Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat pomiarów, przygotowania i doboru materiałów związanych z budową nawierzchni kolejowej.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Atlas Budowa nawierzchni kolejowej
Atlas Budowa nawierzchni kolejowej
przedstawia materiał, w którym poznasz zawód montera nawierzchni kolejowej z uwzględnieniem jego zadań zawodowych oraz cech charakteru, osobowości i kompetencji. Atlas przybliży Ci fazy związane z budową nawierzchni kolejowej: prace wyprzedzające, przygotowawcze, zasadnicze i wykończeniowe, obsługę i zastosowanie sprzętu pomiarowego (wózek pomiarowy , tester rezystancji izolowanych połączeń szyn kolejowych , toromierze np. lub , drezyny pomiarowe , kolejowa pozioma i wysokościowa osnowa geodezyjna) oraz omówienie różnych typów szyn, podkładów, złączek przytwierdzających oraz rodzajów tucznia. Uwaga w atlasie poświęcona jest również na przedstawienie dokumentacji, to jest map do celów projektowych w skali dla stacji kolejowych i dla szlaków kolejowych, dokumentacji z pomiaru salitarnego , tachymetrii, niwelacji np. Leica , skaningu laserowego.
Grafika interaktywna Typy nawierzchni kolejowych
Grafika interaktywna Typy nawierzchni kolejowych
— zapozna Cię ze schematami budowy różnych typów nawierzchni kolejowej między innymi: toru klasycznego, toru bezstykowego, toru w łukach, pochylenia poprzecznego szyn w torze, nawierzchnia na przejazdach w poziomie szyn.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie torów
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie torów
— umożliwi Ci zaprojektowanie toru klasycznego, toru bezstykowego, toru w łukach, pochylenia poprzecznego szyn w torze, nawierzchni na przejazdach w poziomie szyn poprzez dobór gotowych elementów lub parametrów eksploatacyjnych, wytrzymałościowych, w wymiarze 2D.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Budowa nawierzchni kolejowej
Atlas interaktywny
- Typy nawierzchni kolejowych
Grafika interaktywna
- Projektowanie torów
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik automatyk sterowania ruchem kolejowym.
W skład multimediów wchodzi atlas interaktywny, grafika interaktywna oraz program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Przybliżą Ci one wiadomości z zakresu pomiarów, przygotowania i doboru materiałów związanych z budową nawierzchni kolejowej.
Co może być ważne?
Przede wszystkich zawartość materiałów. Sprawdź co tam jest i po co Ci to.
Co by było gdybyś uczył się czegoś, a to nie byłoby Ci do niczego nie potrzebne (oczywiście mózg uwielbia się uczyć i według zasady „wszystko się przyda”, przy nieograniczonej pamięci, wszystko jest wcześniej czy później przydatne)?
Przy uczeniu się „wszystkiego naraz” możesz mieć kłopoty z zapamiętaniem. Stąd dobrze jest zarządzać procesem uczenia się i zapomnieć o zasadzie „to już było, to już miałem”.
Nauka polega na powtarzaniu (możesz to sprawdzić wyszukując w internecie „krzywą zapamiętywania” i analizując to co przedstawia).
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować materiał z zakresu pomiarów, przygotowania i doboru materiałów związanych z budową nawierzchni kolejowej ja musiałbym postępować w poniższy sposób:
przeczytałbym jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się o czym są elementy e‑materiału,
zapoznałbym się z atlasem interaktywnym, ale tylko po to aby zobaczyć jak wiele materiału on zawiera,
sprawdziłbym, ile zapamiętałem z niego po pierwszym obejrzeniu,
zajrzałbym do grafiki interaktywnej, tak na próbę, na pierwszy raz, ale już zacząłbym przyswajać wiedzę czytając dokładnie opisy elementów,
teraz pora na utrwalanie: zapoznałbym się dokładnie z atlasem interaktywnym. Dzięki nim poznam procedury i zakres zadań zawodowych monterów nawierzchni kolejowej i ich cechy charakteru, osobowości i kompetencji. Będę znał fazy związane z budową nawierzchni kolejowej oraz obsługę i zastosowanie sprzętu pomiarowego oraz dokumentację z pomiarów,
wykonałbym ćwiczenie i (są pod atlasem),
teraz dopiero sprawdziłbym się w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie,
na finał użyłbym ćwiczenia — testu wiedzy, dzięki któremu po czasie max. minut wiedziałbym czego jeszcze nie wiem,
dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz zajrzałbym do atlasu i ewentualnie wykonał test z ćwiczenia .
Pamiętaj, że ja wiem jak się uczyć i ta ścieżka jest dopasowana do mnie. Nie musi być odpowiednia dla Ciebie i Twojego stylu uczenia się.
Jeśli Ci się podoba — użyj jej.
Jeśli inaczej byś postąpił zapisz swoją ścieżkę i „wykonaj”.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Internet to „czasem” dużo więcej wiedzy. „Czasem” oznacza tylko to, że warto korzystać ze sprawdzonych źródeł wiedzy. Jeśli już zaznajomisz się z e‑materiałem, warto poszerzyć swoją wiedzę o to co znajdziesz w necie i będzie to pokrywało się z wiedzą z tego miejsca.
Nie wahaj się korzystać ze słownika pojęć dla e‑materiału. Zawarte w nim pojęcia pozwolą Ci być nie tylko profesjonalistą w działaniu, ale także w rozumieniu i mówieniu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści