Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Twoja koleżanka lub twój kolega niebawem będzie obchodzić urodziny. Rodzice zdecydowali, że w prezencie kupią komputer. Ponieważ nie wiedzą, jaki sprzęt zakupić, poprosili cię o radę.

R8xtlzJ1hjgnQ
Ilustracja przedstawia chłopca pchającego duży prezent.
Źródło: Ewa Dobrzyńska, licencja: CC BY 3.0.

Poproś swoich kolegów i koleżanki o pomoc w kompletowaniu zestawu komputerowego. Pracując w grupie, pamiętaj, że opinia każdego członka zespołu jest istotna. W dwuosobowych grupach rozdzielcie pomiędzy sobą punkty z listy zadań.

Ważne!

Ten projekt można zrealizować indywidualnie. W takim przypadku przejmij zadania wszystkich osób opisanych w poniższych punktach.

Zanim wykonacie projekt, upewnijcie się, że zaznajomiliście się z poniższymi materiałami:

Opis metody projektu edukacyjnego znajdziesz w materiale Wprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnychDhXsTzptWprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnych.

Wasz projekt obejmuje następujące zadania:

  1. Wyszukaj w zasobach sieci internet podstawowe elementy zestawu komputerowego i urządzenia peryferyjnemaadba6d7922c0815_d266e80podstawowe elementy zestawu komputerowego i urządzenia peryferyjne, dzięki którym można grać, drukować zdjęcia, słuchać muzyki, oglądać filmy i uczyć się. Wybierz te elementy, które twoim zdaniem, powinny zostać zakupione.

    1
    Ćwiczenie 1
    R1EEJrdNOJnIy
    Sprawdź, czy umiesz skompletować podstawowy zestaw komputerowy.
    Ćwiczenie które polega na skompletowaniu podstawowego zestawu komputerowego.
    Źródło: GroMar, Freepik, licencja: CC BY 3.0.

    Które elementy poszerzają możliwości podstawowego zestawu komputerowego? Jakie czynności dzięki nim będziemy mogli wykonywać?

    Swoje odpowiedzi zapisz w poniższym dzienniczku.

    R1U4SOc4TXrBh
    Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

    Określ również system operacyjnymaadba6d7922c0815_d266e92system operacyjny, jaki miałby być zainstalowany na komputerze znajdującym się w zestawie.

  2. Stwórz dokument tekstowy o nazwie Komputer. Przygotuj trzy różne propozycje zestawów. Dla każdego elementu zestawu wymień w punktach, znalezione w internecie informacje, takie jak:

    • rodzaj urządzenia;

    • nazwa urządzenia;

    • producent;

    • przedział cenowy;

    • krótki opis produktuP5WIwavuMkrótki opis produktu.

    Porównaj je w podsumowaniu stworzonego dokumentu oraz określ, który z nich jest najlepszy i dlaczego.

maadba6d7922c0815_d266e80
maadba6d7922c0815_d266e92
  1. Rodzice zakupili już zaproponowany przez ciebie zestaw komputerowy. Niestety nie potrafią go włączyćPDkNitx6mnie potrafią go włączyć. Znów poprosili cię o pomoc.

    R1BKSBDqHEzcP2
    Ćwiczenie 2
    Sprawdź, czy nie masz problemu z bezpiecznym podłączaniem komputera. Czy pamiętasz kolejność czynności przy włączaniu i wyłączaniu komputera? Elementy do uszeregowania: 1. Wyłączenie komputera przyciskiem wyłącznika., 2. Odłączenie przewodów zasilających., 3. Praca z wykorzystaniem komputera., 4. Sprawdzenie czy komputer a w szczególności jego przewody zasilające nie są uszkodzone., 5. Przyłączenie przewodów zasilających do źródła zasilania., 6. Wylogowanie użytkownika z systemu komputerowego., 7. Załączenie komputera przyciskiem włącznika., 8. Zalogowanie użytkownika do systemu komputerowego.
    Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
  2. Zaproszono cię na przyjęcie urodzinowe, na którym twój kolega lub koleżanka dostanie nowy komputer. Przygotuj laurkę, którą następnie wydrukujesz za pomocą drukarkiP1HH7XPh4drukarki i wręczysz od siebie w prezencie.

    RLFK7QbV9tXuB
    Ilustracja przedstawiająca przykładową laurkę z kolorowymi kwiatkami.
    Źródło: Ewa Dobrzyńska, licencja: CC BY 3.0.

    Aby stworzyć laurkę, wykonaj następujące czynności:

    Wyszukaj w internecie wiersz, cytat lub aforyzmAforyzmaforyzm stosowny do okoliczności. Pamiętaj o podaniu autoraP12G8dCc4autora tekstu.

    • Dodaj znaleziony wiersz, cytat lub aforyzm do dokumentu tekstowego.

    • Dodaj do dokumentu swoje życzenia.

    • Pamiętaj o odpowiedniej rozdzielczościPVaHRAFZarozdzielczości podczas drukowania.

  3. Zaprezentuj solenizantowi lub solenizantce wykonaną laurkę oraz przedstaw dokładną specyfikację przygotowanego zestawu komputerowego, który został wybrany na prezent.

Aforyzm1
Aforyzm

Krótka wypowiedź, spostrzeżenie, lub złota myśl zapisana w celu przekazania osądu lub mądrości o naturze filozoficznej, lub moralnej. Zazwyczaj dotyczy najważniejszych życiowych wartości typu miłość, przyjaźć, wolność, czy prawda, ale nie wyraża myśli powszechnie uznanych. Aforyzm skupia się na osobistych przemyśleniach wyrażonych w sposób metaforyczny lub wieloznaczny.

Podział zadań:

  • Wszystkie osoby - wyszukiwanie elementów zestawu komputerowego w internecie, określenie systemu operacyjnego, uruchomienie komputera oraz zaprezentowanie wykonanej pracy (punkty 135 z listy zadań);

  • Osoba pierwsza - przygotowanie dokumentu tekstowego z trzema różnymi propozycjami zestawów komputerowych (punkt 2 z listy zadań);

  • Osoba druga - przygotowanie laurki w programie graficznym (punkt 4 z listy zadań).

Wykorzystaj poniższe pole tekstowe do planowania pracy zespołu lub stworzenia listy potrzebnych podzespołów:

RNbHozLwzRSCa
Wersja alternatywna: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Do wykonania projektu potrzebujesz:

  • stanowisko komputerowe wyposażone w:

    1. program do tworzenia dokumentów tekstowych,

    2. program do obróbki grafiki rastrowej lub wektorowej,

    3. podłączenie do sieci internet dające możliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych.

  • drukarkę.

Wykonanie projektu przyczyni się do doskonalenia twoich umiejętności w zakresie:

  • wyszukiwania informacji w zasobach internetowych,

  • dobierania podstawowych elementów zestawu komputerowego i urządzeń peryferyjnych,

  • znajomości systemów operacyjnych,

  • przygotowywania zestawu komputerowego do bezpiecznej pracy,

  • tworzenia dokumentu tekstowego o odpowiedniej strukturze i formatowaniu,

  • komponowania tekstu i ilustracji w jednym dokumencie tekstowym,

  • wykonywania rysunków za pomocą programu graficznego,

  • tworzenia grafiki, ze szczególnym uwzględnieniem używania różnych narzędzi i form rysowania dostępnych w programach graficznych,

  • stosowania zasad kompozycji obrazu,

  • obsługi drukarki,

  • poszanowania praw autorskich.