E-materiały do kształcenia zawodowego

Pomiary, przygotowanie i dobór materiałów związanych z budową nawierzchni kolejowej

Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza - Monter nawierzchni kolejowej

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat pomiarów, przygotowania i doboru materiałów związanych z budową nawierzchni kolejowej.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Atlas Budowa nawierzchni kolejowejDbzxBSzpzAtlas Budowa nawierzchni kolejowej przedstawia materiał, w którym poznasz zawód montera nawierzchni kolejowej z uwzględnieniem jego zadań zawodowych oraz cech charakteru, osobowości i kompetencji. Atlas przybliży Ci fazy związane z budową nawierzchni kolejowej: prace wyprzedzające, przygotowawcze, zasadnicze i wykończeniowe, obsługę i zastosowanie sprzętu pomiarowego (wózek pomiarowy , tester rezystancji izolowanych połączeń szyn kolejowych , toromierze np. lub , drezyny pomiarowe , kolejowa pozioma i wysokościowa osnowa geodezyjna) oraz omówienie różnych typów szyn, podkładów, złączek przytwierdzających oraz rodzajów tucznia. Uwaga w atlasie poświęcona jest również na przedstawienie dokumentacji, to jest map do celów projektowych w skali dla stacji kolejowych i  dla szlaków kolejowych, dokumentacji z pomiaru salitarnego , tachymetrii, niwelacji np. Leica , skaningu laserowego.

Grafika interaktywna Typy nawierzchni kolejowychDPLpvDiFSGrafika interaktywna Typy nawierzchni kolejowych — zapozna Cię ze schematami budowy różnych typów nawierzchni kolejowej między innymi: toru klasycznego, toru bezstykowego, toru w łukach, pochylenia poprzecznego szyn w torze, nawierzchnia na przejazdach w poziomie szyn.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie torówD1FEBz4qbProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie torów — umożliwi Ci zaprojektowanie toru klasycznego, toru bezstykowego, toru w łukach, pochylenia poprzecznego szyn w torze, nawierzchni na przejazdach w poziomie szyn poprzez dobór gotowych elementów lub parametrów eksploatacyjnych, wytrzymałościowych, w wymiarze 2D.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD94hpRCyvInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1HU3nSeXSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaD19NusnKvPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDebo4zHjYPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD15eCpeh3Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDY8Y7BtBmInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik automatyk sterowania ruchem kolejowym.

W skład multimediów wchodzi atlas interaktywny, grafika interaktywna oraz program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Przybliżą Ci one wiadomości z zakresu pomiarów, przygotowania i doboru materiałów związanych z budową nawierzchni kolejowej.

Co może być ważne?

Przede wszystkich zawartość materiałów. Sprawdź co tam jest i po co Ci to.

Co by było gdybyś uczył się czegoś, a to nie byłoby Ci do niczego nie potrzebne (oczywiście mózg uwielbia się uczyć i według zasady „wszystko się przyda”, przy nieograniczonej pamięci, wszystko jest wcześniej czy później przydatne)?

Przy uczeniu się „wszystkiego naraz” możesz mieć kłopoty z zapamiętaniem. Stąd dobrze jest zarządzać procesem uczenia się i zapomnieć o zasadzie „to już było, to już miałem”.

Nauka polega na powtarzaniu (możesz to sprawdzić wyszukując w internecie „krzywą zapamiętywania” i analizując to co przedstawia).

Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się

Aby dobrze opanować materiał z zakresu pomiarów, przygotowania i doboru materiałów związanych z budową nawierzchni kolejowej ja musiałbym postępować w poniższy sposób:

  • przeczytałbym jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się o czym są elementy e‑materiału,

  • zapoznałbym się z atlasem interaktywnym, ale tylko po to aby zobaczyć jak wiele materiału on zawiera,

  • sprawdziłbym, ile zapamiętałem z niego po pierwszym obejrzeniu,

  • zajrzałbym do grafiki interaktywnej, tak na próbę, na pierwszy raz, ale już zacząłbym przyswajać wiedzę czytając dokładnie opisy elementów,

  • teraz pora na utrwalanie: zapoznałbym się dokładnie z atlasem interaktywnym. Dzięki nim poznam procedury i zakres zadań zawodowych monterów nawierzchni kolejowej i ich cechy charakteru, osobowości i kompetencji. Będę znał fazy związane z budową nawierzchni kolejowej oraz obsługę i zastosowanie sprzętu pomiarowego oraz dokumentację z pomiarów,

  • wykonałbym ćwiczenie (są pod atlasem),

  • teraz dopiero sprawdziłbym się w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie,

  • na finał użyłbym ćwiczenia — testu wiedzy, dzięki któremu po czasie max. minut wiedziałbym czego jeszcze nie wiem,

  • dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz zajrzałbym do atlasu i ewentualnie wykonał test z ćwiczenia .

Pamiętaj, że ja wiem jak się uczyć i ta ścieżka jest dopasowana do mnie. Nie musi być odpowiednia dla Ciebie i Twojego stylu uczenia się.

Jeśli Ci się podoba — użyj jej.

Jeśli inaczej byś postąpił zapisz swoją ścieżkę i „wykonaj”.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

Internet to „czasem” dużo więcej wiedzy. „Czasem” oznacza tylko to, że warto korzystać ze sprawdzonych źródeł wiedzy. Jeśli już zaznajomisz się z e‑materiałem, warto poszerzyć swoją wiedzę o to co znajdziesz w necie i będzie to pokrywało się z wiedzą z tego miejsca.

Nie wahaj się korzystać ze słownika pojęć dla e‑materiału. Zawarte w nim pojęcia pozwolą Ci być nie tylko profesjonalistą w działaniu, ale także w rozumieniu i mówieniu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści