Społeczeństwo obywatelskie – samoorganizujące się społeczeństwo

Element jest częścią modułowego podręcznika pt. "Świat wokół nas". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.

Wątek O pożytku, jaki niesie aktywność człowieka w społeczności składa się z 5 modułów, które zostały podzielone na strony tematyczne. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń poznaje organizację i funkcjonowanie społeczności na szczeblu lokalnym, regionalnym oraz narodowym. Wątek ten umożliwia też zrozumienie istoty społeczeństwa obywatelskiego oraz roli mediów w życiu publicznym. Moduł czwarty został przeznaczony na treści związane z udziałem obywateli w życiu publicznym. Uczeń w tym module poznaje cnoty obywatelskie, cele i formy działania organizacji pozarządowych, ideę wolontariatu oraz formy wpływania obywateli na decyzje władz samorządowych i aktywności obywatelskich. Opanowanie tych treści pozwala wprowadzić ucznia w trzeci wątek pt. O zasadach i wartościach demokratycznych w Rzeczypospolitej Polskiej. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.

Bibliografia

  • Źródło: (…), dostępny w internecie: poradnik.ngo.pl [dostęp 18.08.2019].
  • Źródło: oprac. własne.
  • Źródło: dostępny w internecie: http://www.sprawiedliwyhandel.pl/web/guest/czym-jest-sprawiedliwy-handel/-/asset_publisher/tT3C/content/czym-jest-sprawiedliwy-handel [dostęp 5.06.2020].
  • Źródło: Janusz Korczak, Pisma wybrane, t. 1, 1984.
  • Źródło: F. Hornig, A. Von Jung, Markt hat kein Herz, „Spiegel Special” nr 7, 2005.
  • Źródło: Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 6.08.2020].
  • Źródło: Status stowarzyszenia „Czas rozwoju”, dostępny w internecie: http://czas-rozwoju.pl/wp-content/uploads/2017/02/statut.pdf [dostęp 16.08.2022].
  • Źródło: dostępny w internecie: https://www.coig.com.pl/index.php.
  • Źródło: Ustawa - Prawo o stowarzyszeniach, dostępny w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19890200104/U/D19890104Lj.pdf.
  • Źródło: Zaangażowanie młodych? Dopuśćcie nas do głosu, dostępny w internecie: https://publicystyka.ngo.pl/zaangazowanie-mlodych-dopusccie-nas-do-glosu.
  • Źródło: Społeczna apatia młodych?, dostępny w internecie: https://fundacjarepublikanska.org/spoleczna-apatia-mlodych/.
  • Źródło: Katarzyna Braun, Pomaganie mnie nakręca. Informator dla wolontariuszy., dostępny w internecie: http://sektor3.wroclaw.pl/biblioteka/pomaganie-nakreca-mnie-informator-dla-wolontariuszy/.