Autorzy: Artur Gałkowski, Tamara Roszak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Un matrimonio senza stress - Ślub bez stresu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
6) składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
6) składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • pozyska informacje kulturowe na temat ślubu i uroczystości weselnych we Włoszech;

  • pozna słownictwo powiązane z przygotowaniem oraz przebiegiem ślubu i wesela;

  • będzie potrafił dawać rady i odradzać, stosując formy trybu rozkazującego (imperativo).

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • pozyskuje świadomość znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach kultury cywilizacyjnej.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie zapamiętywania;

  • strategie przetwarzanie materiału językowego;

  • strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej;

  • strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • strategia domysłu językowego;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • strategia pamięciowa (zapamiętywanie przez działanie – np. tworzenie zależności, powiązań);

  • kognitywizm (ćwiczenie stałych struktur);

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca pod kierunkiem nauczyciela;

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach (w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej);

  • praca w parach (również partnersko z nauczycielem).

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu/głośniki/tablica interaktywna/słownik włosko‑polski/ materiały piśmienne.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zadaje pytanie: Quali sono gli eventi più importanti nella vita? Uczniowie starają się nazywać wydarzenia typu: la nascita propria, la nascita dei figli, il primo giorno a scuola, incontrare la persona amata. Być może wskażą także il matrimonio. Jeśli nie znają terminu, należy nań naprowadzić.

  2. Il matrimonio powinno być objaśnione jako ślub i akt/uroczystość zawarcia małżeństwa. Można na tym etapie skorzystać z propozycji leksykalnych wymienionych w tabeli tematycznej. Objaśniane są niektóre mniej znane elementy kulturowe (np. la bomboniera, la promessa di matrimonio etc.)

  3. Dodatkowo, poprzedzając lub uzupełniając informacje leksykalne, można poprosić uczniów o nazwanie elementów, które mogą im się kojarzyć z małżeństwem: uomo, donna, la vita insieme, amore, fiori, cerimonia etc.

Faza realizacyjna:

  1. Leksyka związana z matrimonio powinna posłużyć do lepszego zrozumienia teksty źródłowego.

  2. Uczniowie zapoznają się z przedstawionymi poradami w tekście Che cosa serve quando si organizza un matrimonio?

  3. Starają się zapamiętać porady, które szczególnie przykuły ich uwagę.

  4. Odtwarzają porady z użyciem czasownika modalnego: I nuovi sposi devono… (np. I nuovi sposi devono scegliere le fedi). Mogą zmieniać czasowniki główne podawane w imperativo (np. I nuovi sposi devono comprare le fedi).

  5. Uczniowie wykonują polecenie towarzyszące tekstowi Che cosa serve quando si organizza un matrimonio?

  6. Nauczyciel objaśnia użycie tryby rozkazującego w 2. os. l. mn. Zwraca uwagę na formy siateabbiate. Można też podkreślić, że forma imperativo dla voi jest tyleż bezpośrednia, co grzecznościowa (używana tam, gdzie w języku polskim stosuje się strukturę „nie państwo…”).

  7. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną. Odkrywają kolejne życzenia i ich kategorie.

  8. Zwracają uwagę na tytuły nadane poszczególnym życzeniom.

  9. Można uwzględnić dyskusję krytyczną nt. wydźwięku życzeń – na ile są formalne, nieformalne, oryginalne, zabawne.

  10. Uczniowie wykonują trzy polecenia do multimedium. Dwa pierwsze polegają na przyporządkowaniu życzenia do odpowiednich kategorii. W trzecim należy wybrać właściwe słowo w tekście życzeń ślubnych. Można tutaj zaproponować trudniejszą wersję, która polega na tym, że uczniowie domyślają się właściwego słowa z kontekstu.

  11. Wykonują ćw. 1 i 2 / Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Powtarzane jest słownictwo związanie z małżeństwem.

  2. Można poprosić uczniów o ułożenie zdań z wybranymi strukturami leksykalnymi.

  3. W celu utrwalenia niektórych informacji kulturowych można poprosić uczniów np. o wyobrażenie sobie, co by mogło stanowić rodzaj upominku dla gości weselnych (la bomboniera); kogo można/trzeba zaprosić na przyjęcie weselne; jakiego koloru może/nie powinna być suknia ślubna, garnitur itp.

  4. Uczniowie wykonują inne ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Praca domowa:

  • Ćw. otwarte nr 7 i 8 / Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Pomocniczo można wykorzystać fragmenty innych materiałów znajdujących się na platformie:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Poszczególne życzenia można rozwijać o kolejne treści, np. Vi auguro tanto/tanta/tanti/tante…