Autorki: Justyna Groblińska, Agnieszka Woch, Katarzyna Kowalik

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Usa e riusa - Użyj i wykorzystaj ponownie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń stosuje w wypowiedziach ustnych i pisemnych słownictwo związane z ekologią, a w szczególności z recyklingiem.

  • Uczeń powtarza czasy przeszłe, teraźniejsze i czas przyszły oraz leksykę związaną z ekologią.

  • Uczeń stosuje w wypowiedziach ustnych i pisemnych czasowniki w czasach przeszłych, teraźniejszych i przyszłym.

  • Uczeń poznaje sposoby konwencjonalnego i kreatywnego wykorzystania odpadów.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń rozumie potrzebę troski o środowisko.

  • Uczeń potrafi odmieniać czasowniki i stosować czasowniki w czasach przeszłych, teraźniejszych i przyszłym.

  • Uczeń rozumie komunikaty ustne i pisemne związane z ekologią.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie przetwarzanie materiału językowego.

  • Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej.

  • Strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • Metoda kognitywna.

  • Zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe.

  • Nauczanie polisensoryczne.

  • Podejście komunikacyjne.

Formy pracy:

  • Praca indywidualna.

  • Praca w parach lub w grupach.

  • Praca pod kierunkiem nauczyciela.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu.

  • Rzutnik lub tablica multimedialna (lub odtwarzacz plików audio).

  • Materiały piśmiennicze.

  • Dodatkowo: np. przedmioty wykonane z odpadów.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel może zacząć lekcję od pokazania przykładowych przedmiotów wyprodukowanych z odpadów. Pyta, czy uczniowie prowadzą ekologiczny styl życia, jakie przejawy ekologicznych postaw zauważają wokół siebie. Prowadzi rozmowę z uczniami na podstawie wprowadzającego tekstu i jeśli uczniom nie są znane kreatywne sposoby wykorzystania odpadów, przedstawia je, podając przykłady z e‑materiału lub inne.

Nauczyciel zapowiada, że dzięki niniejszemu e‑materiałowi uczniowie poznają konwencjonalne i oryginalne sposoby wykorzystania odpadów, powtórzą dotychczasowe słownictwo związane z ekologią, rozszerzą je, a także powtórzą znajomość czasowników w czasach przeszłych, teraźniejszym i przyszłych.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu dotyczącego recyklingu w restauracjach włoskich i nie tylko. Pyta uczniów, czy znane im były wcześniej proponowane w tekście formy ekologicznych zabiegów. Upewnia się, czy wszystkie trudniejsze elementy leksykalne są dla nich zrozumiałe, czy sprawdzili ich znaczenia w słowniku. Następnie prosi o wykonanie ćwiczenia na rozumienie treści tekstu.

Nauczyciel przypomina uczniom pokrótce typy poznanych już przez nich czasów. Prosi uczniów o powtórzenie zasad ich użycia. Nauczyciel podkreśla trudniejsze zasady – czasowniki nieregularne, czasowniki posiłkowe, różnice między użyciem czasów – np. między passato prossimoimperfetto. Na podstawie przykładowych zdań w tekście właściwym pokazuje uczniom, jak mogą wykorzystać różne czasy w wypowiedziach związanych z ekologią i nie tylko. W celu utrwalenia wiedzy gramatycznej nauczyciel wykonuje z uczniami ćw. 1‑5 z sekcji Sprawdź się.

Następnie nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie testu ze znajomości słownictwa związanego z ekologią oraz o wykonanie trzech poleceń do multimedium.

Faza podsumowująca:

Na koniec nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach lub grupach ćw. 6 z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel pyta uczniów o to, czego nauczyli się w czasie przeprowadzonej lekcji, a następnie podsumowuje ją.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi o wykonanie w domu pozostałych ćwiczeń z sekcji Sprawdź się (ćw. 7‑8).

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Test to multimedium, do którego uczeń może podejść wielokrotnie, ponieważ za każdym razem rozwiązuje 10 zadań z większej puli pytań. W ten sposób uczeń utrwala materiał leksykalny związany z ekologią oraz rozwija w sobie umiejętność rozwiązywania testów.