E-materiały do kształcenia zawodowego

Dokumentacja związana z obsługą statku powietrznego w porcie lotniczym

Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z dokumentacją wykorzystywaną podczas obsługi podróżnych, ich bagażu, ładunku i poczty oraz obsługą naziemną statków powietrznych i współpracą ze służbami żeglugi powietrznej.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning Obieg dokumentów w porcie lotniczymDfqjxoH6eInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning Obieg dokumentów w porcie lotniczym — to gra decyzyjna, w której będziesz przyjmował zamiennie role specjalisty ds. wyważania, koordynatora rejsu, specjalisty ds. załadunku lub reprezentanta agenta handlingowego. Dzięki grze będziesz mógł dowiedzieć się o zasadach określających dozwolone i pożądane zachowania pracownika poprzez poznawanie schematy przekazywania informacji, formularzy dokumentów, schematów komunikacji uwzględniające typowe odstępstwa, typową komunikację pomiędzy: specjalistą ds. wyważania i koordynatorem rejsu (ramp agent'em); koordynatorem rejsu i specjalistą ds. załadunku; koordynatorem rejsu i specjalistą ds. operacyjnych, przedstawicielem agenta handlingowego odpowiedzialnego za obowiązkowe zgłaszanie zdarzeń lotniczych — MORS). Będziesz miął za zadanie poznać formularze, zasady i cele wypełnianych dokumentacji, schemat obiegu dokumentacji i cel ich zastosowania, procedury zmian w dokumentacji.

Dokumentacja interaktywna Dokumentacja operacyjna w porcie lotniczymDcZ0vZoyHDokumentacja interaktywna Dokumentacja operacyjna w porcie lotniczym umożliwi Ci zaprojektowanie i wypełnienie: dokumentu wyważeniowego (Loadsheet), zgłoszenia zdarzenia lotniczego, instrukcji załadunku (Loading Instruction Report), depeszy o załadunku LDM (Load Distribution Message) oraz listy pasażerskiej (PIL/CIL).

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDck7lfP1PInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDvSMC1Pq4Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla uczącego sięDzFz8aI1dPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1BZ3xA0fNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDmmKLOR7kInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik lotniskowych służb operacyjnych

W skład multimediów wchodzą dokumentacja interaktywna „Dokumentacja operacyjna w porcie lotniczym” oraz gra edukacyjna „Dokumentacja operacyjna w porcie lotniczym”

Materiały zawarte w tych multimediach zawierają informacje pomagające w poznaniu rodzaju i sposobu wypełniania dokumentacji operacyjnej w porcie lotniczym oraz wzajemnych relacji osób pracujących z tymi dokumentami.

Materiał interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Dokumentacja operacyjna w porcie lotniczym” to edukacyjna gra decyzyjna z  zadaniami, w których będziesz podejmował decyzję dotyczącą dalszego działania. W zależności od tego jaka decyzję podejmiesz — będziesz realizował inny scenariusz.

Materiał dokumentacja interaktywna „Dokumentacja operacyjna w porcie lotniczym” przetestuje Twoją wiedzę lub nauczy Cię jak wypełnia się poprawnie dokument wyważeniowy (Loadsheet), zgłoszenie zdarzenia lotniczego, instrukcję załadunku (Loading Instruction Report), depeszę o załadunku LDM (Load Distribution Message) oraz listę pasażerską (PIL/CIL).

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela.

  2. Zagraj w grę i uważnie przeglądaj i zapamiętuj mikrodawki wiedzy, które znajdują się przed zadaniami. Uzupełnieniem wiedzy nabytej w grze będzie wypełnienie dokumentacji interaktywnej.

  3. Zapisz to co jest ważne z gry. Notuj wszystkie informacje

  4. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania zacznij od gry lub materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z dokumentacji interaktywnej. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę lepszym początkiem będzie dokumentacja interaktywna, która wprowadzi Cię w temat gry decyzyjnej.

  5. Grając w grę dopytuj siebie dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale

nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści