Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W dwu- lub trzyosobowej grupie zaprojektujcie komiks poruszający tematykę ochrony środowiska rejonu w najbliższym otoczeniu waszej szkoły. Wcielcie się w rolę ekologów i zaproponujcie działania, które będą sprzyjały zachowaniu naturalnego środowiska w waszym najbliższym otoczeniu.

R1Sl1nAUIpOEt
Ilustracja przedstawiająca kobietę wrzucająca gazety do śmietnika, który jest przeznaczony na odpady papierowe.
Źródło: Ewa Dobrzyńska, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Ten projekt można zrealizować indywidualnie. W takim przypadku przejmij zadania wszystkich osób opisanych poniżej.

Zanim wykonacie projekt, upewnijcie się, że zaznajomiliście się z poniższymi materiałami:

Opis metody projektu edukacyjnego znajdziesz w materiale Wprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnychDhXsTzptWprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnych.

W tym celu wykonajcie następujące czynności z listy zadań:

  1. Zapisz w dokumencie tekstowymPH7FKRZ5wdokumencie tekstowym na swoim komputerze wszystkie znane ci ekologiczne metody działania, jakie możesz wprowadzić w swoim otoczeniu. Możesz wyszukać w zasobach sieci internet informacje na temat starań, które można podjąć w celu ochrony środowiska.

  2. Przygotuj niezbędne grafiki w postaci:

    • ZdjęćPmuAprAmDZdjęć z wyróżnionymi elementami związanymi z ekologią (zdjęcia wybierz ze swoich zasobów lub wykonaj samodzielnie za pomocą fotograficznego aparatu cyfrowego, tabletu lub smartfonu). Zadbaj o prawidłowe kadrowanieP1DWC61Otkadrowanie. Możesz skorzystać z zasobów internetowych, lecz pamiętaj o prawie autorskimP12G8dCc4pamiętaj o prawie autorskim. Grafikę zmodyfikuj według własnego uznania.

    • Rysunków postaci pełniących główne role w komiksie. W tym celu możesz skorzystać z programu graficznego PaintP17BkHjdDPaint lub InkscapePpzl70AVFInkscape.

  3. Na podstawie zebranych pomysłów z punktu pierwszego, przygotuj dialogi związane z tematyką ochrony środowiska i ekologii. Postaraj się, aby rozmowy układały się w spójną i ciągłą historię oraz można było je wpasować tematycznie do zebranych grafik i fotografii. Zapisz je na swoim komputerze.

  4. Przygotowane zdjęcia, grafiki, postacie oraz dialogi użyj, aby stworzyć komiks:

    • W edytorze tekstu wstaw grafikiPXXQMuJFAwstaw grafiki.

    • Poszczególne dialogi wstaw do komiksu stosując wybrane kształty.

    • Swoją pracę wydrukuj na dostępnej drukarceP1HH7XPh4drukarce. Pamiętaj o odpowiedniej rozdzielczościPVaHRAFZarozdzielczości.

Podział zadań:

  • Osoba pierwsza - przygotowanie niezbędnych grafik (punkt 2 z listy zadań);

  • Osoba druga - stworzenie historii i dialogów w oparciu o grafiki (punkt 3 z listy zadań);

  • Osoba trzecia - stworzenie komiksu z gotowych grafik i dialogów (punkt 4 z listy zadań);

  • Wszystkie osoby - burza mózgów na temat możliwych do podjęcia działań w celu ochrony środowiska  (punkty 1 z listy zadań).

Wykorzystaj poniższe pole tekstowe do planowania pracy zespołu, przydzielania ról lub zapisywania pomysłów dotyczących tematyki projektu:

RR8b1tEnEcEQg
Wersja alternatywna: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Do wykonania projektu potrzebujesz:

  • urządzenie rejestrujące obraz (aparat fotograficzny, tablet lub smartfon);

  • stanowisko komputerowe wyposażone w program do obróbki grafiki rastrowej lub wektorowej i edytor tekstu;

  • drukarkę.

Wykonanie projektu przyczyni się do doskonalenia twoich umiejętności w zakresie:

  • wykonywania fotografii zgodnie z zasadami kadrowaniaiFCi8bWhBo_d254e164kadrowania;

  • obróbki graficznej fotografii, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów wyróżniania fragmentów zdjęć;

  • wstawiania grafiki do edytora tekstuiFCi8bWhBo_d254e148wstawiania grafiki do edytora tekstu;

  • wstawiania tekstu do edytora tekstu poprzez wykorzystanie pól tekstowychiFCi8bWhBo_d254e142pól tekstowych;

  • wstawiania i formatowania kształtówiFCi8bWhBo_d254e134wstawiania i formatowania kształtów;

  • drukowania.

iFCi8bWhBo_d254e134
iFCi8bWhBo_d254e142
iFCi8bWhBo_d254e148
iFCi8bWhBo_d254e164