RMfaAT6xndjdD
Fotokolaż
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RPPOUGMK733ZB
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści:

  1. Język malarstwa

  2. Martwa natura

  3. Portret i autoportret

  4. Akt

  5. Scena rodzajowa

  6. Tematyka mitologiczna

  7. Tematyka historyczna

  8. Tematyka religijna

  9. Abstrakcja

  10. Pejzaż

  11. Już wiesz

  12. Potrafisz

  13. Słownik

link1

Język malarstwa

Obraz jest jak księga, którą możemy czytać.
Musimy jednak poznać język malarstwa, żeby móc odczytywać dzieła ze zrozumieniem. Jednym z ważniejszych elementów, który możemy wyczytać z obrazu, jest temat, który obraz przedstawia. Wiele tematów nasuwa się samo, możemy je odnaleźć wokół siebie, w naszym codziennym życiu.

wróć do spisu treści

link2

Martwa natura

Ważne!

Obrazy, których tematem jest martwa natura, skomponowane są z nieruchomych, najczęściej nieożywionych przedmiotów. Przedstawienia przedmiotów codziennego użytku znane były już w starożytnej Grecji i Rzymie. Wykonywano je w postaci malowideł ściennych, mozaik i obrazów tablicowych.

W obrazach martwej natury można zaobserwować, że elementy tworzą kompozycję zamkniętą, wyraźnie zaznaczony motyw główny umieszczony jest w centrum obrazu, który skupia całą uwagę.

Polecenie 2
R1NQ8OGSFNT3R
Zapoznaj się z poniższą galerią. Wypisz elementy, jakie zostały przedstawione na obrazach, pogrupuj je na przykład na: przedmioty, warzywa, owoce, kwiaty lub inne.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link3

Portret i autoportret

R1R4FC1JQN4AU1
Konstantyn I Wielki wódz i cesarz rzymski IV w. n.e.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

To klasyczne przedstawienie postaci, w którym ważne jest podobieństwo i oddanie charakteru modela.

Jest to jedno z najpopularniejszych przedstawień w rysunku, malarstwie, rzeźbie, grafice, fotografii.

Od czasów renesansu portret stał się niezależnym gatunkiem malarstwa.

R1eg85U8FRGsS1
Leonardo da Vinci  "Dama z gronostajem" przedstawia portret Cecylii Gallerani ok. 1490, olej na desce, Muzeum Narodowe w Krakowie
Źródło: domena publiczna.

Zapoznaj się z poniższymi portretami. Niektóre z nich odwzorowując wygląd zewnętrzny postaci, ukazują też cechy jej osobowości.
Zwykle są to kompozycje zamknięte z modelem w centrum obrazu.

Zapoznaj się z niektórymi przykładami portretów z różnych epok.

RJAB3DPB8JCFZ
Obraz przedstawia popiersie młodej dziewczyny, na głowie ma ona ciemnoniebieski turban zwieńczony żółtą tkaniną. Ubrana jest w kurtkę z grubej tkaniny w kolorze ciemnej ochry lub brązu. Dziewczyna ma w uchu kolczyk z perłą. Twarz jej oświetla światło padające z lewej strony. Połyskujące refleksy światła widoczne są na perłowej zawieszce kolczyka. Tło obrazu jest ciemne. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny z informacją: 1. Postać odwraca głowę w stronę widza i wygląda tak, jakby zerkała przez ramię. Ramiona ukazane są z boku.
Johannes Vermeer [johanes wermir] "Dziewczyna z perłą", Muzeum Mauritshuis w Hadze
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
RB97GS3KNJGO31
Amadeo Modigliani [czytaj: amadeo modiliani] "Dziewczyna w marynarskiej bluzce" obraz na płótnie, 1918 r.
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
RT72FS54ALLTC
Zapoznaj się z opisem obrazu „Dziewczyna w marynarskiej bluzce”, a następnie uzupełnij tekst wybranymi hasłami. Tekst do uzupełnienia: Portret „Dziewczyna w marynarskiej bluzce” przedstawia młodą dziewczynę o nienaturalnie wydłużonych proporcjach. Przeważnie ludzie „Tu uzupełnij.” Jej twarz jest „Tu uzupełnij” namalowana, jednak wyraża głębokie emocje. Amedeo Modigliani w portrecie „Dziewczyna w marynarskiej bluzce” prezentuje „Tu uzupełnij” podejście do tematu portretowania. Możliwe odpowiedzi: 1. realistycznie, 2. abstrakcyjne, 3. tak wyglądają, 4. realistyczne, 5. tak nie wyglądają, 6. nierealistycznie, 7. abstrakcyjnego, 8. nierealistyczne.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R19FD63GQ2OJV
Zapoznaj się z opisem obrazu „Dziewczyna w marynarskiej bluzce”, a następnie uzupełnij tekst wybranymi hasłami. Tekst do uzupełnienia: Portret „Dziewczyna w marynarskiej bluzce” przedstawia młodą dziewczynę o nienaturalnie wydłużonych proporcjach. Przeważnie ludzie „Tu uzupełnij.” Jej twarz jest „Tu uzupełnij” namalowana, jednak wyraża głębokie emocje. Amedeo Modigliani w portrecie „Dziewczyna w marynarskiej bluzce” prezentuje „Tu uzupełnij” podejście do tematu portretowania. Możliwe odpowiedzi: 1. realistycznie, 2. abstrakcyjne, 3. tak wyglądają, 4. realistyczne, 5. tak nie wyglądają, 6. nierealistycznie, 7. abstrakcyjnego, 8. nierealistyczne.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1GX8L6X7UVJN1
Paul Klee [czytaj: paul kli] "Portret tego, który zrozumiał", 1934 r. 
Źródło: printerest.com, licencja: CC BY 2.0.
Ćwiczenie 2
R1F8SGLT4KV82
Zapoznaj się z opisem obrazu „Portret tego, który zrozumiał”, a następnie uzupełnij tekst wybranymi hasłami. „Portret tego, który zrozumiał” to „Tu uzupełnij”. Ku takiemu odczytaniu obrazu ukierunkowuje nas „Tu uzupełnij.” Odbieramy wtedy dwie czarne kropki jako „Tu uzupełnij”, a pionową załamaną kreskę jako nos. „Portret tego, który zrozumiał" Paula Klee to przykład „Tu uzupełnij” malarstwa portretowego. Możliwe odpowiedzi: 1. oczy, 2. dziurki w nosie, 3. abstrakcyjnego, 4. realizm, 5. realistycznego, 6. tytuł, 7. nierealistycznego, 8. abstrakcja, 9. miejsce powstania dzieła.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R3CCRAO5D547H
Zapoznaj się z opisem obrazu „Portret tego, który zrozumiał”, a następnie uzupełnij tekst wybranymi hasłami. „Portret tego, który zrozumiał” to „Tu uzupełnij”. Ku takiemu odczytaniu obrazu ukierunkowuje nas „Tu uzupełnij.” Odbieramy wtedy dwie czarne kropki jako „Tu uzupełnij”, a pionową załamaną kreskę jako nos. „Portret tego, który zrozumiał" Paula Klee to przykład „Tu uzupełnij” malarstwa portretowego. Możliwe odpowiedzi: 1. oczy, 2. dziurki w nosie, 3. abstrakcyjnego, 4. realizm, 5. realistycznego, 6. tytuł, 7. nierealistycznego, 8. abstrakcja, 9. miejsce powstania dzieła.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1CN69cutFZUJ
Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret Olgi Boznańskiej” autorstwa Łucji Bałzukiewicz. Ukazuje kobietę z prawego profilu, o ciemnych włosach, poważnej twarzy. Związane w kok włosy odsłaniają ucho. Boznańska ubrana jest skromnie, w czarne odzienie i zieloną apaszkę zakrywającą szyję. Lekko uniesiona głowa zdecydowanie kieruje wzrok przed siebie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Profil to ujęcie twarzy z boku.
Łucja Bałzukiewicz, "Portret Olgi Boznańskiej", 1909 r., Muzeum Narodowe, Warszawa
Źródło: domena publiczna. Muzeum Narodowe w Warszawie.
Jan Van Eyck
R1C2H7QUBQLUA1
Jan van Eyck [czytaj: jan wan ajk], „Portret małżonków Arnolfinich", 1434 r., olej na desce, National Gallery [czyt. naszynal galery], Londyn, Wielka Brytania
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Jan van EyckJan Van EyckJan van Eyck swoim portretom nadawał cechy scen religijnych lub rodzajowych.

Zwracał uwagę na nastrój i charakterystykę otoczenia, w którym każdy przedmiot posiadał swoje symboliczne znaczenie.

Takim obrazem był np. „Portret małżonków Arnolfinich

Ilustrację, na której znajduje się obraz - możesz zobaczyć obok.
To przykład portretu podwójnego.

Z kolei obraz Diego VelazquezaVelazquezaVelazqueza , który znajduje się na ilustracji poniżej - jest przykładem portretu zbiorowego.

Velazqueza
R1O0Zj1q9l3Gp
Ilustracja interaktywna infantkę Małgorzatę, która jest przygotowywana przez damy dworu do pozowania malarzowi. Dziewczynka stoi w centralnej części płótna. Ubrana jest w białą, jedwabną suknię. Otaczają ją dwórki. Po lewej, jedna z dwórek ubrana jest w ciemnozieloną, aksamitną suknię. Druga stoi po prawej stronie w jedwabnej, szarej sukni. Nieco bliżej widza, w prawym rogu obrazu stoi karlica ubrana w ciemnoniebieską suknię wykończoną białą lamówką. Obok niej stoi mały chłopiec, który trzyma nogę na leżącym psie. Na drugim planie stoją dwie postacie zajęte rozmową. Za nimi, w głębi pomieszczenia, w otwartych na oścież drzwiach, stoi mężczyzna. Po lewej stronie za sztalugami stoi sam malarz. Wychyla się, patrząc na widza. Artysta ubrany jest w ciemny strój. Na tylnej ścianie wisi lustro, w której odbija się para królewska. Pomieszczenie jest ciemne. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z informacjami: 1. Na obrazie pojawia się sylwetka malarza przy pracy nad obrazem, a w lustrze odbija się obraz pary królewskiej, stojącej za kadrem. 2. Jest to portret zbiorowy, w którego centrum znajduje się pięcioletnia córka Filipa IV, ówczesnego króla Hiszpanii w otoczeniu dwórek.
Diego Velázquez [czytaj: welaskez] "Panny dworskie 1656 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna. olej na płótnie, Muzeum Prado w Madrycie.
Ćwiczenie 3
R1FP5LVJ7ZBH1
Jakie typy portretów prezentują poniższe dzieła: „Panny dworskie”, „Polski jeździec”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1QT2AKZRGD52
Wybierz właściwą odpowiedź jako uzupełnienie zdania: Portret zbiorowy to taki portret, na którym znajdują się przynajmniej ...
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych

To ćwiczenie jest okazją do sprawdzenia umiejętności kojarzenia treści opisów z pojęciami.

Ćwiczenie 4
Rc3dnVu4Hch1V
Przyporządkuj określenie do odpowiadającej mu definicji. Portret pamięciowy, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 - Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty. Proporcje twarzy, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty. Portret zbiorowy, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty. Autoportret, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty. Popiersie, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty. Portrecista, definicje do wyboru: 1 - Stałe położenie oczu, brwi, uszu, nosa, ust, czoła, brody względem siebie i obrysu twarzy. Są one podobne u większości ludzi. 2 - Portret wykonany na podstawie ustnego opisu innej osoby. 3 Osoba, która tworzy portret. Wśród znanych portrecistów różnych okresów można wymienić malarzy Marcello Baciarelli i Olgę Boznańską oraz fotografa Yousyfa Karsha. 4 - Rzeźba lub płaskorzeźba przedstawiająca głowę i część ramion postaci. 5 - Pokazuje podobizny kilku osób w jednym ujęciu. 6 - Portret własny artysty.
Źródło: online-skills.
Ćwiczenie 4
R1AZZZJDZ5JZA
Dopasuj pojęcie do wyjaśnienia - połącz w pary.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Portret w fotografii

RMOTeJScl7AV91
Portret Alberta Einsteina [czyt. ajnsztajna], 1947
Źródło: Orren Jack Turner [czyt. oren dżak terner], fotografia czarno-biała, domena publiczna.

Portret jest również klasycznym tematem w fotografii.

Zdjęcie Alberta Einsteina (czytaj: ainsztajna) autorstwa  Orrena Jacka Turnera [czytaj: orena dżaka tenera] jest jednym z najczęściej reprodukowanych portretów sławnego fizyka.

Ćwiczenie 5
R1Jrlam0uREOp
Połącz ilustrację z rodzajem ujęcia twarzy na portrecie.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R5ep6wWxK18i0
Połącz w pary nazwy rodzajów portretowania z ich definicjami.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Autoportret

Szczególnym rodzajem portretu jest autoportret. W obrazie tym artysta maluje samego siebie. Niektórzy malują swoje portrety wiele razy i dzięki temu uzyskujemy wiele informacji. Takim artystą był na przykład Vincet van GoghVincenta van GoghaVincet van Gogh [ czytaj: winsent wan - choh] w galerii poniżej znajdują się jego dwa autoportrety.
Poza tym w galerii autoportretów znajdziesz  Marcello Baciareli'egoMarcello Baciareli'egoMarcello Baciareli'ego,

Marcello Baciareli'ego
Vincenta van Gogha
Polecenie 3
RV3JZM2QF3PTA1
Aparat fotograficzny i zdjęcia
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RQBSD82XMVAXR
Zrób zdjęcia wybranej osobie (mogą być autoportrety).
Pamiętaj o odpowiednim wyborze ujęcia – przedstaw portretowaną osobę z profilu, en face lub en trois quarts.
Wykorzystaj też atrybut, który może być trzymany w ręce.
Modela możesz umieścić na tle okna albo wykorzystać samą ramę. Pracę dodaj do portfolio.
Nadaj tytuł fotografii i wpisz w polu poniżej.
Potrzebne będą:
- aparat,
- lustro,
- różne przedmioty mogące być atrybutem, np. książka, piłka, kalkulator.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R141S9SD7Q3U8
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RnECAasrLv9hg
Zaprojektuj wykonanie autoportretu. Napisz w polu poniżej jakie ujęcia zaplanujesz (minimum trzy).
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
en face
en trios quarts
Ćwiczenie 6
R1LFPQ8F7M4BC
Wymień cztery dziedziny twórczości plastycznej zajmujące się portretowaniem
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R4P1RDXH35LZM
Zaznacz dziedziny twórczości plastycznej zajmujące się portretowaniem.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link4

Akt

RM3mnKy4RWQrK1
Lucas Cranach [czytaj: lukas kranach], "Nimfa:, 1430‑1434 r., Muzeum Narodowe Thyssen‑Bornemisza [czytaj: tisen bornemisa], Madryt, Hiszpania; fot. krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.

Akt jest to przedstawienie nagiego ciała ludzkiego w sztuce, zazwyczaj wykonane w oparciu o studium z natury.  Akt jest jednym z najważniejszych tematów malarskich w dziejach sztuki, oraz podstawowym tematem rzeźby.

Akt może pojawić się jako samodzielny temat bądź jako część większej kompozycji. Jest uważany za podstawę artystycznego wykształcenia.

wróć do spisu treści

link5

Scena rodzajowa

Tematem może być także scena rodzajowa, czyli przedstawienie codziennego życia, obyczajów, obrzędów, pracy, wypoczynku i zabawy. Zwykle anonimowe osoby przedstawione są podczas wykonywania zwykłych czynności.

Niżej zamieszczono obraz Pietera Bruegla Starszego przedstawiający alegoryczną scenę walki karnawału z postem.
Można to dzieło odczytywać również jako wierny zapis tego, co działo się w czasie karnawału na placu nowożytnego miasta. W tłumie jest także postać błazna. Możemy zauważyć wiele szczegółów, np.: atrybuty błazna: czapkę z oślimi uszami lub kogucim grzebieniem, dzwonki przyczepione do kolorowego kubraka i czapki, barwny, jaskrawy ubiór czy berło nazywane cepem.

Bruegla
R1cXmpy81jwjE
Pieter Bruegel [czytaj: piter brohel] "Walka karnawału z postem” 1559 r
Źródło: Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu, dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Rf1CC0oVuWL4Q1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pietera Bruegela Starszego „Taniec chłopski”. Po lewej stronie obrazu znajduje się grajek z dudami. Towarzyszy mu postać z dzbanem wina. U jego boku tańczy kobieta z dziewczynką. Za nimi, przy stole chłopi żywo rozmawiają przy kuflach. Po prawej stronie postacie są większe, tańczą trzymając się za ręce. W tle wszyscy się bawią. Przy ulicy stoją wiejskie domy, a na horyzoncie widnieje kościół z wieżą. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z nutą - ósemką. Po odwróceniu obrazu pojawia się informacja: odgłosy wiejskiego wesela i odtwarza się nagranie muzyczne o weselnym charakterze, zagranym na instrumentach ludowych. Słychać także gwar rozmów.
Źródło: Pieter Bruegel, Taniec chłopski, licencja: CC BY 3.0.
RBmttRMuQdoSc
Pieter Bruegel [czytaj: piter brohel] "Zabawy dziecięce" 1560 r., olej na desce
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.

Poniżej „Święto trąbek” Aleksandra Gierymskiego. Malarz na tle pięknego pejzażu ukazał scenę rodzajową, przedstawiającą żydowskie święto.

R1SAZVe2ouF131
Źródło: Aleksander Gierymski, Święto trąbek I, 1880 r., dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.

wróć do spisu treści

link6

Tematyka mitologiczna

R1TKNVWSfN84J1
Sandro Botticelli [czytaj: sandro boticzeli] „Narodziny Wenus”
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.

Inspiracje dla dzieła malarskiego można również zaczerpnąć z mitologii.

Scena mitologiczna obrazuje różne postacie i wątki, jak na przykład na ilustracji powyżej: narodziny bogini Wenus.

wróć do spisu treści

link7

Tematyka historyczna

Malarstwo historyczne przedstawia sceny związane z wydarzeniami historycznymi dotyczącymi dziejów państw, narodów i wybitnych osobistości.

RtsukeeeHwnyi
Jan Matejko "Hołd pruski" obraz powstał w 1822 r. znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.
Eugène Delacroix
RyatBERkT3AKt1
Eugène Delacroix [czytaj: użen delakrła] "Wolność wiodąca lud na barykady" 1830 r., Luwr, Francja
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.

Czasem malarze  przedstawiali abstrakcyjne idee i pojęcia, jako postacie ludzkie. To tzw. personifikacja, czyli uosobienie. Obraz Eugène DelacroixEugène DelacroixEugène Delacroix pod tytułem „Wolność wiodąca lud na barykady” z 1830 r., przedstawia uosobienie wolności w postaci kobiety ze sztandarem.

Szczególnym rodzajem malarstwa historycznego jest malarstwo batalistyczne, czyli dotyczące scen wojennych oraz życia ludzi uczestniczących w walkach.

R1El1X2MeQeG7
Piotr Michałowski „Szarża w wąwozie Somosierra” o. 1837 r. Muzeum Narodowe w Krakowie
Źródło: wikipedia.org., domena publiczna.

wróć do spisu treści

link8

Tematyka religijna

Tematyka religijna związana jest z postaciami religijnymi, ich życiem i sposobami ich przedstawienia. W okresie średniowiecza sztuka była niemal wyłącznie religijna. W późniejszych okresach sztuki można również spotkać dzieła podejmujące tematykę religijną.

wróć do spisu treści

link9

Abstrakcja

R1HQfIdPLLqJi1
Źródło: Wassily Kandinsky, „Pierwsza akwarela abstrakcyjna”, 1910, miejsce nieznane,, dostępny w internecie: culture.ru, domena publiczna.
R1300qH5sLkxD1
Theo van Doesburg [czytaj: teo fon duszberch] " Counter Composition " [czytaj: konter kompozyszyn], 1925 r., Muzeum Sztuki, Łódź
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.

Abstrakcja - to zupełne odejście od przedstawiania rzeczywistości.
Akwarela na ilustracji powyżej jest pierwszym obrazem tego rodzaju. Jej autorem jest Wasilly Kandinsky [czytaj: wasili kandinski].

Abstrakcja może mieć różne oblicza. Oprócz wrażeniowej tak zwanej lirycznej, gorącej formy wypływającej z gestu, czyli abstrakcji niegeometrycznej, może być również kompozycją z linii, figur i brył geometrycznych.
Taki rodzaj abstrakcji nosi nazwę abstrakcji geometrycznej - jak na ilustracji znajdującej się obok.

R10ZYST3adgGa
László Moholy‑Nagy[czytaj: laszlo moholi nodżi] "A 18" 1927 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikiart.org, domena publiczna.

wróć do spisu treści

link10

Pejzaż

R1DzPX5RxnRXB1
Jan Niepomucen Głowacki "Pałac w Zarzeczu" 1832 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.

Pejzaż w malarstwie to przedstawienie krajobrazu. 
Wrażenie przestrzeni budowane bywa często poprzez zastosowanie perspektywy zbieżnej, a także powietrznej i malarskiej.

Kompozycja otwarta najczęściej stosowana w malarstwie pejzażowym sugeruje, że obraz jest jedynie fragmentem większej całości, wykraczającej poza jego ramy.

RsdgnNqd4Skxp
Winslow Homer [czyt. Łinzloł Homer] "Artyści malujący w White Mountains" [czyt. łajt mołtajns]
Źródło: 1868, Portland Museum of Art, domena publiczna.
RkEUe5YGJHRB9
Wiliam Turner [czytaj: łyliam terner] "Pożar Izby Lordów i Izby Gmin" 1834 r
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Niektóre pejzaże są wzbogacane postaciami ludzkimi bądź sylwetkami zwierząt, które uzupełniają kompozycję, ale nie wprowadzają nowych znaczeń do głównego przesłania dzieła. Te dodatkowe komponenty to tzw. sztafaż.

RdNw9NccXKDAU
Jean Baptiste Camille Corot [czytaj: żą baptist kamij koro] "Las Fontainebleau " [czytaj: fątęblo] 1834 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Ważne!

Malarstwo pejzażowe ma swoją długą historię, choć początkowo przez wiele stuleci krajobraz pojawiał się jedynie jako tło przedstawień historycznych lub religijnych. Dopiero w XVI wieku jego rola wzrosła i zaczęto odwzorowywać naturę jedynie dla jej piękna.

W Polsce malarstwo pejzażowe rozwinęło się najpełniej w II połowie XIX wieku.

R1a26nROcZdly
Claude Monet [czytaj: klod mone] "Pole Maków"
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
RRBE8PNGXNNDP
Eugeniusz Zak, "Pejzaż z wędrowcem", 1916, Muzeum Sztuki w Łodzi
Źródło: wikimedia.commons.org, domena publiczna.
R1LMUR3UXFCOH1
Antoni Gramatyka, "Pejzaż wiejski", 1880 r.
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Podział typów pejzaży malarskich ze względu na sposób przedstawienia:

  • pejzaż realistyczny, czyli odtworzenie otaczającej nas rzeczywistości (przykład na ilustracji obok);

  • pejzaż fantastyczny czyli ten, który powstał w wyobraźni artysty, a następnie został przeniesiony na obraz (przykład na ilustracji powyżej)

W latach 70‑tych i 80‑tych XIX wieku pejzaż stał się głównym tematem francuskich impresjonistów.

RJ5qYsYPMWMAt1
Claude Monet [czytaj: klod mone] "Impresja. Wschód słońca" 1872 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.

Impresjonizm był kierunkiem w sztuce, w którym twórcy odrzucali tematykę historyczną, mitologiczną, biblijną, nie interesowały ich zagadnienia społeczne.
Artyści dążyli do uchwycenia ulotnej chwili, wrażenia związanego z działaniem zmieniającej się przyrody. Liczył się sposób malowania - szybki, aby uchwycić dany moment.
Dlatego artyści zwracali uwagę przede wszystkim na kolor i grę świateł. Obserwowali przyrodę, malowali najczęściej pejzaże, ludzi podczas odpoczynku.

Pejzaż marynistyczny, czyli marina

Pejzaż marynistyczny przedstawia morze, scenę rozgrywającą się na morzu (także z ukazaniem okrętów).

Ryae6M1ArgHqo
William Turner [czytaj: łyliam terner] „Holenderskie statki w wichurze” 1801 r., National Gallery [czytaj: naszynal galery] Londyn
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
R1SB5bN6TvMMJ
Eugène Boudin [czytaj: ożin bodę] „Port w Bordeaux” [czytaj: bordo] 1874 r.
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.

Weduta

RHjSrWRSI7TE01
Giovanni Antonio Canal [czytaj: dżiowani antonio kanal] "Regaty na Grand Canal " [czytaj: grą kanal] 1740 r. Galeria Narodowa w Londynie
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.

Weduta to przedstawienie ogólnego widoku miasta (panoramy) lub jego fragmentu, często z postaciami ludzi, tworzącymi jego klimat.

Malarze pejzaży miejskich posługiwali się z reguły perspektywą zbieżną (z punktem zbiegu na horyzoncie),
lub boczną (z dwoma punktami zbiegu).

R1JRtrv1ntlNy
Camille Pissarro [czytaj: kamij pisaro] "Bulwar Montmarte " [czytaj: mąmart] 1897 r., obraz olejny na płótnie, Muzeum Sztuki Metropolitan w Nowym Jorku
Źródło: dostępny w internecie: wikipedia.org, domena publiczna.
Ciekawostka

Do wykreślania perspektyw przy malowaniu wedut i widoków architektury używano często kamery otworkowej camera obscuracamera obscuracamera obscura .

Malarz kładł papier na szybie odbijającej odwrócony obraz widoku i przerysowywał go.

R5223BJ7A9SVM
Ilustracja przedstawia fragment holenderskiego miasta Delft i nabrzeże rzeki oraz portu. Na pierwszym planie jest piaszczysty brzeg rzeki, na nim stoją dwie zajęte rozmową postaci kobiece. Obok przy łodzi stoi kilka osób - matka z dzieckiem, dwóch mężczyzn i kobieta. Do przeciwległego brzegu przycumowano żaglowe łodzie. W tle rozciąga się miasto otoczone murami, widoczne są dachy domów i wieże kościołow. Najbardziej oświetlona jest wieża kościoła. Na ilustracji umieszczony został interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Obraz przedstawia rodzinne miasto artysty. Historycy sztuki przypuszczają, że podczas malowania tego obrazu Johannes Vermeer [johanes wermir] stosował prototyp aparatu fotograficznego – camera obscura. To czarna skrzynka z niewielkim otworem, przez który wpadające promienie słoneczne projektują na tylnej ścianie odwrócony obraz tego, co znajduje się na zewnątrz.
Johannes Vermeer [johanes wermir] "Widok Delftu" 1658 - 1661 r., olej na płótnie, muzeum Mauritshuis [czytaj: małritjus] Haga
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
camera obscura
Ćwiczenie 7
RONUD82MPR2A9
Przyjrzyj się reprodukcjom przedstawiającym różne rodzaje pejzażu. Przyporządkuj określenia do reprodukcji.
Źródło: online skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1ENFMHQHN543
Dopasuj rodzaj pejzażu do jego opisu.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
barwy lokalne
j00000003KB2v27_000tp002
Auguste Renoir
Polecenie 4
RG4PENB7QEL8E
1. Z dowolnego albumu o malarstwie, który znajdziesz w bibliotece szkolnej (np. Irena Kossowska, Łukasz Kossowski, Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska, Warszawa 2010) wynotuj nazwiska trzech polskich malarzy pejzażystów tworzących w drugiej połowie XIX wieku i na przełomie wieków XIX i XX.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RV2TT2ZEZF6ED
2. Wyszukaj w źródłach internetowych pejzaże wraz z ich opisami i wybierz dwa.
Stwórz notatkę, w której uwzględnisz następujące dane katalogowe obrazów:
autor i tytuł obrazu;;
rok powstania;
technika malarska;
wymiary obrazu;
miejsce przechowywania.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R7V6CTBK66EZM
3. Odszukaj w źródłach internetowych informacje na temat pejzażu malarskiego.
Zrób notatkę, w której znajdą się odpowiedzi na poniższe pytania:
Kiedy artyści zainteresowali się pejzażem jako tematem malarskim?
Czy pejzaż zawsze był tematem samodzielnym, czy też początkowo pojawiał się na obrazach jedynie jako tło innych przedstawień? Jakich?
W którym wieku malarstwo krajobrazowe cieszyło się największym zainteresowaniem malarzy?
Twórcy jakiego kierunku malarskiego, rozwijającego się we Francji w drugiej połowie XIX wieku, szczególnie interesowali się krajobrazem?
Kiedy malarstwo krajobrazowe rozwinęło się w Polsce?
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1ABU8JHGC3F6
1. Z dowolnego albumu o malarstwie, który znajdziesz w bibliotece szkolnej (np. Irena Kossowska, Łukasz Kossowski, Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska, Warszawa 2010) wynotuj nazwiska trzech polskich malarzy pejzażystów tworzących w drugiej połowie XIX wieku i na przełomie wieków XIX i XX.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RVZFUXQK7765T
2. Wyszukaj w źródłach internetowych pejzaże wraz z ich opisami i wybierz dwa.
Stwórz notatkę, w której uwzględnisz następujące dane katalogowe obrazów:
autor i tytuł obrazu;;
rok powstania;
technika malarska;
wymiary obrazu;
miejsce przechowywania.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RB7M2ENNO5BPA
3. Odszukaj w źródłach internetowych informacje na temat pejzażu malarskiego.
Zrób notatkę, w której znajdą się odpowiedzi na poniższe pytania:
Kiedy artyści zainteresowali się pejzażem jako tematem malarskim?
Czy pejzaż zawsze był tematem samodzielnym, czy też początkowo pojawiał się na obrazach jedynie jako tło innych przedstawień? Jakich?
W którym wieku malarstwo krajobrazowe cieszyło się największym zainteresowaniem malarzy?
Twórcy jakiego kierunku malarskiego, rozwijającego się we Francji w drugiej połowie XIX wieku, szczególnie interesowali się krajobrazem?
Kiedy malarstwo krajobrazowe rozwinęło się w Polsce?
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link11

Już wiesz:

  • jak scharakteryzować malarstwo;

  • określić, do jakich grup tematycznych należą i jakimi cechami wyróżniają się wskazane dzieła malarskie;

  • jak zdefiniować pojęcia; akt, pejzaż, martwa natura, weduta, marina, nokturn, sztafaż, realizm, abstrakcja;

  • jak rozpoznać wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;

  • co może wywierać wpływ na ekspresję dzieła;

  • w jaki sposób wykorzystać środki wyrazu, takie jak światło i kompozycja, aby wykonać interesującą fotografię wybranego obiektu.

wróć do spisu treści

link12

Potrafisz

  • wskazać i omówić przykłady dzieł malarskich przedstawiających martwą naturę, pejzaż, portret, scenę rodzajową, abstrakcję, marinę, nokturn, wedutę;

  • rozróżniać cechy i rodzaje kompozycji i odnajdywać je w naturze oraz w dziełach mistrzów;

  • rozpoznawać i krótko charakteryzować użyte środki wyrazu plastycznego w dziełach przez artystów;

  • rozpoznawać dzieła odwołujące się do rzeczywistości i zrywające z rzeczywistością (malarstwo fantastyczne, tematyka sakralna, mitologiczna, abstrakcja);

  • wskazać, w jaki sposób w dziele sztuki została wyrażona ekspresja;

  • opisać uczucia, które towarzyszą Ci przy odbiorze dzieła;

  • rozpozawać tematykę dzieł malarskich;

  • wykonać portret fotograficzny z zachowaniem zasad kompozycji, odpowiedniego oświetlenia, w ciekawym ujęciu charakteryzującym modela.

wróć do spisu treści

link13

Słownik

abstrakcja
abstrakcja

oderwanie od obrazowania rzeczywistości; także dzieło sztuki stanowiące zazwyczaj kompozycję linii, plam, brył i płaszczyzn

abstrakcjonizm, sztuka abstrakcyjna
abstrakcjonizm, sztuka abstrakcyjna

termin określający sztukę oderwaną od obrazowania rzeczywistości; dzieło abstrakcyjne jest autonomiczną, odrębną rzeczywistością, zbudowaną z układów linii, form, barw lub brył

akt
akt

przedstawienie nagiego ciała ludzkiego w sztuce, zazwyczaj wykonane w oparciu o studium z żywego modela; akt jest jednym z najważniejszych tematów malarskich i fotograficznych w dziejach sztuki, oraz podstawowym tematem rzeźby; akt może pojawić się jako samodzielny temat bądź jako część większej kompozycji. Jest uważany za podstawę artystycznego wykształcenia

autoportret
autoportret

portret własny; portret artysty wykonany przez niego samego; może nim być obraz, rzeźba, fotografia; pierwsze autoportrety pojawiły się w średniowieczu, a rozpowszechniły się pod koniec tej epoki; na początku renesansu artyści swoje autoportrety włączali do malowanych przez siebie scen

dzieło sztuki
dzieło sztuki

wytwór człowieka, zawierający funkcję estetyczną – nastawienie na wywołanie przeżycia estetycznego i ukonstytuowanie się w nim wartości estetycznych

graffiti
graffiti

to obrazy, napisy, rysunki umieszczane najczęściej w przestrzeni publicznej (np. na murach, płotach, ścianach, pociągach) za pomocą sprayu – farby w aerozolu lub markerów; mogą być malowane z ręki lub przy użyciu wykonanych wcześniej szablonów, często tworzone są bez odpowiednich zezwoleń

impresjonizm
impresjonizm

kierunek w sztuce powstały we Francji w drugiej połowie XIX w.; artyści malowali w plenerze, zwracając uwagę na wpływ światła na kolor i stosując kadry, do których inspiracją była fotografia

kinematografia
kinematografia

dziedzina działalności człowieka związana z produkcją oraz rozpowszechnianiem filmów

komiks
komiks

rodzaj opowieści prowadzonej za pomocą obrazów sekwencyjnych, tzn. takich, które celowo zestawione obok siebie tworzą narrację i pozwalają zrozumieć odbiorcy jej sens

kompozycja
kompozycja

sposób powiązania elementów formalnych dzieła tak, by tworzyły całość zgodną z intencją twórcy

martwa natura
martwa natura

kompozycja, w której najczęściej ukazywane są nieożywione przedmioty dobrane ze względów kompozycyjno‑estetycznych lub symbolicznych

malarstwo
malarstwo

dziedzina sztuk plastycznych, której istotą jest posługiwanie się linią i barwą lub jedynie plamą barwną na płótnie

martwa natura
martwa natura

kompozycja zestawionych ze sobą w artystycznym układzie różnorodnych przedmiotów

matryca
matryca

forma, którą opracowuje artysta grafik, służąca do powielania odbitek; wykonana jest z różnych materiałów, uzależnionych od techniki graficznej, przykładowo może to być klocek drzeworytniczy lub płyta miedziorytnicza

murale
murale

to rodzaj wielkoformatowego malowidła ściennego, którego treść może mieć charakter edukacyjny, patriotyczny, upamiętniający, dekoracyjny, reklamowy; murale są pracochłonne – wykonywane kilka dni lub tygodni, ich autor nie jest anonimowy i działa legalnie

nowe media
nowe media

w sztuce to nowe środki wyrazu artystycznego, wykorzystujące do przekazu artystycznego najnowsze technologie, opierające się na zapisie cyfrowym

pejzaż
pejzaż

w sztukach plastycznych to dzieło, którego głównym tematem są rzeczywiste lub wyobrażone przez artystę widoki krajobrazu

pejzażowe malarstwo
pejzażowe malarstwo

inaczej: malarstwo krajobrazowe – gatunek malarstwa obejmujący przedstawienia, których głównym tematem jest rzeczywisty lub fantastyczny widok natury

portret
portret

wyobrażenie, przedstawienie, podobizna konkretnego człowieka

prekursor
prekursor

człowiek wyprzedzający swoje czasy, zapoczątkowujący jakąś ideę, jakiś kierunek, itp.

relief
relief

kompozycja rzeźbiarska wykonana na płycie kamiennej, drewnianej lub metalowej z pozostawieniem w niej tła; relief może być: płaski, wypukły lub wklęsły

street art
street art

to angielskie określenie na sztukę ulicy; są to działania artystyczne realizowane w przestrzeni publicznej; do street artustreet artstreet artu należą między innymi: graffitigraffitigraffiti, murale, wlepki

studium rysunkowe
studium rysunkowe

wnikliwe przedstawienie studiowanego obiektu, zjawiska w oparciu o pogłębioną obserwację, często poprzedzone szkicami

szkic
szkic

szybki rysunek, zwykle z natury, będący notatką z postrzeganych zjawisk lub zapis poszczególnych etapów koncepcji artystycznych; służy doskonaleniu techniki i umiejętności obserwacji artysty

styl
styl

zespół cech charakterystycznych dla sztuki danej epoki, regionu lub artysty

sztuka
sztuka

(łac. ars, gr. techne) w kulturze starożytnej Grecji: specyficzna ludzka działalność, wytwarzanie przedmiotów oparte na praktycznej wiedzy; według Arystotelesa sztuki uzupełniają przyrodę (np. architektura) lub ją naśladują (np. rzeźba)

sztuka użytkowa
sztuka użytkowa

wytwarzanie przedmiotów codziennego użytku o walorach artystycznych, także takie przedmioty

sztuki wizualne
sztuki wizualne

wszystkie dziedziny twórczości artystycznej, które odbierane są poprzez wzrok, zarówno tradycyjne jak i nowe; słowo wizualny oznacza wzrokowy, dostrzegalny (z łac. videre – widzieć)

środki wyrazu plastycznego
środki wyrazu plastycznego

elementy, jakimi twórcy posługują się tworząc dzieło sztuki, charakterystyczne dla danej dziedziny, są to, m.in.: kompozycja, linia, perspektywa, barwa, faktura,  światło, bryła

tematyka dzieła
tematyka dzieła

ogół zagadnień poruszanych w dziele artystycznym; może to być np. martwa natura, portret, autoportret, pejzaż, scena rodzajowa, scena mitologiczna, scena religijna, itd.

unikatowy
unikatowy

wyjątkowy, niepowtarzalny

weduta
weduta

w malarstwie, rysunku i grafice przedstawienie ogólnego widoku miasta lub jego fragmentu

wlepka
wlepka

to mała, samoprzylepna forma plastyczna w postaci karteczki z rysunkiem, grafiką, tekstem, służąca ingerencji w przestrzeń publiczną; przylepiana na ogół bez zezwolenia – np. w środkach komunikacji miejskiej, w podziemnych przejściach, na znakach drogowych

wzornictwo przemysłowe
wzornictwo przemysłowe

projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa przez podnoszenie estetyki wytwarzanych przemysłowo przedmiotów codziennego użytku; zaczęło kształtować się wraz z rozwojem produkcji masowej w krajach wysoko uprzemysłowionych

wróć do spisu treści

Źródła

  • sjp.pwn.pl

  • encyklopedia.pwn.pl

Bibliografia

David Hockney, Wiedza Tajemna - Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, Universitas, Kraków 2006.

Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas, Kraków 2005.

Sarah Carr‑Gomm, Słownik symboli w sztuce, Oficyna Wydawnicza READ ME, Warszawa 2001.

Wendy Backett, Historia malarstwa, Arkady, Warszawa 2007.

j00000003KB2v27_000tp004
j00000003KB2v27_000tp005
j00000003KB2v27_000tp006
j00000003KB2v27_000tp007
j00000003KB2v27_000tp008

Linki do e‑materiałów

wróć do spisu treści

link2
Street art