Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Sabina Siwiec, Karolina Szczeszek
Konsultant przewodnika: Karina Piechocka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wywiad z pacjentem i/lub jego rodziną
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Terapeuta zajęciowy 325907
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
MED.13.4. Rozpoznawanie i przeprowadzanie diagnozy terapeutycznej z uwzględnieniem sfery fizycznej, psychicznej i społecznej podopiecznego.
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.13.4.4) uzyskuje informacje o podopiecznym na podstawie dokumentacji medycznej, dokumentacji psychologiczno‑pedagogicznej, orzeczeń o niepełnosprawności, wywiadu oraz dostępnej dokumentacji:
MED.13.4.4)1) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności,
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego,
MED.13.4.5) przeprowadza wywiad z podopiecznym, jego rodziną, opiekunem prawnym oraz innymi osobami związanymi z podopiecznym:
MED.13.4.5)1) rozróżnia rodzaje wywiadów,
MED.13.4.5)2) opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu,
MED.13.4.5)3) sporządza arkusz wywiadu,
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej: budowanie relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną” - film edukacyjny„Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną” - film edukacyjny
„Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej” - film edukacyjny„Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej” - film edukacyjny
„Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej” - gra wcielanie się w rolę„Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej” - gra wcielanie się w rolę
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne mają różny zakres tematyczny. Uczący się mogą zapoznawać się z nimi w dowolnej kolejności, jednak wcześniejsze zapoznanie się z materiałami filmowymi wprowadzi uczącego się w zagadnienia związane z przeprowadzeniem wywiadu, które pomogą mu przejść grę.
Film edukacyjny „Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną” zawiera elementy dotyczące prowadzenia wywiadu z pacjentem z niepełnosprawnością intelektualną oraz jego opiekunem prawnym.
Film edukacyjny „Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej” jest rozszerzeniem treści pojawiających się w filmie edukacyjnym oraz grze.
Gra wcielanie się w rolę „Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej” jest uzupełnieniem treści zawartych w filmie edukacyjnym „Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną”. Pozwala uczącemu się wykorzystać w praktyce wiedzę zdobytą w poprzednich filmach edukacyjnych, podejmując decyzje w roli terapeuty zajęciowego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny „Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną” wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności z zakresu praktycznych aspektów pracy terapeuty zajęciowego w zakresie prowadzenia wywiadu z pacjentem z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową, prawidłową analizą dokumentacji medycznej pacjenta, zadawaniem w sposób profesjonalny pytań pacjentowi lub rodzinie pacjenta tak, by uzyskać odpowiedzi na tematy będące przedmiotem badań.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.4.4)1) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności,
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego,
MED.13.4.5)1) rozróżnia rodzaje wywiadów,
MED.13.4.5)2) opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu,
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany podczas omawiania tematyki związanej z przeprowadzeniem wywiadu lub przygotowaniem kwestionariusza wywiadu. Ponadto nauczyciel może wykorzystać materiał jako wprowadzenie do kolejnych zajęć do przypomnienia wiadomości o rodzajach wywiadów, rodzajach komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także rodzajach pytań w wywiadzie.
Film powiązany jest z grą wcielenie się w rolę oraz interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Wywiad z pacjentem i/lub jego rodziną”,
krzyżówką „Pojęcia związane z wywiadem”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zbieranie wywiadu z pacjentem z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ruchową,
analizowanie posiadanej przez pacjenta dokumentacji medycznej,
oddziaływanie na badanego/pacjenta stawianymi pytaniami w celu skłonienia go do udzielenia odpowiedzi na tematy będące przedmiotem badań,
włączanie opiekuna badanego/pacjenta do rozmowy, by uzyskać niezbędne informacje o sytuacji zdrowotnej uczestnika warsztatów terapii zajęciowej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Film edukacyjny może zostać wykorzystany do przygotowania przez osobę uczącą się:
mapy myśli, np. „Rodzaje pytań stawianych przez terapeutę w wywiadzie z pacjentem z niepełnosprawnością intelektualną”,
schematu lub grafu przedstawiającego czynności wykonywane przez terapeutę zajęciowego w trakcie przeprowadzania wywiadu z pacjentem/badanym,
broszury lub infografiki, np. „Przebieg wywiadu z pacjentem/badanym”, „Kolejność czynności wykonywanych podczas prowadzenia wywiadu z pacjentem i jego rodziną”, „Oddziaływanie na pacjenta/badanego przez odpowiednie zadawanie pytań podczas wywiadu”,
diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, np. „Niewłaściwe pytania zadawane podczas wywiadu z pacjentem/badanym”, „Sytuacje trudne mogące wystąpić podczas zbierania wywiadu”.
Praca w grupach
Po obejrzeniu filmu edukacyjnego uczący się mogą w 2‑3-osobowych grupach wykorzystać materiał do przygotowania:
mapy myśli dotyczącej sytuacji trudnych podczas zbierania wywiadu z pacjentem/badanym i jego rodziną. Nauczyciel sprawdza poprawność wnioskowania, podchodząc kolejno do grup. Po przygotowaniu map myśli przez grupy nauczyciel rozpoczyna dyskusję na forum,
schematu lub infografiki, np. „Kolejność pytań zadawanych podczas wywiadu z pacjentem i jego rodziną”, „Zasady prowadzenia wywiadu z osobą niepełnosprawną intelektualnie”, „Werbalna i niewerbalna komunikacja terapeuty zajęciowego podczas wywiadu z badanym”,
zestawu pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą np.:
zasad przeprowadzenia wywiadów z osobą niepełnosprawną intelektualnie,
zasad werbalnej i niewerbalnej komunikacji terapeuty zajęciowego podczas wywiadu,
sposobów sprawdzenia orientacji allopsychicznej i autopsychicznej pacjenta/badanego,
analizowania dokumentacji zdrowotnej osoby badanej/pacjenta podczas wywiadu,
zasad interpretacji informacji uzyskanych podczas wywiadu,
postępowania w przypadku wystąpienia sytuacji problemowych podczas przeprowadzania wywiadu.
Prowadzący ocenia pracę grup oraz poziom opanowanej wiedzy i w razie potrzeby uzupełnia brakujące informacje.
Praca z całym zespołem
Wykorzystując na zajęciach film edukacyjny, osoby uczące się mogą brać udział w:
opracowaniu mapy myśli na temat rodzajów pytań, które powinny pojawić się podczas zbierania wywiadu z osobą niepełnosprawną intelektualnie w stopniu lekkim, która jest przyjmowana na warsztaty terapii zajęciowej,
burzy mózgów, np. „Sytuacje trudne w trakcie wywiadu z pacjentem/badanym zgłaszanym na warsztaty terapii zajęciowej”, „Zachowania terapeuty zajęciowego podczas prowadzenia wywiadu świadczące o jego profesjonalnym przygotowaniu”,
opracowaniu grafu/schematu przedstawiającego, np. czynności terapeuty zajęciowego podczas przeprowadzania wywiadu z pacjentem/badanym przyjmowanym na WTZ.
Ostatecznie o wykorzystaniu materiału multimedialnego w trakcie zajęć decyduje nauczyciel. Zależy to też od warunków pracy, miejsca i czasu oraz środków dydaktycznych, jakimi dysponuje nauczyciel, jak również umiejętności i wiedzy uczniów czy scenariusza lekcji.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Materiał może być pomocny w:
tworzeniu schematu dotyczącego kolejności pytań zadawanych przez terapeutę zajęciowego podczas wywiadu z pacjentem przyjmowanym na warsztaty terapii zajęciowej,
tworzeniu map myśli pozwalających pogłębić wiedzę na temat np. profesjonalnego zachowania terapeuty zajęciowego podczas wywiadu z pacjentem i jego rodziną (komunikacja werbalna i niewerbalna, zwracanie się do pacjenta i jego rodziny, schemat spotkania, motywowanie pacjenta/badanego do odpowiedzi odpowiednimi pytaniami itp.),
tworzeniu infografik dotyczących np. rodzajów pytań zadawanych podczas zbierania wywiadu, zasad komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie, zasad komunikacji z rodziną pacjenta/badanego podczas zbierania wywiadu itp.,
opracowaniu prezentacji multimedialnej lub plakatu np. pod tytułem „Nieprawidłowości w zbieraniu wywiadu z potencjalnym uczestnikiem WTZ – przyczyny i sposoby zapobiegania”, „Komunikacja werbalna i niewerbalna terapeuty zajęciowego w trakcie przeprowadzania wywiadu z badanym/pacjentem”,
przygotowaniu się do lekcji odwróconej na temat pytań w kwestionariuszu wywiadu prowadzonego z osobą zgłaszająca się na WTZ.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:
mapy myśli, np. „Błędy podczas zbierania wywiadu popełnione przez terapeutę zajęciowego”,
kwestionariusz wywiadu z osobą zgłaszającą się na warsztaty terapii zajęciowej. Po przygotowaniu zestawu pytań uczący się odgrywają scenkę, w której wcielają się w rolę terapeuty oraz osoby badanej. Po odegraniu scenki dyskutują, które elementy wywiadu były najbardziej problematyczne i jak można je poprawić,
zestaw pytań lub zdań niedokończonych, dotyczących sposobu komunikacji z osobami z niepełnosprawnością w stopniu lekkim.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Uczący się może wykorzystać film edukacyjny, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą prowadzenie wywiadu z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej oraz ilustrującą zależności pomiędzy terapeutą zajęciowym, uczestnikiem warsztatów i jego prawnym opiekunem.
Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, pogłębiać jego wiedze i poszerzać zainteresowania, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję, np. na temat zasad prowadzenia wywiadu z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej, a nauczyciel jest obserwatorem.
Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację), podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w filmie edukacyjnym. Na jego podstawie uczący się może też przygotować np.:
grę dydaktyczną, np. „Rodzaje wywiadów”, „Zasady prowadzenia wywiadów”,
graf na zadany przez nauczyciela temat, np. „Podstawowe pojęcia wykorzystywane w trakcie prowadzenia wywiadu”.
Uczący się mogą wykorzystać film edukacyjny, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację np. na temat:
rodzajów wywiadów,
znaczenia wywiadu w terapii zajęciowej,
rodzajów pytań w trakcie prowadzenia wywiadu,
zasad komunikacji z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej.
Podczas zajęć ukierunkowanych na indywidualizację pracy z osobami uczącymi się prowadzący może zastosować metodę tekstu przewodniego. Uczący się otrzymuje na początku zajęć opracowany przez nauczyciela tekst przewodni („przewodnik”), który prowadzi go po wyznaczonym zakresie tematycznym.
Nauczyciel określa obszar tematyczny (np. „Nieprawidłowości występujące podczas przeprowadzania wywiadu z osobami zgłaszającymi się na warsztaty terapii zajęciowej”, „Przeprowadzanie wywiadu z pacjentem/badanym i jego rodziną”, „Rodzaje pytań zadawanych podczas zbierania wywiadu z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim”) i problem do rozwiązania, określa cele dydaktyczne oraz ustala pytania prowadzące ucznia po danym obszarze wiedzy. Tekst przewodni wskazuje osobie uczącej się kolejne kroki w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Osoby uczące się pracują samodzielnie, mając do dyspozycji materiał multimedialny. Prowadzący ewaluuje na bieżąco postępy uczących się. W razie potrzeby poświęca więcej czasu osobom mającym kłopoty ze zrozumieniem materiału, tłumaczy trudne pojęcia lub procesy i zachęca do ponownego obejrzenia filmu edukacyjnego.
Osobom uczącym się, które uzupełniły karty pracy, prowadzący może zlecić dodatkowe zadanie, np. wykonanie prezentacji, schematu lub infografiki powiązanej z tematem.
Tytuł materiału multimedialnego
Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny „Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej” pozwala poszerzyć wiedzę i umiejętności w zakresie komunikacji z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej, który zgłasza chęć zmiany pracowni terapeutycznej. Sceny filmu edukacyjnego przybliżają takie zagadnienia jak:
wstępne przygotowanie terapeuty zajęciowego do rozmowy z uczestnikiem WTZ, wobec którego rozważana będzie możliwość zmiany pracowni terapeutycznej (analiza dokumentów),
przywitanie się z respondentami,
uzupełnianie dokumentacji przez terapeutę zajęciowego w trakcie przeprowadzenia wywiadu,
przydzielenie uczestnika WTZ do odpowiedniej pracowni.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.13.4.4)1) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności,
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego,
MED.13.4.5)2) opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu,
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany podczas omawiania tematyki związanej z przeprowadzeniem wywiadu lub przygotowaniem kwestionariusza wywiadu. Ponadto nauczyciel może wykorzystać materiał jako wprowadzenie do kolejnych zajęć do przypomnienia wiadomości o rodzajach wywiadów, rodzajach komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także o rodzajach pytań w wywiadzie.
Materiał multimedialny powiązany jest z grą wcielanie się w rolę oraz interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Wywiad z pacjentem i/lub jego rodziną”,
zadaniem z lukami „Wywiad”,
zadaniem ukierunkowanym na grupowanie „Kwestionariusz wywiadu”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
przygotowanie do rozmowy z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej i jego opiekunem prawnym,
przygotowanie dokumentów potrzebnych do przeprowadzenia wywiadu,
wypełnianie kwestionariusza w trakcie zbierania wywiadu,
rozpoznawanie potrzeb i preferencji uczestnika WTZ w zakresie czynności wykonywanych podczas pobytu w określonej pracowni,
poznanie procedury przydzielenia uczestnika WTZ do odpowiedniej pracowni.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Na podstawie filmu edukacyjnego uczący się opisuje w postaci grafu lub schematu najważniejsze etapy przygotowania się i realizacji przez terapeutę zajęciowego wywiadu z uczestnikiem WTZ, w przypadku którego należy rozważyć decyzję o zmianie pracowni terapeutycznej.
Uczący się analizuje film edukacyjny, biorąc pod uwagę sposób komunikowania się i zachowania terapeuty zajęciowego w rozmowie z uczestnikiem WTZ, wobec którego należy podjąć decyzję w sprawie zmiany pracowni terapeutycznej. Swoje spostrzeżenia uczący się może przedstawić w postaci plakatu. Prowadzący może zaproponować jedną z dwóch opcji tego zadania do wykonania – sposób prowadzenia wywiadu z uczestnikiem WTZ lub sposób prowadzenia wywiadu z uczestnikiem WTZ i towarzyszącym mu opiekunem prawnym.
Opracowanie infografiki, np. „Procedura przydzielenia uczestnika WTZ do odpowiedniej pracowni”.
Wykrycie nieprawidłowości podczas analizy przypadku, np. brak etapu przygotowania terapeuty zajęciowego na spotkanie z uczestnikiem WTZ, nieodpowiedni sposób zadawania pytań w trakcie przeprowadzanego wywiadu, nieuwzględnianie odpowiedzi udzielanych przez opiekuna prawnego uczestnika WTZ itp.
Przygotowanie zestawu pytań służących poznaniu preferencji uczestnika WTZ w zakresie wykonywanych przez niego czynności podczas pobytu w określonej pracowni terapeutycznej.
Praca w grupach
Uczący się w grupach 2‑3-osobowych przygotowują mapę myśli na temat potencjalnych problemów terapeuty zajęciowego w odkryciu przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej przez uczestnika WTZ. W trakcie pracy grup nauczyciel przysłuchuje się dyskusjom, a po zakończeniu zadania proponuje wymianę wniosków opracowanych przez poszczególne grupy na forum.
Nauczyciel przygotowuje na zajęcia kilka wypełnionych kwestionariuszy wywiadu z uczestnikami WTZ, wobec których należało podjąć decyzję o zmianie pracowni terapeutycznej. W każdym arkuszu są różnego rodzaju nieprawidłowości. Każda z grup analizuje otrzymany kwestionariusz i odnotowuje błędy, które się w nim pojawiają. Po zakończonej pracy nauczyciel inicjuje dyskusję, podczas której grupy przedstawiają swoje wnioski. Udziela grupom informacji zwrotnej na temat poprawności wnioskowania, odpowiada na ewentualne pytania i w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.
Uczący się w 4‑osobowych grupach mają za zadanie wziąć udział w grze symulacyjnej. Uczący się wchodzą w rolę: terapeuty zajęciowego, uczestnika WTZ, opiekuna prawnego, obserwatora. Nauczyciel dostarcza opis sytuacji, w której uczący się wchodzi w rolę „terapeuty zajęciowego” będzie musiał odkryć przyczyny zmiany pracowni terapeutycznej, zgłaszane przez osobę wcielającą się w rolę „uczestnika WTZ” oraz „opiekuna prawnego”. Obserwator nie będzie brał czynnego udziału w odgrywaniu ról, jego zadaniem jest dokładna analiza komunikacji między osobami odgrywającymi scenkę i zanotowanie informacji o mocnych i słabych stronach przeprowadzonego wywiadu. Po wykonaniu zadania nauczyciel inicjuje dyskusję, podczas której obserwatorzy dzielą się swoimi spostrzeżeniami, a w następnej kolejności aktorzy odgrywający swoje role omawiają emocje, jakie im towarzyszyły i dokonują oceny swoich zachowań. Podczas podsumowania dyskusji nauczyciel podkreśla zasady komunikowania się i etapy, które powinny pojawić się w prawidłowo przeprowadzonym wywiadzie.
Praca z całym zespołem
Podczas pracy z całym zespołem nauczyciel proponuje uczącym się spisanie, w postaci wspólnej notatki, kolejnych etapów procedury przydzielenia uczestnika WTZ do odpowiedniej pracowni. Prowadzący wskazuje osoby, które wymieniają w kolejne czynności wykonywane przez terapeutę zajęciowego, by zrealizować ten cel. W razie nieprawidłowego wskazania, prowadzący prosi inną osobę o uzupełnienie tego schematu.
Uczący się omawiają na forum wyświetlany przez nauczyciela kwestionariusz wywiadu, w którym występują nieprawidłowości. Zadaniem osób uczących się jest odnalezienie wszystkich błędów pojawiających się w zapisach dokumentu. W razie pominięcia niektórych błędów nauczyciel omawia je, wskazując sposoby ich uniknięcia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania się do zajęć,
przygotowania się do lekcji odwróconej (np. na temat zasad komunikacji z osobą niepełnosprawną intelektualnie),
opracowania prezentacji na temat poszukiwania przyczyn zmiany pracowni,
opracowania zależności między komunikacją werbalną i niewerbalną a rodzajami pytań zadawanych uczestnikowi warsztatów terapii zajęciowej podczas wywiadu,
pracy nad projektem (np. „Kwestionariusz wywiadu — narzędzie terapeuty zajęciowego”),
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy dotyczącej prowadzenia wywiadu,
przygotowania opisu przypadku lub listy pytań na podstawie studium przypadku (np. analiza zainteresowań uczestnika warsztatów terapii zajęciowej),
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową,
opracowania studium przypadku dotyczącego efektywnego wykorzystania czasu uczestnika warsztatów terapii zajęciowej.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu postępowania terapeuty zajęciowego podczas prowadzenia wywiadu z pacjentem oddziału szpitalnego, podopiecznym środowiskowego domu samopomocy lub uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej oraz w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
kwestionariusz wywiadu, np. z osobą, która ma trudności z nawiązaniem kontaktów,
plakat, np. „Błędy terapeuty zajęciowego wynikające z komunikacji niewerbalnej”,
graf, np. „Wykorzystanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej podczas prowadzenia wywiadu”.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Uczący się może wykorzystać film edukacyjny, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, a także powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą prowadzenie wywiadu z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej, który nie ma ochoty uczestniczyć w zajęciach, np. w pracowni kulinarnej, oraz ilustrującą zależności pomiędzy terapeutą zajęciowym, uczestnikiem warsztatów i jego prawnym opiekunem.
Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, pogłębiać wiedzę i poszerzać jego zainteresowania, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję, np. na temat przygotowania kwestionariusza wywiadu przez terapeutę zajęciowego, a nauczyciel jest obserwatorem.
Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację), podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w filmie edukacyjnym. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:
WebQuest, np. „Trudności związane z prowadzeniem wywiadu z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym”,
graf na zadany przez nauczyciela temat, np. „Procedura przydzielania uczestnika warsztatów terapii zajęciowej do odpowiedniej pracowni”.
Uczący się mogą wykorzystać film edukacyjny, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na wybrany temat, np.:
rodzaje wywiadów,
znaczenie wywiadu w terapii zajęciowej,
rodzaje pytań w trakcie prowadzenia wywiadu,
zasady komunikacji z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej,
trudności związane z prowadzeniem wywiadu z osobą z niepełnosprawnością intelektualną,
trudności w zrozumieniu komunikatu uczestnika warsztatów terapii zajęciowej podczas prowadzenia wywiadu.
Podczas zajęć ukierunkowanych na indywidualizację pracy z osobami uczącymi się prowadzący może zastosować metodę tekstu przewodniego. Uczący się otrzymuje na początku zajęć opracowany przez nauczyciela tekst przewodni („przewodnik”), który prowadzi go po wyznaczonym zakresie tematycznym. Nauczyciel określa obszar tematyczny (np. „Ponowny wywiad z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej — kiedy, dlaczego, w jakim celu?”, „Wspieranie uczestnika warsztatów terapii zajęciowej podczas wywiadu”, „Rodzaje pytań zadawanych podczas zbierania wywiadu z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym”) i problem do rozwiązania, określa cele dydaktyczne oraz ustala pytania prowadzące uczącego się po danym obszarze wiedzy. Tekst przewodni wskazuje osobie uczącej się kolejne kroki w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Osoby uczące się pracują samodzielnie, mając do dyspozycji materiał multimedialny. Prowadzący ewaluuje na bieżąco ich postępy. W razie potrzeby poświęca więcej czasu osobom mającym kłopoty ze zrozumieniem materiału, tłumaczy trudne pojęcia lub procesy i zachęca do ponownego obejrzenia filmu edukacyjnego.
Osobom uczącym się, które uzupełniły karty pracy, prowadzący może zlecić dodatkowe zadanie, np. wykonanie mapy myśli, schematu, kwestionariusza wywiadu lub infografiki powiązanej z tematem.
Tytuł materiału multimedialnego
Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej
Typ materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Przejście przez grę wcielanie się w rolę umożliwia poznanie zasad prawidłowego nawiązywania i podtrzymywania kontaktu oraz przeprowadzania wstępnego wywiadu z nowo przyjętym uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej (WTZ). Osoba biorąca w niej udział ma możliwość zapoznania się z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii, których znajomość jest niezbędna w procesie nawiązywania interakcji i komunikowania się terapeuty zajęciowego z uczestnikiem WTZ.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.13.4.5)1) rozróżnia rodzaje wywiadów,
MED.13.4.5)2) opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu,
MED.13.4.5)3) sporządza arkusz wywiadu,
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do kolejnych zajęć, omawiających poszczególne rodzaje lub etapy wywiadu, lub jako podsumowanie zajęć dotyczących analizy informacji uzyskanych z wywiadu.
Materiał multimedialny powiązany jest z filmem edukacyjnym „Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną” oraz filmem edukacyjnym „Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Wywiad z pacjentem i/lub jego rodziną”,
zadaniem typu prawda czy fałsz „Udzielanie wsparcia emocjonalnego podczas wywiadu”,
zadaniem polegającym na dobieraniu w pary „Nawiązywanie kontaktu podczas wywiadu”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
stosowanie zasad prawidłowej komunikacji, w tym w szczególności nawiązywania i podtrzymywania kontaktu z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej (WTZ),
przeprowadzanie wstępnego wywiadu z nowo przyjętym uczestnikiem WTZ.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Osoba ucząca się pozyskuje informacje związane z terminologią wykorzystywaną w wywiadzie prowadzonym przez terapeutę zajęciowego poprzez samodzielne przejście gry, a następnie analizuje te informacje. W celu lepszego zrozumienia i utrwalenia wiadomości uczący się może opracować:
mapę myśli, np. dotyczącą przygotowania odpowiednich narzędzi w celu przeprowadzenia wywiadu z osobą z lękami,
plakat, np. na temat trudności, jakie mogą pojawić się podczas wywiadu ze strony opiekuna prawnego uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
grę dydaktyczną, np. savoir‑vivre podczas wywiadu z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej,
metaplan, np. „Jak zaprojektować kwestionariusz wywiadu?”.
Praca w grupach
Osoby uczące się mogą wspólnie odtworzyć wybraną przez nauczyciela część gry wcielenie się w rolę i wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem, np. przygotować broszurę informacyjną na temat komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
Nauczyciel może również podzielić uczących się na trzy grupy. Każda opracowuje plakat dotyczący zbierania informacji przez terapeutę zajęciowego podczas wywiadu, opierając się na scenariuszach zawartych w grze:
pierwsza grupa prezentuje rodzaje pytań, które terapeuta zajęciowy może zadać uczestnikowi warsztatów terapii zajęciowej,
druga grupa zajmuje się przygotowaniem materiałów dotyczących rodzajów wywiadów,
trzecia grupa opisuje kwestionariusze wywiadu.
Na koniec zajęć uczący się przedstawiają w formie plakatu efekty swojej pracy.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:
udział w grach dydaktycznych w formie symulacji, np. odgrywanie roli opiekuna prawnego, który chciałby od terapeuty zajęciowego uzyskać podstawowe informacje o uczestniku warsztatów terapii zajęciowej,
burza mózgu lub dyskusja, np. na temat odpowiednich metod i technik prowadzenia wywiadu, które mogłyby zostać wykorzystane u osób uzależnionych od alkoholu bądź narkotyków,
analiza SWOT, np. nauczyciel dzieli uczących się na dwie grupy:
pierwsza grupa opracowuje analizę SWOT kwestionariusza wywiadu w domu pomocy społecznej,
druga grupa opisuje analizę SWOT kwestionariusza wywiadu w więzieniu,
lekcja odwrócona, np. błędy terapeuty zajęciowego podczas prowadzenia wywiadu z seniorem,
skrzynka pytań, np. dotyczących podstawowych pojęć związanych z wywiadem, komunikacją werbalną i niewerbalną.
W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować np. za pomocą:
plakatu, np. narzędzia wykorzystywane w komunikacji alternatywnej,
fiszek, np. informacje o technikach obserwacji, które mogą zostać wykorzystane podczas prowadzenia wywiadu,
samodzielnie opracowanych przez grupę po zapoznaniu się z przedstawionym materiałem.
Praca z całym zespołem
Uczący się wspólnie odtwarzają grę wcielanie się w rolę w trakcie zajęć, a następnie przyporządkowują kwestionariusze wywiadu do danej pracowni terapeutycznej. W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować, przygotowując np.:
mapę pojęciową, np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć dotyczących wywiadu, komunikacji werbalnej i niewerbalnej czy komunikacji alternatywnej, wykorzystywanych w trakcie prowadzenia wywiadu przez terapeutę zajęciowego,
śnieżną kulę lub grę korzystającą z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. „Cała prawda o wywiadzie z podopiecznym domu dla bezdomnych”,
pajęczynę lub kłębek, np. uczenie się lub powtarzanie technik komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
lekcję odwróconą, np. „Kwestionariusz wywiadu – co to?”,
metaplan, np. dotyczący trudności uczestników warsztatów terapii zajęciowej biorących udział w wywiadzie,
pogadankę lub burzę mózgów, np. „Jakie trudności może napotkać terapeuta zajęciowy podczas wywiadu z opiekunem uczestnika warsztatów terapii zajęciowej?”,
listę pytań, niedokończonych zdań lub rebusów dotyczących wywiadu, komunikacji, obserwacji czy savoir‑vivre terapeuty zajęciowego podczas rozmowy z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Gra wcielanie się w rolę może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania się do zajęć,
przygotowania się do lekcji odwróconej, np. analiza informacji zawartych w wywiadzie,
opracowania prezentacji na temat warunków i zasad prowadzenia wywiadu,
opracowania zależności w komunikacji uczestnika warsztatów terapii zajęciowej, terapeuty zajęciowego i opiekuna prawnego podczas wywiadu,
pracy nad projektem, np. „Pytania otwarte a pytania zamknięte w wywiadzie z uczestnikami warsztatów terapii zajęciowej”,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy dotyczącej prowadzenia wywiadu,
przygotowania opisu przypadku lub listy pytań na podstawie studium przypadku, np. analiza trudności uczestnika warsztatów terapii zajęciowej,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową,
opracowania studium przypadku dotyczącego wykorzystania komunikacji alternatywnej przez uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w trakcie wywiadu.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć i sposobu postępowania terapeuty zajęciowego podczas prowadzenia wywiadu z pacjentem oddziału szpitalnego, podopiecznym środowiskowego domu samopomocy lub uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej, a także w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
kwestionariusz wywiadu, np. z osobą z niepełnosprawnością ruchową,
plakat, np. „Narzędzia wykorzystywane przez terapeutę zajęciowego podczas prowadzenia wywiadu z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym”.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Uczący się może wykorzystać grę wcielanie się w rolę, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu oraz powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą prowadzenie wywiadu z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej i jego opiekunem prawnym.
Gra może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, poszerzać jego zainteresowania i zakres wiedzy, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję, np. na temat savoir‑vivre terapeuty zajęciowego podczas wywiadu, a nauczyciel jest obserwatorem.
Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację), podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w grze. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:
WebQuest,np. „Trudności związane z prowadzeniem wywiadu z nastolatkiem uzależnionym od narkotyków”,
graf na zadany przez nauczyciela temat, np. „Interpretacja odpowiedzi podczas wywiadu z podopiecznym domu dziecka”.
Uczący się mogą wykorzystać grę, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat:
rodzajów wywiadów,
znaczenia wywiadu w terapii zajęciowej,
rodzajów pytań w trakcie prowadzenia wywiadu,
zasad komunikacji z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej,
trudności związanych z prowadzeniem wywiadu z osobą z niepełnosprawnością intelektualną,
trudności w zrozumieniu komunikatu uczestnika warsztatów terapii zajęciowej podczas prowadzenia wywiadu,
savoir‑vivre terapeuty zajęciowego.
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału
Uczący się, którzy opanowali informacje zawarte w materiale multimedialnym, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę przypadku zaproponowaną przez nauczyciela. Opis dotyczyć może analizy trudności w komunikowaniu się uczestnika terapii zajęciowej.
Uczący się przygotowują własne schematy postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć miejsce podczas prowadzenia wywiadu wstępnego, a które nie zostały przedstawione w materiale multimedialnym.
Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału
Uczący się mogą bez presji czasu zapoznać się z przedstawionymi w materiale multimedialnym scenariuszami i notować etapy lub pojedyncze elementy, które są niejasne. Mogą je omawiać wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe sekwencje lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może dopowiedzieć lub bardziej szczegółowo omówić błędny wybór, podając jego przykładowe konsekwencje dla rozmówców, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje.
Uczący się mogą przygotować mapę myśli lub plakat, na których umieszczą hasła związane z prawidłowym i błędnym postępowaniem terapeuty zajęciowego podczas prowadzenia wstępnego wywiadu z uczestnikiem WTZ.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Wywiad z pacjentem i/lub jego rodziną”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z 15 pytań o zróżnicowanym poziomie trudności, dotyczących strategii prowadzenia wywiadu przez terapeutę zajęciowego z uczestnikiem WTZ (warsztatów terapii zajęciowej). Czas rozwiązywania testu to 23 minuty (1,5 minuty na pytanie).
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test wielokrotnego wyboru w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.
Zadanie jest powiązane z materiałami multimedialnymi:
filmem edukacyjnym „Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną”,
filmem edukacyjnym „Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej”,
grą wcielanie się w rolę „Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.4)1) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności,
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego,
MED.13.4.5)1) rozróżnia rodzaje wywiadów,
MED.13.4.5)2) opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu,
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Wywiad”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał zawiera fragment tekstowy, w którym są braki – luki. Zadanie dotyczy wywiadu prowadzonego przez terapeutę zajęciowego. Uczący się musi wybrać z puli właściwe wyrazy i wstawić je w odpowiednich miejscach lub wybrać z listy rozwijanej. Zadanie jest trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego,
MED.13.4.5)1) rozróżnia rodzaje wywiadów,
MED.13.4.5)2) opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu,
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Kwestionariusz wywiadu”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający składa się z dwóch części: w pierwszej należy przyporządkować elementy do podanych części kwestionariusza wywiadu, w drugiej należy przyporządkować informacje uzyskiwane podczas rozmowy z uczestnikiem do danego obszaru kwestionariusza wywiadu. Zadanie jest na łatwym poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Poszukiwanie przyczyn zmiany pracowni terapeutycznej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego,
MED.13.4.5)3) sporządza arkusz wywiadu,
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Pojęcia związane z wywiadem”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z 7 haseł, które dotyczą wywiadu z uczestnikiem WTZ. Hasło główne: terapia. Po uzupełnieniu krzyżówki należy odpowiedzieć na pytanie, co powinien zrobić terapeuta zajęciowy, chcąc podjąć działanie określone w rozwiązaniu krzyżówki. Zadanie to jest na średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Wywiad terapeuty zajęciowego z pacjentem i jego rodziną”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.4)1) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności,
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego,
MED.13.4.5)1) rozróżnia rodzaje wywiadów,
MED.13.4.5)2) opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu,
MED.13.4.5)4) analizuje informacje uzyskane w wyniku wywiadu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Udzielanie wsparcia emocjonalnego podczas wywiadu”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera cztery stwierdzenia dotyczące nawiązania przez terapeutę zajęciowego kontaktu z nowo przyjętym uczestnikiem WTZ oraz przeprowadzenia z nim wywiadu. W zadaniu należy określić, czy stwierdzenia te są prawdziwe, czy fałszywe. Zadanie jest łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z grą wcielanie się w rolę „Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.4)1) rozróżnia rodzaje niepełnosprawności zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności,
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego,
MED.13.4.5)2) opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie polegające na dobieraniu w pary „Nawiązywanie kontaktu podczas wywiadu”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dobieraniu w pary elementów prawidłowego wywiadu wstępnego lub okoliczności potencjalnie mu towarzyszących z ich opisami. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z grą wcielanie się w rolę „Wywiad wstępny z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.13.4.4)2) analizuje informacje o podopiecznym zawarte w dostępnej dokumentacji dotyczącej podopiecznego,
MED.13.4.5)2) opisuje warunki i zasady przeprowadzenia wywiadu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści