Różnorodność zwierząt
Zwierzęta są najliczniejszą i najbardziej zróżnicowaną grupą organizmów na Ziemi. Dotychczas opisano ok. 1 mln ich gatunków, a kilka kolejnych milionów czeka na odkrycie. Duża różnorodność form, zachowań i sposobów życia zwierząt wynika z tego, że zamieszkują wiele różnych miejsc na Ziemi. Bytują we wszystkich strefach klimatycznych. Ich ciała osiągają różne rozmiary. Wszystkie są organizmami cudzożywnymi. W poszukiwaniu pożywienia zwykle przemieszczają się, tylko nieliczne prowadzą osiadły tryb życia.

cele klasyfikacji organizmów,
zasady klasyfikacji biologicznej,
hierarchiczną budowę organizmów.
Wyjaśnisz, na czym polega symetria u zwierząt.
Opiszesz schemat klasyfikacji zwierząt tkankowych.
Zidentyfikujesz nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z grup bezkręgowców na podstawie jego cech morfologicznych.
Zidentyfikujesz nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z gromad kręgowców na podstawie jego cech morfologicznych.
Porównasz grupy kręgowców pod względem cech budowy zewnętrznej, rozmnażania i rozwoju oraz wykażesz związek tych cech z opanowaniem środowisk ich życia.
Przedstawisz przykłady działań człowieka wpływających na różnorodność ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków.
Uzasadnisz, że stałocieplność jest osiągnięciem ewolucyjnym ptaków i ssaków.
Przekonasz się, że w przyrodzie panuje różnorodność zwierząt wynikająca z przystosowań do życia w różnych warunkach środowiska.
1. Zwierzęta

Zwierzęta to organizmy wielokomórkowe. Ich komórki są pozbawione ścian komórkowych i chloroplastów, które to cechy są charakterystyczne przede wszystkim dla roślin. Zdecydowana większość zwierząt ma tkanki, z których z kolei zbudowane są narządy. Współpracując ze sobą przy pełnieniu określonych funkcji, tworzą one układy narządów, czyli cały organizm.
Ciało większości zwierząt jest symetryczne – można je podzielić płaszczyzną na jednakowe części. Symetria ciała może być promienista lub dwuboczna. Jej typ jest związany z trybem życia. Zwierzęta, które poruszają się, mają zwykle symetrię dwuboczną. Te prowadzące osiadły tryb życia – symetrię promienistą. Nieliczne, jak ślimaki, mają ciało niesymetryczne.

Więcej informacji o zwierzętach znajdziesz w e‑materiałach:
Różnorodność budowy i trybu życia zwierzątRóżnorodność budowy i trybu życia zwierząt;
Jakie to zwierzę?Jakie to zwierzę?;
Wycieczka do zooWycieczka do zoo.
2. Systematyka królestwa zwierząt
Wszystkie zwierzęta tkankowe dzieli się tradycyjnie na bezkręgowce i kręgowce. Te pierwsze to grupa utworzona sztucznie, niezwykle zróżnicowana, obejmująca ok. 95% wszystkich zwierząt. Kręgowce są jednostką systematyczną o randze podtypu.

3. Świat bezkręgowców

Zwierzęta nieposiadające szkieletu wewnętrznego, zwane zwyczajowo bezkręgowcami, są bardzo zróżnicowaną grupą. Często mają zdumiewające kształty, będące wyrazem ich przystosowania do środowiska, trybu życia i sposobu pobierania pokarmu. Jest wśród nich wiele form nieznanych jeszcze nauce – głównie tych o niewielkich rozmiarach, zamieszkujących niedostępne miejsca na Ziemi.
Bezkręgowce to zwierzęta nieposiadające chrzęstnego ani kostnego szkieletu wewnętrznego, a więc i kręgosłupa.
Grupa bezkręgowców | Porównywana cecha | ||||
|---|---|---|---|---|---|
Środowisko życia | Budowa ciała | Wymiana gazowa | Sposób odżywiania | Sposób rozmnażania się i rozwój | |
Parzydełkowce | woda | postać polipa i meduzy | przez powierzchnię ciała | drapieżniki, saprobionty | płciowe – rozwój złożony, bezpłciowe – pączkowanie, podział poprzeczny |
Płazińce | woda, wnętrze organizmów | spłaszczone, wydłużone | u pasożytów brak, u wolno żyjących przez powierzchnię ciała | pasożyty, drapieżniki | płciowe, rozwój prosty (wirki) lub złożony (przywry i tasiemce) |
Nicienie | woda, gleba, wnętrze organizmów | wałeczkowate, wydłużone | przez powierzchnię ciała | drapieżniki, pasożyty, saprobionty | płciowe, rozwój złożony u większości |
Pierścienice | woda, gleba | segmentowane, wydłużone | przez powierzchnię ciała | drapieżniki, filtratory, mułożercy | płciowe, rozwój prosty lub złożony |
Stawonogi | ląd, woda, powietrze, wnętrze organizmów | głowa, tułów (lub głowotułów) i odwłok; członowane odnóża, pokrycie ciała chitynowym pancerzem, u owadów skrzydła | tchawki u owadów, skrzela u skorupiaków, tchawki i płucotchawki u pajęczaków | roślinożercy, drapieżniki, pasożyty, saprobionty | płciowe – rozwój prosty lub złożony, przeobrażenie zupełne lub niezupełne |
Mięczaki | ląd, woda | głowa, noga, worek trzewiowy; u większości występuje wapienna muszla | skrzela, jama płucna | roślinożercy, drapieżniki, filtratory, mułożercy | płciowe, rozwój prosty lub złożony |
Porównanie stawonogów

Stawonogi są najliczniejszą grupą zwierząt żyjących na Ziemi. Żadna inna grupa nie opanowała tak wielu środowisk i nie wykorzystuje takiej różnorodności pokarmów. Do najważniejszych cech tej grupy zalicza się:
członowane odnóża – człony połączone stawowo;
twardy chitynowy pancerz – pełni rolę szkieletu zewnętrznego;
ciało podzielone na segmenty.
Wśród stawonogów wyróżnia się trzy grupy systematyczne: skorupiaki, pajęczaki i owady.
Grupa stawonogów | Porównywana cecha | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
Części ciała | Czułki | Odnóża kroczne | Oczy | Skrzydła | Wymiana gazowa | |
Skorupiaki | głowotułów | 2 pary | liczba zależy od gatunku | 1 para; złożone lub proste | nie posiadają | skrzela |
Pajęczaki | głowotułów | nie posiadają | 4 pary | kilka par; proste | nie posiadają | płucotchawki |
Owady | głowa | 1 para | 3 pary | 1 para; złożone | 2 pary lub jedna albo brak | tchawki |
Więcej informacji o bezkręgowcach znajdziesz w e‑materiałach:
ParzydełkowceParzydełkowce;
Charakterystyka parzydełkowcówCharakterystyka parzydełkowców;
Płazińce i nicieniePłazińce i nicienie;
Pierścienice – bezkręgowce, które mają ciało podzielone na segmentyPierścienice – bezkręgowce, które mają ciało podzielone na segmenty;
MięczakiMięczaki;
Mechanizmy działania mięśni u mięczakówMechanizmy działania mięśni u mięczaków;
Stawonogi – skorupiaki i pajęczakiStawonogi – skorupiaki i pajęczaki;
Stawonogi – owadyStawonogi – owady;
Społeczności owadówSpołeczności owadów;
Podsumowanie: stawonogi – skorupiaki i pajęczakiPodsumowanie: stawonogi – skorupiaki i pajęczaki;
Przystosowania stawonogów do życia w różnych środowiskachPrzystosowania stawonogów do życia w różnych środowiskach.
4. Świat kręgowców

Kręgowce są najbardziej znaną grupą zwierząt, mimo że pod względem liczebności wyraźnie ustępują bezkręgowcom. Zalicza się do nich ryby, płazy, gady, ptaki i ssaki.
Kręgowce to zwierzęta posiadające szkielet wewnętrzny, którego oś stanowi kręgosłup.
Cechy charakterystyczne kręgowców:
obecność kręgosłupa zbudowanego z chrzęstnych lub kostnych elementów – kręgów;
plan budowy: głowa, tułów i dwie pary kończyn oraz ogon;
rozdzielnopłciowość;
dobrze rozwinięty mózg wraz z układem nerwowym;
dobrze rozwinięte narządy zmysłów (oczy, narząd słuchu i równowagi, zmysł smaku i powonienia).
Grupa kręgowców | Gromada kręgowców | Porównywana cecha | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Środowisko życia | Pokrycie ciała | Zmiennocieplne/stałocieplne | Narządy oddechowe | Sposób odżywiania | Rozwój i zapłodnienie | ||
Bezowodniowce | Ryby | wodne | skóra pokryta łuskami i śluzem | zmiennocieplne | skrzela | roślinożerne, mięsożerne, wszystkożerne | jajorodne, zapłodnienie zewnętrzne, rozwój prosty |
Płazy | wodne, lądowe | naga, cienka skóra pokryta śluzem | zmiennocieplne | płuca, skóra pokryta śluzem | mięsożerne | jajorodne, zapłodnienie zewnętrzne, rozwój złożony z larwą – kijanką | |
Owodniowce | Gady | lądowe | sucha skóra pokryta łuskami, tarczkami lub płytami kostnymi | zmiennocieplne | płuca | roślinożerne mięsożerne | jajorodne, zapłodnienie wewnętrzne, rozwój w jaju składanym na lądzie |
Ptaki | lądowe, wodne, powietrzne | sucha skóra pokryta piórami | stałocieplne | płuca | roślinożerne, mięsożerne, wszystkożerne, padlinożerne | jajorodne, zapłodnienie wewnętrzne, rozwój w jaju składanym na lądzie | |
Ssaki | lądowe, wodne, powietrzne (nietoperze) | skóra wytwarzająca gruczoły, pokryta włosami | stałocieplne | płuca | roślinożerne, mięsożerne, wszystkożerne, padlinożerne | żyworodne, zapłodnienie wewnętrzne, rozwój wewnątrz organizmu matki | |
Więcej informacji o kręgowcach znajdziesz w e‑materiałach:
Ryby – zwierzęta wodneRyby – zwierzęta wodne;
Jak pływają ryby?;
Płazy – zwierzęta wodno‑lądowePłazy – zwierzęta wodno‑lądowe;
Jakie płazy żyją w Polsce?;
Gady – mistrzowie przetrwania w suchym środowiskuGady – mistrzowie przetrwania w suchym środowisku;
Adaptacje gadów do życia na lądzieAdaptacje gadów do życia na lądzie;
PtakiPtaki;
Ptaki – latający potomkowie dinozaurówPtaki – latający potomkowie dinozaurów;
Ssaki panują na lądzieSsaki panują na lądzie;
Charakterystyka budowy ssakówCharakterystyka budowy ssaków.
5. Zmiennocieplność a stałocieplność

Zwierzęta stałocieplne utrzymują stałą temperaturę ciała niezależnie od temperatury otoczenia. Zwierzętami stałocieplnymi są ptaki i ssaki. Stałocieplność pozwala na aktywność zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach otoczenia. Dlatego ptaki i ssaki mogą żyć we wszystkich strefach klimatycznych, od wybrzeży lodowatej Antarktydy po gorące tropiki i pustynie. Zdolność do utrzymania stałej temperatury ciała to głównie sprawnie funkcjonujący układ krwionośny i oddechowy. Zwierzęta stałocieplne mogą też aktywnie chronić się przed wychłodzeniem i przegrzaniem, stosując różne strategie życiowe. Dzięki stałocieplności zwierzęta utrzymują stały poziom tempa metabolizmu.
Przystosowania i strategie życiowe zwierząt stałocieplnych:
sprawny układ pokarmowy, krwionośny i oddechowy zapewnia komórkom dużą ilość pokarmu i tlenu;
pokrycie ciała przez pióra u ptaków i sierść u ssaków zabezpiecza przed utratą ciepła;
sen zimowy ssaków – jeże, niedźwiedzie, świstaki, nietoperze obniżają tempo metabolizmu, co zmniejsza zapotrzebowanie na pokarm;
wędrówki ptaków – jaskółki, bociany, jerzyki odlatują do Afryki w poszukiwaniu żerowisk.
Zwierzęta zmiennocieplne to takie, u których temperatura ciała zależy od temperatury otoczenia. Regulują temperaturę swego ciała przez odpowiednie zachowania w taki sposób, że może ona być wyższa lub niższa niż temperatura otoczenia. Zmiennocieplnymi kręgowcami są ryby, płazy i gady.
W lecie, kiedy panuje wysoka temperatura otoczenia, zwierzęta zmiennocieplne mają wyższą temperaturę ciała, wysokie tempo przemiany materii, aktywnie poruszają się i polują. Jaszczurki i węże wygrzewają się na słońcu, a ryby i płazy zmieniają kolor skóry na ciemniejszy lub jaśniejszy w zależności od potrzeby pochłaniania lub odbijania promieni słonecznych.
W zimie natomiast, kiedy temperatura otoczenia jest niska, zwierzęta zmiennocieplne mają obniżoną temperaturę ciała, zwolnione procesy oddechowe, zaprzestają odżywiania się, spada ich aktywność, hibernują. Ryby gromadzą się przy dnie, gdzie temperatura wody jest wyższa niż przy powierzchni, gady i płazy chowają się w zagłębieniach, opuszczonych norkach i wykrotach, a niektóre zwierzęta wodne zagrzebują się w mule.
6. Działania człowieka wpływających na różnorodność kręgowców
Wyróżnia się negatywne i pozytywne działania człowieka mające wpływ na różnorodność kręgowców.
Do działań człowieka o negatywnym wpływie na bioróżnorodność należą:
niszczenie siedlisk, np. wycinanie lasów, osuszanie terenów podmokłych, wypalanie traw;
wprowadzanie obcych gatunków do ekosystemu;
zanieczyszczanie środowiska (wód, powietrza, gleby);
eliminowanie organizmów poprzez kłusownictwo, myślistwo, rybołówstwo, kolekcjonerstwo.
Do działań człowieka o pozytywnym wpływie na bioróżnorodność należą:
ochrona przyrody, np. tworzenie parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów przyrody;
zalesianie;
reintrodukcja gatunków.
Więcej informacji na temat działań człowieka wpływających na różnorodność kręgowców znajdziesz w e‑materiale pt. Działania człowieka wpływające na bioróżnorodność.
Zadania
Ciało masywne i wydłużone, wyposażone w 2 pary kończyn, pozbawione ogona. Długie i silne tylne nogi mają palce połączone błoną pławną. Skóra naga, gładka i wilgotna. W okresie godowym (w maju i czerwcu) u samców rozwijają się parzyste rezonatory – duże, błoniaste, szare worki głosowe. Gdy jest ciepło, samce odbywają chóralne śpiewy, zarówno w dzień, jak i w nocy.
Opis dotyczy: rybpłazówgadówptakówssaków.

Organizm ten występuje w Morzu Bałtyckim. Zwykle można go spotkać na dnie zbiorników, gdzie zagrzebany jest w mule lub piasku. Oddycha skrzelami. Jego ciało zbudowane jest z nogi i worka trzewnego, nie ma wyodrębnionej głowy. Jego muszla składa się z dwóch części połączonych ze sobą zawiasem.
Schemat przedstawia kolejne stadia rozwojowe owada. Dokonaj analizy schematu, a następnie wykonaj polecenia.

Wymień nazwy kolejnych stadiów rozwojowych owada.
Wskaż:
które stadium jest zdolne do rozrodu;
w którym stadium owad intensywnie rośnie;
w którym stadium owad nie pobiera pokarmu.
Wymień nazwy kolejnych stadiów rozwojowych owada.
Wskaż:
które stadium jest zdolne do rozrodu;
w którym stadium owad intensywnie rośnie;
w którym stadium owad nie pobiera pokarmu.
Wymień jak najwięcej cech budowy zewnętrznej i wewnętrznej ptaków, które są przystosowaniami do lotu.
Nazwa zwierzęcia | Zużycie tlenu (ml/kg/h) |
pantofelek w spoczynku | 500 |
omułek w spoczynku | 22 |
rak w spoczynku | 47 |
motyl w spoczynku | 600 |
motyl w locie | 100 000 |
karp w spoczynku | 100 |
szczupak w spoczynku | 350 |
mysz w spoczynku | 2 500 |
mysz w biegu | 20 000 |
Indeks górny Źródło: Gordon M.S., Fizjologia zwierząt Indeks górny koniecŹródło: Gordon M.S., Fizjologia zwierzątIndeks górny , PWRiL, Warszawa 1977. Indeks górny koniec, PWRiL, Warszawa 1977.

Gatunek X zamieszkuje lasy deszczowe Nowej Gwinei oraz północną Australię. Jest gatunkiem nadrzewnym, który większą część dnia spędza zwinięty na gałęzi. Nie ma kończyn, przemieszcza się, pełzając na brzuchu. Jego ciało pokrywają łuski i tarcze.
Odczytaj dane zawarte w tabeli i wykonaj poniższe polecenia.
Składniki (%) | żółtko | białko | skorupa |
woda | 48,7 | 86,76 | 1,6 |
sucha masa | 51,3 | 13,23 | 98,4 |
białka | 16,6 | 10,6 | 3,3 |
węglowodany | 1,0 | 0,9 | brak |
tłuszcze | 32,6 | ślady | 0,03 |
sole mineralne | 1,1 | 0,6 | 95,10 |
Odczytaj z tabeli, która część jaja zawiera najwięcej składników energetycznych i budulcowych.
Wskaż części jaja, w których jest najwięcej wody. Wyjaśnij jej znaczenie dla zarodka.
Określ, jakie znaczenie ma cieniutka warstwa tłuszczu pokrywająca skorupkę jaja.
Wykres przedstawia zależność między temperaturą ciała zwierząt a temperaturą środowiska.

Tabela przedstawia zależność między temperaturą ciała zwierząt a temperaturą środowiska.
Temperatura otoczenia [°C] | Temperatura ciała zwierzęcia stałocieplnego [°C] | Temperatura ciała zwierzęcia zmiennocieplnego [°C] |
|---|---|---|
5 | 37 | 5 |
10 | 37 | 10 |
15 | 37 | 15 |
20 | 37 | 20 |
30 | 37 | 20 |
40 | 37 | 40 |
Łodziki to głowonogi zamieszkujące otwarte przestrzenie ciepłych mórz wokół Indonezji, Filipin i Australii. Żywią się krabami, małżami i innymi przydennymi zwierzętami morskimi. Te niewielkie głowonogi odznaczają się ogromną liczbą ramion wyrastających wokół głowy. Ich zwinięta spiralnie symetryczna muszla, z punktu widzenia inżynierii, jest małym arcydziełem. Podzielona jest na komory, które zwierzę dobudowuje w miarę swego wzrostu. Łodzik zamieszkuje zawsze ostatnio dodaną, największą komorę. Pozostałe komory wypełnia gazem, którego zawartość może regulować.
Wyjaśnij, jakie znaczenie biologiczne dla łodzika ma zdolność regulowania ilości gazu w muszli.
Opisz sposób odżywiania się łodzików i podaj nazwę narządów służących do zdobywania pokarmu.
Wyjaśnij, dlaczego zwierzęta morskie, takie jak łodzik, mają grube i okazałe muszle, a słodkowodne – cienkie i niewielkie.
Intensywność przemiany materii u zwierząt zmiennocieplnych jest zależna od temperatury otoczenia. Zaobserwowano, że najedzone jaszczurki chętnie wygrzewają się na słońcu, natomiast podczas głodu wybierają miejsca zacienione.
Wyjaśnij, co jest przyczyną takiego zachowania jaszczurek.
Uczniowie badali reakcje ślimaków winniczków na obecność pokarmu w środowisku. Przygotowali 2 płytki szklane, pisak, pipetę i roztwór cukru. Na jednej z płytek nanieśli w prostej linii krople roztworu cukru. Drugą płytkę pozostawili bez pokarmu. Na obu płytkach narysowali linie startowe i umieścili na nich po jednym ślimaku. Obserwowali ruch ślimaków i ich tor przemieszczania się.
Sformułuj hipotezę do tego badania.
Działanie którego ze zmysłów ślimaków badali uczniowie? Jakie wnioski mogli wyciągnąć?
Zaplanuj doświadczenie, w którym wykażesz obecność innego zmysłu u ślimaków.
Wielbłąd i niedźwiedź polarny są zwierzętami żyjącymi w skrajnie różnych środowiskach. Wielbłądy, spotykane w północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie, wykorzystywane są jako zwierzęta juczne przemierzające duże odległości w niesprzyjających warunkach pustynnych. Niedźwiedzie polarne żyją w Arktyce, gdzie spędzają dużo czasu, przemieszczając się po dryfujących krach lodowych lub pływając w wodzie. W tabeli zestawiono cechy zwierząt, które są przystosowaniem do zamieszkiwanego środowiska.
Zwierzę A | Zwierzę B |
jasnobrązowa, gęsta sierść | biała, gęsta sierść |
zapas tłuszczu na grzbiecie | gruba warstwa tłuszczu pod skórą |
palcochodny; stopy o 2 lekko rozsuniętych palcach | stopochodny; szerokie stopy pokryte sierścią |
Na podstawie opisów rozpoznaj oraz nazwij zwierzę A i B.
Wskaż przystosowania wielbłąda i niedźwiedzia polarnego do środowisk, w których żyją.
Projekt badawczy
Podziemny świat dżdżownic
Przeprowadź proponowane doświadczenie i uzupełnij w tabeli jego dokumentację.
Problem badawczy: Czy dżdżownice wpływają na strukturę gleby?
2 słoje o pojemności 5 l
ziemia kwiatowa
piasek
woda
zeschłe liście
obierki z jabłek
2 dżdżownice
karton
Po zakończeniu doświadczenia uwolnij dżdżownice w miejscu, z którego zostały zabrane.
Próba kontrolna
Słój bez dżdżownic
Próba badawcza
Słój z dżdżownicami
Wypełnij 2 słoje o pojemności 5 l na przemian warstwami ziemi kwiatowej i piasku o grubości 3 cm każda.
Zroś ziemię wodą, aż będzie wilgotna.
Na wierzchu umieść zeschłe liście i obierki z jabłek.
Do jednego słoja włóż 2 dżdżownice.
Przykryj słoje kartonowym wiekiem z wyciętymi otworkami.
Pamiętaj o utrzymaniu wilgotności podłoża.
W karcie zapisz swoje refleksje. Odpowiedz na pytania:
Dlaczego dżdżownice umieszcza się tylko w jednym ze słojów?
Dlaczego podłoże musi być wilgotne?
Czy słoje muszą być przykryte kartonem, czy mogą być przykryte siatką? Dlaczego?
Jaką rolę pełnią otworki w kartonie?
Do czego potrzebne są zeschłe liście i obierki jabłek?
Dlaczego ziemię w słoju należy ułożyć warstwami?