E-materiały do kształcenia zawodowego

Procesy przyjmowania do realizacji wpłat na rachunki bankowe

EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych – technik usług pocztowych i finansowych 421108

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści:

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług pocztowych i finansowychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług pocztowych i finansowych

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑azure

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Technik usług pocztowych i finansowych 421108. Tematyka e‑zasobu służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji: EKA.08 Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych wyodrębnionej w zawodzie: Technik usług pocztowych i finansowych 421108.

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia: EKA.08.5 Realizowanie usług finansowych

2) stosuje różne formy rozliczeń pieniężnych

EKA.08.9. Kompetencje personalne i społeczne

1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej

7) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑zasobu.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Procesy przyjmowania do realizacji wpłat na rachunki bankowe” składa się z trzech materiałów multimedialnych:

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDrCJMOP8AInteraktywne materiały sprawdzające - pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu procesu sortowania przesyłek i przygotowywania ich do odprawy.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDcjePtevmSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDBUClabJyPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDp35RZpvhPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDP00CQbCANetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDIbCJXSlLInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik technik usług pocztowych i finansowych

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z procesami przyjmowania do realizacji wpłat na rachunki bankowe. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Atlas interaktywny - Wpłaty na rachunki bankowe realizowane przez operatora pocztowego

Uczniowie zapoznają się z  różnymi rodzajami, metodami i kolejnymi etapami przyjmowania wpłat na rachunki bankowe przez pracownika operatora pocztowego.

Infografika - Proces przyjmowania reklamacji na różnego rodzaju wpłaty na rachunki bankowe

Uczniowie zapoznają się z kolejnymi czynnościami wykonywanymi przez klienta i pracownika operatora pocztowego podczas składania i realizowania reklamacji, mającej związek z wpłatą środków na rachunek bankowy. Uczniowie podczas zajęć, z pomocą nauczyciela, wypełniają formularz reklamacyjny.

Atlas interaktywny - Procesy przyjmowania od klienta należności w formie bezgotówkowej i wpłaty gotówkowej z karty w wykorzystaniem terminala

Uczniowie zapoznają się z kolejnymi czynnościami wykonywanymi przez klienta i pracownika operatora pocztowego podczas przyjmowania od klienta należności w formie bezgotówkowej i wpłaty gotówkowej z karty w wykorzystaniem terminala płatniczego.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Prezentowane materiały multimedialne pozwalają uczniom pracować we własnym zakresie i we własnym tempie, przewijać, przeglądać kilkakrotnie materiał i omijać fragmenty oczywiste, a więc skupiać się na tym, czego nie rozumieją, Oznacza to, że uczniowie przychodzą na lekcje przygotowani do twórczej współpracy z nauczycielem i innymi uczniami. Nauczyciel może prowadzić na zajęciach dyskusję lub nadzorować pracę w grupach, tak by uczniowie wykorzystali to, czego nauczyli się np. podczas oglądania filmu.

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z atlasem interaktywnym - Procesy przyjmowania od klienta należności w formie bezgotówkowej i wypłaty gotówki z karty z wykorzystaniem terminala płatniczego. Zadaniem każdego ucznia jest np. opisanie różnych rodzajów wpłat, różnych metod oraz kolejnych czynności wykonywanych przez klienta i operatora pocztowego w czasie przyjmowania należności w formie bezgotówkowej i wpłaty gotówkowej z kart z wykorzystaniem terminala.

Praca w grupach

Uczniowie zapoznają się w grupach z treściami atlasu interaktywnego - Wpłaty na rachunki bankowe realizowane przez operatora pocztowego. Każda z grup przygotowuje rozszerzone opracowanie tematu, w tym prezentację dowodu wpłaty. Po dokonaniu prezentacji uczniowie potrafią opisać wszystkie czynności wykonywane przez pracownika operatora pocztowego w trakcie przyjmowania do realizacji wpłat na rachunki bankowe.

Praca w ramach lekcji

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą, konsultacje między uczniami, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych. Ważnym elementem jest angażowanie uczniów do współprowadzenia zajęć, przygotowywanie np. krótkich opracowań, czy własnych komentarzy do prezentowanych treści. Np. na podstawie atlasu interaktywnego - uczniowie przygotowują opracowania pt. „Płatności elektroniczne najpopularniejszym sposobem regulowania należności” (rozszerzając poruszony w atlasie temat). Istotnym elementem pracy w ramach lekcji jest organizowanie pracy w grupach. Takie wspólne działanie wspiera rozwój kluczowych umiejętności: komunikacji, pracy zespołowej, negocjacji i uczy przywództwa. Podczas pracy w grupie uczący się pracują razem, dzielą się swoimi pomysłami, wiedzą, a także ustalają wspólne rozumienie zagadnień, będących przedmiotem kształcenia. Uczą się zatem nie tylko od nauczyciela, ale także od siebie nawzajem. Praca uczniów znajdujących się w grupie powinna być oceniana indywidualnie - każda z osób ponosi odpowiedzialność za swoje dokonania w ramach oceny działań grupy. Np. na podstawie atlasu interaktywnego - Wpłaty na rachunki bankowe realizowane przez operatora pocztowego – w grupach przygotowują informacje na temat różnic pomiędzy poszczególnymi rodzajami wpłat na rachunki bankowe. Po zakończeniu pracy ustalamy, która z grup przygotowała najbardziej wyczerpujące opracowanie.

Indywidualna praca z uczniem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego.
Prowadząc zajęcia, nauczyciel powinien stosować różnorodne metody pracy: np. w przypadku uczniów zdolnych unikać metod podających. W czasie zajęć dydaktycznych nauczyciel powinien umożliwiać uczniom pracę indywidualną, zespołową, grupową, należy unikać w nadmiernym wymiarze pracy zbiorowej. E‑zasób ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie  istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. E‑zasób może ułatwić dostęp do informacji oraz zlikwidować niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści