons.wikimedia.org), licencja: CC BY-SA 3.0.
R12QjFybvyOn7
Do wilka należy czaszka znajdująca się na fotografii po lewejprawej stronie. Można to stwierdzić na podstawie ostro zakończonych korony zębówwysokich i płaskich koron zębówkłów wystających poza linię zgryzudobrze rozwiniętych siekaczy dolnych.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVBtQ07NYj0Tk
Zaznacz charakterystyczne cechy czaszki wilka.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 17

Organizm ten występuje w Morzu Bałtyckim. Zwykle można go spotkać na dnie zbiorników, gdzie zagrzebany jest w mule lub piasku. Oddycha skrzelami. Jego ciało zbudowane jest z nogi i worka trzewnego, nie ma wyodrębnionej głowy. Jego muszla składa się z dwóch części połączonych ze sobą zawiasem.

RU29tA9IceEaB
Na podstawie powyższego opisu zidentyfikuj nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z grup bezkręgowców.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RqTurF6tiZB3N2
Ćwiczenie 18
Zidentyfikuj opisane organizmy jako przedstawicieli jednej z gromad kręgowców.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 19
ROLI9ve8675WY
Przyjrzyj się ptakom i ustal, które z nich żywią się głównie nasionami.
Źródło: Arjan Haverkamp, David Friel from Telford, Orin Zebest, Susanne Nilsson, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rop0B0VNnTkAj
Wskaż poprawny opis dzioba ziarnojadów.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 20

Schemat przedstawia kolejne stadia rozwojowe owada. Dokonaj analizy schematu, a następnie wykonaj polecenia.

RI0H8Y7XA1xyg
Etapy rozwoju motyla.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Wymień nazwy kolejnych stadiów rozwojowych owada.

  2. Wskaż:

    1. które stadium jest zdolne do rozrodu;

    2. w którym stadium owad intensywnie rośnie;

    3. w którym stadium owad nie pobiera pokarmu.

  1. Wymień nazwy kolejnych stadiów rozwojowych owada.

  2. Wskaż:

  • które stadium jest zdolne do rozrodu;

  • w którym stadium owad intensywnie rośnie;

  • w którym stadium owad nie pobiera pokarmu.

R35Zngb0aL19J
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 21

Wymień jak najwięcej cech budowy zewnętrznej i wewnętrznej ptaków, które są przystosowaniami do lotu.

R16dUcCdwZipF
Wymień jak najwięcej cech budowy zewnętrznej i wewnętrznej ptaków, które są przystosowaniami do lotu. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 22
Zużycie tlenu przez różne zwierzęta

Nazwa zwierzęcia

Zużycie tlenu (ml/kg/h)

pantofelek w spoczynku

500

omułek w spoczynku

22

rak w spoczynku

47

motyl w spoczynku

600

motyl w locie

100 000

karp w spoczynku

100

szczupak w spoczynku

350

mysz w spoczynku

2 500

mysz w biegu

20 000

Indeks górny Źródło: Gordon M.S., Fizjologia zwierząt Indeks górny koniecIndeks górny , PWRiL, Warszawa 1977. Indeks górny koniec

RiTEjEJXSKMGv
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 23
RJSgdC3eiQ6bk
Źródło: Micha L. Rieser, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R1TlqvtLkVXnk
Podaj, do której grupy kręgowców należy przedstawiony na zdjęciu organizm. Odpowiedź uzasadnij.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 23

Gatunek X zamieszkuje lasy deszczowe Nowej Gwinei oraz północną Australię. Jest gatunkiem nadrzewnym, który większą część dnia spędza zwinięty na gałęzi. Nie ma kończyn, przemieszcza się, pełzając na brzuchu. Jego ciało pokrywają łuski i tarcze.

R16Lm7wMZEcVo
Podaj, do której grupy kręgowców należy opisany organizm. Odpowiedź uzasadnij.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 24
RdajBbZVNLvJs
Owodniowce w rozwoju zarodkowym wytwarzają błony płodowe. Omów rolę owodni, omoczni i kosmówki w rozwoju zarodka. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 25
RmkVoxO26Ymy5
Wyjaśnij, dlaczego żółtko stanowi znacznie większy procent masy jaja ptaka niż komórki jajowej ssaka. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 26

Odczytaj dane zawarte w tabeli i wykonaj poniższe polecenia.

Skład chemiczny jaja kurzego

Składniki (%)

żółtko

białko

skorupa

woda

48,7

86,76

1,6

sucha masa

51,3

13,23

98,4

białka

16,6

10,6

3,3

węglowodany

1,0

0,9

brak

tłuszcze

32,6

ślady

0,03

sole mineralne

1,1

0,6

95,10

  1. Odczytaj z tabeli, która część jaja zawiera najwięcej składników energetycznych i budulcowych.

  2. Wskaż części jaja, w których jest najwięcej wody. Wyjaśnij jej znaczenie dla zarodka.

  3. Określ, jakie znaczenie ma cieniutka warstwa tłuszczu pokrywająca skorupkę jaja.

RbICI0CGr19h4
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 27

Wykres przedstawia zależność między temperaturą ciała zwierząt a temperaturą środowiska.

RO3Zi198EpSDG
Wykres zależności temperatury ciała zwierząt od temperatury środowiska
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1bgkWmtEXPh6
Na podstawie wykresu porównaj zależność temperatury ciała od temperatury środowiska u zwierząt stałocieplnych i zmiennocieplnych. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 27

Tabela przedstawia zależność między temperaturą ciała zwierząt a temperaturą środowiska.

Temperatura otoczenia [°C]

Temperatura ciała zwierzęcia stałocieplnego [°C]

Temperatura ciała zwierzęcia zmiennocieplnego [°C]

5

37

5

10

37

10

15

37

15

20

37

20

30

37

20

40

37

40

RguSFfOn5PrX3
Na podstawie tabeli porównaj zależność temperatury ciała od temperatury środowiska u zwierząt stałocieplnych i zmiennocieplnych.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 28

Łodziki to głowonogi zamieszkujące otwarte przestrzenie ciepłych mórz wokół Indonezji, Filipin i Australii. Żywią się krabami, małżami i innymi przydennymi zwierzętami morskimi. Te niewielkie głowonogi odznaczają się ogromną liczbą ramion wyrastających wokół głowy. Ich zwinięta spiralnie symetryczna muszla, z punktu widzenia inżynierii, jest małym arcydziełem. Podzielona jest na komory, które zwierzę dobudowuje w miarę swego wzrostu. Łodzik zamieszkuje zawsze ostatnio dodaną, największą komorę. Pozostałe komory wypełnia gazem, którego zawartość może regulować.

  1. Wyjaśnij, jakie znaczenie biologiczne dla łodzika ma zdolność regulowania ilości gazu w muszli.

  2. Opisz sposób odżywiania się łodzików i podaj nazwę narządów służących do zdobywania pokarmu.

  3. Wyjaśnij, dlaczego zwierzęta morskie, takie jak łodzik, mają grube i okazałe muszle, a słodkowodne – cienkie i niewielkie.

RSJ4Nef8JWcu9
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 29

Intensywność przemiany materii u zwierząt zmiennocieplnych jest zależna od temperatury otoczenia. Zaobserwowano, że najedzone jaszczurki chętnie wygrzewają się na słońcu, natomiast podczas głodu wybierają miejsca zacienione.
Wyjaśnij, co jest przyczyną takiego zachowania jaszczurek.

RNNCGPcO7tpGG
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 30

Uczniowie badali reakcje ślimaków winniczków na obecność pokarmu w środowisku. Przygotowali 2 płytki szklane, pisak, pipetę i roztwór cukru. Na jednej z płytek nanieśli w prostej linii krople roztworu cukru. Drugą płytkę pozostawili bez pokarmu. Na obu płytkach narysowali linie startowe i umieścili na nich po jednym ślimaku. Obserwowali ruch ślimaków i ich tor przemieszczania się.

  1. Sformułuj hipotezę do tego badania.

  2. Działanie którego ze zmysłów ślimaków badali uczniowie? Jakie wnioski mogli wyciągnąć?

  3. Zaplanuj doświadczenie, w którym wykażesz obecność innego zmysłu u ślimaków.

R6ogEs1e3RAJj
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 31

Wielbłąd i niedźwiedź polarny są zwierzętami żyjącymi w skrajnie różnych środowiskach. Wielbłądy, spotykane w północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie, wykorzystywane są jako zwierzęta juczne przemierzające duże odległości w niesprzyjających warunkach pustynnych. Niedźwiedzie polarne żyją w Arktyce, gdzie spędzają dużo czasu, przemieszczając się po dryfujących krach lodowych lub pływając w wodzie. W tabeli zestawiono cechy zwierząt, które są przystosowaniem do zamieszkiwanego środowiska.

Cechy zwierząt

Zwierzę A

Zwierzę B

jasnobrązowa, gęsta sierść

biała, gęsta sierść

zapas tłuszczu na grzbiecie

gruba warstwa tłuszczu pod skórą

palcochodny; stopy o 2 lekko rozsuniętych palcach

stopochodny; szerokie stopy pokryte sierścią

  1. Na podstawie opisów rozpoznaj oraz nazwij zwierzę A i B.

  2. Wskaż przystosowania wielbłąda i niedźwiedzia polarnego do środowisk, w których żyją.

RjvwY8aNjlB0R
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Projekt badawczy

Doświadczenie 1

Podziemny świat dżdżownic

Przeprowadź proponowane doświadczenie i uzupełnij w tabeli jego dokumentację.

Problem badawczy: Czy dżdżownice wpływają na strukturę gleby?

R1RDGeMLKQyEA
Hipoteza 1 Dżdżownice mają wpływ na strukturę gleby., Hipoteza 2 Dżdżownice nie mają wpływu na strukturę gleby.
Co będzie potrzebne
  • 2 słoje o pojemności 5 l

  • ziemia kwiatowa

  • piasek

  • woda

  • zeschłe liście

  • obierki z jabłek

  • 2 dżdżownice

  • karton

Ważne!

Po zakończeniu doświadczenia uwolnij dżdżownice w miejscu, z którego zostały zabrane.

Próba kontrolna

Słój bez dżdżownic

Próba badawcza

Słój z dżdżownicami

Instrukcja
  1. Wypełnij 2 słoje o pojemności 5 l na przemian warstwami ziemi kwiatowej i piasku o grubości 3 cm każda.

  2. Zroś ziemię wodą, aż będzie wilgotna.

  3. Na wierzchu umieść zeschłe liście i obierki z jabłek.

  4. Do jednego słoja włóż 2 dżdżownice.

  5. Przykryj słoje kartonowym wiekiem z wyciętymi otworkami.

  6. Pamiętaj o utrzymaniu wilgotności podłoża.

  7. W karcie zapisz swoje refleksje. Odpowiedz na pytania:

  • Dlaczego dżdżownice umieszcza się tylko w jednym ze słojów?

  • Dlaczego podłoże musi być wilgotne?

  • Czy słoje muszą być przykryte kartonem, czy mogą być przykryte siatką? Dlaczego?

  • Jaką rolę pełnią otworki w kartonie?

  • Do czego potrzebne są zeschłe liście i obierki jabłek?

  • Dlaczego ziemię w słoju należy ułożyć warstwami?

R1WJzau7L8tEL

Plik zawiera powyższy projekt badawczy pod tytułem "Podziemny świat dżdżownic" w formie PDF.

Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 136.26 KB w języku polskim

Notatnik

R1N408aVMKBWr
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.