Zdjęcie przedstawia scenę operową, na której stoi kobieta. Za nią dekoracyjna kurtyna oraz kolumny po bokach ukazują nieskończenie długi korytarz. Dekoracja podporządkowana jest perspektywie zbieżnej, wszystkie elementy zmniejszają się aż do punktu zbiegu w oddali.
Scena Opery La Scala [czytaj: la skala] w Mediolanie, Włochy
Źródło: printerest.com, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RT8VC5CO2JUXC
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Perspektywa zbieżnaperspektywa zbieżnaPerspektywa zbieżna to najbardziej znany i powszechnie stosowany sposób sugerowania przestrzeni na płaszczyźnie. Możesz spotkać się też z innymi określeniami tej perspektywy: linearna, geometryczna.
Perspektywą zbieżnąperspektywa zbieżnaPerspektywą zbieżną rządzą zasady geometrii. Linie równoległe, które można przeprowadzić przez obiekty na obrazie, idące w głąb, spotykają się (zbiegają się) w jednym punkcie na horyzoncielinia horyzontuhoryzoncie. Jest to punkt zbiegupunkt zbiegupunkt zbiegu. Linie pionowe pozostają bez zmian.
RSq0LXMphXC32
Na zdjęciu widać drogę, z jednej strony obsadzoną wysokimi drzewami, pobocze obrośnięte trawą, rów z wodą, biegnący wzdłuż drogi i skrawek pola. Wszystkie elementy ukazane są w perspektywie zbieżnej, zwężają się w oddali, by spotykać się pośrodku, w jednym punkcie na horyzoncie. widzenia
Perspektywa zbieżna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Istotą perspektywy zbieżnejperspektywa zbieżnaperspektywy zbieżnej jest to, że elementy znajdujące się w polu naszego widzenia lub na obrazie (fotografii) zmniejszają się w miarę oddalania od obserwatora. W ten sposób płaska powierzchnia obrazu sugeruje głębię, mającą wiele cech wspólnych ze sposobem, w jaki ludzie faktycznie postrzegają przestrzeń i umieszczone w niej obiekty.
Linia horyzontulinia horyzontuLinia horyzontu pełni w sztuce ważną rolę: sugeruje przestrzeń i pomaga w jej konstrukcji. W dwuwymiarowych przedstawieniach każda linia pozioma dzieląca obraz na dwie części spostrzegana jest jako linia horyzontulinia horyzontulinia horyzontu: wszystkie obiekty znajdujące się nad linią poziomą będą postrzegane jako znajdujące się dalej, a te pod linią – jako bliższe.
RBZ5C272DRX8S
Ilustracja interaktywna przedstawia drzeworyt „Lombok”, autorstwa Michała Rygielskiego oraz zdjęcie morza. Horyzontalna kompozycja grafiki ukazuje niebo i taflę wody podczas deszczu. Deszcz autor oddał za pomocą podłużnych plam i kleksów na tle nieba oraz poziomych, przerywanych linii na tle wody. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Plan drugi – dalszy
Punkt 2: Linia horyzontu
Punkt 3: plan pierwszy – bliższy
Punkt 4: Plan drugi – dalszy
Punkt 5: Linia horyzontu
Punkt 6: Plan pierwszy – bliższy
Ilustracja interaktywna przedstawia drzeworyt „Lombok”, autorstwa Michała Rygielskiego oraz zdjęcie morza. Horyzontalna kompozycja grafiki ukazuje niebo i taflę wody podczas deszczu. Deszcz autor oddał za pomocą podłużnych plam i kleksów na tle nieba oraz poziomych, przerywanych linii na tle wody. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Plan drugi – dalszy
Punkt 2: Linia horyzontu
Punkt 3: plan pierwszy – bliższy
Punkt 4: Plan drugi – dalszy
Punkt 5: Linia horyzontu
Punkt 6: Plan pierwszy – bliższy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1J99QEHCLEZU
Wybierz dzieło, w którym zastosowano linię horyzontu. Kliknij w wybraną reprodukcję.
Wybierz dzieło, w którym zastosowano linię horyzontu. Kliknij w wybraną reprodukcję.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Znajdź ilustrację, na której jest wyraźne oddzielenie nieba od ziemi.
Ilustracja, na której znajduje się leżąca kobieta
Ćwiczenie 1
R1MN2KAKOR996
Wyjaśnij, czym jest linia horyzontu. Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie znaczenie słowa horyzont. Zwróć uwagę, że pojęcie dotyczy linii, która pomaga w konstrukcji perspektywy zbieżnej.
znajduje się na wysokości oczu patrzącego; w przestrzeni miejsce pozornego zetknięcia się nieba z ziemią, bądź morzem;
Na ilustracji poniżej znajduje się przykład rysunku wykonanego według zasad perspektywy zbieżnej:perspektywa zbieżnaperspektywy zbieżnej:
R1FC5jiiMs1He
Ilustracja interaktywna przedstawia perspektywę zbieżną na rysunku. To szkic budynku z zaznaczonymi liniami poziomymi zbiegającymi się w jednym punkcie. Widzimy szare tło, na którym znajdują się białe linie równoległe spotykające się w jednym punkcie na horyzoncie. Na ilustracji znajdują się trzy punkty interaktywne: 1.
W perspektywie zbieżnej linie równoległe, idące w głąb, spotykają się (zbiegają się) w jednym punkcie na horyzoncie. Zwróć uwagę, że linia horyzontu znajduje się na około 1/3 wysokości kartki.
, 2.
Punktów zbiegu będzie więcej, jeśli są linie na różnych płaszczyznach nierównoległych do płaszczyzny kartki (tutaj drugi punkt zbiegu znajduje się po prawej, poza kartką).
, 3.
W perspektywie zbieżnej linie pionowe pozostają niezmienne. Nie zmieniamy też położenia linii równoległych do poziomych krawędzi kartki.
Ilustracja interaktywna przedstawia perspektywę zbieżną na rysunku. To szkic budynku z zaznaczonymi liniami poziomymi zbiegającymi się w jednym punkcie. Widzimy szare tło, na którym znajdują się białe linie równoległe spotykające się w jednym punkcie na horyzoncie. Na ilustracji znajdują się trzy punkty interaktywne: 1.
W perspektywie zbieżnej linie równoległe, idące w głąb, spotykają się (zbiegają się) w jednym punkcie na horyzoncie. Zwróć uwagę, że linia horyzontu znajduje się na około 1/3 wysokości kartki.
, 2.
Punktów zbiegu będzie więcej, jeśli są linie na różnych płaszczyznach nierównoległych do płaszczyzny kartki (tutaj drugi punkt zbiegu znajduje się po prawej, poza kartką).
, 3.
W perspektywie zbieżnej linie pionowe pozostają niezmienne. Nie zmieniamy też położenia linii równoległych do poziomych krawędzi kartki.
Perspektywa zbieżna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W tym przypadku z pomocą przyszła geometria. Włoski malarz Filippo Brunelleschi [czytaj: filipo bruneleski] sformułował naukowe podstawy wykreślania perspektywyperspektywaperspektywy na płaszczyźnie, którą wkrótce zaczęli stosować inni artyści w swoich dziełach. Perspektywa zbieżnaperspektywa zbieżnaPerspektywa zbieżna, zwana też perspektywą linearną lub geometryczną podporządkowuje kompozycję jednej zasadzie: linie przeprowadzone przez wszystkie poziome elementy obrazu spotykają się w tzw. punkcie zbiegupunkt zbiegupunkcie zbiegu, piony zostają zachowane.
Artyści, coraz lepiej opanowując zasady tworzenia iluzji przestrzeni na płaszczyźnie, zaczęli stosować skróty perspektywiczne.
Dzięki odkryciu i stosowaniu skrótu perspektywicznego powstało malarstwo iluzjonistyczne, w którym artysta tak dobierał środki artystyczne, by odbiorca ulegał złudzeniu zupełnie innej przestrzeni, niż rzeczywista - jak na ilustracji poniżej.
R1L8A8V4UFEAU
Ilustracja przedstawia dzieło Andrea Pozzo pt. „Alegoria dzieła misyjnego jezuitów”. Na fresku zostało przedstawione otwarcie nieba przed Ojcem Założycielem. Dookoła znajduje się mnóstwo aniołów. Ubrani są w kolorowe szaty. Obraz przedstawia widok od dołu, dzięki czemu widoczne jest całe sklepienie z freskiem.
Andrea Pozzo [czytaj: andrea pocco],„Alegoria dzieła misyjnego jezuitów”, 1688‑94 r., Kościół św. Ignacego, Rzym, Włochy
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
Linia konturowa
Po kliknięciu w ilustrację znajdującą się poniżej zapoznasz się z zasadą ukazania perspektywy przez wykorzystanie grubszego, czarnego konturu.
R9MLA6TUCB9411
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zasadę ukazania perspektywy przez wykorzystanie czarnego konturu. Na fotografii znajdują się zarysy sylwetek dwóch mężczyzn. Są to czarne zarysy na białym tle. Sylwetka z prawej strony w połowie ma zaznaczony ciemny, mocny kontur. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu przedstawione są te same postacie, jednak pod nimi znajduje się czerwona linia, a także został dodany komentarz: „czarny kontur sprawia, że pogrubiony bok wydaje się być bliżej, a postać wychyla się”.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca zasadę ukazania perspektywy przez wykorzystanie czarnego konturu. Na fotografii znajdują się zarysy sylwetek dwóch mężczyzn. Są to czarne zarysy na białym tle. Sylwetka z prawej strony w połowie ma zaznaczony ciemny, mocny kontur. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu przedstawione są te same postacie, jednak pod nimi znajduje się czerwona linia, a także został dodany komentarz: „czarny kontur sprawia, że pogrubiony bok wydaje się być bliżej, a postać wychyla się”.
Zasada ukazania perspektywy przez wykorzystanie czarnego konturu
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przyjrzyj się reprodukcji dzieła, w którym artysta zastosował czarny konturkonturkontur.
RC9FCEZDZP1BH
Ilustracja przedstawiająca dzieło Fernanda Légera „Wypoczynek na czerwonym tle”. Na obrazie znajduje się kilka postaci o delikatnie zniekształconych sylwetkach. Każda z sylwetek jest przyodziana w kolorowe ubranie, otacza je czarny kontur. Dwie z postaci znajdują się na rowerze, dwie stoją obok oraz jedna siedzi na ziemi. Dookoła postaci znajdują się także elementy, takie jak koła od rowerów, belki, papiery. Tło jest w bordowym kolorze.
Fernand Léger, „Wypoczynek na czerwonym tle”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R5A3KLV762ZAC
Wybierz dzieło, w którym w celu podkreślenia trójwymiarowości obiektu przedstawianego na dwuwymiarowej płaszczyźnie, zastosowano czarny albo biały kontur. Kliknij na wybraną reprodukcję.
Wybierz dzieło, w którym w celu podkreślenia trójwymiarowości obiektu przedstawianego na dwuwymiarowej płaszczyźnie, zastosowano czarny albo biały kontur. Kliknij na wybraną reprodukcję.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Tylko na jednej ilustracji postaci mają wyraźny kontur, kontrastowy do kolorów wypełnienia.
Ilustracja, która ma kształt prostokąta ustawionego pionowo.
Ćwiczenie 2
RDJN9OKQEA4GM
Wyjaśnij, jaką rolę pełni kontur w oddaniu przestrzeni dzieła plastycznego.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Skojarz odpowiedź ze światłem padającym z jednej strony.
Kontur może wspomagać oddanie przestrzeni na dwuwymiarowej płaszczyźnie przez zróżnicowanie intensywności części elementów - w ten sposób grubsza, mocniejsza linia konturowa przybliża, a coraz mniej intensywna linia konturowa aż do jej zaniku - oddala obiekt.
Podstawy naukowe wykreślania perspektywy zbieżnej po raz pierwszy sformułował architekt Filippo Brunelleschi [czytaj: filipo bruneleski] odwołując się do zasad optyki (dział fizyki).
Dla zainteresowanych
W 1420 roku Bruneleschi zaprezentował płytki perspektywiczne. Na jednej z nich namalował budynek baptysterium San Giovanni [czytaj: san dżiowani] we Florencji, następnie obraz przedziurawił pośrodku, na linii horyzontu, w miejscu odpowiadającym punktowi obserwacyjnemu. Stojąc za obrazem i patrząc przez wycięty otwór na lustro umieszczone przed płótnem, obserwator mógł skonfrontować to, co było namalowane na obrazie z jego rzeczywistym widokiem.
Ilustracja poniżej przedstawia sposób użycia płytki perspektywicznej. Po kliknięciu w interaktywny punkt zobaczysz współczesny widok baptysterium San Giovanni we Florencji.
RPTK3ZRFMPNVT
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały rysunek, na którym stoi mężczyzna trzymający przed twarzą dwie płytki. Na jednej z nich jest namalowane baptysterium San Giovanni we Florencji. W centralnej części jest dziurka. Druga to lustro. Na rysunku wykreślone są przerywane linie, wyjaśniające zasadę działania płytki perspektywicznej oraz strzałka, oznaczająca kierunek patrzenia przez otwór w płytce. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Fotografia budynku Baptysterium San Giovanni we Florencji.
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-biały rysunek, na którym stoi mężczyzna trzymający przed twarzą dwie płytki. Na jednej z nich jest namalowane baptysterium San Giovanni we Florencji. W centralnej części jest dziurka. Druga to lustro. Na rysunku wykreślone są przerywane linie, wyjaśniające zasadę działania płytki perspektywicznej oraz strzałka, oznaczająca kierunek patrzenia przez otwór w płytce. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Fotografia budynku Baptysterium San Giovanni we Florencji.
Płytki perspektywiczne
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rr5IHbGvp3v4N1
Zdjęcie przedstawia łuczniczkę w stroju sportowym, celującą z łuku. Jest słoneczna pogoda, dokoła zieleń.
Łuczniczka
Źródło: printerest.com, licencja: CC BY 3.0.
Ponieważ perspektywa zbieżnaperspektywa zbieżnaperspektywa zbieżna wyraźnie odnosi się do widzenia jednoocznego, dlatego teoretycy sztuki często odwołują się do metafory łucznika, który, aby lepiej widzieć - zamyka jedno oko. Rysownicy, aby wykonać rysunek we właściwych proporcjach stosują różne metody. Jedną z nich jest zamykanie jednego oka lub przymykanie obydwu - podczas przyglądania się elementom, które będą rysowane.
Ćwiczenie 3
R2JX4J79LUVAG
Odpowiedz na pytanie. Kto zaprezentował po raz pierwszy płytki perspektywiczne? Możliwe odpowiedzi: 1. Leonardo da Vinci, 2. Filippo Brunelleschi, 3. Meindert Hobbem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
To ten sam artysta, który pierwszy sformułował zasady perspektywy zbieżnej.
Filippo Brunelleschi
Perspektywa zbieżna w malarstwie - wybrane przykłady
Na ilustracjach poniżej znajdują się przykłady dzieł malarskich, w których artyści zastosowali perspektywę zbieżną:perspektywa zbieżnaperspektywę zbieżną:
R1R62VBQ69F64
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Masaccio „Święta Trójca”. W centralnym punkcie znajduje się ukrzyżowany Chrystus. Nad nim góruje postać Boga Ojca ubranego w czerwono-niebieskie szaty, a pomiędzy nimi w postaci gołębicy - Duch Święty. Po obu bokach krzyża stoją osoby: Maria (po lewej stronie) i św. Jan (po prawej stronie). Kobieta ma na sobie czarną szatę, która przykrywa również głowę. Prawą rękę wskazuje na Jezusa na krzyżu. Mężczyzna po prawej stronie jest w czerwonej szacie. Ręce ma złożone jak do modlitwy. Scena jest oddzielona wysokim progiem i rzymskim łukiem triumfalnym. Głębie pomieszczenia akcentują dwie dodatkowe postacie klęczące przed bocznymi pilastrami: kobieta i mężczyzna. Kobieta ubrana jest w granatowy strój i z chustą na głowie w tym samym kolorze. Mężczyzna ma czerwony strój i długą czapkę na głowie zwisającą do ramion. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1. Geometryczny podział sklepienia we wnęce jest namalowany zgodnie z perspektywą zbieżną.
Punkt 2. Widzimy postacie znajdujące się bliżej i dalej od nas, a także przedmioty w głębi pomieszczenia.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Masaccio „Święta Trójca”. W centralnym punkcie znajduje się ukrzyżowany Chrystus. Nad nim góruje postać Boga Ojca ubranego w czerwono-niebieskie szaty, a pomiędzy nimi w postaci gołębicy - Duch Święty. Po obu bokach krzyża stoją osoby: Maria (po lewej stronie) i św. Jan (po prawej stronie). Kobieta ma na sobie czarną szatę, która przykrywa również głowę. Prawą rękę wskazuje na Jezusa na krzyżu. Mężczyzna po prawej stronie jest w czerwonej szacie. Ręce ma złożone jak do modlitwy. Scena jest oddzielona wysokim progiem i rzymskim łukiem triumfalnym. Głębie pomieszczenia akcentują dwie dodatkowe postacie klęczące przed bocznymi pilastrami: kobieta i mężczyzna. Kobieta ubrana jest w granatowy strój i z chustą na głowie w tym samym kolorze. Mężczyzna ma czerwony strój i długą czapkę na głowie zwisającą do ramion. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1. Geometryczny podział sklepienia we wnęce jest namalowany zgodnie z perspektywą zbieżną.
Punkt 2. Widzimy postacie znajdujące się bliżej i dalej od nas, a także przedmioty w głębi pomieszczenia.
Masaccio[czytaj: mazaczio], „Święta Trójca”,1425 r., Santa Maria Novella [czytaj: santa marija nowella], Florencja, Włochy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Doskonałym praktykiem perspektywy linearnejperspektywa zbieżnaperspektywy linearnej był Piero della Francesca [czytaj: piero dela franczeska]:
R11URH1CRSVGM
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Piera della Francesca „Idealne miasto”. Obraz ukazuje opustoszałe miasto. W centrum znajduje się rotunda. Przed nią, pierwszy plan to przestrzeń publiczna - plac z fontannami. Po obu stronach znajdują się budynki, dekorowane gzymsami. Tłem jest niebieskie niebo. Na obrazie znajdują się linie: zielona, horyzontalna oraz dwie czerwone, określające punkt zbiegi na drzwiach wejściowych do rotundy. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: 1. Linie zbiegu. 2. Punkt zbiegu. 3. Linia horyzontu.
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Piera della Francesca „Idealne miasto”. Obraz ukazuje opustoszałe miasto. W centrum znajduje się rotunda. Przed nią, pierwszy plan to przestrzeń publiczna - plac z fontannami. Po obu stronach znajdują się budynki, dekorowane gzymsami. Tłem jest niebieskie niebo. Na obrazie znajdują się linie: zielona, horyzontalna oraz dwie czerwone, określające punkt zbiegi na drzwiach wejściowych do rotundy. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: 1. Linie zbiegu. 2. Punkt zbiegu. 3. Linia horyzontu.
Piero della Francesca [czytaj: piero dela franczeska], „Idealne miasto”, ok. 1470 r., Galeria Narodowa Marche[czytaj: marke], Urbino, Włochy
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Spróbuj wskazać na poniższej ilustracji miejsca, w których artysta zastosował perspektywę zbieżną.
R1CQ1UP7632UE
Obraz przedstawia Madonnę siedzącą w świątyni na tronie. Ubrana jest w złoto‑czerwoną suknię i granatowy płaszcz. Ręce ma złożone do modlitwy i spuszczony wzrok. Na jej kolanach leży nagie Dzieciątko Jezus, które ma na szyi czerwony wisiorek. Przed nimi po prawej stronie klęczy rycerz w zbroi, z rękami złożonymi do modlitwy. Za nim stoi mężczyzna z księgą w dłoni, dalej mnisi. Za plecami Madonny stoją kobiety w eleganckich sukniach. Po lewej stronie stoją starsi mężczyźni w skromnych, postrzępionych szatach. Tło stanowi wnętrze świątyni z półkolistą niszą zwieńczoną łukowatym sklepieniem.
Piero della Francesca [czytaj: piero dela franczeska], „Madonna wśród świętych", ok. 1472‑1474, tempera na desce, Pinacoteca Brera, Mediolan, Włochy
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Polecenie 2
R1KBKLQV6PZU3
Jak sądzisz, do którego z dzieł będzie bardziej zasadne zastosowanie perspektywy zbieżnej: do portretu czy do pejzażu? Odpowiedź z krótkim uzasadnieniem wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
pilaster
w architekturze: płaski filar przyścienny pełniący funkcję dekoracyjną i konstrukcyjną, występuje najczęściej przy otworach okiennych i drzwiowych
Na obrazie poniżej „Madonna wśród świętych” można zauważyć geometryczny podział płaszczyzny i trojaki układ linii:
równoległych do podstawy obrazu (podstawa tronu, linia głów, ciemny gzyms);
równoległych do jego bocznych krawędzi (piony pilastrów,pilasterpilastrów, stojące postaci);
zbieżnych w tzw. punkcie widzenia (linie ukośne, biegnące od wszystkich naroży do centralnego punktu kompozycji – głowy Madonny).
R1XUAT6QMTXC8
Na obrazie została nałożona siatka linii prezentująca schemat perspektywy. Oznaczono jedną równoległą linię pionową na wysokości oczu kobiet i mężczyzn.
Linie zbiegu, biegną od łuku do głowy Madonny i od podłogi do jej głowy.
Schemat perspektywiczny Piero della Francesca [czytaj: piero dela franczeska], „Madonna wśród świętych", ok. 1472‑1474, tempera na desce, Pinacoteca Brera, Mediolan, Włochy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z poniższym zdjęciem i zastanów, gdzie jest punkt zbiegupunkt zbiegupunkt zbiegu. Po kliknięciu w fotografię zobaczysz linie, które go wyznaczają.
R1BGGQE773551
Ilustracja interaktywna przedstawiająca wnętrze holu pałacowego. Na końcu korytarza znajduje się ściana z otwartymi drzwiami, przez które przechodzi postać. Po jej brzegach ustawiono dwa pilastry. W oknach po lewej stronie zamieszczone zostały kolumienki. Prawa ściana dekorowana jest kasetonami z obrazami. Kasetony dekorują także biały sufit oraz trzy ozdobne żyrandole. Podłoga wyłożona jest płytami granitowymi. Na zdjęciu umieszczony jest interaktywny punkt, zawierający ilustrację tego samego wnętrza z wykreślonymi niebieskimi liniami, określającymi zastosowanie perspektywy centralnej. Linie biegną wzdłuż ścian i okien, zbiegając się w drzwiach.
Ilustracja interaktywna przedstawiająca wnętrze holu pałacowego. Na końcu korytarza znajduje się ściana z otwartymi drzwiami, przez które przechodzi postać. Po jej brzegach ustawiono dwa pilastry. W oknach po lewej stronie zamieszczone zostały kolumienki. Prawa ściana dekorowana jest kasetonami z obrazami. Kasetony dekorują także biały sufit oraz trzy ozdobne żyrandole. Podłoga wyłożona jest płytami granitowymi. Na zdjęciu umieszczony jest interaktywny punkt, zawierający ilustrację tego samego wnętrza z wykreślonymi niebieskimi liniami, określającymi zastosowanie perspektywy centralnej. Linie biegną wzdłuż ścian i okien, zbiegając się w drzwiach.
Perspektywa zbieżna: wnętrze
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Po kliknięciu w poniższą reprodukcję zobaczysz, w jaki sposób Leonardo da Vinci zastosował perspektywę zbieżnąperspektywa zbieżnaperspektywę zbieżną w „Ostatniej wieczerzy”.
R1BVZ18NJFPS5
Ilustracja interaktywna przedstawia malowidło Leonarda da Vinci „Ostatnia wieczerza”. Scena przedstawia Jezusa i dwunastu apostołów, znajdujących się za stołem, przykrytym białym obrusem, na którym leżą małe bochenki chleba oraz naczynia. Jezus siedzi pośrodku, ubrany jest w czerwoną i błękitną szatę. Dłonie ma położone na stół. Apostołowie pogrupowani są po trzy osoby. Prowadzą między sobą rozmowę, gestykulując. W ścianach bocznych wnętrza znajdują się wnęki, a w ścianie z tyłu, trzy podłużne okna. Sufit zdobiony jest kasetonami. Na ilustracji jest umieszczony interaktywny punkt z tym samym dziełem, na którym zostały wykreślone niebieskie linie, ujawniające zastosowanie w obrazie perspektywy centralnej. Przebiegają one wzdłuż okien, kasetonów i głów postaci, zbiegając się w jednym punkcie - na głowie Chrystusa.
Ilustracja interaktywna przedstawia malowidło Leonarda da Vinci „Ostatnia wieczerza”. Scena przedstawia Jezusa i dwunastu apostołów, znajdujących się za stołem, przykrytym białym obrusem, na którym leżą małe bochenki chleba oraz naczynia. Jezus siedzi pośrodku, ubrany jest w czerwoną i błękitną szatę. Dłonie ma położone na stół. Apostołowie pogrupowani są po trzy osoby. Prowadzą między sobą rozmowę, gestykulując. W ścianach bocznych wnętrza znajdują się wnęki, a w ścianie z tyłu, trzy podłużne okna. Sufit zdobiony jest kasetonami. Na ilustracji jest umieszczony interaktywny punkt z tym samym dziełem, na którym zostały wykreślone niebieskie linie, ujawniające zastosowanie w obrazie perspektywy centralnej. Przebiegają one wzdłuż okien, kasetonów i głów postaci, zbiegając się w jednym punkcie - na głowie Chrystusa.
Leonardo da Vinci „Ostatnia wieczerza”, ok.1495‑97 r., Santa Maria delle Grazie [czytaj: santa marija dele gracje] Mediolan, Włochy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1ZCQF425U1MQ
Na przykładzie idealnego miasta Piero della Francesca [czytaj: piero dela franczeska], wskaż 3 następujące elementy: horyzont, linie zbiegu i punkt zbiegu.
Na przykładzie idealnego miasta Piero della Francesca [czytaj: piero dela franczeska], wskaż 3 następujące elementy: horyzont, linie zbiegu i punkt zbiegu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że zgodnie z zasadami perspektywy zbieżnej jednym z najważniejszych elementów w konstruowaniu przestrzeni jest punkt zbiegu, który znajduje się na linii poziomej.
Od lewej: horyzont; punkt zbiegu; linie zbiegu.
Ćwiczenie 4
R119ZT3VNRLH4
Odpowiedz na pytanie, jaki rodzaj perspektywy odpowiada przedstawieniu idealnego miasta? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Realizacja idealnego miasta potrzebuje planów wykonanych w taki sposób, aby były czytelne podczas konstrukcji. Tylko jeden rodzaj perspektywy umożliwia wykonanie takich planów i zastosowanie zasad rysowania na płaszczyźnie elementów trójwymiarowych.
zbieżna
Jak można zauważyć na poprzednich ilustracjach, architektura jest dobrym przykładem do obserwacji perspektywy zbieżnej.perspektywa zbieżnaperspektywy zbieżnej. Mistrzowie renesansu włączyli dodatkowo kolor, stosując w swych dziełach perspektywę malarskąperspektywa barwnaperspektywę malarską (kolory ciepłebarwy ciepłekolory ciepłe przybliżają, a zimne oddalają).
RGGDK4ZJGGU1S
Ilustracja przedstawia fresk „Szkoła Ateńska” Rafaela Santiego. W centralnej części znajdują się Platon i Arystoteles. Pierwszy wskazuje ręką w górę, drugi wykonuje gest w kierunku ziemi. Przy filozofach idą ich uczniowie. Postacie na pierwszym planie zgrupowane po obu stronach - dyskutują, rysują, zapisują teksty w księgach. Łuki kolebkowych sklepień z kasetonami i filary tworzą przestrzeń opartą na zasadach perspektywy zbieżnej. We wnękach ścian ustawione są rzeźby w stylu antycznym. Całość ograniczona jest łukiem, dekorowanym ornamentami. Poniżej sceny znajduje się girlanda oraz postacie kobiet.
Rafael Santi, „Szkoła Ateńska”, ok. 1509‑1511r., Pałac Apostolski, Watykan
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
ROEBB7P6OQ25K
1. Pobierz jedną z ilustracji, niezbędną do wykonania zadania (kliknij na przycisk „Pobierz” znajdujący się pod galerią) 2. Wydrukuj ilustrację (ilustracja może być kolorowa lub czarno-biała). 3. Na wydruku wykreśl mazakiem linie, które wyznaczą punkt zbiegu. 4. W polu poniżej wpisz tytuł pobranej przez Ciebie ilustracji.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Slajd 2 z 2
R1HNT9MOJ7J2H
Ilustracja przedstawia ulicę miasta. Jest to prosta jezdnia z widocznymi dwoma torami tramwajowymi. Przy drodze stoją auta. Po obu stronach są wielopiętrowe kamienice o różnych kolorach elewacji. Nad jezdnią rozciąga się trakcja elektryczna dla tramwajów. W tle widać wieżowiec i jasne niebo.
Ulica miasta
Źródło: flickr.com, licencja: CC BY-ND 2.0.
R9O5GXKP2OMA8
Ilustracja przedstawia tor kolejowy. Prowadzi, aż po horyzont, gdzie widać drzewa pokryte śniegiem. Prowadzi on przez łąkę i las. Pora roku przedstawiona na zdjęciu to zima. Niebo pokryte jest jasnymi białymi chmurami.
Tory kolejowe
Źródło: online-skills, licencja: CC BY-NC-ND 2.0.
R1PSHAXMUOFQQ
Ilustracja przedstawia widok na ulicę w mieście. Po obydwu stronach ulicy znajduje się zwarta zabudowa.
Ilustracja przedstawia widok na ulicę w mieście. Po obydwu stronach ulicy znajduje się zwarta zabudowa.
Ulica miasta
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R17TSVOC9P4BO
Ilustracja do pobrania w celu zaznaczenia na niej linii zbiegu. Ilustracja przedstawia tory kolejowe biegnące na wprost tworząc złudzenie, że w oddali zbiegają się w punkcie. Na linii horyzontu znajdują się drzewa.
Ilustracja do pobrania w celu zaznaczenia na niej linii zbiegu. Ilustracja przedstawia tory kolejowe biegnące na wprost tworząc złudzenie, że w oddali zbiegają się w punkcie. Na linii horyzontu znajdują się drzewa.
Tory kolejowe
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1CE24MPZKPX3
Zaznacz elementy, które wymagają zastosowania w perspektywie zbieżnej.
Zwróć uwagę, że podczas rysowania zgodnie z perspektywą zbieżną znaczenie mają zasady związane z konstruowaniem, a nie doborem kolorów. W tym ćwiczeniu są trzy odpowiedzi poprawne.
linia horyzontu; punkt zbiegu; linie zbiegu.
Ćwiczenie 5
R16ETORRX1B2N
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że perspektywa zbieżna sugeruje dużą przestrzeń, w której to, co jest dalej - jest wyraźnie zmniejszone. W tym ćwiczeniu są trzy odpowiedzi poprawne.
Ilustracja czarno‑biała; ilustracja z drzewami po obydwu stronach drogi; ilustracja z grupą ludzi na pierwszym planie i budowlą na planie dalszym.
Ćwiczenie 5
R12T5AH2131ZV
Jak inaczej nazywa się perspektywa zbieżna? Zaznacz właściwą odpowiedź
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Skojarz nazwę z zasadami konstrukcji, w której ważną rolę pełnią linie.
perspektywa linearna
Ćwiczenie 6
RR9PUXVZJG1VG
Zapoznaj się z przykładem idealnego miasta wg renesansowego malarza Piero della Francesca [czytaj: piero dela franczeska]. Na ilustracji zaprezentowano 3 poziome linie, która z nich jest linią horyzontu? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Zapoznaj się z przykładem idealnego miasta wg renesansowego malarza Piero della Francesca [czytaj: piero dela franczeska]. Na ilustracji zaprezentowano 3 poziome linie, która z nich jest linią horyzontu? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Linia horyzontu zawsze znajduje się na wysokości oczu. Wyobraź sobie, że stoisz naprzeciw budynku z ilustracji i pomyśl, na jakiej wysokości budynku będzie linia horyzontu.
linia zielona.
Ćwiczenie 6
RBOLRT8H94PR6
Na jakiego rodzaju linii znajduje się punkt zbiegu w perspektywie zbieżnej? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
W perspektywie zbieżnej zasady dotyczące konstrukcji przestrzeni opierają się na linii poziomej.
Artyści stosują perspektywę także z punktem zbiegupunkt zbiegupunktem zbiegu umiejscowionym w inny sposób niż w klasycznej perspektywie zbieżnejperspektywa zbieżnaperspektywie zbieżnej - powyżej lub poniżej linii horyzontulinia horyzontulinii horyzontu.
Przykładem jest tzw. perspektywa żabiaperspektywa żabiaperspektywa żabia, w której obserwator patrzy na obiekt od dołu, kierując wzrok do góry. W wypadku bardzo dużych obiektów dochodzi do zniekształcenia ich formy: dół robi się nadmiernie rozszerzony i bryła zwęża się ku górze. Ilustrują to zdjęcia znajdujące się poniżej.
R1AK4JRB9D2D5
Zdjęcie przedstawia wieżę Eiffla w Paryżu, ujętą z perspektywy żabiej. Takie ujęcie od dołu powoduje, że konstrukcja od spodu zajmuje całą szerokość kadru i zmniejsza się ku górze. Na zdjęciu widać nawet środek wieży.
Gustave Eiffel[czytaj: giustaw effel], Wieża, 1889 r., Paryż, Francja
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RjryL4Ja0fgif
Fotografia przedstawia Wieżę Eiffla w Paryżu. Zdjęcie zostało wykonane w nocy, z perspektywy żabiej, czyli od dołu. Oświetlona konstrukcja wieży połyskuje majestatycznie w mroku; jej dolna część wydaje się ogromna, zwęża się, biegnąc ku górze. Odnosi się wrażenie jakby sięgała nieba.
Perspektywa żabia
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych
RrXYz0VWR26xV1
Ilustracja przedstawia rzeźbę siedzącego mężczyzny we wnęce pomiędzy filarami. Mocno udrapowana szata opada na nogi odsłaniając prawe kolano oraz ramiona. Mężczyzna jest budowy atletycznej i siedzi swobodnie, lewą rękę ma opartą o prawą nogę, a prawą rękę - o krawędź oparcia. Lewa noga jest nieco cofnięta do tyłu. Mężczyzna ma na głowie - zwróconej w lewą stronę - dwa niewielkie rogi .Głowę zwróconą w lewą stronę. Ma kręcone krótkie włosy i długą brodę.
Michał Anioł, „Mojżesz", rzeźba w marmurze, 1516, Bazylika św. Piotra w Okowach w Rzymie, Włochy
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
Zasadę widzenia w perspektywie żabiejperspektywa żabiaperspektywie żabiej znali już rzeźbiarze w starożytności, a także w czasach nowożytnych - jak na przykład w renesansie - na ilustracji obok.
Aby zachować w rzeźbach postaci prawidłowe proporcje artyści świadomie stosowali deformację: powiększali głowy i dłonie, wydłużali nogi i tułów.
Zasada ta obowiązuje do dziś i wiąże się z wiedzą o perspektywie.
Kiedy więc chcemy przedstawić obiekt fotografując lub rysując go od dołu - stosujemy perspektywę żabią. Przedstawiany obiekt ulega zniekształceniu, ponieważ części najbliżej nas zostają nadmiernie powiększone, a w miarę oddalania się od nas - są coraz mniejsze.
Polecenie 4
R12NGDXM3XMX71
Soczewka aparatu fotograficznego
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
R1274PUNZPVEZ
1. Wybierz jeden przedmiot ze swojego otoczenia. 2. Wykonaj 10 fotografii tego przedmiotu – każde zdjęcie z innej perspektywy, pod innym kątem. 3. Spróbuj pokazać ujęcia odbiegające od typowego, dobrze znanego widoku tego przedmiotu. 4. Wybierz 3 -5 zdjęć. 5. Nadaj tytuł swojemu cyklowi zdjęć i zapisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
RE4CONMBBH74P
Wyobraź sobie, że Twoim zadaniem jest zademonstrowanie publiczności zdjęć dowolnego obiektu w taki sposób, aby na podstawie fotografii można było rozpoznać jaki to przedmiot. Zastanów się, jakie ujęcia zrobisz i z jakiej perspektywy. Swoje pomysły zapisz w polu poniżej.
Odmiany perspektywy zbieżnej: perspektywa z lotu ptaka
R19ZT1TZPGV54
Ilustracja przedstawia widok pól uprawnych z perspektywy z lotu ptaka. Pola uprawne są w dwóch kolorach poprzedzielane wąskimi liniami, które są najprawdopodobniej drogami.
Ilustracja przedstawia widok pól uprawnych z perspektywy z lotu ptaka. Pola uprawne są w dwóch kolorach poprzedzielane wąskimi liniami, które są najprawdopodobniej drogami.
Perspektywa z lotu ptaka
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1AG0ED3Tq7eZ1
Ilustracja przedstawia obraz Vincenta van Gogha „Krzesło Vincenta z Arles z fajką”. Ukazuje ujęte nieco z góry proste, drewniane krzesło z trzcinowym siedziskiem. Na krześle znajduje się fajka, chusteczka oraz tytoń. W rogu, na podłodze postawiona jest skrzynka z kiełkującą cebulą. Tło stanowi podłoga z czerwonej terakoty oraz turkusowa ściana. W dziele dominuje kolor żółty i odcienie jasnego brązu.
Vincent van Gogh [czytaj: winsent wan choch] „Krzesło Vincenta [czytaj: winsenta] z Arles [czytaj: arles] z fajką”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Na ilustracji obok znajduje się dzieło Vincenta van Gogh'a [czytaj: winsenta wan chocha] w którym artysta zastosował jedną z odmian perspektywy zbieżnejperspektywa zbieżnaperspektywy zbieżnej: perspektywę z lotu ptaka.perspektywa z lotu ptakaperspektywę z lotu ptaka.
To odmiana perspektywy zbieżnejperspektywa zbieżnaperspektywy zbieżnej, w której obserwator patrzy na obiekt z góry - czyli kieruje wzrok w dół.
Artyści decydują się na zastosowanie takiej perspektywy m.in.: dlatego, aby poszczególne elementy kompozycji były bardziej widoczne - co jest właśnie wykorzystane w obrazie na ilustracji znajdującej się obok.
R17GC2T7EDMCH1
Ilustracja przedstawia dzwonnicę Giotta na placu we Florencji. Jest to wieża o kwadratowej podstawie z graniastymi wzmocnieniami w narożnikach. Elewacje zostały obłożone kolorowymi płytami marmuru o kolorze białym i różowym. Wieża posiada potrójne okno w najwyższej kondygnacji oraz dwie pary podwójnych okien w kondygnacjach niższych. Wszystkie okna są zakończone łukami ostrymi. Przed dzwonnicą znajduje się plac, przy którym ustawione są budowle. Za budynkami po lewej widoczny jest fragment kopuły i elewacji kościoła Santa Maria del Fiore. W tle rozciąga się niebieskie niebo.
Giotto[czytaj: dżiotto], Wieża przy kościele Panny Marii Kwietnej, Florencja, Włochy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Z kolei na ilustracji poniżej znajduje się przykład zastosowania perspektywy zbieżnej oraz jej odmiany - - w fotografii. Dzwonnica Giotta [czytaj: dżiotta], stojąca przy katedrze Santa Maria del Fiore [czytaj: santa marija del fjore] (czyli Panny Marii Kwietnej) i baptysterium San Giovanni [czytaj: san dżiowani] we Florencji (fragment budowli na zdjęciu, znajdujący się z lewej strony) jest sfotografowana w różnych ujęciach:
na wprost;
w perspektywie zbieżnej: z lotu ptaka.
Poniżej znajduje się ilustracja przedstawiająca zdjęcie dzwonnicy w ujęciu z góry, czyli przy zastosowaniu perspektywy z lotu ptakaperspektywa z lotu ptakaperspektywy z lotu ptaka. Po kliknięciu w fotografię możesz zobaczyć linie wyznaczające punkt zbiegupunkt zbiegupunkt zbiegu.
ROL2CTOB3BFVM
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię dzwonnicy Giotta. Zdjęcie zrobione jest z lotu ptaka. Przedstawiona jest wieża o kwadratowej podstawie z graniastymi wzmocnieniami w narożnikach. Elewacje zostały obłożone kolorowymi płytami marmuru o kolorze białym i różowym. W tle widać panoramę miasta z dużą ilością czerwonych dachów. W prawym, dolnym rogu, na niebieskim kwadratowym tle znajduje się litera "i". Odwrócona ilustracja przedstawia tę samą fotografię z naniesionymi pomarańczowymi liniami, poprowadzonymi wzdłuż krawędzi dzwonnicy. Linie łączą się u dołu, poza fotografią.
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię dzwonnicy Giotta. Zdjęcie zrobione jest z lotu ptaka. Przedstawiona jest wieża o kwadratowej podstawie z graniastymi wzmocnieniami w narożnikach. Elewacje zostały obłożone kolorowymi płytami marmuru o kolorze białym i różowym. W tle widać panoramę miasta z dużą ilością czerwonych dachów. W prawym, dolnym rogu, na niebieskim kwadratowym tle znajduje się litera "i". Odwrócona ilustracja przedstawia tę samą fotografię z naniesionymi pomarańczowymi liniami, poprowadzonymi wzdłuż krawędzi dzwonnicy. Linie łączą się u dołu, poza fotografią.
Do definicji dobierz właściwy termin. Definicja 1. rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt widzenia położony jest wysoko, Terminy do wyboru: A. perspektywa z lotu ptaka; B. perspektywa żabia; C. perspektywa zbieżna. Definicja 2. układ linii na obrazie wyznacza punkt zbiegu najczęściej na środku obrazu; daje złudzenie głębi i przestrzeni, Terminy do wyboru: A. perspektywa z lotu ptaka; B. perspektywa żabia; C. perspektywa zbieżna. Definicja 3. rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt widzenia położony jest nisko. Terminy do wyboru: A. perspektywa z lotu ptaka; B. perspektywa żabia; C. perspektywa zbieżna.
Do definicji dobierz właściwy termin. Definicja 1. rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt widzenia położony jest wysoko, Terminy do wyboru: A. perspektywa z lotu ptaka; B. perspektywa żabia; C. perspektywa zbieżna. Definicja 2. układ linii na obrazie wyznacza punkt zbiegu najczęściej na środku obrazu; daje złudzenie głębi i przestrzeni, Terminy do wyboru: A. perspektywa z lotu ptaka; B. perspektywa żabia; C. perspektywa zbieżna. Definicja 3. rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt widzenia położony jest nisko. Terminy do wyboru: A. perspektywa z lotu ptaka; B. perspektywa żabia; C. perspektywa zbieżna.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że nazwy perspektyw są inspirowane nazwami ze świata zwierząt i ich możliwościami obserwacyjnymi.
perspektywa żabia - rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt widzenia położony jest nisko; perspektywa z lotu ptaka - rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt widzenia położony jest wysoko; perspektywa zbieżna - układ linii na obrazie wyznacza punkt zbiegu najczęściej na środku obrazu; daje złudzenie głębi i przestrzeni.
Ćwiczenie 7
RCN74SMBTDRUL
Rozpoznaj, jak nazywa się rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt widzenia położony jest wysoko? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że nazwy perspektyw są inspirowane nazwami ze świata zwierząt i ich możliwościami obserwacyjnymi.
Zdjęcie przedstawia barokowy pałac rodziny Zamoyskich w Kozłówce, w województwie lubelskim. Budynek jest widoczny od strony parku, usytuowany w centrum zdjęcia. Prowadzi do niego szeroka aleja, po bokach widać fragmenty trawników obsadzonych żywopłotem i różami. Z daleka, przed samym pałacem stoi fontanna.
Pałac Zamoyskich w Kozłówce, barok ok. 1742 r.
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
Perspektywę centralnąperspektywa centralnaPerspektywę centralną nietrudno rozpoznać, ponieważ główny obiekt na obrazie (fotografii) umieszczony jest pośrodku kompozycji.
W centrum obrazu znajduje również punkt zbiegu,punkt zbiegupunkt zbiegu, tam przecinają się wszystkie linie biegnące od zewnątrz do środka, jak na ilustracji znajdującej się obok.
Odmianą perspektywy zbieżnej jest perspektywa bocznaperspektywa bocznaperspektywa boczna. Wówczas przedmiot ukazany jest z boku, linie zbiegu spotykają się w punkcie zbiegupunkt zbiegupunkcie zbiegu usytuowanym z boku, zwykle na linii horyzontulinia horyzontulinii horyzontu. Pionowe krawędzie obiektów pozostają do siebie równoległe.
Ćwiczenie 8
R1VXFZFLRL344
Wyjaśnij, czym charakteryzuje się perspektywa centralna?
Wyjaśnij, czym charakteryzuje się perspektywa centralna?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na położenie największego, głównego elementu na fotografii: czy jest w środku kadru.
boczna
Ćwiczenie 8
R1J196XV2OK3X
Jaki rodzaj perspektywy zbieżnej został zastosowany w fotografii przedstawiającej wyjeżdżający samochód z ulicy z lewej strony? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że kadr fotograficzny dotyczy ujęcia samochodu znajdującego się z lewej strony.
perspektywa boczna
Ćwiczenie 9
RQMHCFH79PE9T
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na kadr, na którym jest przedstawiony widok z góry.
Zdjęcie, na którym jest widoczna panorama miasta.
Ćwiczenie 9
R65R7NXRQ5843
Na podstawie opisów ilustracji, wskaż zdjęcie, w którym zastosowano perspektywę z lotu ptaka.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R5M94QRDT6VA6
A. Pierwsze zdjęcie przedstawia drogę kończącą się na horyzoncie w jednym punkcie. Po obu stronach rosną drzewo. Panuje zimowa sceneria, jest noc i po lewej stronie widać światło z latarni. B. Drugie zdjęcie pokazuje widok miasta z góry. W centralnej części jest wieża ratusza, a dookoła widać zabudowania. Na horyzoncie błękitne niebieskie niebo z białymi chmurami. C. Trzecie zdjęcie ukazuje wieżę Eiffla sfotografowaną od dołu. W tle niebieskie niebo.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na opis, w którym jest przedstawiony widok z góry.
Zdjęcie przedstawia zbliżenie na aparat fotograficzny trzymany przez dziewczynę. Po dwóch stronach obiektywu palce dłoni, z tyłu widać czoło fotografującej okolone gładko zaczesanymi włosami.
Fotografująca
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
RBOZ2M2VCVXZ4
1. Zapoznaj się z fotografiami renesansowego miasta Zamość znajdującymi się poniżej. 2. Następnie wykonaj fotografię swojej miejscowości. To może być, na przykład: - charakterystyczne miejsce, - obiekt, - budowla, - pomnik. 3. Fotografując uwzględnij jedną z odmian perspektywy zbieżnej: - perspektywę boczną, - perspektywę centralną, - perspektywę żabią, - perspektywę z lotu ptaka. 4. Wpisz w polu poniżej, jaki rodzaj perspektywy dominuje w Twojej fotografii.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Slajd 1 z 3
Slajd 1 z 3
R6FG3L8HL83FR
Ilustracja przedstawia zdjęcie Zamościa. Wykonane z perspektywy z lotu ptaka. Ukazuje ujęcie z góry na zamojską starówkę od strony wałów, otaczających miasto. W tle widoczna jest wieża zegarowa ratusza oraz dachy i wieże kościołów. Budynki na pierwszym planie są połączone i tworzą szereg. Uwagę zwracają czerwone dachy, pokrywające architekturę, które dominują. Nad miastem rozciąga się czyste, niebieskie niebo.
Zamość
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R177K5716PPNV
Ilustracja przedstawia zdjęcie ratusza w Zamościu od strony schodów. Ukazuje ujęcie z perspektywy żabiej, czyli od dolnej części schodów wejściowych do ratusza. Pierwszy plan zajmują dolne stopnie schodów z balustradą, które zwężają się w stronę ratusza. W górnej części widoczna jest elewacja frontowej części obiektu z masywną wieżą zegarową, zwieńczoną hełmem. Po prawej stronie elewacji znajdują się trzy okna, przedzielone dekoracją naścienną. Nad nimi front dekoruje wysunięta ścianka, zwieńczona rzeźbami - jest to attyka. Na brzegu znajduje się narożna wieżyczka, kryta hełmem.
Zamość
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1999JK7DMU3E
Ilustracja przedstawia zdjęcie Zamościa. Ukazuje widok na ratusz i kamienice. Jest to ujęcie z perspektywy centralnej. Przed ratuszem znajduje się plac rynku z wytyczonym zieleńcem. Ratusz ustawiony jest w centrum widoku. Prowadzą do niego podwójne schody. Frontową, trzykondygnacyjną ścianę przecina masywna wieża zegarowa, zwieńczona wysokim hełmem. Ścianę wieńczy dekoracyjna attyka. W narożach znajdują się małe wieżyczki, również kryte hełmami. Po obu stronach ratusza znajdują się kamienice, których elewacje są kolorowe. Przed budynkami ustawione są ogródki restauracyjne z parasolami.
Zamość
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RHQLQZJRCU54H
Jak sądzisz, jaki rodzaj perspektywy zbieżnej może być najbardziej przydatny do wykonania portretu? Uzasadnij krótko swoją odpowiedź i wpisz w polu znajdujące się poniżej.
Różne rodzaje perspektywperspektywaperspektyw przybliży ci poniższa animacja.
miejsce pozornego zetknięcia się nieba z ziemią, bądź morzem, linia oddzielająca ziemię od sklepienia niebieskiego, znajduje się na wysokości oczu patrzącego
perspektywa
perspektywa
określenie stosowane w sztukach wizualnych, które odnosi się do sposobów przedstawiania iluzji przestrzeni na dwuwymiarowej płaszczyźnie
perspektywa boczna
perspektywa boczna
przedmiot ukazany z boku, linie zbiegu i punkt zbiegu ustawiony z boku. Pionowe krawędzie przedmiotu są do siebie równoległe
perspektywa centralna
perspektywa centralna
przedstawienie przedmiotu od przodu, linie zbiegu przecinają się pośrodku
perspektywa z lotu ptaka
perspektywa z lotu ptaka
widok ukazany z góry, linia horyzontu przesunięta ponad linię wzroku
perspektywa zbieżna
perspektywa zbieżna
zwana też perspektywą linearną, geometryczną; jej istotą jest podporządkowanie elementów kompozycji zasadzie geometrycznej; linie przeprowadzone przez wszystkie poziome elementy obrazu spotykają się w tzw. punkcie zbiegu (patrz: punkt zbiegu), piony zostają zachowane
perspektywa żabia
perspektywa żabia
widok ukazany z dołu, linia horyzontu poniżej linii wzroku
przestrzeń
przestrzeń
trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie. Jest nieograniczona, ale często wyznacza się jej umowne granice, np. przestrzeń pomieszczenia, przestrzeń publiczna
punkt zbiegu
punkt zbiegu
punkt na linii horyzontu, do którego zbiegają się poziome krawędzie rysowanych przedmiotów w perspektywie zbieżnej. Początkowo punkt zbiegu znajdował się zawsze na środku linii horyzontu, przebiegającej na wysokości oczu. Obecnie wskazuje się również na perspektywę linearną ze względu na inne umieszczenie punktu zbiegu: boczną, ukośną, żabią (punkt widzenia położony nisko) i z lotu ptaka (punkt widzenia położony wysoko).
J.M. Parramon, Jak rysować w perspektywie: zarys historyczny, perspektywa podstawowa, studium form podstawowych, podział głębi przestrzeni, plany pochylone, schody, odbicie, ciało ludzkie i perpektywa cieni, Galaktyka, Łódź 2000.
Myriam Ferrón, Perspektywa, Klub dla Ciebie Bauer‑Weltbild Media, Warszawa 2006.
najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów; kontur nie występuje w przyrodzie; w pracach plastycznych jest wprowadzany do wyznaczenia kształtu na płaszczyźnie
perspektywa barwna
perspektywa barwna
sposób oddania przestrzeni w malarstwie i uzyskanie głębi wykorzystujące odczuwanie temperatury barw – ciepłe występują ku przodowi a zimne cofają się w głąb
barwy ciepłe
barwy znajdujące się w kole barw obok siebie: głównie czerwono‑pomarańczowo‑żółte. Obrazowo nazywane „barwami ognia”.