Społeczna natura człowieka, czyli jak funkcjonować w grupach
Element jest częścią wątku pt. "Wątek 1: O prawidłowościach życia społecznego". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.
Wątek Społeczna natura człowieka, czyli jak funkcjonować w grupach społecznych składa się z 5 modułów, które zostały podzielone na strony tematyczne. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń jest wprowadzany w zagadnienia życia społecznego od najbliższej mu rzeczywistości tj. od problematyki człowieka jako istoty społecznej, poprzez funkcjonowanie w rodzinie i w systemie szkolnym aż do zasad prawnych określających funkcjonowanie człowieka w większych społecznościach. Moduł pierwszy został przeznaczony na treści związane z funkcjonowanie człowieka jako istoty społecznej, jego komunikacją i autoprezentacją, asertywnością, podejmowaniem decyzji, funkcjonowaniem jednostki w grupach społecznych i rozwiazywaniem konfliktów. Opanowanie tych treści pozwala wprowadzić ucznia w drugi wątek pt. O pożytku, jaki niesie aktywność człowieka w społeczności. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.
Bibliografia
- Źródło: Encyklopedia PWN, Kasta, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 29.05.2020]: Kasta.
- Źródło: Maciej Frykowski, Paweł Starosta, Kapitał społeczny i jego użytkownicy, „Przegląd Socjologiczny” 2008, nr 1, s. 31–62.