R2Zmoq9GgO9Xo
"Śmiejący się wędrowiec", drewno, Brienz, Szwajcaria, fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
R8O6SBG2EV1FF
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści:

  1. Co charakteryzuje rzeźby?

  2. Rzeźba pełnoplastyczna

  3. Rzeźba reliefowa

  4. Instalacja, asamblaż

  5. Już wiesz

  6. Potrafisz

  7. Słownik

link1

Co charakteryzuje rzeźby?

Rzeźba to jedna z dziedzin sztuki. Artyści rzeźbiarze stworzyli wiele różnorodnych dzieł, ale jedną cechą wspólną dla wszystkich rzeźb jest - trójwymiarowość.
To znaczy, że rzeźby mają wysokość, szerokość i głębokość, chociaż nie każdą rzeźbę można oglądać ze wszystkich stron.  
Rzeźby można oglądać na dwa sposoby:

wróć do spisu treści

link2

Rzeźba pełnoplastyczna

RBS6SF7JTHECH
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Eros spętany”.
Polecenie 2
R73CVFDRLSOE3
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Rzeźba jest pełnoplastycznarzeźba pełnoplastycznapełnoplastyczna wtedy, gdy możemy ją oglądać ze wszystkich stron. To znaczy, że mamy możliwość obejść ją dookoła i przyjrzeć się jej nie tylko z przodu, ale również z boku i z tyłu. Warto to zrobić, bo możemy dokonać ciekawych odkryć - może się okazać, że rzeźba jest również - lub nawet bardziej - interesująca z boku lub z tyłu niż z przodu. 
Zwróć uwagę na różne formy rzeźby współczesnej na wybranych przykładach znajdujących się na zdjęciach poniżej.

unikat
R1F9SIBCowTA01
Jerzy Jotka Kędziora, „Fetysz Dejaniry”, Tomaszowice, Polska
Źródło: fot.: Januszk57 pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:616209_pow_krakowski_gm_Wielka_Wies_Tomaszowice_park_3.jpg, licencja: CC BY 3.0.

UnikatoweunikatUnikatowe rzeźby pełnoplastycznerzeźba pełnoplastycznarzeźby pełnoplastyczne tworzy na przykład Jerzy Jotka Kędziora. Swoje prace autor nazywa balansującymi, bowiem utrzymując równowagę, przeczą prawom statyki i grawitacji, jak na przykład na ilustracji obok.

R1Fw4Jmxr9fFc1
Constantin Brâncuși [czytaj: konstantin brenkuszi], „Śpiąca muza", ok. 1910, fot.: krata 2023 w: Muzeum Sztuki w Zurychu, Szwajcaria
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 4.0.

Artyści tworzą rzeźby o różnych formach, często decydując się na eliminację szczegółów.
Takim przykładem jest rzeźba głowy, na ilustracji poniżej, której autorem jest  Constantin  Brâncuși [czytaj: konstantin brenkuszi].
Zwróć uwagę, że materiał, z którego artysta wykonał dzieło jest, szczególnie w tym wypadku, bardzo ważne - może wzbogacić odbiór rzeźby poprzez odbicia w lśniącej powierzchni.

Można w nich doszukać się zmienności otaczającego świata.
Może właśnie dlatego artysta zdecydował się wyrzeźbić głowę, która kryje wiele myśli człowieka; myśli, które wciąż zmieniają się, jak odbicia w gładkiej, metalowej powierzchni rzeźby.

Na fotografii poniżej znajduje się seria trzech rzeźb wykonanych w drewnie.
Chociaż autor nazwał swoje kompozycje „kapliczkami” niewiele mają wspólnego z tradycyjną formą kapliczek, jakie znamy, to raczej ich współczesna interpretacja.

R1E3DpeuVlmPt
Krzysztof Mazur, od lewej: „Kapliczka frasobliwa”, „Kapliczka biała”, „Kapliczka przełamana”, 2006 r.
Źródło: skanseny.net kolekcja prywatna, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RQBDHpgVZHueS
RZqHkEwGTHvZc
Przyjrzyj się reprodukcji rzeźby i uzupełnij tekst znajdujący się poniżej.
Zwróć uwagę na formę i sposób zaprezentowania rzeźby.
Źródło: online-skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RCRk6NSQv5dRq
Na podstawie uzyskanych informacji odpowiedz, jakim rodzajem rzeźby jest Dyskobol.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link3

Rzeźba reliefowa

R1aWshUa3lauZ1
Michał Anioł Buonarroti [czytaj: błonaroti], „Madonna przy schodach”, ok. 1491 r., Dom Buonarrotich [czytaj: błonarotich], Florencja, Włochy

Reliefrelief, Relief to taki rodzaj rzeźby, która jest wykonywana lub umieszczana bezpośrednio na ścianach, portalachportalportalach, sufitach, podłogach i innych płaskich powierzchniach.

Reliefrelief, Relief przeznaczony jest do oglądania tylko z przodu i z boku. Z tyłu jest płaską powierzchnią.
Może powstać na płycie kamiennej, drewnianej, metalowej lub innej - z pozostawieniem w niej tła.

W zależności od stopnia wypukłości względem tła, wyróżniamy:

  • relief płaski

  • relief wypukły

  • relief wklęsły

Ćwiczenie 2
R1TREC953VHZB
Dwie fotografie „Drzwi Raju”, (Porta del Paradiso) Lorenza Ghibertiego
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
R1euLNK0ZwF37
Przyjrzyj się reprodukcji rzeźby i uzupełnij tekst znajdujący się poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RqaVYIMsDazb3
Odpowiedz, w jakiej formie rzeźbiarskiej są wykonane „Drzwi Raju”.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Relief płaski

reliefie płaskim wyrzeźbiona kompozycja tylko nieznacznie wystaje ponad powierzchnię tła, jak na zdjęciu.

R1bvzzgHywcr3
Ranna lwica, 645‑635 p.n.e., Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania
Źródło: wikimedia.org, licencja: CC BY 2.0.

Relief wypukły

pentaptyk
Dla zainteresowanych

Z filmu dowiesz się, co to znaczy, że dzieło jest pentaptykiempentaptykpentaptykiem.
Dowiesz się, z czego składa się „Ołtarz Wita Stwosza” i co na nim się znajduje.

RUZVCUKZP4S7D
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Ołtarz Wita Stwosza”.
Polecenie 3
R16uz7Cm28O6G
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R5THSSKKC1REG
Ilustracja interaktywna przedstawia płaskorzeźbę kobiety opierającej się o ścianę. Płaskorzeźba pozbawiona jest głowy oraz fragmentu lewej ręki. Jej ciało pokryte jest długą szatą. Prawa noga kobiety zgięta jest w kolanie, uniesiona ku górze. Kobieta pochyla się do prawej stopy. Ilustracja posiada dwa punkty interaktywne. Na ilustracji są dwa punkty interaktywne, po kliknięciu na które podświetla się część płaskorzeźby i wyświetla dodatkowa informacja: 1. Kompozycja figury. Ciało kobiety otoczone zostało czerwoną elipsą. Po kliknięciu na przycisk „…” wyświetlona zostaje informacja dodatkowa: Kompozycja figury wpisuje się w kształt elipsy. 2. O stylu rzeźby. Pofalowania szaty oznaczone zostały niebieskimi liniami. Po kliknięciu na przycisk „…” wyświetlona zostaje informacja dodatkowa: Płaskorzeźba nawiązuje do stylu attyckiego, opartego na lirycznej, pełnej wdzięku pochylającej się postawie Ateny, dopracowaniu układającej się w fałdy draperii i przylegającej do jej ciała w taki sposób, że widoczne jest sylwetka (tzw. efekt mokrych szat).
„Nike rozwiązująca sandał”, ok. 410 p.n.e., Muzeum Akropolu, Ateny, Grecja, pinimg.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fot.: Cindy Nicole Davis
Źródło: Cindy Nicole Davies, płaskorzeźba, marmur, Muzeum Akropolu, Ateny, dostępny w internecie: https://pl.pinterest.com/pin/32228953559012242/ [dostęp 17.11.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 4
R9CJ8L8M7CSEC
Odpowiedz na pytanie: na czym polega tzw. efekt mokrych szat?
Swoją odpowiedź zapisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Relief wypukły jest wtedy, gdy kompozycja rzeźbiarska jest wypukła, czyli wystaje przed płaszczyznę więcej, niż około połową swej objętości.

Ryopa240bmp9b
Donatello, „Madonna z Dzieciątkiem”, ok. 1430‑1435 r., Accademia Carrara [czytaj: akademia karrara], Włochy
Źródło: commons.wikimedia.org/wiki/File:Madonna_col_Bambino_Donatello_Morelli_GAC.jpg, domena publiczna.

Relief wklęsły

reliefie wklęsłym mówimy, gdy płaszczyzna tła występuje przed wykonaną w głębi kompozycją rzeźbiarską. Kompozycja wydaje się „zanurzona” poniżej poziomu otaczającej ją powierzchni.

RIE1xtcRCaqn1
Faraona Echnaton z żona Nefertiti i córkami, ok. 1400 r. p.n.e., Nowe Muzeum, Berlin, Niemcy
Źródło: en.m.wikipedia.org/wiki/File:Akhenaten,_Nefertiti_and_their_children.jpg, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 3
R1J7DVXR8T4XE
Przyjrzyj się ilustracjom. Korzystając z podanych haseł, dopasuj do nich odpowiednie nazwy reliefów.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RoMfxEVZ3kYPi
Zaznacz te cechy, które są charakterystyczne dla reliefu wypukłego:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Relief współcześnie

Artyści współcześni nie ograniczają się do tradycyjnych technik i materiałów. Wykorzystują także, np.: rzeczy z odzysku. Na ilustracji poniżej przykład takiego dzieła.

RXbXZ24C9GaAI
Płaskorzeźba recyclingowa, fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5
R8UMC72PNNPB3
Zapoznaj się z przykładem płaskorzeźby znajdującej się na ilustracji powyżej.
Czy rozpoznasz z czego jest zrobiona?
Jak sądzisz, czy ma formę wklęsłą, płaską czy wypukłą?
Odpowiedzi wraz z krótkim uzasadnieniem wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
R1KXP6RH1G9KB
Wyjaśnij, kiedy relief jest wypukły, wklęsły lub płaski?
Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link4

Instalacja, asamblaż

Instalacja

R1VRLHCG25644
Ilustracja interaktywna – odwracana karta. Pierwsza strona karty przedstawia rzeźbę imitującą duży kwiat. Dzieło ustawione jest na pasie zieleni zlokalizowanym nad rzeką. Po drugiej stronie rzeki znajduje się las. Niebo jest delikatnie zachmurzone. Samo dzieło wykonane jest głównie w kolorze białym. Dzieło jest pochylone, jego łodyga tworzy łuk. Na samej górze znajdują się liście. Jedna linia łodygi pomalowana została na czerwono. Na czerwonym tle wykonano żółte malunki imitujące łodygę z kolcami. Po kliknięciu na kartę, obraca się ona i wyświetla się jej druga strona. Druga strona karty przedstawia dzieło nocą. W tle ukazują się wysokie, oświetlone światłem z okien budynki. Ze środka łodygi dzieła rozchodzi się oświetlające je światło. Dodatkowo na szarym, półprzezroczystym tle wyświetla się biały tekst. “” Kwiat” to dynamiczna instalacja świetlna, składająca się z podwójnie zakrzywionej, pomalowanej na biało stalowej kolumny, z kilkoma kształtami liści u góry. Wnętrze kolumny ma strukturę pnia z bocznymi rozgałęzieniami w kolorze czerwonym i żółtym. Nocą instalacja jest podświetlana.”
FransMarja De Boer Lichtveld, „Kwiat”, 1997 r., Spijkenisse, Holandia, fot.: Peter van der Sluijs
Źródło: Frans De Boer Lichtveld, Marja De Boer Lichtveld, „Kwiat”, instalacja świetlna, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Artflower_of_iron.jpg [dostęp 17.11.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 6
R1RC43D5GKBQC
Który widok instalacji „Kwiat” podoba Ci się bardziej: w świetle dziennym czy nocnym?
Wpisz swoją odpowiedź poniżej i podaj jeden argument uzasadniający Twoją opinię.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
R13N47C18RGOA
Jak sądzisz, czy instalacja, np.: świetlna może być bardziej interesująca w dzień czy w nocy?
Uzasadnij swoją odpowiedź i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RLPzQhKrIHuf5
Julita Wójcik, „Tęcza", 2012‑2015, Warszawa; fot.: Panek
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Ze względu na związek z przestrzenią instalacje artystyczneinstalacja artystycznainstalacje artystyczne wywodzą się z rzeźby. 
Z pojedynczych figur zaczęła przekształcać się w formy bardziej rozbudowane. Zaczęto stosować nietypowe konstrukcje i materiały rzeźbiarskie, także takie, na  które do tej pory nie zwracano uwagi jako na materiał rzeźbiarski, jak np.: sztuczne kwiaty w instalacji „Tęcza” - na ilustracji powyżej.

R14cuXAvl4hKP1
Magdalena Abakanowicz, „Nierozpoznani", 2002 r., Poznań; fot.: Radomil
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Instalacje artystyczneinstalacja rzeźbiarskaInstalacje artystyczne to wieloelementowe realizacje w konkretnej przestrzeni zastanej lub budujące jakąś przestrzeń.

Cechą instalacjiinstalacja rzeźbiarskainstalacji jest brak funkcji użytkowych i praktycznych.
Elementy instalacjiinstalacja rzeźbiarskainstalacji (forma, kolor, a nawet światło) są wzajemnie powiązane, tworzą też nową relację z przestrzenią.

Instalacjeinstalacja rzeźbiarskaInstalacje często bywają interaktywne, czyli podatne na działanie widza.
Mogą reagować w określony sposób na wytwarzane przez niego bodźce – ruch, dźwięk, dotyk. Instalacjeinstalacja rzeźbiarskaInstalacje mogą być czasowe lub stałe.

R1cZI8L3m9fON
Magdalena Abakanowicz, „Nierozpoznani", 2002 r., Poznań; fot.: Radomil
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Możesz dowiedzieć się więcej o instalacjiinstalacja rzeźbiarskainstalacji z filmu:

RB478MLN2V8LC
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Magdalena Abakanowicz, „Nierozpoznani”.
Polecenie 7
R18LFJ9G8CHBZ
Wybierz z poniższej listy liczbę figur z których składa się kompozycja „Nierozpoznani”. Możliwe odpowiedzi: 1. 112, 2. 110, 3. 100, 4. 105
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z ilustracją znajdującą się poniżej. Czasami tytuł dzieła lub kilka zdań wyjaśnienia mogą zmienić jej postrzeganie.
Przeczytaj tytuł instalacjiinstalacja rzeźbiarskainstalacji. Czy znajomość tytułu wpłynęła na Twój odbiór dzieła?

R13BDPR5EBQDA
Ilustracja interaktywna – odwracana karta. Pierwsza strona karty przedstawia fotografię parku. Przez park przebiega asfaltowa ścieżka. Teren otoczony jest lasem. Przy ścieżce ustawiono pionowo, trzy okrągłe pierścienie. Jeden z nich znajduje się po lewej stronie ścieżki, pozostałe dwa po przeciwnej jej stronie. Przy pierścieniach znajduj się również rabaty kwiatowe porośnięte różnymi, długimi trawami. Po kliknięciu na kartę, obraca się ona i wyświetla się jej druga strona. Druga strona karty przedstawia fotografię wykonaną stojąc przy jednym z pierścieni, co sprawia, że pierścienie ukazane są jeden za drugim. Dodatkowo na szarym, półprzezroczystym tle wyświetla się biały tekst. “” Wir” to rzeźba amerykańskiego artysty Thomasa Sayre’a, która wznosi się na wysokość 18 stóp (około 5,5 metra) wzdłuż zielonego szlaku w 164‑hektarowym Parku‑Muzeum. Praca składa się z trzech monumentalnych pierścieni, rzuconych płasko na ziemi, a następnie za pomocą dźwiga podniesionych i ustawionych w tym samym miejscu. Taki zamysł sprawia, że instalacja jest dowodem na współzależność między człowiekiem a naturą.
Thomas Sayre, „Wir”, 1999 r. Muzeum Sztuki, Raleigh, Stany Zjednoczone, https://21cmuseumhotels.com (pierwsza strona), thomassayre.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Thomas Sayre, „Wir”, instalacja rzeźbiarska, odlew ziemny (żelbet z tlenkiem żelaza odlany w formach wykopanych z ziemi), Muzeum Sztuki, Raleigh, dostępny w internecie: https://www.21cmuseumhotels.com/durham/blog/2020/trails-brews/north-carolina-museum-of-art_ncma-park-with-thomas-sayre-gyre-2-conde-nast-traveler-photo/ [dostęp 17.11.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 8
R1GLOM5OHQCPJ
Odpowiedz na pytanie: które elementy dzieła znajdującego się na ilustracji powyżej zdradzają, że jest to instalacja rzeźbiarska?
Skorzystaj z definicji instalacji rzeźbiarskiej i swoją odpowiedź zapisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RNfkcbiOnniNO
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Yayoi Kusamy pt. „Narcyzowy ogród”. Jest to instalacja zbudowana ze srebrnych kół, które zostały umieszczone na wodzie. Ich rozkład wydaje się losowy. Po lewej stronie jest kawałek skały i widać również roślinność. Na ilustracji umieszczony jest punkt interaktywny nr 1. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje:
Yayoi Kusama [czytaj: jajoj ksana] „Narcyzowy ogród”, instalacja czasowa;1966 r., New Canaan [czytaj: nju kejna], USA
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Instalacja Yayoi Kusamy określana jest także jako rzeźba kinetyczna.rzeźba kinetycznazeźba kinetyczna.

RUZEF7PGNXC2N
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Narcyzowy ogród" autorstwa Yayoi Kasumy”.
Polecenie 9
R1SJQUU4BSP2M
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych
Environment [czytaj: enwajronment]

Do instalacji artystycznychinstalacja rzeźbiarskainstalacji artystycznych zaliczyć można powstały w połowie XX wieku environment [czytaj: enwajronment] – działanie artystyczne wytwarzające własną przestrzeń.

Asamblaż

Rb0Igda6HSd7I1
Ismo Kajander , „Kocham Paryż”, 2006, Museum of Modern Art[czytaj: miuzijem of modernart], Espoo [czytaj: e‑spo], Finlandia
Źródło: online-skills, domena publiczna.

AsamblażasamblażAsamblaż jest odmianą przestrzennego kolażu.kolażkolażu.
To stworzone przez artystów trójwymiarowe formy z gotowych przedmiotów, zazwyczaj codziennego użytku lub odpadów.

Przedmioty użyte do asamblażuasamblażasamblażu nie są wykonane przez artystę, ale przez niego przetworzone.
W ten sposób nabierają nowych znaczeń - jak na przykład na ilustracji obok i poniżej.

Zapoznaj się z asamblażamiasamblażasamblażami na poniższych ilustracjach i spróbuj zidentyfikować przedmioty, z których artysta wykonał dzieło.

R1BM8t26FERXW
Ludo Giels [czytaj: ludo hilłs], „Dwa asamblaże", Belgia
Źródło: online skills,, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1ZQfcHmmNK2E
Katarzyna Adaszewska, „ Enfant terrible [czytaj: ąfą terible] II”, 2014 r., kolekcja prywatna
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10
RJ48HK2GOUD56
Zaprojektuj instalację artystyczną lub asamblaż.
W tym celu:
1. Wykonaj wykonaj fotokolaż z fotografii różnorodnych przedmiotów zrobionych samodzielnie.
2. Oprócz własnych fotografii, możesz również wykorzystać fotografie innych twórców - pamiętając o prawach autorskich. .
3. Możesz dowolnie wycinać fragmenty fotografii i zestawiać ze sobą.
4. W swoim projekcie uwzględnij zmianę przeznaczenia wykorzystanych form przedmiotów znajdujących się na zdjęciach.
5. Nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej.
6. Wpisz również jaki jest rodzaj Twojego projektu: instalacja artystyczna czy asamblaż.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10
R17GLHXGSQ1PA
Zaprojektuj instalację artystyczną lub asamblaż.
W swoim projekcie uwzględnij zmianę przeznaczenia wykorzystanych form przedmiotów lub ich fragmentów, a także przedmiotów - odpadów cywilizacyjnych.
Nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej.
Wpisz również, jaki jest rodzaj Twojego projektu: instalacja artystyczna czy asamblaż.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link5

Już wiesz

  • jak wyjaśnić pojęcia określające współczesną rzeźbę, instalację artystycznąinstalacja rzeźbiarskainstalację artystyczną, asamblażasamblażasamblaż;

  • jak nazwać tworzywa i materiały wykorzystane przez artystów do konstruowania  form współczesnej rzeźby;

  • jakie rodzaje przedmiotów mogą być wykorzystywane do tworzenia asamblażyasamblażasamblaży;

  • jak rozpoznać wybrane realizacje polskich artystów we współczesnych formach wypowiedzi rzeźbiarskich;

  • że rzeźba może być pełnoplastycznarzeźba pełnoplastycznapełnoplastyczna, a także może być płaskorzeźbąpłaskorzeźbapłaskorzeźbą;

  • ż są różne rodzaje reliefówrelief, reliefów: wklęsły, płaski i wypukły;

  • że instalacjeinstalacja rzeźbiarskainstalacje mogą być czasowe albo stałe;

  • co to jest rzeźba kinetycznarzeźba kinetycznarzeźba kinetyczna;

  • że instalacje artystyczneinstalacja rzeźbiarskainstalacje artystyczne mogą być interaktywne.

wróć do spisu treści

link6

Potrafisz

  • wyjaśnić pojęcia: asamblażasamblażasamblaż, forma przestrzenna, instalacja artystycznainstalacja rzeźbiarskainstalacja artystyczna;

  • charakteryzować współczesną rzeźbę, uwzględniając ekspresję dzieła oraz rodzaj materiału wykorzystanego w pracy;

  • identyfikować nowe materiały wykorzystywane do stworzenia rzeźb współczesnych;

  • tworzyć opisy wybranych przykładów dzieł współczesnych;

  • rozpoznać wybrane prace z dorobku artystów innych narodowości;

  • wykonać fotomontaż, będący projektem współczesnej rzeźby, uwzględniając zmianę przeznaczenia wykorzystanych form przedmiotów użytkowych;

  • przedstawić swoje zdanie na temat współczesnych form przestrzennych;

  • rozpoznać reliefrelief, relief wklęsły, płaski i wypukły;

  • wskazać różnice pomiędzy rodzajami reliefówrelief, reliefów: wklęsłym, płaskim i wypukłym;

  • wyjaśnić co to znaczy, że rzeźba jest pełnoplastycznarzeźba pełnoplastycznapełnoplastyczna.

wróć do spisu treści

link6

Słownik

instalacja rzeźbiarska
instalacja rzeźbiarska

kompozycja artystyczna umiejscowiona w konkretnej przestrzeni (dopasowana do niej), składająca się z jednego lub wielu elementów, które są ze sobą ściśle powiązane (zachodzą pomiędzy nią konkretne interakcje), powstałe przy wykorzystaniu dowolnych materiałów, w tym także nowych mediów; może być stała lub czasowa;

odlew
odlew

przedmiot wykonany przez odtworzenie w twardym materiale, najczęściej w metalu, modelu wykonanego z nietrwałej masy (glina, wosk i tym podobne) za pomocą formy odlewniczej;

pentaptyk
pentaptyk

malowidło lub płaskorzeźba wkomponowane w pięć pól, które mogą być różnej wielkości;

płaskorzeźba
płaskorzeźba

rodzaj kompozycji rzeźbiarskiej powstałej z kamiennej, drewnianej lub rzadziej metalowej płyty, której tylna ściana ma tworzyć tło dla frontu;

popiersie
popiersie

półpostać; przedstawienie modelu w ujęciu do ramion;

przestrzeń
przestrzeń

ma wiele znaczeń. Podstawowe z nich - to otoczenie, obszar,  który może być ograniczony, np. przestrzeń mojego pokoju lub przestrzeń otwarta, bez granic, jak nad morzem, na pustyni, na polu po horyzont.  Przestrzeń jest bardzo ważna dla rzeźby - rzeźba istnieje w przestrzeni.

recycling
recycling

(czytaj: risajklin) czytaj: rproces przetwarzania odpadów w celu ich ponownego wykorzystania, np.: do produkcji nowych produktów; jest metodą ochrony środowiska naturalnego;

relief
relief

przedstawienie skomponowane łącznie z tłem, przeznaczone do oglądania od frontu; uzyskane techniką rzeźbienia, kucia, odlewania itp. Rozróżnia się relief płaski, wypukły, wklęsły w zależności od stopnia wydobycia form z płaszczyzny;

rzeźba pełnoplastyczna
rzeźba pełnoplastyczna

inaczej rzeźba pełna - wolnostojąca, przeznaczona do oglądania ze wszystkich stron; rzeźba pełnofigurowa rodzajem rzeźby pełnej przedstawiającej postać: całą, popiersie lub głowę.

Źródła

  • sjp.pwn.pl

  • wikimedia.org

Linki do e‑materiałów

wróć do spisu treści

link7
portal
portal

ozdobne architektoniczno–rzeźbiarskie obramowanie otworu wejściowego  budowli, a także drzwi lub brama mające takie obramowanie;

instalacja artystyczna
instalacja artystyczna

kompozycja artystyczna (rzeźbiarska) umiejscowiona w konkretnej przestrzeni, składająca się z wielu elementów, które są ze sobą ściśle powiązane (zachodzą pomiędzy nią konkretne interakcje), powstałe przy wykorzystaniu dowolnych materiałów, w tym także nowych mediów; może być intermedialna lub interaktywna

rzeźba kinetyczna
rzeźba kinetyczna

rzeźba w ruchu, której kluczową rolę odgrywa ukazanie ruchu i wyeksponowanie zmienności; związana jest z warunkami atmosferycznymi – porusza się np. pod wpływem wiatru, ruchów wody albo zmiany temperatury;

asamblaż
asamblaż

technika artystyczna, polegająca na tworzeniu kompozycji powstałych ze złączenia w trójwymiarową całość różnych elementów; forma kolażu

kolaż
kolaż

technika plastyczna, która polega na komponowaniu obrazu z różnych materiałów, np. kawałków tkanin, drewna, ilustracji gazetowych, reprodukcji, fotografii

asamblaż
asamblaż

technika artystyczna, polegająca na tworzeniu kompozycji powstałych ze złączenia w trójwymiarową całość różnych elementów; forma kolażu

asamblaż
asamblaż

technika artystyczna, polegająca na tworzeniu kompozycji powstałych ze złączenia w trójwymiarową całość różnych elementów; forma kolażu

asamblaż
asamblaż

technika artystyczna, polegająca na tworzeniu kompozycji powstałych ze złączenia w trójwymiarową całość różnych elementów; forma kolażu

asamblaż
asamblaż

technika artystyczna, polegająca na tworzeniu kompozycji powstałych ze złączenia w trójwymiarową całość różnych elementów; forma kolażu

rzeźba kinetyczna
rzeźba kinetyczna

rzeźba w ruchu, której kluczową rolę odgrywa ukazanie ruchu i wyeksponowanie zmienności; związana jest z warunkami atmosferycznymi – porusza się np. pod wpływem wiatru, ruchów wody albo zmiany temperatury;

asamblaż
asamblaż

technika artystyczna, polegająca na tworzeniu kompozycji powstałych ze złączenia w trójwymiarową całość różnych elementów; forma kolażu