Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W tym projekcie, w kilkuosobowym zespole, stworzycie aplikację według waszego pomysłu. W tym celu użyjcie wizualnego języka programowania, na przykład Scratch. Wspólnie z kolegami i koleżankami wykorzystajcie nabyte umiejętności programowania do opracowania gry lub aplikacji wspomagającej naukę wybranego przedmiotu, np. przyrody lub matematyki. Może to być aplikacja dla młodszych kolegów albo rodzeństwa.

Jeżeli nie macie pomysłu jaką aplikację przygotować, to możecie stworzyć multimedialną kartkę z życzeniami, które zostaną wyświetlone obdarowanej osobie dopiero po rozwiązaniu zagadki lub wykonaniu określonego zadania. Może to być na przykład kartka z okazji zbliżających się urodzin, imienin czy świąt. Przykład działania opisanej kartki został przedstawiony na poniższym filmie.

R1Tw8cKpuOTeR
Na animacji widzimy tort i wiszące wkoło kolorowe balony. Pojawia się pole z możliwością wpisania odpowiedzi i pytaniem "Ile kończysz lat?". Wpisywana jest liczba 12. Po zatwierdzeniu odpowiedzi na torcie pojawiają się 12 świeczek. Obok widoczny jest dymek z napisem „Zgaś wszystkie świeczki!”. Kursor myszki najeżdża po kolei na świeczki i każda z nich zostaje kliknięta. Wtedy świeczki gasną. Po kliknięciu wszystkich świeczek tort znika pojawia się napis „STO LAT” a poniżej kolorowe prezenty.

Być może realizując inne ćwiczeniaP168oVJOtćwiczeniazadaniaP168oVJOtzadania z programowania zainteresowaliście się tą dziedziną i będziecie z przyjemnością kontynuować naukę, a być może wybierzecie w przyszłości kierunek kształcenia związany z programowaniem lub ogólniej - informatyką.

Zanim wykonacie projekt, upewnijcie się, że zaznajomiliście się z poniższymi materiałami:

Opis metody projektu edukacyjnego znajdziesz w materiale Wprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnychDhXsTzptWprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnych.

R1R6nsai3jyMc1
Ćwiczenie 1
Krzyżówka na temat wiedzy o Scratch.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Ten projekt można również wykonać samodzielnie, w takim przypadku wykonaj kolejno wszystkie z poniższych zadań, przejmując rolę każdej osoby wymienionej w podziale zadańpodziale zadań.

Skorzystaj z poniższego notatnika do zapisania swoich uwag, pomysłów lub przemyśleń.

RFRFIFIV0nw0z
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Lista zadań:

  1. Przygotuj niezbędne grafiki do projektu, korzystając z odpowiedniego edytora graficznego - wybierz go według swoich preferencji, zależnie od tego, czy potrzebujesz grafiki rastrowejPD2qKnwfFgrafiki rastrowej czy wektorowejPpzl70AVFwektorowej. Pamiętaj, że także możesz użyć znalezionych w internecie grafik124219214znalezionych w internecie grafik, ale zawsze upewnij się, że posiadają odpowiednie prawa autorskieP12G8dCc4prawa autorskie.

    • Aby stworzyć proste grafiki, możesz skorzystać z grafiki wektorowej. Ten rodzaj grafiki pozwala na bezproblemową zmianę rozmiarów bez utraty jakości obrazu12421251521bez utraty jakości obrazu.

    • W przypadku bardziej zaawansowanej grafiki, takiej jak tło aplikacji, warto rozważyć użycie grafiki rastrowej. Ten rodzaj grafiki doskonale sprawdza się do bardziej złożonych kompozycjiDo94mZBRkompozycji i detali.

  2. Zajmij się efektywnym przebiegiem projektu1552efektywnym przebiegiem projektu. Bądź na bieżąco z postępami prac i skutecznie rozwiązuj napotkane wyzwania i problemy. Zadbaj o to by projekt był realizowany zgodnie z harmonogramem2harmonogramem.

    • regularnie sprawdzaj, jakie kroki zostały wykonane i jakie są jeszcze do zrobienia;

    • komunikuj się z zespołem8933komunikuj się z zespołem. Współpraca i komunikacja są kluczowe dla sprawnego przebiegu projektu;

    • ustal realne terminy dla każdego zadania i pilnuj, aby je wykonać zgodnie z planem525252zgodnie z planem. Unikaj odkładania zadań na później.

  3. Korzystając z wizualnego języka programowania stwórz własną aplikację. Przygotuj algorytmalgorytmalgorytm spełniający założenia projektu i wykorzystaj go do napisania skryptówskryptskryptów. Zwróć uwagę na:

    • prawidłowe wczytanie danych,

    • sprawdzenie czy wszystkie warunki zostały spełnionewarunki_scratchwarunki zostały spełnione,

    • uwzględnienie w aplikacji przygotowanych grafik.

  4. Opracuj scenariusz opisujący założenia i działanie aplikacji. Możesz do tego wykorzystać dołączony notatnik lub skorzystać z edytora tekstuDvtCAEXhnedytora tekstu. Ustal, jaką aplikację chcecie stworzyć. Określ, jakie zadanie będzie miał użytkownik aplikacji i w jaki sposób będzie mógł je wykonać. Weź pod uwagę takie założenia jak:

    • sposób, w jaki użytkownik ma wprowadzić danewczytywanie_danych_w_scratchwprowadzić dane,

    • które elementy sceny będą klikalneklikalne_elementy_w_scratchklikalne i za co będą odpowiadać,

    • czy aplikacja ma wyświetlić komunikatwyswietlanie_komunikatu_w_scratchwyświetlić komunikat po wykonaniu odpowiednich czynności.

    Poniżej podano kilka przykładowych pomysłów na tworzenie multimedialnych kartek okolicznościowych, które mogą cię zainspirować do własnego projektu:

    • pozbieranie ukrytych w labiryncie kwiatków, żeby następnie zostały wyświetlone życzenia np. z okazji dnia mamy,

    • pozbieranie ukrytych pisanek wielkanocnych do koszyka, żeby zobaczyć życzenia świąteczne okraszone animowanym zającem i pisklakami,

    • zapalenie świeczek na choince, żeby zobaczyć animowanego Mikołaja, prezenty oraz życzenia świąteczne.

    Z kolei samo działanie urodzinowej kartki z życzeniami może być następujące:

    1. aby wyświetlić życzenia, solenizant musi wpisać, które urodziny świętuje;

    2. na ekranie wyświetli się tort z zapalonymi świeczkami w liczbie odpowiadającej wiekowi jubilata;

    3. instrukcja informuje o konieczności zgaszenia wszystkich świeczek (np. poprzez kliknięcie na nie);

    4. po zgaszeniu świeczek tort znikakontrolowanie_widocznosci_duszkaznika, a na ekranie pokazuje się napis „STO LAT” oraz tyle prezentów, ile lat kończy solenizant.

  5. Zaprojektuj prezentację multimedialną przedstawiającą działanie aplikacji. Skorzystaj z porad dotyczącyh tworzenia prezentacjiPfgWc88Lbtworzenia prezentacji. W tym celu, wykonaj poniższe polecenia:

    • wybierz motyw tłaP170rvnOQmotyw tła dla swojej prezentacji;

    • zaprojektuj slajd tytułowy;

    • dodaj kolejne slajdym881652c3dd3fd29a_d308e252dodaj kolejne slajdy do swojej prezentacji;

    • zamieść tekst na slajdachm881652c3dd3fd29a_d308e267zamieść tekst na slajdach – opisz zadania przydzielone każdemu członkowi zespołu oraz wyzwania, z jakimi się zmierzyliście;

    • wstaw lub skopiuj i wklej pasujące ilustracjem881652c3dd3fd29a_d308e279wstaw lub skopiuj i wklej pasujące ilustracje do projektowanej przez ciebie prezentacji. Mogą to być zdjęcia zapisane w twoim komputerze, clipartym881652c3dd3fd29a_d308e289cliparty, bądź wykonane wcześniej rysunki. Jeśli nie masz odpowiednich zdjęć, wyszukaj je w internecie i zapisz w wybranym folderze;

    • w trakcie projektowania prezentacji, sprawdzaj na bieżąco uzyskany efekt, uruchamiając jej pokaz;

    • rozmieść wszystkie elementy zachowując zasady dobrze skomponowanego obrazuP1DWC61Otskomponowanego obrazu;

    • pamiętając o prawie autorskim, podaj źródła zaczerpniętych z internetu informacji;

    • po zakończeniu prac nad prezentacją, zapisz ją w przygotowanej lokalizacji.

podzial_zadan

Podział zadań:

  • Osoba pierwsza - pozyskanie odpowiednich grafik i dźwięków do realizacji projektu (punkt 1 z listy zadań).

  • Osoba druga - koordynacja projektu, weryfikacja poprawności wykonywanych prac, dbanie o dotrzymanie harmonogramu oraz rozwiązywanie napotkanych problemów (punkt 2 z listy zadań).

  • Osoba trzecia - stworzenie algorytmów, opracowanie skryptów i wykorzystanie gotowych grafik i dźwięków do stworzenia aplikacji (punkt 3 z listy zadań).

  • Wszystkie osoby - opracowanie scenariusza działania aplikacji, wymiana pomysłów i prezentacja wykonanej pracy (punkt 45 z listy zadań).

Wykorzystaj poniższy organizer do planowania pracy zespołu, przydzielania ról lub zapisywania pomysłów dotyczących projektu:

RHRsebNxHDtQZ
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Do wykonania projektu potrzebujesz:

  • stanowisko komputerowe dające możliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych, wyposażone w program do obróbki grafiki rastrowej lub wektorowej, posiadające zainstalowane środowisko programistyczne obsługujące wybrany wizualny język programowania, program do tworzenia prezentacji multimedialnych oraz edytor tekstu, np. Word.

  • ekran i rzutnik do wyświetlenia wykonanej pracy i prezentacji.

Wykonanie projektu przyczyni się do doskonalenia twoich umiejętności w zakresie:

  • wyszukiwania informacji w różnych zasobach, między innymi w internecie,

  • tworzenia grafik w programach graficznych,

  • poszanowania praw autorskich,

  • pracy w grupie wraz z doborem odpowiednich dla siebie ról w projekcie na podstawie własnych umiejętności,

  • obsługi środowiska programistycznego z wybranym wizualnym językiem programowania,

  • algorytmiki i programowania,

  • przenoszenia złożonych problemów do postaci skryptów,

  • łączenia grafiki, dźwięku i skryptów w celu stworzenia interaktywnych materiałów multimedialnych,

  • prezentowania własnej pracy.

1
2
3
m881652c3dd3fd29a_d308e243
m881652c3dd3fd29a_d308e252
m881652c3dd3fd29a_d308e267
m881652c3dd3fd29a_d308e279
m881652c3dd3fd29a_d308e289
124219214
12421251521
1552
8933
525252
wizualny_jezyk_programowania
algorytm
skrypt
wczytywanie_danych_w_scratch
klikalne_elementy_w_scratch
wyswietlanie_komunikatu_w_scratch
kontrolowanie_widocznosci_duszka
warunki_scratch