RCVKLPFEHKTB2
Marjane Satrapi[czytaj: marżen satra‑pi], „Persepolis II. Historia powrotu”, str.46
Źródło: online-skills, t. 2, s. 46, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R109SNp4ALC2E
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści:

  1. Czym jest komiks?

  2. Dymki komiksowe

  3. Znaczenie obrazu

  4. Spójność narracji

  5. Onomatopeje

  6. Pasek komiksowy

  7. Komiksy jako rebusy. Znaki ikoniczne

  8. Inspiracje komiksem

  9. Już wiesz

  10. Potrafisz

  11. Słownik

link1

Czym jest komiks?

RHXpFFNPH26AP
Komiks dla dzieci "Ada, Junior i Pirat", rysunki: Hubert Ronek
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
dymek komiksowy

Komiks to historyjka obrazkowa z tekstem, w którym podstawowym elementem narracji jest kadr z obrazkami (zbiór kadrów tworzy planszę).
Tekst, dialogi, wypowiedzi oraz myśli  bohaterów komiksu, prezentowane są zazwyczaj tzw. dymkachdymek komiksowydymkach, dodatkowo tekst narratora wprowadza w temat, miejsce lub akcję.

Komiks należy do sztuk wizualnych związanych z rysunkiem.
Jest wyjątkowym gatunkiem sztuki ponieważ, podobnie jak książki, opiera się na słowie pisanym. Jednak w odróżnieniu od książki ilustrowanej, opowieści komiksowe powstają za pomocą obrazów sekwencyjnych, czyli obrazów celowo zestawianych obok siebie, które tworzą narrację i pozwalają zrozumieć odbiorcy jej sens.

W Polsce najdłużej ukazującym się komiksem jest seria Tytus, Romek i A’Tomek. Komiks ten został po raz pierwszy narysowany w 1957 r. przez Henryka Jerzego Chmielewskiego, który przybrał pseudonim Papcio Chmiel.
Zapoznaj się z fragmentem komiksu znajdującym się poniżej – dowiesz się, w jak nietypowy sposób jego bohater – Tytus de ZOO podziwiał w muzeum martwą naturęmartwa naturamartwą naturę.

R1JPVPDRQEPUT
Henryk Jerzy Chmielewski, „Tytus, Romek i A`Tomek. Księga XVIII”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Kliknij na interaktywny punkt na innej stronie komiksu i zapoznaj się z obrazem Józefa Chełmońskiego, który stał się inspiracją dla rysownika komiksów.

R1Wfn6pubg8HC
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment komiksu Henryka Jerzego Chmielewskiego „Tytus, Romek i A'tomek”. Ukazuje tytułowych bohaterów zwiedzających muzeum. Chłopiec po lewej z blond czupryną jest najwyższy. Ma na sobie czerwono‑pomarańczowy sweter i niebieskie spodnie. Po prawej stronie stoi Tytus, który jest szympansem noszącym różową koszulkę i brązową kamizelę. W środku znajduje się mniejszy od kolegi chłopiec w okularach. Jest otyły. Stoją przed obrazem Józefa Chełmońskiego "Babie lato". Dzieło w komiksie jest uproszczoną wersją oryginału. W dymku znajdują się słowa: Oto wspaniały obraz olejny mistrza scen wiejskich - Józefa Chełmońskiego 1849 - 1914 pod tytułem "Babie lato". Drugi slajd przedstawia ziewającego Tytusa wypowiadającego słowa: Tak się zmęczyłem tym Egiptem, że z chęcią położyłbym się na łączkę koło tej dziewoi i kapkę się zdrzemnął... Trzeci ukazuje Tytusa skaczącego w stronę obrazu i A'tomka, który stara się go powstrzymać. Czwarta część pokazuje Tytusa, który leży na trawie obok kobiety z obrazu "Babie lato". Kobieta wypowiada słowa: Święta Genowefo! Lucyfer! Cygan bierz go! Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z oryginalnym obrazem Józefa Chełmońskiego "Babie lato". Ukazuje kobietę w białej, lnianej sukience, leżącą na ziemi. Prawą rękę ma podniesioną do góry i chwyta nitki babiego lata. Po lewej stronie za kobietą siedzi czarny pies odwrócony tyłem i wpatrujący się w dal. W oddali widoczne są niewielkie sylwetki ludzi i bydła. Pogodny klimat podkreśla równomiernie rozproszone światło jesiennego słońca oraz jasna i delikatna gama kolorystyczna.
Henryk Jerzy Chmielewski "Tytus, Romek i A'tomek"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RTZPR5CHHLVLK
Grzegorz Rosiński i Jean Van Hamme „Thorgal Barbarzyńca”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R9VFFBTR3L8S2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu spośród 10 stwierdzeń tych, które opisują definicję komiksu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RLH2GTR2DU3RF
Zadanie interaktywne polega na wybraniu spośród 10 stwierdzeń tych, które opisują definicję komiksu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link2

Dymki komiksowe

R1HU3BUDJF698
Ilustracja interaktywna przedstawia różne typy dymków komiksowych. Na ilustracji ukazane są trzy kontury dymków, umieszczone jeden pod drugim. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Dymek owalny lub okrągły stosuje się do naturalnych, zwykłych wypowiedzi. Punkt 2: Dymek, którego końcówkę stanowią kształty przypominające znaki dymne, oznacza, że bohater myśli o tym, co jest w dymku odnotowane, ale nie wypowiada tego na głos. Punkt 3: Dymek kanciasty, przypominający gwiazdę, oznacza krzyk, gniew, wyraża emocje.
Ilustracja interaktywna trzech dymków komiksowych
Źródło: wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.

Opowiadanie obrazem nie oznacza, że tekst w komiksie nie jest ważny.
Przeciwnie – dopełnia to, czego nie można wyrazić obrazem.
Miejscem, w które wpisuje się komentarz słowny, jest dymek komiksowy.

Dymki komiksowe mogą przybierać różne kształty.
Teksty narratora umieszczane są w prostokątnych dymkach przy dolnej lub górnej krawędzi obrazka. W dymkach prostokątnych lub owalnych z charakterystycznym ogonkiem umieszczane są wypowiedzi bohaterów. 
Z kolei dymki w postaci chmurek prezentują myśli postaci.

R5M9E1CZ8K32N1
Ilustracja z komiksu „Asterix. Obeliks i spółka”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Za pomocą kształtu dymków można również wyrazić emocje bohaterów, np. poszarpany, przypominający gwiazdę dymek oznacza krzyk lub gniew.
Natomiast szept sygnalizowany jest za pomocą dymka o przerywanej krawędzi.

Najbardziej zróżnicowane są dymki o nieregularnym kształcie. Dymek na ilustracji obok ukazuje ogromne wzburzenie bohatera komiksowego.

Ćwiczenie 2
RT23EZQZSC9LN
Dopasuj podpisy do ilustracji.
Rodzaje dymków
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R14Ff2uLYTR7X
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu typów dymków do objaśnień.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R126LFXV28JO1
Ilustracja z komiksu z serii Asterix
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RML7381BKK97S
Przeanalizuj kształt dymków na powyższej ilustracji, w których wpisano dialog pomiędzy postaciami z komiksu z serii Asterix.
Na tej podstawie odgadnij jakie relacje panują pomiędzy bohaterkami komiksu.
Uzupełnij zdanie wybierając odpowiednie hasło z listy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1GORBU27DH7D
Jaki kształt dymka komiksowego jest odpowiedni do ukazania wypowiedzi bohatera? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link3

Znaczenie obrazu

Komiks jest rodzajem opowieści, w których historie są opowiadane za pomocą obrazów i tekstu. Jednak w komiksie to obraz przekazuje więcej informacji niż tekst. 
To na obrazach spoczywa główny ciężar opowieści, co dobrze pokazuje poniższa ilustracja.
Zauważ, w jaki sposób bez użycia słów umieszczonych w dymkach komiksowychdymek komiksowydymkach komiksowych została ukazana atmosfera niepokoju towarzysząca bohaterowi komiksu.

Ro1Q6H36yZU4x
Andreas Martens, „Rork. Koziorożec”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Dominujące znaczenie obrazu w komiksie czyni go podobnym do filmu.
W filmie również stosuje się określony układ kadrów budujących opowieść.
Na ilustracjach poniżej możesz zobaczyć kilka planów najczęściej stosowanych zarówno w filmie, jak i komiksie.
Plan (lub ujęcie) to zatrzymany w kadrze filmowym lub komiksowym fragment narracji ukazanej z jednego punktu widzenia, w określonym czasie i miejscu.

Kliknij na punkty wskazane na ilustracjach, a dowiesz się, jakie plany zostały  zastosowane.

Jean Van Hamme
Thorgal

Zapoznaj się ze znajdującym się poniżej fragmentem komiksu Grzegorza Rosińskiego i Jeana Van Hamme’aJean Van HammeJeana Van Hamme’a z serii ThorgalThorgalThorgal. Przyjrzyj się jej, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne.

R1U9Swemgku8K
Jean Van Hamme , Grzegorz Rosiński, „ Thorgal . Zdradzona czarodziejka”, Wydawnictwo Korona, Warszawa 1991, s. 5, UMK
Źródło: online-skills, s. 5, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1ZP4LCQOQCF1
Do kadrów komiksu, na których znajdują się punkty przyporządkuj rodzaj planu. Wybierz właściwą odpowiedź i przeciągnij do punktu na ilustracji.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R10QHxwOcFdDe
Przyporządkuj opisy ilustracji znajdujących się powyżej do rodzajów planów.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link4

Spójność narracji

Co znaczy: „spójna narracja”?
Chodzi o to, żeby czytelnik, analizując akcję komiksu kadr po kadrze, potrafił zrozumieć następstwo kolejnych zdarzeń.
Czasami autorzy komiksów potrafią zestawiać kadry w oryginalny sposób. W prezentowanej poniżej planszy z komiksu z cyklu „Koziorożec” Andreasa elementem łączącym poszczególne kadry w opowieść była zarysowana kartka papieru, która „wędrując” poprzez kolejne kadry – łączyła je w spójną całość.

R1XQS2O1BPB86
Ilustracja z komiksu „Rork. Koziorożec”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Jednak niekiedy twórcy komiksów nie dbają o logikę narracji.
Pozostawiają czytelnikom duże pole do własnej interpretacji zdarzeń - tak jak w prezentowanej poniżej planszy. Trudno w niej doszukać się logicznego przebiegu zdarzeń.

R1NKZN3UGPMLV
Bill Sienkiewicz (rys.), Neil Gaiman (scen.), „Rozdział 5. Maligna. Do wewnątrz”, [w:] Neil Gaiman, „Sandman. Noce nieskończone”, Wydawnictwo Egmont Polska, Warszawa 2006 (fragment), s. 119, UMK, CC BY 3.0
Źródło: edycja: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link5

Onomatopeje

Komiks określa się jako sztukę niemą. Zadaniem rysownika jest wizualne ukazanie nie tylko wypowiedzi postaci, lecz także wielu innych informacji na temat przedstawianego świata, np. występujących tam dźwięków.

RSLAKMR6NQEAE
Albert Uderzo (rys.), René Goscinny (scen.), „Wielka przeprawa” (fragment), Wydawnictwo Egmont, Warszawa 1995, s. 7, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Do komunikowania dźwięków służą w komiksie onomatopeje, czyli wyrazy dźwiękonaśladowcze. Są to opracowane graficznie wyrazy imitujące swym brzmieniem określone zjawisko albo dźwięki wydawane przez jakiś przedmiot. W komiksie onomatopeje mają za zadanie pomóc czytelnikowi lepiej wyobrazić sobie ukazywaną sytuację lub nastrój sceny.

sugestywny
wizualny
Dla zainteresowanych

Autorzy komiksów, dążąc do sugestywnegosugestywnysugestywnego oddania świata, w którym dźwięki następują bardzo szybko jedne po drugich, stosują liczne i zróżnicowane onomatopeje. Poniżej przedstawiono dwie stronice z komiksu Akira japońskiego rysownika Katsuhiro Otomo [czyt. katusziro otomo], które dobrze to obrazują.
Zwróć uwagę, że za każdym razem japoński rysownik, interpretując wizualniewizualnywizualnie określony dźwięk, szukał odmiennego rozwiązania graficznego dla stosowanej onomatopei:

  • inaczej zilustrował gwałtownie rozsuwanych drzwi furgonetki,

  • inaczej zilustrował  odgłos szybkiego „szorowania” opon samochodowych po nawierzchni drogi

  • inaczej zilustrował dźwięk zderzenia samochodu ze ścianą.

R1DUQDG87L75F
Ilustracja z komiksu „Akira: Wypadek Tetsuo”, t. 1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1NQBC5LPRQQ8
Ilustracja z komiksu Sin City [czytaj: syn sytyj]
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

'

Rq2hBQAr93LPG
Przyjrzyj się kadrowi z komiksu " Sin City [czytaj: syn sytyj]". Uzupełnij zdanie, wybierając jedną z proponowanych odpowiedzi i wpisz ją w odpowiednie miejsce.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R1WMFpumBS2Cm
Wyjaśnij, jak nazywa się najmniejsza część narracji komiksowej w postaci pojedynczej ilustracji. Odpowiedź zapisz całym zdaniem.
Źródło: licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link6

Pasek komiksowy

puenta

Najkrótszą formą komiksową jest tzw. pasek komiksowy. Zazwyczaj składa się z trzech lub czterech kadrów.
W tych kadrach zawiera się cała historyjka i zazwyczaj kończy się zabawną puentąpuentapuentą. Przyjrzyj się zamieszczonemu niżej przykładowi takiej opowieści.

RGVC4XXQJ12TR
Jerzy Wróblewski, „Z archiwum Jerzego Wróblewskiego, t. 4. Przygody szeregowca Kromki”, Wydawnictwo Ongrys – Leszek Kaczanowski, Bydgoszcz 2014, s. 16, UMK
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Twórz tradycyjnie!

RiARiLuGgw5eo
Materiały i przybory plastyczne,
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1brhUlFIgzqU
Używając ołówka, kredek lub pisaków narysuj własny pasek komiksowy.
Pamiętaj, aby wymyślić bohatera opowiastki, zachować jej sekwencyjny charakter.
Spróbuj także zastosować dymki komiksowe, onomatopeje i znaki ikoniczne.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R12u7jnSptJ03
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RDC95JNC4MECG
Historyjka komiksowa „Wynalazek"
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.
Dla zainteresowanych

Na ilustracji poniżej możesz zapoznać się z fragmentem najstarszego polskiego  komiksu.

RHXH5ZMHBGCQC
Kamil Mackiewicz, "Przygody szalonego Grzesia", 1919
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Polecenie 4
R1SUEOV1R6O6A
Miejsce na notatkę ucznia.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1UFG5KCACGE5
Miejsce na notatkę ucznia.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R8OB855ANB617
Miejsce na notatkę ucznia.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R13PD72EO42G2
Miejsce na notatkę ucznia.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link7

Komiksy jako rebusy. Znaki ikoniczne

Komiksy nazywa się rebusami, ponieważ czasami przypominają graficzne zagadki do rozwiązania. 
Niektórzy rysownicy, chcąc uatrakcyjnić swoje opowieści, próbują zaskoczyć czytelników oryginalnymi pomysłami.

Eliptyczne pominięcie

Takie myślenie o opowieściach obrazkowych zapoczątkował jeden z prekursorów komiksu, francuski grafik, Gustaw Doré stosując tzw. eliptyczne pominięcie – zabieg, który polega na tym, aby nie pokazywać czytelnikowi kluczowego zdarzenia i tym samym zachęcić go do domyślenia się, co w opowieści się wydarzyło.

Eliptyczne pominięcie służyło do wywoływania efektu komicznego. Była to przestrzeń zostawiona przez autora dla wyobraźni czytelnika.

Taki zabieg zastosował belgijski rysownik Morris, autor komiksu z serii „Lucky Luke”. Czytelnik nie widzi momentu pojmania bandytów w banku - jest zachęcany do tego, aby to sobie wyobrazić.

R19PJTQFKKA7S
Fragment komiksu z serii LUCKY LUKE
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Znaki ikoniczne

Zapoznaj się z animacją - spróbuj rozpoznać i policzyć wszystkie znaki, które się pojawią.

R1AkKYcBCh6y8
Animacja. Plansza z brązowym domkiem i tytułem „Spacer tropiciela”. Czarna postać z czarnym plecakiem, na głowie ma czarną czapkę z daszkiem. Niebo jest jasnoniebieskie. Postać porusza się po zielonej drodze. Postać mija brązowy duży dom. Następnie pojawiają się chmury na niebie, a nad postacią dymek, który symbolizuje myśli postaci, został w nim ukazany czarny parasol. Dalej postać mija przystanek autobusowy, na którym umieszczono prostokątny znak z niebieską obwódką, w środku na białym tle jest autobus. Obok znaku znajduje się szare, zadaszone miejsce, w którym można poczekać na przyjazd autobusu. Następnie postać przechodzi przez pasy dla pieszych na zielonym świetle. Dalej mija miejskie toalety, męską, która jest oznaczona trójkątem ustawionym do góry nogami i damską, która została oznaczona kółkiem. Następnie postać mija szary budynek z napisem zoo, zza którego widać długą szyję żyrafy. Następnie postać mija biały budynek kawiarni z szarym dachem, przy której ustawione są na zewnątrz stoliki i krzesła, a nad kawiarnią ukazany jest znak czarnej filiżanki kawy na białym tle, nad którą unoszą się trzy pofalowane linie mówiące o tym, że kawa jest ciepła. Następnie postać mija czarne ślady na drodze, a nad głową postaci pojawia się dymek z szarym ptaszkiem, dymek symbolizuje myśli postaci. Dalej takie same dwa ptaki ukazane zostały na jednym drzewie, a dwa kolejne na drugim. Plansza końcowa z napisami: scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, maj 2015.

Swoistymi rebusami w komiksie są także znaki ikoniczneznaki ikoniczneznaki ikoniczne. Poniżej znajduje się kadr z komiksu z serii „Asterix”. Wypowiedź starożytnego Egipcjanina, który „mówi hieroglifami”, została zapisana znakami ikonicznymi, które wyjaśnia tłumacz.

Znaki ikoniczne
R1CLQZVMHCF5E
Fragment komiksu „Asterix legionista”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R1G55J7EF8Q41
Przeanalizuj znak ikoniczny umieszczony w dymku Egipcjanina i spróbuj odczytać, jakim imieniem się przedstawił. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R1RQDR5T87F7P
Podaj przynajmniej dwa przykłady znaków ikonicznych i wpisz je w polu poniżej.

Podaj przynajmniej dwa przykłady znaków ikonicznych.

R1EFGSAL4PJEK1
Ilustracja z komiksu „Asterix legionista”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Interpretując znaki ikoniczneznaki ikoniczneznaki ikoniczne w komiksie – czytelnik może samodzielnie odczytać emocje, które wyrażają postacie.

Przeanalizuj znaki ikoniczne komiksowych kadrów zamieszczonych na ilustracjach - obok i poniżej, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne.

Ćwiczenie 7
R4PUA1FPH1JRC
Dopasuj nazwy emocji do ilustracji. Wstaw wyrazy w odpowiednie miejsca.
Ćwiczenie 7
RD8Z3BG8F7ZKA
Połącz w pary nazwy emocji z opisami sytuacji komiksowych.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link8

Inspiracje komiksem

Komiks jest inspiracją dla artystów, którzy komiksów nie tworzą, ale w swojej sztuce wykorzystują wątki komiksowe.
Tak było w przypadku amerykańskiego malarza Roya LichtensteinaRoya LichtensteinaRoya Lichtensteina [czyta: roja lichtensztajna] Artysta kopiował kadr wybranego komiksu i powiększał go do bardzo dużych rozmiarów, tworząc dzieło malarskie.
W galerii możesz zapoznać się z dokumentacją wystawy, na których zostały zaprezentowano prace artysty.

Do estetyki komiksowej nawiązuje polski artysta Tomasz Barczyk, jego grafiki przypominają kadry komiksowe z wpisanymi wypowiedziami bohaterów.

Ćwiczenie 8
R1eAa0TwMwf8P
Zaznacz imię i nazwisko amerykańskiego artysty, który tworzył dzieła malarskie z powiększonych komiksowych kadrów.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R1BijTTgfHD6z
Zaznacz imię i nazwisko amerykańskiego artysty, który tworzył dzieła malarskie z powiększonych komiksowych kadrów.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link9

Już wiesz:

  • czym charakteryzuje się sztuka komiksu;

  • jakimi środkami wyrazu posługują się autorzy w narracji  komiksu  (dominujące znaczenie obrazu, tekst w formie dymków, przerysowanie bohaterów, onomatopeje, znaki ikoniczne);

  • co to jest onomatopeja:

  • co to są znaki ikoniczne;

  • jakimi ujęciami (planami) posługuje się komiks (plan ogólny, zbliżenie, duże zbliżenie);

  • jak rozpoznać techniki rysunkowe i malarskie, którymi posługują się autorzy komiksów;

  • że w sztuce współczesnej niektórzy artyści chętnie inspirują się komiksem, np.: Roy LichtensteinRoy LichtensteinRoy Lichtenstein, Tomasz Barczyk.

Roy Lichtenstein

wróć do spisu treści

link10

Potrafisz:

  • czytać język komiksu, rozumiejąc przekaz i zastosowane środki wyrazu;

  • wyjaśnić, co to jest onomatopeja;

  • wyjaśnić, co to są znaki ikoniczne;

  • opisać jakimi środkami wyrazu mogą posługiwać się twórcy sztuki komiksu;

  • dostrzegać związki występujące pomiędzy różnymi dziedzinami sztuk plastycznych i sztuką komiksu;

  • rozpoznać wybrane dzieła Roya LichtensteinaRoya LichtensteinaRoya Lichtensteina inspirowane komiksem;

  • zaprojektować pasek komiksowy;

  • rozpoznać styl artysty na podstawie wybranych przykładach komiksów.

wróć do spisu treści

Roya Lichtensteina
link11

Słownik

atrybut
atrybut

w komiksie to symboliczny przedmiot, pozwalający identyfikować bohatera komiksu z określonym typem postaci

dymek komiksowy
dymek komiksowy

pole, w którym w kadrze komiksowym umieszcza się tekst wypowiadany lub pomyślany przez bohaterów komiksu;

kadr
kadr

w komiksie to najmniejsza część narracji komiksowej w postaci pojedynczej ilustracji;

komiks
komiks

to historyjka obrazkowa z tekstem w tzw. dymkach, w którym podstawowym elementem narracji jest kadr z obrazkami (zbiór kadrów tworzy planszę). Opowieści komiksowe powstają za pomocą tzw. obrazów sekwencyjnych

narzędzia rysunkowe
narzędzia rysunkowe

podstawowymi narzędziami, a zarazem technikami rysunkowymi są ołówek, węgiel, sepia i sangwina, oraz kredki, piórko, patyk i tusze, pędzle i farby (tzw. suchy pędzel), gumka, kreda a także palce; narzędziem rysunkowym może być wszystko, co pozostawia ślad na powierzchni

obrazy sekwencyjne
obrazy sekwencyjne

obrazy celowo zestawiane obok siebie, które tworzą narrację i pozwalają zrozumieć odbiorcy jej sens;

onomatopeja
onomatopeja

wyraz lub ciąg wyrazów naśladujących swym brzmieniem dźwięki naturalne

piktogram
piktogram

to zastąpienie słowa elementem graficznym, np.: znaki drogowe

puenta
puenta

krótkie, często dowcipne zakończenie jakiegoś procesu, działania lub jakiejś sprawy, które nadaje im szczególny sens;

szkic
szkic

szybki rysunek, zwykle z natury, będący notatką z postrzeganych zjawisk lub zapis poszczególnych etapów koncepcji artystycznych; służy doskonaleniu techniki i umiejętności obserwacji artysty

światłocień
światłocień

ogólny rozkład świateł i cieni w dziele plastycznym

środki wyrazu plastycznego
środki wyrazu plastycznego

to środki plastyczne, którymi  posługuje się artysta, tworząc swoją pracę, należą do nich: kompozycja, linia, perspektywa, barwa, kontur, światłocień, kreska, plama, walor, faktura

znaki ikoniczne
znaki ikoniczne

to konwencjonalne znaki umieszczane w narracji komiksowej i pozwalające w umowny sposób, w graficznej formie przekazać czytelnikowi dodatkowe informacje m.in. na temat stanów psychicznych postaci; na przykład gniew symbolizują błyskawice, a zamroczenie – gwiazdki unoszące się wokół głowy itd.

wróć do spisu treści

link2

Źródła

  • sjp.pwn.pl

  • encyklopedia.pwn.pl

  • Sztuka komiksu. Próba definicji nowego gatunku artystycznego, Czytelnik, Warszawa 1985 Krzysztof Teodor Toeplitz,

Bibliografia

  • Andreas Rork*. Koziorożec*, Wydawnictwo Motopol – Twój Komiks, Tarnowskie Góry 2003.

  • Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Festiwal czarownic, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1984.

  • Jean Van Hamme, Thorgal. Zdradzona czarodziejka, Wydawnictwo Korona, Warszawa 1991.

  • Marek Misiora, Bibliografia komiksów wydanych w Polsce, Centrala, Poznań 2010.

  • René Goscinny, Asterix legionista, Wydawnictwo Egmont, Warszawa 1999. 

  • Tadeusz Baranowski, Skąd się bierze woda sodowa. I nie tylko, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1982.

Linki do e‑materiałów

wróć do spisu treści

link2