Ilustracja przedstawia stronę 46 z komiksu Marjane Satrapi, pt. „Persepolis II. Historia powrotu”. Strona składa się z ośmiu pionowych scen, po cztery w dwóch wierszach, ukazujące przemiany fryzury głównej bohaterki, która samodzielnie obcina sobie włosy. W pierwszej scenie widzimy stojącą kobietę o długich czarnych włosach, która trzyma w rękach nożyczki. Nad nią znajduje się tekst oddzielony poziomą kreską: „I JAKBY TA NATURALNA NIEFOREMNOŚĆ NIE WYSTARCZAŁA, PRÓBOWAŁAM NOWYCH FRYZUR, DROBNE PRZYCIĘCIE Z LEWEJ.” W drugiej scenie kobieta ma już przycięte włosy z lewej strony, ale nie jest zadowolona z nowej fryzury. W trzeciej scenie kobieta przycina sobie prawą część włosów, nad nią znajduje się dymek: „A W TYDZIEŃ PÓŹNIEJ DROBNE PRZYCIĘCIE Z PRAWEJ.” W czwartej scenie kobieta stoi z przyciętymi włosami po obu stronach, a nad nią tekst: „WYGLĄDAŁAM JAK KOZETA W „NĘDZNIKACH”.” Piąta scena przedstawia kobietę z włosami postawionymi do góry na żelu. Nad sceną widoczny jest dymek: „WTEDY NASMAROWAŁAM SOBIE WŁOSY ŻELEM,” W piątek scenie widoczna jest kobieta z pomalowanymi oczami, a nad nią dymek: „DORZUCIŁAM KRECHĘ, KREDKĄ DO OCZU,” Przedostatnia scena przedstawia kobietę z biżuterią i dymek: „ODROBINKĘ AGRAFEK”. Ostatnia scena przedstawia kobietę ubraną w szalik. Obok niej widoczne są dwa dymki. Na górze dymek: „KTÓRE ZASTĄPIŁAM SZALIKIEM. MÓJ WYGLĄD STAŁ SIĘ ŁAGODNIEJSZY.” Dolny dymek: „ZACZYNAŁO TO JAKOŚ WYGLĄDAĆ.”
Marjane Satrapi[czytaj: marżen satra‑pi], „Persepolis II. Historia powrotu”, str.46
Źródło: online-skills, t. 2, s. 46, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R109SNp4ALC2E
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Ilustracja jest kartką z komiksu dla dzieci "Ada, Junior i Pirat". Rysunki wykonał Hubert Ronek, opatrzone są one dialogami w dymkach, rozmawiają dzieci i zwierzęta. Na pierwszym rysunku z lewej, dziewczynka o rudych włosach związanych w kucyki myje zęby. Trzyma szczoteczkę, na której jest dużo spienionej pasty do zębów. Z jej głowy wychodzi dymek z napisem: O rany, rzeczywiście!
Na rysunku z prawej strony na górze napis: Następnego dnia w szkole...
Rysunek przedstawia szkolną pracownię, w trzech rzędach siedzą dzieci. Przed nimi stoi nauczycielka, z jej ust wychodzi dymek z napisem: Nasze sposoby na oszczędzanie wody, proszę bardzo...
Z ust dziewczynki siedzącej w drugiej ławce wychodzi dymek z napisem: Nie będę wylewała do zlewu wody po ugotowanych jajkach... Poczekam aż ostygnie i podleję nią kwiatki.
Nauczycielka mówi: Bardzo dobrze! W ten sposób nie tyko oszczędzisz wodę, ale dodatkowo odżywisz rośliny minerałami, które zostały wypłukane z jajecznych skorupek.
W następnym rzędzie znajdują się cztery rysunki, trzy przedstawiają twarze dzieci, ostatni nauczycielki. Pierwsze dziecko, chłopczyk w okularach podnosi palec, w dymku: Nie musimy marnować wody z naszego klasowego akwarium, kiedy będziemy ją wymieniać, możemy podlać szkolny ogródek. Drugie dziecko, to dziewczynka z kucykiem, która mówi: Świetny pomysł! Ta woda jest bogata w azot i fosfor, związki potrzebne każdemu organizmowi. Dobrze zrobią roślinom. Trzecie dziecko, to dziewczynka z rudymi kucykami, która mówi: A ja po prostu będę piła mniej wody! Ostatni rysunek przedstawia nauczycielkę, która mówi: O nie, kochanie. To nie jest dobry pomysł! Oszczędzać wodę, to wcale nie znaczy, że należy jej pić mniej! Po prostu nie trzeba jej marnować.
Ostatni rysunek w rzędzie poniżej przestawia pokój dziewczynki z rudymi kucykami, która siedzi przy biurku i uważnie coś pisze. Obok, na podłodze siedzi pies i kot. Z lewej strony napis: Po powrocie do domu. Z prawej strony drugi napis: Pomysł Ady na oszczędzanie wody nie był trafny. Ada tak się tym przejęła, że postanowiła wymyślić jeszcze kilka innych sposobów i na dodatek wprowadzić je w życie. W prawym dolnym rogu rozmawia kot z psem. Kot mówi: Co ona robi? Pies odpowiada: Nie wiem, ale czuję, że to dotyczy także nas...
Komiks dla dzieci "Ada, Junior i Pirat", rysunki: Hubert Ronek
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
dymek komiksowy
pole, w którym w kadrze komiksowym umieszcza się tekst wypowiadany lub pomyślany przez bohaterów komiksu
Komiks to historyjka obrazkowa z tekstem, w którym podstawowym elementem narracji jest kadr z obrazkami (zbiór kadrów tworzy planszę). Tekst, dialogi, wypowiedzi oraz myśli bohaterów komiksu, prezentowane są zazwyczaj tzw. dymkachdymek komiksowydymkach, dodatkowo tekst narratora wprowadza w temat, miejsce lub akcję.
Komiks należy do sztuk wizualnych związanych z rysunkiem. Jest wyjątkowym gatunkiem sztuki ponieważ, podobnie jak książki, opiera się na słowie pisanym. Jednak w odróżnieniu od książki ilustrowanej, opowieści komiksowe powstają za pomocą obrazów sekwencyjnych, czyli obrazów celowo zestawianych obok siebie, które tworzą narrację i pozwalają zrozumieć odbiorcy jej sens.
W Polsce najdłużej ukazującym się komiksem jest seria Tytus, Romek i A’Tomek. Komiks ten został po raz pierwszy narysowany w 1957 r. przez Henryka Jerzego Chmielewskiego, który przybrał pseudonim Papcio Chmiel. Zapoznaj się z fragmentem komiksu znajdującym się poniżej – dowiesz się, w jak nietypowy sposób jego bohater – Tytus de ZOO podziwiał w muzeum martwą naturęmartwa naturamartwą naturę.
R1JPVPDRQEPUT
Ilustracja przedstawia fragment komiksu Henryka Jerzego Chmielewskiego „Tytus, Romek i A`Tomek. Księga XVIII”. Ukazuje tytułowego Tytusa, który odwiedza muzeum sztuki. Bohater jest szympansem ubranym jak człowiek. Nosi różową koszulkę, brązową kamizelę i zielone spodenki. Grafika podzielona jest na pięć kadrów. Na pierwszym Tytus stoi przed obrazem Vermeera "Dziewczyna z perłą", który w komiksie został przedstawiony w uproszczonej wersji. Dzieło ukazuje kobietę z perłowym kolczykiem w lewym uchu. Postać ma na głowie turban. Po prawej, na ścianie wisi pejzaż. W dymku są słowa bohatera: Teraz należałoby się krzynę pożywić, chyba jest w muzeum jakaś smaczna martwa natura? W drugim ukazana jest głowa Tytusa i słowa: Nie wiecie, co to jest martwa natura? HI Hi! Jest to obraz, na którym artysta namalował martwe rzeczy np. popsuty telewizor, marchewkę, czajnik, zdechłego śledzia, świńską nóżkę... Na trzecim kadrze Tytus znajduje się przed martwą naturą z owocami, przedstawioną przez autora komiksu w uproszczonej wersji w stosunku do oryginału Pankiewicza. Nad nim pojawiają się nazwy owoców: ananas, banany, pomarańcze. Bohater odczytuje informację o obrazie: Artysta - Józef Pankiewicz - 1866 - 1940. Ale czy pięćdziesięcioletnie owoce będą jadalne? Na ostatnim slajdzie Tytus skacze w kierunku obrazu. Nad nim pojawia się napis SPRÓBUJĘ!
Henryk Jerzy Chmielewski, „Tytus, Romek i A`Tomek. Księga XVIII”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Kliknij na interaktywny punkt na innej stronie komiksu i zapoznaj się z obrazem Józefa Chełmońskiego, który stał się inspiracją dla rysownika komiksów.
R1Wfn6pubg8HC
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment komiksu Henryka Jerzego Chmielewskiego „Tytus, Romek i A'tomek”. Ukazuje tytułowych bohaterów zwiedzających muzeum. Chłopiec po lewej z blond czupryną jest najwyższy. Ma na sobie czerwono‑pomarańczowy sweter i niebieskie spodnie. Po prawej stronie stoi Tytus, który jest szympansem noszącym różową koszulkę i brązową kamizelę. W środku znajduje się mniejszy od kolegi chłopiec w okularach. Jest otyły. Stoją przed obrazem Józefa Chełmońskiego "Babie lato". Dzieło w komiksie jest uproszczoną wersją oryginału. W dymku znajdują się słowa: Oto wspaniały obraz olejny mistrza scen wiejskich - Józefa Chełmońskiego 1849 - 1914 pod tytułem "Babie lato". Drugi slajd przedstawia ziewającego Tytusa wypowiadającego słowa: Tak się zmęczyłem tym Egiptem, że z chęcią położyłbym się na łączkę koło tej dziewoi i kapkę się zdrzemnął... Trzeci ukazuje Tytusa skaczącego w stronę obrazu i A'tomka, który stara się go powstrzymać. Czwarta część pokazuje Tytusa, który leży na trawie obok kobiety z obrazu "Babie lato". Kobieta wypowiada słowa: Święta Genowefo! Lucyfer! Cygan bierz go! Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z oryginalnym obrazem Józefa Chełmońskiego "Babie lato". Ukazuje kobietę w białej, lnianej sukience, leżącą na ziemi. Prawą rękę ma podniesioną do góry i chwyta nitki babiego lata. Po lewej stronie za kobietą siedzi czarny pies odwrócony tyłem i wpatrujący się w dal. W oddali widoczne są niewielkie sylwetki ludzi i bydła. Pogodny klimat podkreśla równomiernie rozproszone światło jesiennego słońca oraz jasna i delikatna gama kolorystyczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment komiksu Henryka Jerzego Chmielewskiego „Tytus, Romek i A'tomek”. Ukazuje tytułowych bohaterów zwiedzających muzeum. Chłopiec po lewej z blond czupryną jest najwyższy. Ma na sobie czerwono‑pomarańczowy sweter i niebieskie spodnie. Po prawej stronie stoi Tytus, który jest szympansem noszącym różową koszulkę i brązową kamizelę. W środku znajduje się mniejszy od kolegi chłopiec w okularach. Jest otyły. Stoją przed obrazem Józefa Chełmońskiego "Babie lato". Dzieło w komiksie jest uproszczoną wersją oryginału. W dymku znajdują się słowa: Oto wspaniały obraz olejny mistrza scen wiejskich - Józefa Chełmońskiego 1849 - 1914 pod tytułem "Babie lato". Drugi slajd przedstawia ziewającego Tytusa wypowiadającego słowa: Tak się zmęczyłem tym Egiptem, że z chęcią położyłbym się na łączkę koło tej dziewoi i kapkę się zdrzemnął... Trzeci ukazuje Tytusa skaczącego w stronę obrazu i A'tomka, który stara się go powstrzymać. Czwarta część pokazuje Tytusa, który leży na trawie obok kobiety z obrazu "Babie lato". Kobieta wypowiada słowa: Święta Genowefo! Lucyfer! Cygan bierz go! Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z oryginalnym obrazem Józefa Chełmońskiego "Babie lato". Ukazuje kobietę w białej, lnianej sukience, leżącą na ziemi. Prawą rękę ma podniesioną do góry i chwyta nitki babiego lata. Po lewej stronie za kobietą siedzi czarny pies odwrócony tyłem i wpatrujący się w dal. W oddali widoczne są niewielkie sylwetki ludzi i bydła. Pogodny klimat podkreśla równomiernie rozproszone światło jesiennego słońca oraz jasna i delikatna gama kolorystyczna.
Henryk Jerzy Chmielewski "Tytus, Romek i A'tomek"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RTZPR5CHHLVLK
Ilustracja przedstawia stronę z komiksu Grzegorza Rosińskiego i Jeana Van Hammea „Thorgal Barbarzyńca”. Ukazuje dwóch mężczyzn na koniach, strzelających do zawieszonych na linkach dzbanów. Zbliżenie przedstawia dwie strzały, przebijające sznury i upadające dzbany, z których wylewa się płyn. Ostatni kadr ukazuje widok na odjeżdżających wojowników.
Grzegorz Rosiński i Jean Van Hamme „Thorgal Barbarzyńca”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R9VFFBTR3L8S2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu spośród 10 stwierdzeń tych, które opisują definicję komiksu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Informacje dotyczące komiksu znajdziesz na początku materiału. W ćwiczeniu jest sześć odpowiedzi poprawnych.
Komiks jest opowieścią graficzną. Komiks składa się z kadrów z ilustracjami. W komiksie tekst jest wkomponowany w obraz. Układ kadrów w komiksie odpowiada biegowi fabuły. W komiksie dialogi i myśli bohaterów prezentowane są w tzw. dymkach. Komiks może być zrealizowany przy użyciu różnych technik plastycznych i w różnorodnych konwencjach.
Ćwiczenie 1
RLH2GTR2DU3RF
Zadanie interaktywne polega na wybraniu spośród 10 stwierdzeń tych, które opisują definicję komiksu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Informacje dotyczące komiksu znajdziesz na początku materiału. W ćwiczeniu jest sześć odpowiedzi poprawnych.
Komiks składa się z kadrów z ilustracjami. W komiksie tekst jest wkomponowany w obraz. Układ kadrów w komiksie odpowiada biegowi fabuły. W komiksie dialogi i myśli bohaterów prezentowane są w tzw. dymkach. Komiks może być zrealizowany przy użyciu różnych technik plastycznych i w różnorodnych konwencjach. Komiks jest opowieścią graficzną.
Ilustracja interaktywna przedstawia różne typy dymków komiksowych. Na ilustracji ukazane są trzy kontury dymków, umieszczone jeden pod drugim. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Dymek owalny lub okrągły stosuje się do naturalnych, zwykłych wypowiedzi.
Punkt 2: Dymek, którego końcówkę stanowią kształty przypominające znaki dymne, oznacza, że bohater myśli o tym, co jest w dymku odnotowane, ale nie wypowiada tego na głos.
Punkt 3: Dymek kanciasty, przypominający gwiazdę, oznacza krzyk, gniew, wyraża emocje.
Ilustracja interaktywna przedstawia różne typy dymków komiksowych. Na ilustracji ukazane są trzy kontury dymków, umieszczone jeden pod drugim. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Dymek owalny lub okrągły stosuje się do naturalnych, zwykłych wypowiedzi.
Punkt 2: Dymek, którego końcówkę stanowią kształty przypominające znaki dymne, oznacza, że bohater myśli o tym, co jest w dymku odnotowane, ale nie wypowiada tego na głos.
Punkt 3: Dymek kanciasty, przypominający gwiazdę, oznacza krzyk, gniew, wyraża emocje.
Ilustracja interaktywna trzech dymków komiksowych
Źródło: wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Opowiadanie obrazem nie oznacza, że tekst w komiksie nie jest ważny. Przeciwnie – dopełnia to, czego nie można wyrazić obrazem. Miejscem, w które wpisuje się komentarz słowny, jest dymek komiksowy.
Dymki komiksowe mogą przybierać różne kształty. Teksty narratora umieszczane są w prostokątnych dymkach przy dolnej lub górnej krawędzi obrazka. W dymkach prostokątnych lub owalnych z charakterystycznym ogonkiem umieszczane są wypowiedzi bohaterów. Z kolei dymki w postaci chmurek prezentują myśli postaci.
R5M9E1CZ8K32N1
Ilustracja z komiksu. Ukazuje łysiejącego, przerażonego mężczyznę na żółtym tle, wskazującego przed siebie drżącym palcem. Jego usta są szeroko otwarte, a z jego skroni kapie pot. Obok niego znajduje się kanciasty dymek z tekstem: Gaga... Gagaga...
Ilustracja z komiksu „Asterix. Obeliks i spółka”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Za pomocą kształtu dymków można również wyrazić emocje bohaterów, np. poszarpany, przypominający gwiazdę dymek oznacza krzyk lub gniew. Natomiast szept sygnalizowany jest za pomocą dymka o przerywanej krawędzi.
Najbardziej zróżnicowane są dymki o nieregularnym kształcie. Dymek na ilustracji obok ukazuje ogromne wzburzenie bohatera komiksowego.
Ćwiczenie 2
RT23EZQZSC9LN
Dopasuj podpisy do ilustracji.
Dopasuj podpisy do ilustracji.
Rodzaje dymków
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Podpowiedź znajdziesz w treści materiału powyżej „Dymki komiksowe”.
myśli bohatera - dymek w kształcie chmurki; wypowiedź wyrażająca gniew lub złość - dymek o krawędziach zygzakowatych; wypowiedź bohatera - dymek owalny; wypowiedź narratora - dymek prostokątny.
Ćwiczenie 2
R14Ff2uLYTR7X
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu typów dymków do objaśnień.
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu typów dymków do objaśnień.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Podpowiedź znajdziesz w treści materiału powyżej „Dymki komiksowe”.
dymek w postaci chmurki - myśli bohatera; dymek o przerywanej krawędzi - szept bohatera; dymek o ostrych, poszarpanych krawędziach - silne emocje (np. gniew) bohatera; dymek w postaci prostokąta - wypowiedź narratora.
R126LFXV28JO1
Rysunek przedstawia dwie kobiety, w blond włosach. Kobiety rozmawiają, w poszarpanych dymkach o nieregularnych kształtach przedstawione są wypowiedzi.
Ilustracja z komiksu z serii Asterix
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RML7381BKK97S
Przeanalizuj kształt dymków na powyższej ilustracji, w których wpisano dialog pomiędzy postaciami z komiksu z serii Asterix. Na tej podstawie odgadnij jakie relacje panują pomiędzy bohaterkami komiksu. Uzupełnij zdanie wybierając odpowiednie hasło z listy.
Przeanalizuj kształt dymków na powyższej ilustracji, w których wpisano dialog pomiędzy postaciami z komiksu z serii Asterix. Na tej podstawie odgadnij jakie relacje panują pomiędzy bohaterkami komiksu. Uzupełnij zdanie wybierając odpowiednie hasło z listy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę również na mimikę twarzy postaci w kadrze.
nieprzyjazne
Ćwiczenie 3
R1GORBU27DH7D
Jaki kształt dymka komiksowego jest odpowiedni do ukazania wypowiedzi bohatera? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że chodzi o wypowiedzi bohatera bez ukazania emocji.
Komiks jest rodzajem opowieści, w których historie są opowiadane za pomocą obrazów i tekstu. Jednak w komiksie to obraz przekazuje więcej informacji niż tekst. To na obrazach spoczywa główny ciężar opowieści, co dobrze pokazuje poniższa ilustracja. Zauważ, w jaki sposób bez użycia słów umieszczonych w dymkach komiksowychdymek komiksowydymkach komiksowych została ukazana atmosfera niepokoju towarzysząca bohaterowi komiksu.
Ro1Q6H36yZU4x
Ilustracja przedstawia fragment komiksu Andreasa „Rork. Koziorożec”. Ilustracja zawiera osiem rysunków. Pierwsze cztery ukazują mężczyznę przy biurku, który najpierw uważnie przygląda się rozrzuconym na stole kartkom, następnie gasi światło. Na kolejnych czterech polach widać ciemności i tylko spoglądające oczy. Za oknem skrada się postać.
Andreas Martens, „Rork. Koziorożec”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Dominujące znaczenie obrazu w komiksie czyni go podobnym do filmu. W filmie również stosuje się określony układ kadrów budujących opowieść. Na ilustracjach poniżej możesz zobaczyć kilka planów najczęściej stosowanych zarówno w filmie, jak i komiksie. Plan (lub ujęcie) to zatrzymany w kadrze filmowym lub komiksowym fragment narracji ukazanej z jednego punktu widzenia, w określonym czasie i miejscu.
Kliknij na punkty wskazane na ilustracjach, a dowiesz się, jakie plany zostały zastosowane.
R1197RbDnuinW
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek Grzegorza Rosińskiego z komiksu "Thorgal [czyt. torgal]. Wyspa wśród lodów”. Ukazuje ujęty z góry widok na przybrzeżną osadę oraz pejzaż. Na wzgórzu stoją dwie osoby. Kobieta wypowiada słowa: " Aaricio [czyt. oriszio], Czas wracać! Pora na ucztę!" W dole do brzegu dopływają statki. Na lądzie znajdują się zabudowania osady. W dali rozciąga się górski pejzaż. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Plan ogólny w komiksie – pozwala na przedstawienie pełnego obrazu miejsca akcji komiksu, z rozbudowanym tłem.
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek Grzegorza Rosińskiego z komiksu "Thorgal [czyt. torgal]. Wyspa wśród lodów”. Ukazuje ujęty z góry widok na przybrzeżną osadę oraz pejzaż. Na wzgórzu stoją dwie osoby. Kobieta wypowiada słowa: " Aaricio [czyt. oriszio], Czas wracać! Pora na ucztę!" W dole do brzegu dopływają statki. Na lądzie znajdują się zabudowania osady. W dali rozciąga się górski pejzaż. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Plan ogólny w komiksie – pozwala na przedstawienie pełnego obrazu miejsca akcji komiksu, z rozbudowanym tłem.
Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme , plan ogólny; Thorgal . Wyspa wśród lodów", Wydawnictwo Korona 1991, s. 3
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1bXub7ACFSnG
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunki Grzegorza Rosińskiego z komiksu „Thorgal. Wyspa wśród lodów”. Na pierwszym ukazana jest twarz rudowłosej kobiety chwytającej strzałę, która utkwiła w jej piersi. Przy niej znajduje się dymek z tekstem: "Jak one... Jak te orły...". Druga przedstawia leżącą kobietę ze strzałą w piersi i pochylającego się nad nią mężczyznę ubranego w futrzaną kamizelę. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Plan pełny – ukazuje postacie ludzkie od stóp do głów, tło nadal jest ważne, ale uwaga czytelnika skupia się bardziej na bohaterach.
Punkt 2: Zbliżenie, czyli wielki plan – sytuacja, kiedy twarz postaci zajmuje większą część kadru; w ten sposób można komunikować jej emocje.
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunki Grzegorza Rosińskiego z komiksu „Thorgal. Wyspa wśród lodów”. Na pierwszym ukazana jest twarz rudowłosej kobiety chwytającej strzałę, która utkwiła w jej piersi. Przy niej znajduje się dymek z tekstem: "Jak one... Jak te orły...". Druga przedstawia leżącą kobietę ze strzałą w piersi i pochylającego się nad nią mężczyznę ubranego w futrzaną kamizelę. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Plan pełny – ukazuje postacie ludzkie od stóp do głów, tło nadal jest ważne, ale uwaga czytelnika skupia się bardziej na bohaterach.
Punkt 2: Zbliżenie, czyli wielki plan – sytuacja, kiedy twarz postaci zajmuje większą część kadru; w ten sposób można komunikować jej emocje.
Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme , zbliżenie i plan pełny; Thorgal . Wyspa wśród lodów", Wydawnictwo Korona 1991, s. 38
Źródło: online-skills, s. 38, licencja: CC BY 3.0.
RqpBCPuMXL5AL
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment komiksu o Thorgalu [czyt. torgalu], przestawiający plan amerykański. Ukazuje trzy rysunki ustawione obok siebie. Znajduje się na nich para: mężczyzna z długimi, czarnymi włosami oraz kobieta o blond włosach. Na pierwszym rysunku postacie przytulają się, mężczyzna mówi: " Aaricio [czyt. oriszio], ukochana, żyjesz? Co za szczęście.", a kobieta odpowiada: Thorgalu , najdroższy, ty tutaj!" Na drugim patrzą sobie w oczy, mężczyzna zadaje pytania:" "Ocalałaś? Nikt cię nie skrzywdził?" Kobieta odpowiada: "Ależ nie! Któż by!" Na trzecim mężczyzna obejmuje kobietę i spoglądają przed siebie, on wypowiada słowa: "Oczywiście władcy ci, którzy porwali ciebie i mieszkają w tym dziwnym pałacu", a kobieta odpowiada: "Nie wiem o kim mówisz Thorgalu . Tu nikt nie mieszka. Nikt." Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Plan amerykański – ukazuje postać do kolan, dzięki czemu czytelnicy mogą lepiej śledzić wzajemne relacje między bohaterami; w takim układzie tło staje się mało istotne.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment komiksu o Thorgalu [czyt. torgalu], przestawiający plan amerykański. Ukazuje trzy rysunki ustawione obok siebie. Znajduje się na nich para: mężczyzna z długimi, czarnymi włosami oraz kobieta o blond włosach. Na pierwszym rysunku postacie przytulają się, mężczyzna mówi: " Aaricio [czyt. oriszio], ukochana, żyjesz? Co za szczęście.", a kobieta odpowiada: Thorgalu , najdroższy, ty tutaj!" Na drugim patrzą sobie w oczy, mężczyzna zadaje pytania:" "Ocalałaś? Nikt cię nie skrzywdził?" Kobieta odpowiada: "Ależ nie! Któż by!" Na trzecim mężczyzna obejmuje kobietę i spoglądają przed siebie, on wypowiada słowa: "Oczywiście władcy ci, którzy porwali ciebie i mieszkają w tym dziwnym pałacu", a kobieta odpowiada: "Nie wiem o kim mówisz Thorgalu . Tu nikt nie mieszka. Nikt." Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Plan amerykański – ukazuje postać do kolan, dzięki czemu czytelnicy mogą lepiej śledzić wzajemne relacje między bohaterami; w takim układzie tło staje się mało istotne.
Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme , plan amerykański; Thorgal . Wyspa wśród lodów", Wydawnictwo Korona 1991, s. 44
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RtlfC2PF6PBtW
Ilustracja interaktywna przedstawia ilustrację z komiksu „ Thorgal . Władca gór". Ukazuje dłoń trzymającą pierścionek z motywem węża. Przy dłoni znajdują się dymki z dialogiem. Po lewej - pytanie: "Pierścień z dziwnego metalu... Twój?", a po prawej - odpowiedź: "Nie." Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Duże zbliżenie, czyli detal – pozwala ukazać szczegół postaci lub powiększenie atrybutu bądź innego przedmiotu po to, aby zwrócić na niego uwagę czytelnika.
Ilustracja interaktywna przedstawia ilustrację z komiksu „ Thorgal . Władca gór". Ukazuje dłoń trzymającą pierścionek z motywem węża. Przy dłoni znajdują się dymki z dialogiem. Po lewej - pytanie: "Pierścień z dziwnego metalu... Twój?", a po prawej - odpowiedź: "Nie." Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1:
Duże zbliżenie, czyli detal – pozwala ukazać szczegół postaci lub powiększenie atrybutu bądź innego przedmiotu po to, aby zwrócić na niego uwagę czytelnika.
Grzegorz Rosiński, Jean Van Hamme , detal; Thorgal . Władca gór", Wyd. Orbita 1999, s. 9
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jean Van Hamme
czytaj: żą wan ham
Thorgal
czytaj: torgal
Zapoznaj się ze znajdującym się poniżej fragmentem komiksu Grzegorza Rosińskiego i Jeana Van Hamme’aJean Van HammeJeana Van Hamme’a z serii ThorgalThorgalThorgal. Przyjrzyj się jej, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne.
R1U9Swemgku8K
Ilustracja przedstawia stronę z komiksu „ Thorgal . Zdradzona czarodziejka”. Ukazuje sześć rysunków. Na pierwszym znajduje się twarz zapłakanej kobiety o blond włosach i niebieskich oczach, która wypowiada imię Thorgala . Drugi przedstawia śnieżycę nad morzem. Widać urwisty brzeg i skałę w kształcie maczugi. Do niej przywiązano łańcuchami człowieka, który klęczy po kolana w wodzie. Na trzecim, na tle śnieżycy na morzu, na którym majaczy odpływający w dal żaglowiec, znajdują się trzy kadry. Od lewej kadr przedstawiający twarz zakrwawionego Thorgala , kolejny kadr przedstawiający zapłakane oczy kobiety i ostatni kadr, to zbliżenie oczu Thorgala , który wypowiada imię dziewczyny Aaricia ... Poniżej kolejny kadr przedstawia plan pełny, na którym jest morze i padający śnieg. Na dole strony znajdują się dwa kadry, na pierwszym z lewej widać brzeg morza ujęty z góry i skałę, do której przywiązany jest Thorgal , nad nim latają dwie mewy. Ostatni kadr ukazuje klęczącego w wodzie, półnagiego Thorgala ze związanymi z tyłu rękoma. Ma zacięty wyraz twarzy, wypowiada słowa: Na pierścienie Mitgarda! Zbyt głupio tak zginąć!
Jean Van Hamme , Grzegorz Rosiński, „ Thorgal . Zdradzona czarodziejka”, Wydawnictwo Korona, Warszawa 1991, s. 5, UMK
Źródło: online-skills, s. 5, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1ZP4LCQOQCF1
Do kadrów komiksu, na których znajdują się punkty przyporządkuj rodzaj planu. Wybierz właściwą odpowiedź i przeciągnij do punktu na ilustracji.
Do kadrów komiksu, na których znajdują się punkty przyporządkuj rodzaj planu. Wybierz właściwą odpowiedź i przeciągnij do punktu na ilustracji.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Porównaj z ilustracjami i ich opisami w treści materiału „Znaczenie obrazu”.
W kolejności od góry: zbliżenie; detal; plan ogólny; plan amerykański.
Ćwiczenie 4
R10QHxwOcFdDe
Przyporządkuj opisy ilustracji znajdujących się powyżej do rodzajów planów.
Przyporządkuj opisy ilustracji znajdujących się powyżej do rodzajów planów.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Porównaj z opisami ilustracji w treści materiału „Znaczenie obrazu”.
zapłakana twarz kobiety - zbliżenie; dwaj rycerze walczą na miecze - plan pełny; pierścień na ręce - detal; rozmowa między bohaterami - plan amerykański; urwisty brzeg morza, plaża i wznoszące się wysoko skały - plan ogólny.
Co znaczy: „spójna narracja”? Chodzi o to, żeby czytelnik, analizując akcję komiksu kadr po kadrze, potrafił zrozumieć następstwo kolejnych zdarzeń. Czasami autorzy komiksów potrafią zestawiać kadry w oryginalny sposób. W prezentowanej poniżej planszy z komiksu z cyklu „Koziorożec” Andreasa elementem łączącym poszczególne kadry w opowieść była zarysowana kartka papieru, która „wędrując” poprzez kolejne kadry – łączyła je w spójną całość.
R1XQS2O1BPB86
Ilustracja przedstawia fragment komiksu „Rork. Koziorożec”. Ukazuje piętnaście rysunków, po pięć w rzędzie. W pierwszym rzędzie znajduje się sekwencja zamalowania na kartce białych kratek szachownicy na czerwono, po czym dłoń wyrzuca ją przez okno. W rzędzie drugim ukazany jest upadek kartki na chodnik, która miota się pod stopami przechodniów, wpada pod koła samochodu i ląduje w kałuży. W trzecim rzędzie kartka podniesiona jest przez mężczyznę, który udaje się do mieszkania, którego ściana jest pomalowana w motywie znajdującym się na kartce.
Ilustracja z komiksu „Rork. Koziorożec”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jednak niekiedy twórcy komiksów nie dbają o logikę narracji. Pozostawiają czytelnikom duże pole do własnej interpretacji zdarzeń - tak jak w prezentowanej poniżej planszy. Trudno w niej doszukać się logicznego przebiegu zdarzeń.
R1NKZN3UGPMLV
Ilustracja przedstawia stronę z komiksu „Rozdział 5. Maligna. Do wewnątrz”. Ukazuje opowieść kobiety o przygodzie, która ją spotkała. Wypowiada ona słowa: „Spotkałam pewną dziewczynkę. Cierpiała. Uścisnęłam ją. Był tam mężczyzna, który widzi tęczę, i drugi, który widzi małych chłopców o krwawiących sercach, oraz pani, która ma czarodziejskie dzieci, i piszący człowiek”. Jeden ze stojących tyłem funkcjonariuszy mówi: „Wygląda na to, że przeżyłaś niezłą przygodę.” Drugi z nich wypowiada słowa:
„Wygląda na to, że chyba mogła.” Postać w kolejnym kadrze mówi: „Może spotkało ją coś złego, skarbie. Chodź, położymy cię do łóżka”. Kobieta pyta ją: „Ta dziewczynka, mamo, czemu tak cierpiała?”. Następny kadr ukazuje zacienioną, pochyloną postać dziewczyny, wypowiadającej słowa: „Już dość czasu tam spędziłam”. Następne ujęcie to kobiece stopy z pomalowanymi na czerwono paznokciami i leżąca przy nich na podłodze prążkowana, czarno‑pomarańczowa rybka. Na rysunku pojawia się tekst: „Skończyłam z tym”. Kolejny kadr to otwarte dłonie, na których znajduje się rybka oraz tekst: „Jestem wolna”. Kolejny rysunek przedstawia moment wyrzucenia rybki przez okno. Widoczne jest fioletowe okno, dłonie i rybka. Scenie towarzyszy zimowa pogoda, pada śnieg. Kolejne kadry ukazują rybkę, która zmienia się w ptaka i odlatuje. Ostatni rysunek zawiera wyjaśnienie znaczenia historii. Na rysunku ukazującym wylatującego z okna ptaka pozostawiającego za sobą tęczę, znajduje się komentarz: „Usłyszałem język apokalipsy, teraz zaś powitam ciszę.”
Bill Sienkiewicz (rys.), Neil Gaiman (scen.), „Rozdział 5. Maligna. Do wewnątrz”, [w:] Neil Gaiman, „Sandman. Noce nieskończone”, Wydawnictwo Egmont Polska, Warszawa 2006 (fragment), s. 119, UMK, CC BY 3.0
Źródło: edycja: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Komiks określa się jako sztukę niemą. Zadaniem rysownika jest wizualne ukazanie nie tylko wypowiedzi postaci, lecz także wielu innych informacji na temat przedstawianego świata, np. występujących tam dźwięków.
RSLAKMR6NQEAE
Ilustracja z komiksu ukazuje mężczyznę, w którego twarz zostaje rzucona ryba. Uderzenie sygnalizuje wyraz dźwiękonaśladowczy „PLASK!”, linie obrazujące rzut oraz odchodzące od twarzy mężczyzny krótkie kreski.
Albert Uderzo (rys.), René Goscinny (scen.), „Wielka przeprawa” (fragment), Wydawnictwo Egmont, Warszawa 1995, s. 7, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Do komunikowania dźwięków służą w komiksie onomatopeje, czyli wyrazy dźwiękonaśladowcze. Są to opracowane graficznie wyrazy imitujące swym brzmieniem określone zjawisko albo dźwięki wydawane przez jakiś przedmiot. W komiksie onomatopeje mają za zadanie pomóc czytelnikowi lepiej wyobrazić sobie ukazywaną sytuację lub nastrój sceny.
sugestywny
taki, który silnie oddziałuje na wyobraźnię
wizualny
związany ze wzrokiem i z obrazem jako środkiem przekazywania informacji
Dla zainteresowanych
Autorzy komiksów, dążąc do sugestywnegosugestywnysugestywnego oddania świata, w którym dźwięki następują bardzo szybko jedne po drugich, stosują liczne i zróżnicowane onomatopeje. Poniżej przedstawiono dwie stronice z komiksu Akira japońskiego rysownika KatsuhiroOtomo [czyt. katusziro otomo], które dobrze to obrazują. Zwróć uwagę, że za każdym razem japoński rysownik, interpretując wizualniewizualnywizualnie określony dźwięk, szukał odmiennego rozwiązania graficznego dla stosowanej onomatopei:
inaczej zilustrował gwałtownie rozsuwanych drzwi furgonetki,
inaczej zilustrował odgłos szybkiego „szorowania” opon samochodowych po nawierzchni drogi
inaczej zilustrował dźwięk zderzenia samochodu ze ścianą.
R1DUQDG87L75F
Ilustracja z komiksu, w których znajdują się wyrazy dźwiękonaśladowcze, a w dymkach wypowiedzi bohaterów. Pojawiają się onomatopeje: odgłos silnika samochodu „KRIIIII” oraz szorowanie opon po jezdni „RAAK”, uderzenie stopy o pedał hamulca „POUTCH”, dźwięk zderzenia samochodu ze ścianą „KLAN”, odgłos gwałtownie otwieranych drzwi furgonetki „SRAAK”. W dymkach natomiast znajdują się: słowa kierowcy „NO TO JAZDA” oraz „ODWAL SIĘ” i „WSIADAĆ”, a także wyrażające przerażenie mężczyzny „OOO”, okrzyk kobiety otwierającej drzwi furgonetki „NO SZYBCIEJ!”, czy okrzyk jednego z mężczyzn „STRZELAĆ!” Kadry ułożone są nieregularnie, oddają w ten sposób dynamikę scen.
Ilustracja z komiksu „Akira: Wypadek Tetsuo”, t. 1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1NQBC5LPRQQ8
Scena z komiksu przedstawia scenę wymijania przez samochód, leżącego na drodze mężczyzny, ujętą z góry. Kobieta w długich włosach, jedzie kabrioletem w nocy, ma włączone światła. Na drodze leży mężczyzna. Aby go ominąć kobieta musi wykonać gwałtowny skręt. Od maski samochodu do mężczyzny jest wpisane w półokręgu słowo: SKRĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘĘT. Mężczyzna, którego kobieta minęła, wypowiada: Ufff....
Ilustracja z komiksu Sin City [czytaj: syn sytyj]
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
'
Rq2hBQAr93LPG
Przyjrzyj się kadrowi z komiksu " Sin City [czytaj: syn sytyj]". Uzupełnij zdanie, wybierając jedną z proponowanych odpowiedzi i wpisz ją w odpowiednie miejsce.
Przyjrzyj się kadrowi z komiksu " Sin City [czytaj: syn sytyj]". Uzupełnij zdanie, wybierając jedną z proponowanych odpowiedzi i wpisz ją w odpowiednie miejsce.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na kształt napisu. Przypomnij sobie, co to jest onomatopeja - wyjaśnienie znajdziesz w słowniku.
kierunku jazdy samochodu
Ćwiczenie 5
R1WMFpumBS2Cm
Wyjaśnij, jak nazywa się najmniejsza część narracji komiksowej w postaci pojedynczej ilustracji. Odpowiedź zapisz całym zdaniem.
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Wróć jeszcze raz do treści materiału.
Najmniejsza część czasowo‑przestrzenna narracji komiksowej to kadr.
krótkie, często dowcipne zakończenie jakiegoś procesu, działania lub jakiejś sprawy, które nadaje im szczególny sens;
Najkrótszą formą komiksową jest tzw. pasek komiksowy. Zazwyczaj składa się z trzech lub czterech kadrów. W tych kadrach zawiera się cała historyjka i zazwyczaj kończy się zabawną puentąpuentapuentą. Przyjrzyj się zamieszczonemu niżej przykładowi takiej opowieści.
RGVC4XXQJ12TR
Ilustracja przedstawia fragment komiksu „Z archiwum Jerzego Wróblewskiego, t. 4. Przygody szeregowca Kromki”. Ukazuje żołnierza który wyraża swoje niezadowolenie z leżącego na ziemi kapelusza i kopie go. Pod kapeluszem znajdowała się cegła i żołnierz chwyta się za stopę, wykrzykując OUCH! Wyrzuca cegłę za mur. Na ostatnim rysunku ukazano żołnierza uciekającego przed mężczyzną, którego cegła uderzyła w głowę. Widać, że ma guza na głowie.
Jerzy Wróblewski, „Z archiwum Jerzego Wróblewskiego, t. 4. Przygody szeregowca Kromki”, Wydawnictwo Ongrys – Leszek Kaczanowski, Bydgoszcz 2014, s. 16, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Twórz tradycyjnie!
RiARiLuGgw5eo
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne,
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1brhUlFIgzqU
Używając ołówka, kredek lub pisaków narysuj własny pasek komiksowy. Pamiętaj, aby wymyślić bohatera opowiastki, zachować jej sekwencyjny charakter. Spróbuj także zastosować dymki komiksowe, onomatopeje i znaki ikoniczne.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R12u7jnSptJ03
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RDC95JNC4MECG
Ilustracja przedstawia kadr komiksowy, który składa się z trzech obrazków. Na 1. widoczny jest mężczyzna o długim nosie i wielkich oczach, ma na sobie zielone ubranie; siedzi przy stole; w lewej dłoni trzyma ołówek, którego jeden koniec dotyka policzka; prawą dłonią przytrzymuje leżącą na stole kartkę; nad jego głową widać chmurkę, w której są trzy kropki. 2. obrazek przedstawia głowę tego samego mężczyzny, ponad nim znajduje się świecąca żarówka, otoczona dymkiem w postaci gwiazdy. 3. obrazek ukazuje tego samego mężczyznę, który siedzi bokiem przy biurku i pisze na kartce.
Historyjka komiksowa „Wynalazek"
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.
Dla zainteresowanych
Na ilustracji poniżej możesz zapoznać się z fragmentem najstarszego polskiego komiksu.
Komiksy nazywa się rebusami, ponieważ czasami przypominają graficzne zagadki do rozwiązania. Niektórzy rysownicy, chcąc uatrakcyjnić swoje opowieści, próbują zaskoczyć czytelników oryginalnymi pomysłami.
Eliptyczne pominięcie
Takie myślenie o opowieściach obrazkowych zapoczątkował jeden z prekursorów komiksu, francuski grafik, Gustaw Doré stosując tzw. eliptyczne pominięcie – zabieg, który polega na tym, aby nie pokazywać czytelnikowi kluczowego zdarzenia i tym samym zachęcić go do domyślenia się, co w opowieści się wydarzyło.
Eliptyczne pominięcie służyło do wywoływania efektu komicznego. Była to przestrzeń zostawiona przez autora dla wyobraźni czytelnika.
Taki zabieg zastosował belgijski rysownik Morris, autor komiksu z serii „Lucky Luke”. Czytelnik nie widzi momentu pojmania bandytów w banku - jest zachęcany do tego, aby to sobie wyobrazić.
R19PJTQFKKA7S
Ilustracja przedstawia historyjkę z komiksu, na której trzej mężczyzn ucieka, krzycząc „Ratunku!”, na drugim obrazku widnieje dymek z napisem: „Dawaj kasę! Szybko!”, a na trzecim widzimy schwytanych mężczyzn na lasso.
Fragment komiksu z serii LUCKY LUKE
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Znaki ikoniczne
Zapoznaj się z animacją - spróbuj rozpoznać i policzyć wszystkie znaki, które się pojawią.
R1AkKYcBCh6y8
Animacja. Plansza z brązowym domkiem i tytułem „Spacer tropiciela”. Czarna postać z czarnym plecakiem, na głowie ma czarną czapkę z daszkiem. Niebo jest jasnoniebieskie. Postać porusza się po zielonej drodze. Postać mija brązowy duży dom. Następnie pojawiają się chmury na niebie, a nad postacią dymek, który symbolizuje myśli postaci, został w nim ukazany czarny parasol. Dalej postać mija przystanek autobusowy, na którym umieszczono prostokątny znak z niebieską obwódką, w środku na białym tle jest autobus. Obok znaku znajduje się szare, zadaszone miejsce, w którym można poczekać na przyjazd autobusu. Następnie postać przechodzi przez pasy dla pieszych na zielonym świetle. Dalej mija miejskie toalety, męską, która jest oznaczona trójkątem ustawionym do góry nogami i damską, która została oznaczona kółkiem. Następnie postać mija szary budynek z napisem zoo, zza którego widać długą szyję żyrafy. Następnie postać mija biały budynek kawiarni z szarym dachem, przy której ustawione są na zewnątrz stoliki i krzesła, a nad kawiarnią ukazany jest znak czarnej filiżanki kawy na białym tle, nad którą unoszą się trzy pofalowane linie mówiące o tym, że kawa jest ciepła. Następnie postać mija czarne ślady na drodze, a nad głową postaci pojawia się dymek z szarym ptaszkiem, dymek symbolizuje myśli postaci. Dalej takie same dwa ptaki ukazane zostały na jednym drzewie, a dwa kolejne na drugim. Plansza końcowa z napisami: scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, maj 2015.
Animacja. Plansza z brązowym domkiem i tytułem „Spacer tropiciela”. Czarna postać z czarnym plecakiem, na głowie ma czarną czapkę z daszkiem. Niebo jest jasnoniebieskie. Postać porusza się po zielonej drodze. Postać mija brązowy duży dom. Następnie pojawiają się chmury na niebie, a nad postacią dymek, który symbolizuje myśli postaci, został w nim ukazany czarny parasol. Dalej postać mija przystanek autobusowy, na którym umieszczono prostokątny znak z niebieską obwódką, w środku na białym tle jest autobus. Obok znaku znajduje się szare, zadaszone miejsce, w którym można poczekać na przyjazd autobusu. Następnie postać przechodzi przez pasy dla pieszych na zielonym świetle. Dalej mija miejskie toalety, męską, która jest oznaczona trójkątem ustawionym do góry nogami i damską, która została oznaczona kółkiem. Następnie postać mija szary budynek z napisem zoo, zza którego widać długą szyję żyrafy. Następnie postać mija biały budynek kawiarni z szarym dachem, przy której ustawione są na zewnątrz stoliki i krzesła, a nad kawiarnią ukazany jest znak czarnej filiżanki kawy na białym tle, nad którą unoszą się trzy pofalowane linie mówiące o tym, że kawa jest ciepła. Następnie postać mija czarne ślady na drodze, a nad głową postaci pojawia się dymek z szarym ptaszkiem, dymek symbolizuje myśli postaci. Dalej takie same dwa ptaki ukazane zostały na jednym drzewie, a dwa kolejne na drugim. Plansza końcowa z napisami: scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, maj 2015.
Spacer tropiciela
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Animacja. Plansza z brązowym domkiem i tytułem „Spacer tropiciela”. Czarna postać z czarnym plecakiem, na głowie ma czarną czapkę z daszkiem. Niebo jest jasnoniebieskie. Postać porusza się po zielonej drodze. Postać mija brązowy duży dom. Następnie pojawiają się chmury na niebie, a nad postacią dymek, który symbolizuje myśli postaci, został w nim ukazany czarny parasol. Dalej postać mija przystanek autobusowy, na którym umieszczono prostokątny znak z niebieską obwódką, w środku na białym tle jest autobus. Obok znaku znajduje się szare, zadaszone miejsce, w którym można poczekać na przyjazd autobusu. Następnie postać przechodzi przez pasy dla pieszych na zielonym świetle. Dalej mija miejskie toalety, męską, która jest oznaczona trójkątem ustawionym do góry nogami i damską, która została oznaczona kółkiem. Następnie postać mija szary budynek z napisem zoo, zza którego widać długą szyję żyrafy. Następnie postać mija biały budynek kawiarni z szarym dachem, przy której ustawione są na zewnątrz stoliki i krzesła, a nad kawiarnią ukazany jest znak czarnej filiżanki kawy na białym tle, nad którą unoszą się trzy pofalowane linie mówiące o tym, że kawa jest ciepła. Następnie postać mija czarne ślady na drodze, a nad głową postaci pojawia się dymek z szarym ptaszkiem, dymek symbolizuje myśli postaci. Dalej takie same dwa ptaki ukazane zostały na jednym drzewie, a dwa kolejne na drugim. Plansza końcowa z napisami: scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, maj 2015.
Swoistymi rebusami w komiksie są także znaki ikoniczneznaki ikoniczneznaki ikoniczne. Poniżej znajduje się kadr z komiksu z serii „Asterix”. Wypowiedź starożytnego Egipcjanina, który „mówi hieroglifami”, została zapisana znakami ikonicznymi, które wyjaśnia tłumacz.
Znaki ikoniczne
to konwencjonalne znaki umieszczane w narracji komiksowej i pozwalające w umowny sposób, w graficznej formie przekazać czytelnikowi dodatkowe informacje m.in. na temat stanów psychicznych postaci; na przykład gniew symbolizują błyskawice, a zamroczenie – gwiazdki unoszące się wokół głowy itd.
R1CLQZVMHCF5E
Ilustracja przedstawia grupę osób. Po lewej stronie Egipcjanin, używając skomplikowanego kodu językowego, różnego od tego, którym posługują się inni rozmówcy, dyktuje tekst zapisywany dłutem na tablicy przez skrybę, siedzącego przy stoliku. W dymku znajdują się znaki ikoniczne: kwiatek, dwie wieże, łyżka i widelec oraz kieliszek i widelec. Mężczyzna tłumaczy Rzymianinowi: „Pyta, czy to na pewno jest oberża”, na co wojownik odpowiada: „Powiedz mu, że tak i niech poda swoje imię do rejestru”.
Fragment komiksu „Asterix legionista”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R1G55J7EF8Q41
Przeanalizuj znak ikoniczny umieszczony w dymku Egipcjanina i spróbuj odczytać, jakim imieniem się przedstawił. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Przeanalizuj znak ikoniczny umieszczony w dymku Egipcjanina i spróbuj odczytać, jakim imieniem się przedstawił. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że w dymku jest ilustracja boiska.
Kortenis
Ćwiczenie 6
R1RQDR5T87F7P
Podaj przynajmniej dwa przykłady znaków ikonicznych i wpisz je w polu poniżej.
Podaj przynajmniej dwa przykłady znaków ikonicznych.
Przypomnij sobie cechy charakteryzujące znaki ikoniczne. Wróć jeszcze raz do treści e‑materiału.
Znak drogowy, fotografia człowieka.
R1EFGSAL4PJEK1
Ilustracja przedstawia jednego z bohaterów komiksu o Asteriksie i Obeliksie. To mężczyzna o okrągłych rysach twarzy z zaplecionymi, rudymi warkoczami. Po obu stronach głowy znajdują się wykrzyknik i znak zapytania. Brwi ma podniesione, oczy w niewielkim zezie, wyrażające dezorientację. Stan bohatera podkreśla unoszący się nad głową hełm ze skrzydełkami.
Ilustracja z komiksu „Asterix legionista”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Interpretując znaki ikoniczneznaki ikoniczneznaki ikoniczne w komiksie – czytelnik może samodzielnie odczytać emocje, które wyrażają postacie.
Przeanalizuj znaki ikoniczne komiksowych kadrów zamieszczonych na ilustracjach - obok i poniżej, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne.
R1TUF578APBHX
Ilustracja przedstawia tłum kobiet po lewej i mężczyzn po prawej. Widać, że narasta konflikt. Kobiety są złe, mają groźne miny, mężczyźni mają łagodne miny, widać, że nie bardzo rozumieją o co kobietom chodzi. Kobiety trzymają się pod boki i złowrogo patrzą na mężczyzn. Przed nimi stoi odwrócony tyłem do widza Asterix, nad którym unosi się jego hełm ze skrzydełkami. Nad bohaterem znajduje się dymek, w którym zamiast tekstu jest wykrzyknik.
Fragment komiksu „Asterix. Wróżbita”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
ROK22DJZHCPKU
Ilustracja przedstawia fragment komiksu. Ukazuje tupiącego ze złości wojownika rzymskiego, który ma na sobie zbroję, hełm, a na to narzuconą pelerynę. Ma otwarte usta i wyszczerzone zęby. Jego twarz wyraża złość. Obok napis z prostokątnej ramce: Hegemon klął bardzo długo. Nad nim w chmurce zamiast napisów znajdują się znaki ikoniczne: miecz, piorun, topór, gwiazdy, trupia czaszka.
„Kajko i Kokosz. Festiwal czarownic”, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1984, s. 13, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R4PUA1FPH1JRC
Dopasuj nazwy emocji do ilustracji. Wstaw wyrazy w odpowiednie miejsca.
Dopasuj nazwy emocji do ilustracji. Wstaw wyrazy w odpowiednie miejsca.
Przyjrzyj się uważnie ilustracjom, zwróć uwagę na emocje bohaterów i skojarz ze znakami ikonicznymi.
Komiks jest inspiracją dla artystów, którzy komiksów nie tworzą, ale w swojej sztuce wykorzystują wątki komiksowe. Tak było w przypadku amerykańskiego malarza Roya LichtensteinaRoya LichtensteinaRoya Lichtensteina [czyta: roja lichtensztajna] Artysta kopiował kadr wybranego komiksu i powiększał go do bardzo dużych rozmiarów, tworząc dzieło malarskie. W galerii możesz zapoznać się z dokumentacją wystawy, na których zostały zaprezentowano prace artysty.
RqPQGuUx6taN8
Zdjęcie z galerii przedstawiające dzieło Roya Lichtensteina [czytaj:roja lichtensztajna] As I Opened Fire [czytaj: es aj ołpenyt fajer] Gdy otworzyłem ogień. Dwie postacie, stoją w galerii przed obrazami artysty. Na ścianie wiszą trzy obrazy. Pierwszy przedstawia fragment samolotu z kręcącym się śmigłem. Drugi fragment skrzydła, z którego wystrzeliwane są pociski. Trzeci jest zbliżeniem na pociski.
Zdjęcie z galerii przedstawiające dzieło Roya Lichtensteina [czytaj:roja lichtensztajna] „As I Opened Fire [czytaj: es aj ołpenyt fajer] Gdy otworzyłem ogień” 1964 r.
Źródło: Stedelijk Museum, Amsterdam, licencja: CC BY 3.0.
R1au66RCrv2Zk
Ilustracja przedstawia dzieło Roya Lichtensteina [czytaj:roja lichtensztajna] „ Whaam [czytaj: łom]
!”, na którym po lewej stronie ukazany jest fioletowo‑biały samolot, a naprzeciwko w czerwono‑żółto‑białych płomieniach drugi. Do płomieni dołączony jest napis sugerujący dźwięk „Whaam” z wykrzyknikiem. Wszystkie elementy barwne otoczone są czarną linią konturu. Nad pierwszym samolotem znajduje się chmurką z tekstem, jak w komiksie.
Zdjęcie z galerii przedstawiające dzieło Roya Lichtensteina [czytaj:roja lichtensztajna] Whaam [czytaj: łom]! 1963 r.
Źródło: www.flickr.com, licencja: CC BY 2.0.
Do estetyki komiksowej nawiązuje polski artysta Tomasz Barczyk, jego grafiki przypominają kadry komiksowe z wpisanymi wypowiedziami bohaterów.
RNaAtQL1vODMU
Czarno - biała ilustracja przedstawia kobietę, która ma założone słuchawki oraz mężczyznę trzymającego w dłoni telefon komórkowy. Dookoła nich widnieje napis po angielsku: „So what, painting is an excuse to listen really good music? Oh yeah.” (Więc co, malowanie jest pretekstem do słuchania naprawdę dobrej muzyki? O tak.)
Źródło: TOMASZ BARCZYK, licencja: CC BY 3.0.
RAuSE2jIEB4sB
Czarno - biała ilustracja przedstawiająca kobietę i mężczyznę, który są zwróceni ku sobie. Mężczyzna w ręku trzyma szklankę, a kobieta kieliszek. Dookoła nich znajdują się czarne litery układające się w zdania w języku angielskim: What and dont make you talk? (Co nie skłania cię do mówienia?)
Yeah yes that's rea liy nice person.(Tak tak, to naprawdę miła osoba.)
Tomasz Barczyk
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R1eAa0TwMwf8P
Zaznacz imię i nazwisko amerykańskiego artysty, który tworzył dzieła malarskie z powiększonych komiksowych kadrów.
Zaznacz imię i nazwisko amerykańskiego artysty, który tworzył dzieła malarskie z powiększonych komiksowych kadrów.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
To artysta, którego ilustracje prac z wystawy zostały umieszczone w materiale - zajrzyj do treści „Inspiracje komiksem”.
Roy Lichtensteinroy lichtensteinRoy Lichtenstein [czytaj: roj lichtensztajn]
Ćwiczenie 8
R1BijTTgfHD6z
Zaznacz imię i nazwisko amerykańskiego artysty, który tworzył dzieła malarskie z powiększonych komiksowych kadrów.
Zaznacz imię i nazwisko amerykańskiego artysty, który tworzył dzieła malarskie z powiększonych komiksowych kadrów.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
To artysta, którego opisy prac z wystawy zostały umieszczone w materiale - zajrzyj do treści „Inspiracje komiksem”.
Roy Lichtensteinroy lichtensteinRoy Lichtenstein [czytaj: roj lichtensztajn]
jakimi środkami wyrazu posługują się autorzy w narracji komiksu (dominujące znaczenie obrazu, tekst w formie dymków, przerysowanie bohaterów, onomatopeje, znaki ikoniczne);
co to jest onomatopeja:
co to są znaki ikoniczne;
jakimi ujęciami (planami) posługuje się komiks (plan ogólny, zbliżenie, duże zbliżenie);
jak rozpoznać techniki rysunkowe i malarskie, którymi posługują się autorzy komiksów;
że w sztuce współczesnej niektórzy artyści chętnie inspirują się komiksem, np.: Roy LichtensteinRoy LichtensteinRoy Lichtenstein, Tomasz Barczyk.
w komiksie to symboliczny przedmiot, pozwalający identyfikować bohatera komiksu z określonym typem postaci
dymek komiksowy
dymek komiksowy
pole, w którym w kadrze komiksowym umieszcza się tekst wypowiadany lub pomyślany przez bohaterów komiksu;
kadr
kadr
w komiksie to najmniejsza część narracji komiksowej w postaci pojedynczej ilustracji;
komiks
komiks
to historyjka obrazkowa z tekstem w tzw. dymkach, w którym podstawowym elementem narracji jest kadr z obrazkami (zbiór kadrów tworzy planszę). Opowieści komiksowe powstają za pomocą tzw. obrazów sekwencyjnych
narzędzia rysunkowe
narzędzia rysunkowe
podstawowymi narzędziami, a zarazem technikami rysunkowymi są ołówek, węgiel, sepia i sangwina, oraz kredki, piórko, patyk i tusze, pędzle i farby (tzw. suchy pędzel), gumka, kreda a także palce; narzędziem rysunkowym może być wszystko, co pozostawia ślad na powierzchni
obrazy sekwencyjne
obrazy sekwencyjne
obrazy celowo zestawiane obok siebie, które tworzą narrację i pozwalają zrozumieć odbiorcy jej sens;
onomatopeja
onomatopeja
wyraz lub ciąg wyrazów naśladujących swym brzmieniem dźwięki naturalne
piktogram
piktogram
to zastąpienie słowa elementem graficznym, np.: znaki drogowe
puenta
puenta
krótkie, często dowcipne zakończenie jakiegoś procesu, działania lub jakiejś sprawy, które nadaje im szczególny sens;
szkic
szkic
szybki rysunek, zwykle z natury, będący notatką z postrzeganych zjawisk lub zapis poszczególnych etapów koncepcji artystycznych; służy doskonaleniu techniki i umiejętności obserwacji artysty
światłocień
światłocień
ogólny rozkład świateł i cieni w dziele plastycznym
środki wyrazu plastycznego
środki wyrazu plastycznego
to środki plastyczne, którymi posługuje się artysta, tworząc swoją pracę, należą do nich: kompozycja, linia, perspektywa, barwa, kontur, światłocień, kreska, plama, walor, faktura
znaki ikoniczne
znaki ikoniczne
to konwencjonalne znaki umieszczane w narracji komiksowej i pozwalające w umowny sposób, w graficznej formie przekazać czytelnikowi dodatkowe informacje m.in. na temat stanów psychicznych postaci; na przykład gniew symbolizują błyskawice, a zamroczenie – gwiazdki unoszące się wokół głowy itd.