Projekt "Chroń środowisko naturalne"
W dwu- lub trzyosobowej grupie zaprojektujcie komiks poruszający tematykę ochrony środowiska rejonu w najbliższym otoczeniu waszej szkoły. Wcielcie się w rolę ekologów i zaproponujcie działania, które będą sprzyjały zachowaniu naturalnego środowiska w waszym najbliższym otoczeniu.
Ten projekt można zrealizować indywidualnie. W takim przypadku przejmij zadania wszystkich osób opisanych poniżej.
Zanim wykonacie projekt, upewnijcie się, że zaznajomiliście się z poniższymi materiałami:
Samodzielne korzystanie z wyszukanych informacji z uwzględnieniem poszanowania praw autorskichSamodzielne korzystanie z wyszukanych informacji z uwzględnieniem poszanowania praw autorskich
Zaawansowane metody wyszukiwania informacjiZaawansowane metody wyszukiwania informacji
Wyszukiwanie informacji i elementów graficznych udostępnianych w internecie w otwartych zasobach edukacyjnychWyszukiwanie informacji i elementów graficznych udostępnianych w internecie w otwartych zasobach edukacyjnych
Fotografowanie, a prawoFotografowanie, a prawo
Tworzenie cyfrowych obrazówTworzenie cyfrowych obrazów
Opis metody projektu edukacyjnego znajdziesz w materiale Wprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnychWprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnych.
W tym celu wykonajcie następujące czynności z listy zadań:
Zapisz w dokumencie tekstowymdokumencie tekstowym na swoim komputerze wszystkie znane ci ekologiczne metody działania, jakie możesz wprowadzić w swoim otoczeniu. Możesz wyszukać w zasobach sieci internet informacje na temat starań, które można podjąć w celu ochrony środowiska.
Przygotuj niezbędne grafiki w postaci:
ZdjęćZdjęć z wyróżnionymi elementami związanymi z ekologią (zdjęcia wybierz ze swoich zasobów lub wykonaj samodzielnie za pomocą fotograficznego aparatu cyfrowego, tabletu lub smartfonu). Zadbaj o prawidłowe kadrowaniekadrowanie. Możesz skorzystać z zasobów internetowych, lecz pamiętaj o prawie autorskimpamiętaj o prawie autorskim. Grafikę zmodyfikuj według własnego uznania.
Rysunków postaci pełniących główne role w komiksie. W tym celu możesz skorzystać z programu graficznego PaintPaint lub InkscapeInkscape.
Na podstawie zebranych pomysłów z punktu pierwszego, przygotuj dialogi związane z tematyką ochrony środowiska i ekologii. Postaraj się, aby rozmowy układały się w spójną i ciągłą historię oraz można było je wpasować tematycznie do zebranych grafik i fotografii. Zapisz je na swoim komputerze.
Przygotowane zdjęcia, grafiki, postacie oraz dialogi użyj, aby stworzyć komiks:
W edytorze tekstu wstaw grafikiwstaw grafiki.
Poszczególne dialogi wstaw do komiksu stosując wybrane kształty.
Swoją pracę wydrukuj na dostępnej drukarcedrukarce. Pamiętaj o odpowiedniej rozdzielczościrozdzielczości.
Podział zadań:
Osoba pierwsza - przygotowanie niezbędnych grafik (punkt 2 z listy zadań);
Osoba druga - stworzenie historii i dialogów w oparciu o grafiki (punkt 3 z listy zadań);
Osoba trzecia - stworzenie komiksu z gotowych grafik i dialogów (punkt 4 z listy zadań);
Wszystkie osoby - burza mózgów na temat możliwych do podjęcia działań w celu ochrony środowiska (punkty 1 z listy zadań).
Wykorzystaj poniższe pole tekstowe do planowania pracy zespołu, przydzielania ról lub zapisywania pomysłów dotyczących tematyki projektu:
Do wykonania projektu potrzebujesz:
urządzenie rejestrujące obraz (aparat fotograficzny, tablet lub smartfon);
stanowisko komputerowe wyposażone w program do obróbki grafiki rastrowej lub wektorowej i edytor tekstu;
drukarkę.
Wykonanie projektu przyczyni się do doskonalenia twoich umiejętności w zakresie:
wykonywania fotografii zgodnie z zasadami kadrowaniakadrowania;
obróbki graficznej fotografii, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów wyróżniania fragmentów zdjęć;
wstawiania grafiki do edytora tekstuwstawiania grafiki do edytora tekstu;
wstawiania tekstu do edytora tekstu poprzez wykorzystanie pól tekstowychpól tekstowych;
wstawiania i formatowania kształtówwstawiania i formatowania kształtów;
drukowania.