Formy przestrzenne w naturze. Sztuka ziemi i rzeźba organiczna
Trochę historii rzeźby
R15HTX6KGRCPX
Ilustracja przedstawia fotokolaż składający się z sześciu fotografii ułożonych w dwóch poziomych rzędach. Na fotokolażu znajdują się zdjęcia przedstawiające przykłady rzeźb od starożytności do współczesności. Są to rzeźby figuralne, na których znajdują się sylwetki mężczyzn lub kobiet oraz zbliżenie na dłonie -monumentalną rzeźbę pomnikową.
Przykłady rzeźb od starożytności do współczesności
Źródło: online-skills, Adobe Spark, zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R1HloviBrJeqJ
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
szacunek i uwielbienie okazywane komuś lub czemuś; także wykonywanie czynności, które są przejawem tej czci;
RCw6jqk1fdeMN1
Ilustracja przedstawia paleolityczną rzeźbę „Wenus z Willendorfu” na czarnym tle. Figurka przedstawia kobiecą postać o bardzo wydatnym biuście, rozrośniętym brzuchu i krótkich nogach o silnie rozbudowanych udach. Rzeźbę wyróżnia ozdobna fryzura, przypominająca drobne loczki oraz wątłe, złożone na biuście ręce. Figurka wykonana jest z kamienia kredowego i pomalowana czerwoną ochrą.
Autor nieznany, „Wenus z Willendorfu [czytaj: wilendorfu]”, ok. 30 tys. p.n.e., Muzeum Historii Naturalnej, Wiedeń, Austria
Źródło: pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Willendorf-Venus-1468.jpg, licencja: CC BY 4.0.
W czasach prehistorycznych rzeźby służyły celom magicznym. Wierzono, że pomogą wyjednać lepsze plony albo płodność tak, jak na przykład paleolityczna figurka „Wenus z Willendorfu” [czytaj: wilendorfu].
Do dzisiaj wiele rzeźb pełni rolę związaną z kultemkultkultem religijnym. Możemy je podziwiać np.: w świątyniach, przydrożnych kapliczkach, ścianach budynków.
Rzeźby i płaskorzeźby mogą zdobić wnętrza albo ściany budynku, a także jego otoczenie.
Dziś najważniejszym zadaniem rzeźby jest realizacja twórczej wizji artysty, czyli ekspresja twórcza, chociaż wcześniejsze zastosowania nie zanikły. Formy rzeźb współczesnych mogą przybierać różnorodne i często niejednoznaczne kształty. Zanim jednak zapoznasz się z przykładami dzieł współczesnych - warto sprawdzić, jakie formy rzeźb pojawiały się od prehistorii.
Na ilustracji poniżej są zestawione ze sobą dwie rzeźby: paleolityczna Wenus (ta sama, która znajduje się na ilustracji powyżej) oraz starożytna Wenus. Zwróć uwagę, że posążek Wenus - znajdujący się z lewej strony jest niewielkich rozmiarów: rzeźba prehistoryczna jest około 20 razy mniejsza od posągu Wenus powstałego w starożytnej Grecji.
R5ZBKqjwMzaQu
Ilustracja przedstawia dwie fotografie w jednej linii w celu porównania ich wielkości: figurka paleolityczna jest 20 razy mniejsza od posąg greckiego. Z lewej strony znajduje się rzeźba „Wenus z Willendorfu” na czarnym tle. Figurka przedstawia kobiecą postać o bardzo wydatnym biuście, rozrośniętym brzuchu i krótkich nogach o silnie rozbudowanych udach. Rzeźbę wyróżnia ozdobna fryzura, przypominająca drobne loczki oraz wątłe, złożone na biuście ręce. Figurka wykonana jest z kamienia kredowego i pomalowana czerwoną ochrą. Fotografia z prawej strony przedstawia rzeźbę „Wenus z Milo”. Ukazuje posąg półnagiej bogini z szatą opuszczoną poniżej bioder. Lewą nogę ma wysuniętą, biodro przechylone w prawo. Rzeźba nie posiada rąk. Wzrok Wenus skierowany jest lekko w dół, a na jej twarzy pojawia się delikatny uśmiech.
Z lewej: „Wenus z Willendorfu [czytaj: wilendorfu]", ok. 30 tys. p.n.e., Muzeum
Historii Naturalnej w Wiedniu, z prawej: Wenus z Milo, ok. 130 - 100 r. p.n.e., Luwr, Paryż
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Najstarsze rzeźby dotąd odnalezione, datuje się na lata pomiędzy około 40 a 8 tysięcy lat p.n.e. Wszystkie nazywa się „paleolitycznymi Wenus” (pochodzą z okresu paleolitu). Wykonywane były z wapienia, tufutuftufu, krzemienia, kości lub rogu. Były niewielkie, liczyły od kilkunastu do dwudziestu paru centymetrów wysokości. Ich uproszczona forma eksponowała biodra i piersi, co prawdopodobnie miało znaczenie magiczne, związane z kultemkultkultem płodności.
R13XBR9QBZTN1
Ilustracja interaktywna ukazuje posąg Ateny ustawiony na płaskim cokole, który ozdobiony został za pomocą złotych rzeźbień. Prezentują one postaci w długich szatach, jeden z mężczyzn próbuje utrzymać konia. Atena odziana jest w złotą, długą suknię. Na sukni, na wysokości piersi ukazane zostało zdobienie. Przedstawia ono głowę z wystawionym, czerwonym językiem. Na głowie Ateny znajduje się duży hełm, na którym znajduje się sfinks – lew z ludzką głową, po którego bokach znajdują się gryfy - zwierzęta z ciałem lwa oraz głową i skrzydłami orła. Kobieta patrzy przed siebie. W jednej dłoni trzyma posąg Nike – kobiety w złotym stroju wraz ze skrzydłami, która w dłoniach trzyma laurowy wieniec. Na tej samej dłoni Ateny znajdują się dwie złote bransoletki. Lewą rękę trzyma wzdłuż ciała, dłonią przytrzymując złotą tarczę. Obok tarczy znajduje się również złoty wąż. O ciało Ateny oparta została włócznia. Na cokole, przy posągu, stoi mężczyzna o ciemnych włosach ubrany w granatową koszulę oraz szare spodnie - swoim wzrostem sięga figurze do łydek, co świadczy o monumentalności dzieła. Pomieszczenie, w którym znajduje się dzieło jest jasne. Wokół dzieła znajdują się rzędy kolumn, które tworzą dwa piętra. Na ilustracji jest pięć punktów interaktywnych, po kliknięciu na które podświetla się część posągu i wyświetla dodatkowa informacja. 1. Zdobienia na hełmie. Podświetlony zostaje hełm nałożony na głowę Ateny. Hełm Ateny zdobiony jest sfinksem (mityczne stworzenie, przedstawiane zazwyczaj jako lew z ludzką głową), po którego bokach znajdują się gryfy (mityczne zwierzęta z ciałem lwa oraz z głową i skrzydłami orła). 2. Zdobienia na piersi. Podświetlone zostaje zdobienie na piersi Ateny. Na piersi Ateny znajduje się głowa Meduzy, w mitologii greckiej najmłodszej z trzech Gorgon (mitologicznych sióstr o przerażającym wyglądzie). 3. Posąg w ręce Ateny. Podświetlony zostaje posąg Nike. W dłoni Atena trzyma posąg Nike – bogini zwycięstwa. Posąg mierzy 177 cm, w dłoniach trzyma laurowy wieniec. 4. Tarcza Ateny. Podświetlona zostaje tarcza. W lewym górnym rogu ukazuje się fotografia prezentująca tarczę od frontu. Tarcza ozdobiona została złotymi rzeźbieniami. Lewa dłoń spoczywa na tarczy ze scenami walk bogów z gigantami (tzw. gigantomachia) oraz Greków z Amazonkami (tzw. amazonomachia); w centrum znajduje się otoczony wężami Erichtonios (w mitologii greckiej heros attycki, król Aten, syn Hefajstosa i Gai). Pod tekstem znajduje się ilustracja przedstawiająca zbliżenie na detale tarczy. 5. Cokół. Podświetlony zostaje cokół. Cokół dekoruje płaskorzeźbiony fryz ukazujący scenę stworzenia Pandory oraz przyglądającym się temu wydarzeniu 12 bogów.
Ilustracja interaktywna ukazuje posąg Ateny ustawiony na płaskim cokole, który ozdobiony został za pomocą złotych rzeźbień. Prezentują one postaci w długich szatach, jeden z mężczyzn próbuje utrzymać konia. Atena odziana jest w złotą, długą suknię. Na sukni, na wysokości piersi ukazane zostało zdobienie. Przedstawia ono głowę z wystawionym, czerwonym językiem. Na głowie Ateny znajduje się duży hełm, na którym znajduje się sfinks – lew z ludzką głową, po którego bokach znajdują się gryfy - zwierzęta z ciałem lwa oraz głową i skrzydłami orła. Kobieta patrzy przed siebie. W jednej dłoni trzyma posąg Nike – kobiety w złotym stroju wraz ze skrzydłami, która w dłoniach trzyma laurowy wieniec. Na tej samej dłoni Ateny znajdują się dwie złote bransoletki. Lewą rękę trzyma wzdłuż ciała, dłonią przytrzymując złotą tarczę. Obok tarczy znajduje się również złoty wąż. O ciało Ateny oparta została włócznia. Na cokole, przy posągu, stoi mężczyzna o ciemnych włosach ubrany w granatową koszulę oraz szare spodnie - swoim wzrostem sięga figurze do łydek, co świadczy o monumentalności dzieła. Pomieszczenie, w którym znajduje się dzieło jest jasne. Wokół dzieła znajdują się rzędy kolumn, które tworzą dwa piętra. Na ilustracji jest pięć punktów interaktywnych, po kliknięciu na które podświetla się część posągu i wyświetla dodatkowa informacja. 1. Zdobienia na hełmie. Podświetlony zostaje hełm nałożony na głowę Ateny. Hełm Ateny zdobiony jest sfinksem (mityczne stworzenie, przedstawiane zazwyczaj jako lew z ludzką głową), po którego bokach znajdują się gryfy (mityczne zwierzęta z ciałem lwa oraz z głową i skrzydłami orła). 2. Zdobienia na piersi. Podświetlone zostaje zdobienie na piersi Ateny. Na piersi Ateny znajduje się głowa Meduzy, w mitologii greckiej najmłodszej z trzech Gorgon (mitologicznych sióstr o przerażającym wyglądzie). 3. Posąg w ręce Ateny. Podświetlony zostaje posąg Nike. W dłoni Atena trzyma posąg Nike – bogini zwycięstwa. Posąg mierzy 177 cm, w dłoniach trzyma laurowy wieniec. 4. Tarcza Ateny. Podświetlona zostaje tarcza. W lewym górnym rogu ukazuje się fotografia prezentująca tarczę od frontu. Tarcza ozdobiona została złotymi rzeźbieniami. Lewa dłoń spoczywa na tarczy ze scenami walk bogów z gigantami (tzw. gigantomachia) oraz Greków z Amazonkami (tzw. amazonomachia); w centrum znajduje się otoczony wężami Erichtonios (w mitologii greckiej heros attycki, król Aten, syn Hefajstosa i Gai). Pod tekstem znajduje się ilustracja przedstawiająca zbliżenie na detale tarczy. 5. Cokół. Podświetlony zostaje cokół. Cokół dekoruje płaskorzeźbiony fryz ukazujący scenę stworzenia Pandory oraz przyglądającym się temu wydarzeniu 12 bogów.
Alan LeQuire [czytaj: alen lekłaja], replika posągu „Ateny Partenos”wykonana w technice chryzelefantyny (połączenie kości słoniowej i złota), 1990 r. (replika) 447–438 p.n.e., (oryginał dzieła Fidiasza, niezachowany), rekonstrukcja Partenonu w Centennial Park [czytaj: sentenial park], Nashville[czytaj: naszwil], Stany Zjednoczone
Źródło: Fidiasz, Dean Dixon, Alan LeQuire, Replika posągu „Ateny Partenos”, chryzelefantyna (połączenie kości słoniowej i złota), Rekonstrukcja Partenonu, w Centennial Park, Nashville, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Athena_Parthenos_LeQuire.jpg [dostęp 17.11.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 2
R1PZZM18AFCF5
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
W starożytności figury mitologicznych bogów miały sylwetki o nienagannych, prawie idealnych kształtach. Z ich kamiennych twarzy, bez śladu zmarszczek, nie dowiemy się o ich uczuciach.
R1FHhB2NZsYp0
Ilustracja interaktywna prezentuje ciemną rzeźbę mężczyzny o krótkich włosach. Mężczyzna ubrany jest w długą, ciemną szatę oraz opaskę na głowie. Dzieło pozbawione jest lewego ramienia. W prawej dłoni mężczyzna trzyma lejce. Stoi w pomieszczeniu o żółtych ścianach. Na jednej ze ścian znajduje się wgłębienie, w którym przedstawiono malunek mężczyzny stojącego na rydwanie, który prowadzony jest przez konie. Przed malunkiem zamontowano zachowane fragmenty przedstawionej na malunku grupy rzeźbiarskiej. Ilustracja posiada trzy punkty interaktywne, po kliknięciu na które podświetla się część rzeźby i wyświetla dodatkowa informacja. Punkt numer 1. "O dziele" zawiera dodatkową informację: "Woźnica z Delf był prawdopodobnie grupą rzeźbiarską wykonaną na cześć zwycięstwa rydwanu w zawodach sportowych w 478 lub 474 p.n.e. 28 kwietnia 1896 r. przy murze osłaniającym północną część Świętej Drogi oraz świątynię Apolla odkryto woźnicę (z wyjątkiem jego lewego ramienia) oraz pozostałości zniszczonej rzeźby." Punkt 2. "Figura woźnicy" zawiera informację: "Odrestaurowany posąg woźnicy z zachowanych trzech fragmentów: tułowia z głową, części torus od pasa do stóp, prawego ramienia, a także oczu (wkładka ze szkła i kamienia), opaski na głowę (wkładka srebrna) i ust (miedź)." Pod tekstem znajduje się fotografia przedstawiająca woźnicę od przodu. Punkt 3. "Wyobrażenie całej grupy rzeźbiarskiej". Na tle fotografii wyświetlone zostaje zbliżenie na malunek na ścianie. Informacja dodatkowa jest następująca: "Szkic wyobrażenia całej grupy rzeźbiarskiej, wykonany na podstawie odnalezionych fragmentów zaprzęgu: tylnych nóg konia (lewej i prawej), lewego kopyta, ogona, fragmentu koła, elementów uprzęży, ramienia młodzieńca." Pod tekstem znajduje się fotografia przedstawiająca fragmenty rzeźb ułożone na tle szkicu przedstawiającego domniemany wygląd całej grupy rzeźbiarskiej – woźnicy stojącego na wozie w zaprzęgu.
Ilustracja interaktywna prezentuje ciemną rzeźbę mężczyzny o krótkich włosach. Mężczyzna ubrany jest w długą, ciemną szatę oraz opaskę na głowie. Dzieło pozbawione jest lewego ramienia. W prawej dłoni mężczyzna trzyma lejce. Stoi w pomieszczeniu o żółtych ścianach. Na jednej ze ścian znajduje się wgłębienie, w którym przedstawiono malunek mężczyzny stojącego na rydwanie, który prowadzony jest przez konie. Przed malunkiem zamontowano zachowane fragmenty przedstawionej na malunku grupy rzeźbiarskiej. Ilustracja posiada trzy punkty interaktywne, po kliknięciu na które podświetla się część rzeźby i wyświetla dodatkowa informacja. Punkt numer 1. "O dziele" zawiera dodatkową informację: "Woźnica z Delf był prawdopodobnie grupą rzeźbiarską wykonaną na cześć zwycięstwa rydwanu w zawodach sportowych w 478 lub 474 p.n.e. 28 kwietnia 1896 r. przy murze osłaniającym północną część Świętej Drogi oraz świątynię Apolla odkryto woźnicę (z wyjątkiem jego lewego ramienia) oraz pozostałości zniszczonej rzeźby." Punkt 2. "Figura woźnicy" zawiera informację: "Odrestaurowany posąg woźnicy z zachowanych trzech fragmentów: tułowia z głową, części torus od pasa do stóp, prawego ramienia, a także oczu (wkładka ze szkła i kamienia), opaski na głowę (wkładka srebrna) i ust (miedź)." Pod tekstem znajduje się fotografia przedstawiająca woźnicę od przodu. Punkt 3. "Wyobrażenie całej grupy rzeźbiarskiej". Na tle fotografii wyświetlone zostaje zbliżenie na malunek na ścianie. Informacja dodatkowa jest następująca: "Szkic wyobrażenia całej grupy rzeźbiarskiej, wykonany na podstawie odnalezionych fragmentów zaprzęgu: tylnych nóg konia (lewej i prawej), lewego kopyta, ogona, fragmentu koła, elementów uprzęży, ramienia młodzieńca." Pod tekstem znajduje się fotografia przedstawiająca fragmenty rzeźb ułożone na tle szkicu przedstawiającego domniemany wygląd całej grupy rzeźbiarskiej – woźnicy stojącego na wozie w zaprzęgu.
„Woźnica z Delf” - rzeźba z brązu z wczesnego okresu klasycznego, ok. 478 - 470 p.n.e., Muzeum Archeologiczne, Delfy, Grecja, atouchofgreece.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotografia: Egisto Sani
Źródło: Egisto Sani, „Woźnica z Delf” - rzeźba z brązu z wczesnego okresu klasycznego, brąz, rzeźba, Muzeum Archeologiczne, Delfy, dostępny w internecie: https://atouchofgreece.com/who-said-greece-isnt-a-winter-travel-destination/ [dostęp 17.11.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 3
R8A83ADFNNTLK
Odpowiedz na pytanie: z jakim wydarzeniem związane jest powstanie rzeźby znajdującej się na ilustracji powyżej? Swoją odpowiedź zapisz w polu poniżej.
Średniowieczni rzeźbiarze tworzyli na chwałę Boga. Nie przywiązywali uwagi do idealnych proporcji, a na twarzach figur świętych pojawiły się uczucia - zachwyt, cierpienie, zdziwienie.
RIEu7fsxuBM4t
Ilustracja przedstawia dwie fotografie w jednej linii: z lewej: rzeźbę Madonny trzymającą dziecko na rękach. Kobieta ubrana jest w złotą szatę oraz wystającą spod niej czerwoną suknię. Kobieta ma brązowe włosy. Dziecko trzymane przez Madonnę jest gołe oraz ma rudawe włosy. Obie postacie się uśmiechają. Z prawej strony fotografia przedstawia Ilustracja przedstawia figurę, na której Matka Boska opłakuje śmierć Jezusa. Maryja ubrana jest w złote szaty, ma także złoty kaptur. Na jej kolanach spoczywa ciało Chrystusa – poranione, z widocznymi żebrami oraz dziurami w ciele. Na głowie widoczna jest korona cierniowa.
Z lewej: „Madonna z Krużlowej”, I poł. XV w., Muzeum Narodowe, Kraków; z prawej: „Pieta z Lubiąża”, ok, 1370, Muzeum Narodowe, Warszawa
Źródło: wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
R3FOP2BZ4G5GS
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię prezentującą poniszczoną rzeźbę. Dzieło przedstawia Maryję ubraną w złoto‑niebiesko‑czerwoną szatę. Kobieta siedzi delikatnie pochylona. Jej twarz ukazuje zmartwienie. Na jej kolanach siedzi wychudzony mężczyzna z dziurą pomiędzy żebrami - Jezus w koronie cierniowej. Jego głowa odchylona jest bezwładnie do tyłu. Jego ciało przepasane jest złotym materiałem. Dzieło ukazane jest na tle pomarańczowej ściany. Na ilustracji są trzy punkty interaktywne, po kliknięciu na które podświetla się część posągu i wyświetla dodatkowa informacja: 1. Na twarzy pochylonej nad ciałem Syna Matki Boskiej rysuje się ból i cierpienie. Na środku ekranu pojawia się okrągła fotografia ze zbliżeniem na twarz kobiety. 2. Cechy ciała Chrystusa. Na środku ekranu ukazuje się zdjęcie ze zbliżeniem na dziurę w żebrach mężczyzny. Przy jego ręce pojawia się pomarańczowa linia skierowana w dół. Strzałki pojawiają się również przy jego głowie oraz tułowiu. Informacja dodatkowa: Ciało Chrystusa cechuje surowość, podkreślona przez wyeksponowane żebra, ekspresyjnie uwydatniona ranę po przebiciu włócznią. Głowa o prawa ręka bezwładnie opadają, sugerując śmierć. 3. Pieta z Naumburga była częścią wyposażenia ołtarza w kościele katedralnym w Naumburgu w okresie średniowiecza. Rzeźba jest polichromowana, czyli pokryta warstwą barwną.
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię prezentującą poniszczoną rzeźbę. Dzieło przedstawia Maryję ubraną w złoto‑niebiesko‑czerwoną szatę. Kobieta siedzi delikatnie pochylona. Jej twarz ukazuje zmartwienie. Na jej kolanach siedzi wychudzony mężczyzna z dziurą pomiędzy żebrami - Jezus w koronie cierniowej. Jego głowa odchylona jest bezwładnie do tyłu. Jego ciało przepasane jest złotym materiałem. Dzieło ukazane jest na tle pomarańczowej ściany. Na ilustracji są trzy punkty interaktywne, po kliknięciu na które podświetla się część posągu i wyświetla dodatkowa informacja: 1. Na twarzy pochylonej nad ciałem Syna Matki Boskiej rysuje się ból i cierpienie. Na środku ekranu pojawia się okrągła fotografia ze zbliżeniem na twarz kobiety. 2. Cechy ciała Chrystusa. Na środku ekranu ukazuje się zdjęcie ze zbliżeniem na dziurę w żebrach mężczyzny. Przy jego ręce pojawia się pomarańczowa linia skierowana w dół. Strzałki pojawiają się również przy jego głowie oraz tułowiu. Informacja dodatkowa: Ciało Chrystusa cechuje surowość, podkreślona przez wyeksponowane żebra, ekspresyjnie uwydatniona ranę po przebiciu włócznią. Głowa o prawa ręka bezwładnie opadają, sugerując śmierć. 3. Pieta z Naumburga była częścią wyposażenia ołtarza w kościele katedralnym w Naumburgu w okresie średniowiecza. Rzeźba jest polichromowana, czyli pokryta warstwą barwną.
Autor nieznany, „Pietà”, XIV w., Katedra Świętych Apostołów Piotra i Pawła, Naumburg, Niemcy; fot.: Mar del Sur
Źródło: wikimedia.org, rzeźba, drewno, Katedra Świętych Apostołów Piotra i Pawła, Naumburg, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piet%C3%A0_Naumburg_Cathedral_01a.jpg [dostęp 20.11.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4
Odpowiedz na pytanie: z jakiego materiału została wykonana rzeźba? Podaj szczegóły, które mogą świadczyć, że to właśnie ten materiał został użyty. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R9vHv0JB4xXDW
(tu wpisz odpowiedź)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ołtarz Wita Stwosza z XV wieku, znajdujący się w Kościele Mariackim w Krakowie (fotografia poniżej) został wykonany z drewna. Nie zawsze możemy rozpoznać, z czego jest wykonana rzeźba - tak, jak w przypadku tego dzieła. Dzieje się tak dlatego, bo wszystkie figury i elementy ołtarza pokryto złotem i polichromiąpolichromiapolichromią.
R5WgF8T2cvFz2
Ilustracja przedstawia Ołtarz Wita Stwosza w kościele Mariackim w Krakowie. Podstawę Ołtarza stanowi przedstawienie drzewa genealogicznego Chrystusa i Maryi. Szafę nastawy zdobią cztery skrzydła, z których dwa (zewnętrzne) są nieruchome. Otwarta szafa obrazuje tajemnice Radości Maryi - od Zwiastowania do Zesłania Ducha Świętego - na skrzydłach, z wielką plastyczną sceną Zaśnięcia Maryi Panny w otoczeniu Apostołów - w centrum, Wniebowzięciem i Koronacją w asyście św. Wojciecha i św. Stanisława - powyżej.
Wit Stwosz, "Ołtarz Mariacki", XV w., kościół Mariacki w Krakowie
przedstawienie nagiego człowieka w sztuce, najczęściej wykonane w oparciu o studium z żywego modela; jeden z głównych tematów w sztuce;
W epoce renesansu nastąpił zwrot ku wzorcom antycznym. Mimo, że najczęstszymi tematami były tematy religijne, do sztuki powróciły aktyaktakty. Człowiek był przedstawiany w idealnych proporcjach. Coraz częściej artyści tworzyli dzieła na zamówienia osób świeckich.
R1C37dvgFbPsj
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Dawida”, autorstwa Donatella. Fotografia ukazuje brązowy posąg nagiego mężczyzny o smukłej, chłopięcej sylwetce, ustawionego w kontrapoście. Ciężar ciała młodzieńca spoczywa na prawej, wyprostowanej nodze. Lewą zgiętą, opiera w geście triumfu na leżącej u jego stóp, głowie Goliata. W prawej, opuszczonej wzdłuż tułowia dłoni trzyma miecz, natomiast w lewej, opartej o biodro znajduje się kamień. Młodzieńcza, lekko uśmiechnięta twarz Dawida z wyrazem zadumy spogląda w dół. Jego głowę zdobi kapelusz z liśćmi wawrzynu, spod którego na ramiona opadają pukle długich włosów. Donatello z dużym realizmem ukazał zwycięską postać Dawida. Rzeźba ustawiona jest na wysokim, rzeźbionym cokole we wnętrzu muzealnej sali. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Górny fragment rzeźby przedstawia lekko uśmiechniętą twarz Dawida. 2. Środkowy fragment rzeźby przedstawia wyprostowaną nogę w kolanie, która utrzymuje ciężar ciała młodzieńca. 3. Dolny fragment rzeźby przedstawia gdzie mężczyzna lewą zgiętą nogę, opiera w geście triumfu na leżącej u jego stóp, głowie Goliata.
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Dawida”, autorstwa Donatella. Fotografia ukazuje brązowy posąg nagiego mężczyzny o smukłej, chłopięcej sylwetce, ustawionego w kontrapoście. Ciężar ciała młodzieńca spoczywa na prawej, wyprostowanej nodze. Lewą zgiętą, opiera w geście triumfu na leżącej u jego stóp, głowie Goliata. W prawej, opuszczonej wzdłuż tułowia dłoni trzyma miecz, natomiast w lewej, opartej o biodro znajduje się kamień. Młodzieńcza, lekko uśmiechnięta twarz Dawida z wyrazem zadumy spogląda w dół. Jego głowę zdobi kapelusz z liśćmi wawrzynu, spod którego na ramiona opadają pukle długich włosów. Donatello z dużym realizmem ukazał zwycięską postać Dawida. Rzeźba ustawiona jest na wysokim, rzeźbionym cokole we wnętrzu muzealnej sali. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Górny fragment rzeźby przedstawia lekko uśmiechniętą twarz Dawida. 2. Środkowy fragment rzeźby przedstawia wyprostowaną nogę w kolanie, która utrzymuje ciężar ciała młodzieńca. 3. Dolny fragment rzeźby przedstawia gdzie mężczyzna lewą zgiętą nogę, opiera w geście triumfu na leżącej u jego stóp, głowie Goliata.
Donatello, „Dawid", rzeźba w brązie, około 1440 r., Florencja, Włochy
Źródło: wikipedia.org, domena publiczna.
R1YERR0Y71CUT1
Ilustracja przedstawia rzeźbę „Dawid”, autorstwa Michała Anioła. Zdjęcie ukazuje marmurowy posąg nagiego, umięśnionego mężczyzny ustawionego w kontrapoście. Ciężar jego ciała spoczywa na prawej nodze. W lewej, zgiętej w łokciu ręce trzyma przerzuconą przez ramię procę. Prawa dłoń jest opuszczona swobodnie wzdłuż ciała. Głowa młodzieńca wsparta na silnej szyi zwrócona jest w lewą stronę. Dawid ze zmarszczonym czołem spogląda w bok. Twarz okalają krótkie, lekko falowane włosy opadające lokami na tył szyi. Artysta z mistrzostwem ukazał piękno ciała ludzkiego. Postać Dawida tchnie siłą, a zarazem spokojem.
Michał Anioł Buonarroti [czytaj: błonaroti], „Dawid", 1501–1504 r., Galleria dell’Accademia, [czytaj: galerija delakademia], Florencja, Włochy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
„Dawid” autorstwa Donatella uchodzi za arcydzieło sztuki rzeźbiarskiej. Wielu artystów realizowało potem ten motyw w sztuce.
W okresie późnego renesansu wyrzeźbił go również Michał Anioł Buonarroti [czytaj: błonaroti].
Artysta opracował z niezwykłą precyzją szczegóły anatomiczne postaci. Szczególnie dokładnie odzwierciedlił mięśnie i żyły. Są one dobrze widoczne również dzięki temu, że przedstawiony mężczyzny jest nagi.
Warto zwrócić uwagę na swobodną pozę Dawida, która nawiązuje do takiego przedstawiania postaci w okresie starożytnej Grecji.
Ćwiczenie 1
R3qOANR6Xvslt
Michał Anioł Buonarroti, podobnie jak Donatello, potrafił z niezwykłą precyzją oddać szczegóły anatomiczne rzeźbionych postaci. Przypatrz się detalowi posągu, a następnie dokończ zdanie, wybierając jedno z podanych haseł.
Michał Anioł Buonarroti, podobnie jak Donatello, potrafił z niezwykłą precyzją oddać szczegóły anatomiczne rzeźbionych postaci. Przypatrz się detalowi posągu, a następnie dokończ zdanie, wybierając jedno z podanych haseł.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na wyrzeźbione dłonie znajdujące się na ilustracji.
żyły.
Ćwiczenie 1
R3CcSDBV8Ezs9
Jak sądzisz, czy kompozycja dynamiczna może być bardziej wyrazista w rzeźbie pełnoplastycznej czy w płaskorzeźbie? Uzasadnij swoją odpowiedź podając przynajmniej jeden argument. Swoją opinię wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Anatomia to nauka o budowie organizmów, która pomogła artystom, zwłaszcza epoki renesansu, poznawać szczegóły kształtów i proporcji ludzkiego ciała.
Dzięki znajomości anatomii Michał Anioł oddał z niezwykłą precyzją kształty, wielkości i proporcje poszczególnych elementów ludzkiego ciała: mięśnie, żyły.
R16XNS2M3XFLE
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę kobiety, która na kolanach trzyma bezwładne ciało mężczyzny. Kobieta ubrana jest w długą szatę, która okrywa również jej głowę. Jej głowa pochylona jest delikatnie w dół, na twarzy ukazuje się zmartwienie. Mężczyzna o krótkich włosach leży na jej kolanach, a jego głowa kierowana jest ku górze. Jego ciało przepasane zostało fragmentem materiału w okolicy pasa. Dzieło ustawione jest na szarym postumencie, na tle ściany wyłożonej pomarańczowo‑brązowymi płytami. Na ilustracji są trzy punkty interaktywne, po kliknięciu na które podświetla się część posągu i wyświetla dodatkowa informacja: 1. Nieproporcjonalność postaci. Ciało kobiety podświetlone zostaje na pomarańczowo, a ciało mężczyzny na zielono. Informacja dodatkowa: Maria jest znacznie większa od Chrystusa. 2. Dziewczęca uroda Marii i brak oznak cierpienia, ekspresji bólu na jej twarzy, raczej kompletuje śmierć syna. W prawym górnym rogu pojawia się okrągła fotografia ze zbliżeniem na twarz kobiety. 3. Skomplikowane układy draperii, gładka, połyskliwa faktura marmuru. Pojawia się okrągła fotografia ze zbliżeniem na ułożenie materiału szaty kobiety w okolicy nogi.
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę kobiety, która na kolanach trzyma bezwładne ciało mężczyzny. Kobieta ubrana jest w długą szatę, która okrywa również jej głowę. Jej głowa pochylona jest delikatnie w dół, na twarzy ukazuje się zmartwienie. Mężczyzna o krótkich włosach leży na jej kolanach, a jego głowa kierowana jest ku górze. Jego ciało przepasane zostało fragmentem materiału w okolicy pasa. Dzieło ustawione jest na szarym postumencie, na tle ściany wyłożonej pomarańczowo‑brązowymi płytami. Na ilustracji są trzy punkty interaktywne, po kliknięciu na które podświetla się część posągu i wyświetla dodatkowa informacja: 1. Nieproporcjonalność postaci. Ciało kobiety podświetlone zostaje na pomarańczowo, a ciało mężczyzny na zielono. Informacja dodatkowa: Maria jest znacznie większa od Chrystusa. 2. Dziewczęca uroda Marii i brak oznak cierpienia, ekspresji bólu na jej twarzy, raczej kompletuje śmierć syna. W prawym górnym rogu pojawia się okrągła fotografia ze zbliżeniem na twarz kobiety. 3. Skomplikowane układy draperii, gładka, połyskliwa faktura marmuru. Pojawia się okrągła fotografia ze zbliżeniem na ułożenie materiału szaty kobiety w okolicy nogi.
Michał Anioł Buonarotti [czytaj: błonaroti], „Pietà watykańska”, 1498–1499 r., Bazylika Św. Piotra, Watykan, Włochy; fot.: Krzysztof Ślusarczyk
Źródło: Michał Anioł Buonarotti, Krzysztof Ślusarczyk, „Pietà watykańska”, rzeźba, marmur, Bazylika św. Piotra, Watykan, dostępny w internecie: https://www.ehow.com/info_8538611_elements-design-used-michelangelos-pieta.html [dostęp 20.11.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 5
R1X1VL4E75QMD
Zaznacz odpowiedzi opisujące rzeźbę Michała Anioła.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Pomniki konne
kondotier
dowódca oddziałów wojsk najemnych w służbie miast lub dworów książęcych, który na własny rachunek werbował ludzi do swojego oddziału; popularny od XIV do XVI wieku;
Ważnym motywem rzeźby nowożytnej była rzeźba jeźdźca na koniu. Takie przedstawienie określane jest jako pomnik konny. Na ilustracjach poniżej znajdują się rzeźby wzorowane na starożytnym pomniku cesarza rzymskiego Marka Aureliusza - z lewej pomnik konny Gattamelaty wykonany przez Donatella, z prawej - kondotierakondotierkondotieraColleoniego[czytaj: koleoniego] autorstwa Andrea del Verroccia [czytaj: weroczia].
R8FgooUSEqNAf
Ilustracja przedstawia dwie fotografie w jednej linii: z lewej: pomnik „Kondotiera Bartolomea Colleoniego” Andrei del Verrocchia. Pomnik ukazuje mężczyznę o poważnym i groźnym wyrazie twarzy, ubranego w rzymską zbroję, siedzącego na koniu. Lewą ręką trzyma lejce, jego ciało ukazane jest w półobrocie. Koń ma założoną dekoracyjną uprząż, lewą nogę unosi. Z prawej strony fotografia przedstawia rzeźbę Donatella „Gattamelata”. Pomnik ukazuje mężczyznę siedzącego na koniu, ubranego w rzymską zbroję, z mieczem u boku. Ustawiony jest na Piazza del Santo przed bazyliką św. Antoniego w Padwie. Jest to pomnik realistyczny i zarazem jedno z najcenniejszych dzieł rzeźby monumentalnej.
Z lewej: Verrocchio [czytaj: weroczio], „Kondotier Bartolomeo Colleoni”[czytaj: bartolomeo koleoni], 1446–1453 r., Włochy, fot.: Monte San Savino [czytaj: monte san sawino]. Z prawej: Donatello, „Pomnik Gattamelaty" – pomnik konny z brązu weneckiego kondotiera Erasma da Narni, 1453 r., Włochy.
Źródło: wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RtgIgNnWBVI2E
Dokończ zdanie, wpisując jedno z podanych haseł: Motyw w sztuce to temat, wątek lub postać, powtarzające się w dziełach artystów różnych epok, który zazwyczaj zaczerpnięty jest z Biblii, mitologii, baśni. Wykorzystana w rzeźbach postać Dawida to 1. motyw baśniowy, 2. motyw biblijny, 3. motyw mitologiczny.
Dokończ zdanie, wpisując jedno z podanych haseł: Motyw w sztuce to temat, wątek lub postać, powtarzające się w dziełach artystów różnych epok, który zazwyczaj zaczerpnięty jest z Biblii, mitologii, baśni. Wykorzystana w rzeźbach postać Dawida to 1. motyw baśniowy, 2. motyw biblijny, 3. motyw mitologiczny.
Opowieść o Dawidzie znajduje się w Starym Testamencie.
Ilustracja przedstawia rzeźbę „Dawid”, autorstwa Gianlorenzo Berniniego . Zdjęcie ukazuje marmurowy posąg nagiego, umięśnionego mężczyzny ustawionego w dynamicznej pozie. Postać biblijnego bohatera walczącego z Goliatem uchwycona została w momencie przygotowywania się do oddania rzutu. Prawie naga sylwetka z okrytymi jedynie skrawkiem materii biodrami oraz przewieszoną przez ramię torbą pasterską jest pełna napięcia. Dawid stoi w szerokim wykroku. Jego tułów skręcony jest w prawą stronę. Równolegle ustawione ręce trzymające naciągniętą procę z kamieniem odchylone są do tyłu za tułów. Głowa zwieńczona lokami włosów czujnie spogląda w przód. Twarz o zmarszczonym czole oraz zaciśniętych wargach wyraża skupienie. U stóp młodzieńca leży harfa oraz zbroja, którą zdjął przed walką. Artysta z mistrzostwem ukazał moment ruchu. Anatomia napiętego ciała oddana jest z niezwykłą precyzją.
Źródło: Online Skills wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Rzeźbiarze baroku nadal inspirowali się antykiem, ale ich dzieła wyróżniały się większą ekspresją i realizmem.
Kolejna znacząca rzeźba przedstawiająca „Dawida” została stworzona w 1623 r. przez Gianlorenzo Berniniego [czytaj: dżianlorenco].
„Dawid” Berniniego wyrzeźbiony został zgodnie z zasadą barokowego dynamizmu – w energicznym skręcie ciała i z rozwianymi szatami. Takie, typowe dla rzeźby barokowej, przedstawienie nienaturalnie skręconej postaci (często wbrew zasadom ludzkiej anatomii) nazywamy figura serpentinatafigura serpentinatafigura serpentinata.
R1BJU35O9T8AA
Ilustracja interaktywna. Przedstawia rzeźbę ukazującą młodego mężczyznę o krótkich, kręconych włosach w momencie napinania procy w celu strzelenia z niej. Zaprezentowanie mężczyzny w trakcie tej czynności nadaje dziełu dynamiki. Ciało postaci jest skręcone oraz pochylone. Jego ciało okryte jest szatą przewiązaną przez jedno ramię. Mężczyzna zaciska usta, a jego twarz wyraża skupienie. Dzieło ustawione zostało w jasnym pomieszczeniu o ścianach pokrytych ozdobnymi rzeźbieniami oraz obrazami. Na ilustracji są trzy punkty interaktywne, po kliknięciu na które podświetla się część posągu i wyświetla dodatkowa informacja: 1. O rzeźbie. Podświetlona zostaje całość rzeźby. Informacja dodatkowa: Rzeźba przeznaczona jest do oglądania ze wszystkich stron; dynamiczna kompozycja osiągnięta dzięki ruchowi, pochyleniu i skręceniu postawy Dawida, ukazaniu postaci podczas wykonywania czynności strzelania z procy. 2. Wyraz twarzy. Podświetlona jest twarz postaci. W prawym dolnym rogu pojawia się fotografia ze zbliżeniem na twarz mężczyzny. Od twarzy postaci odchodzi pomarańczowa strzałka skierowana na fotografię. Informacja dodatkowa: Wyraz twarzy jest napięty, zaciśnięte usta i zmarszczone czoło podkreślają emocje, świadczą o koncentracji i skupieniu. 3. Detale. Podświetlone są dłonie mężczyzny trzymające procę. W prawym dolnym rogu pojawia się fotografia ze zbliżeniem na procę. Pomiędzy dłońmi postaci a fotografią znajduje się pomarańczowa strzałka. Informacja dodatkowa: Moment napinania przez Dawida procy z kamieniem potęguje dynamizm ze względu na krzyżowanie się wielu kierunków.
Ilustracja interaktywna. Przedstawia rzeźbę ukazującą młodego mężczyznę o krótkich, kręconych włosach w momencie napinania procy w celu strzelenia z niej. Zaprezentowanie mężczyzny w trakcie tej czynności nadaje dziełu dynamiki. Ciało postaci jest skręcone oraz pochylone. Jego ciało okryte jest szatą przewiązaną przez jedno ramię. Mężczyzna zaciska usta, a jego twarz wyraża skupienie. Dzieło ustawione zostało w jasnym pomieszczeniu o ścianach pokrytych ozdobnymi rzeźbieniami oraz obrazami. Na ilustracji są trzy punkty interaktywne, po kliknięciu na które podświetla się część posągu i wyświetla dodatkowa informacja: 1. O rzeźbie. Podświetlona zostaje całość rzeźby. Informacja dodatkowa: Rzeźba przeznaczona jest do oglądania ze wszystkich stron; dynamiczna kompozycja osiągnięta dzięki ruchowi, pochyleniu i skręceniu postawy Dawida, ukazaniu postaci podczas wykonywania czynności strzelania z procy. 2. Wyraz twarzy. Podświetlona jest twarz postaci. W prawym dolnym rogu pojawia się fotografia ze zbliżeniem na twarz mężczyzny. Od twarzy postaci odchodzi pomarańczowa strzałka skierowana na fotografię. Informacja dodatkowa: Wyraz twarzy jest napięty, zaciśnięte usta i zmarszczone czoło podkreślają emocje, świadczą o koncentracji i skupieniu. 3. Detale. Podświetlone są dłonie mężczyzny trzymające procę. W prawym dolnym rogu pojawia się fotografia ze zbliżeniem na procę. Pomiędzy dłońmi postaci a fotografią znajduje się pomarańczowa strzałka. Informacja dodatkowa: Moment napinania przez Dawida procy z kamieniem potęguje dynamizm ze względu na krzyżowanie się wielu kierunków.
Źródło: wikimedia.org, rzeźba, marmur, Galeria Borghese, Rzym, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gianlorenzo_bernini,_david,_1623-24,_02.jpg [dostęp 17.11.2023], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
R7PKMF4HUX3UN
Na podstawie powyższej ilustracji, odpowiedz na pytanie: jakie warunki muszą być spełnione, aby rzeźbę można obejrzeć z każdej strony? Swoją odpowiedź zapisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
R3CcSDBV8Ezs9
Jak sądzisz, czy kompozycja dynamiczna może być bardziej wyrazista w rzeźbie pełnoplastycznej czy w płaskorzeźbie? Uzasadnij swoją odpowiedź podając przynajmniej jeden argument. Swoją opinię wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RAJF4EL1NTE1B
Do każdej reprodukcji rzeźby „Dawida” przyporządkuj imię i nazwisko twórcy.
Do każdej reprodukcji rzeźby „Dawida” przyporządkuj imię i nazwisko twórcy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jeśli nie pamiętasz autorów rzeźb - przeczytaj treść podrozdziałów: „Przykłady rzeźb w renesansie”, „Przykład rzeźby w baroku” i rozwiąż ćwiczenie jeszcze raz.
Ilustracja z rzeźbą Dawida w ruchu - Gianlorenzo Bernini [czytaj: dżianlorenco bernini] ilustracja z rzeźbą Dawida w białym marmurze - Michał Anioł; ilustracja z rzeźbą Dawida w ciemnym kolorze - Donatello.
Ćwiczenie 3
RInSzShqqq2XE
Rzeźby „Dawida" wykonywali artyści w różnych epokach. Podaj nazwiska dwóch artystów rzeźbiarzy, którzy byli twórcami takich rzeźb. Swoją odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Przeczytaj jeszcze raz treść podrozdziałów: „Przykłady rzeźb renesansowych”, „Przykład rzeźby barokowej” oraz opisy ilustracji.
Przykładowe odpowiedzi: Michał Anioł, Gianlorenzo Bernini. Michał Anioł, Donatello. Donatello, Gianlorenzo Bernini.
Rzeźba nowożytna obejmuje również okres klasycyzmuKlasycyzmklasycyzmu. Wraz z nastaniem tego okresu, następuje w sztukach plastycznych dążenie do kompozycji statycznej. Powstające wtedy dzieła rzeźbiarskie charakteryzowały się umiarkowaniem i elegancją. Artyści rezygnowali z ekspresyjnej formy, dynamiki i teatralności przedstawień. W swoich dziełach nawiązywali do mitologii i dążyli do idealizacji.
Po kliknięciu w punkt na ilustracji znajdującej się poniżej, możesz zapoznać się z krótkim opisem historii miłości Kupidyna i Psyche.
Klasycyzm
kierunek w sztuce europejskiej nawiązujący do wzorów antycznych, rozwijający się od połowy XVIII wieku do około 1830 roku.
RYyGzexyFgAwS
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Antonia Canovy „Kupidyn i Psyche”. Ukazuje dwie nagie postaci. Kupidyn, bóg zmysłowej miłości, pochyla się nad dopiero co obudzoną Psyche. Dzieło przepełnione jest wzajemną czułością kochanków. Postaci delikatnie się obejmują, a ręce Psyche tworzą koło, w które wpisane są ich głowy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Kupidyn, wiedząc, że jego miłość do śmiertelnej dziewczyny nie będzie zaakceptowana przez matkę – Afrodytę, chciał pozostać anonimowy. Podczas nocnych spotkań przestrzegał więc Psyche, aby nigdy nie zapalała światła, gdyż jeśli ujrzy jego twarz, będą musieli się rozstać. Jednak, ulegając namowom sióstr, ukochana pewnej nocy zapaliła kaganek, a wówczas Kupidyn odszedł. Zrozpaczona dziewczyna zaczęła go szukać. W ten sposób trafiła do Afrodyty, która przyjęła ją na służbę, zlecając najcięższe prace. Swą pracowitością i łagodnością przełamała niechęć bogini, która zgodziła się, by syn udał się do Zeusa z prośbą o akceptację swego związku ze śmiertelną kobietą. Ostatecznie Psyche została żoną Kupidyna – Zeus obdarzył ją nieśmiertelnością i jako bogini zamieszkała na Olimpie.
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Antonia Canovy „Kupidyn i Psyche”. Ukazuje dwie nagie postaci. Kupidyn, bóg zmysłowej miłości, pochyla się nad dopiero co obudzoną Psyche. Dzieło przepełnione jest wzajemną czułością kochanków. Postaci delikatnie się obejmują, a ręce Psyche tworzą koło, w które wpisane są ich głowy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Kupidyn, wiedząc, że jego miłość do śmiertelnej dziewczyny nie będzie zaakceptowana przez matkę – Afrodytę, chciał pozostać anonimowy. Podczas nocnych spotkań przestrzegał więc Psyche, aby nigdy nie zapalała światła, gdyż jeśli ujrzy jego twarz, będą musieli się rozstać. Jednak, ulegając namowom sióstr, ukochana pewnej nocy zapaliła kaganek, a wówczas Kupidyn odszedł. Zrozpaczona dziewczyna zaczęła go szukać. W ten sposób trafiła do Afrodyty, która przyjęła ją na służbę, zlecając najcięższe prace. Swą pracowitością i łagodnością przełamała niechęć bogini, która zgodziła się, by syn udał się do Zeusa z prośbą o akceptację swego związku ze śmiertelną kobietą. Ostatecznie Psyche została żoną Kupidyna – Zeus obdarzył ją nieśmiertelnością i jako bogini zamieszkała na Olimpie.
Antonio Canova [czytaj: kanowa], "Kupidyn i Psyche" 1787‑1793 r., Luwr, Paryż
Źródło: wikipedia.org, domena publiczna.
RLUNH9VNERRSO
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Giacomo Monaldiego „Chronos”. Ukazuje posąg nagiego starca dźwigającego na barkach gwiaździsty glob, na którego ruchomej obręczy, służącej jako tarcza zegara, trzymaną w ręku kosą wskazuje godziny odmierzane mechanizmem ukrytym wewnątrz kuli, stoi na postumencie z napisem: S.A.R. - F.F. Anno MDCCLXXXVI (Stanislaus Augustus Fieri Fecit 1786). Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą. Po odwróceniu ilustracji ukazana jest ta sama rzeźba z informacją:
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Giacomo Monaldiego „Chronos”. Ukazuje posąg nagiego starca dźwigającego na barkach gwiaździsty glob, na którego ruchomej obręczy, służącej jako tarcza zegara, trzymaną w ręku kosą wskazuje godziny odmierzane mechanizmem ukrytym wewnątrz kuli, stoi na postumencie z napisem: S.A.R. - F.F. Anno MDCCLXXXVI (Stanislaus Augustus Fieri Fecit 1786). Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą. Po odwróceniu ilustracji ukazana jest ta sama rzeźba z informacją:
Giacomo Monaldi[czytaj: dżia‑komo Monaldi] „Chronos”, 1781–1786 r., Zamek Królewski w Warszawie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
Przyjrzyj się ilustracjom znajdującym się poniżej i rozwiąż ćwiczenie.
R16ZJ3TUJLCD9
Do rzeźb klasycyzmu dobierz pasujące określenia: tematyka mitologiczna, zwarte, masywne bryły, idealizacja postaci, spokój i wytworność, elegancja, dynamika i ekspresja, nawiązanie do antyku, uproszczone sylwetki postaci, materiał drewno, materiał marmur.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RMDH49JZG2128
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Dopasuj do siebie rzeźby o podobnych przedstawieniach.
1‑4, 2‑3
Ćwiczenie 5
R1PJFA4F36RCB
Do podanych terminów dobierz ich definicje. Idealizacja. Możliwe odpowiedzi: 1. Mity i legendy kultury starożytnej Grecji. 2. Nadanie komuś idealnych cech. 3. Kierunek w sztuce europejskiej nawiązujący do wzorów antycznych, rozwijający się od połowy osiemnastego wieku do około 1830 roku. Klasycyzm: Możliwe odpowiedzi: 1. Mity i legendy kultury starożytnej Grecji. 2. Nadanie komuś idealnych cech. 3. Kierunek w sztuce europejskiej nawiązujący do wzorów antycznych, rozwijający się od połowy osiemnastego wieku do około 1830 roku. Mitologia: Możliwe odpowiedzi: 1. Mity i legendy kultury starożytnej Grecji. 2. Nadanie komuś idealnych cech. 3. Kierunek w sztuce europejskiej nawiązujący do wzorów antycznych, rozwijający się od połowy osiemnastego wieku do około 1830 roku.
Do podanych terminów dobierz ich definicje. Idealizacja. Możliwe odpowiedzi: 1. Mity i legendy kultury starożytnej Grecji. 2. Nadanie komuś idealnych cech. 3. Kierunek w sztuce europejskiej nawiązujący do wzorów antycznych, rozwijający się od połowy osiemnastego wieku do około 1830 roku. Klasycyzm: Możliwe odpowiedzi: 1. Mity i legendy kultury starożytnej Grecji. 2. Nadanie komuś idealnych cech. 3. Kierunek w sztuce europejskiej nawiązujący do wzorów antycznych, rozwijający się od połowy osiemnastego wieku do około 1830 roku. Mitologia: Możliwe odpowiedzi: 1. Mity i legendy kultury starożytnej Grecji. 2. Nadanie komuś idealnych cech. 3. Kierunek w sztuce europejskiej nawiązujący do wzorów antycznych, rozwijający się od połowy osiemnastego wieku do około 1830 roku.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Wyjaśnienia pojęć znajdziesz w tekście powyżej ćwiczenia.
idealizacja - upiększanie, nadanie komuś idealnych cech; mitologia - mity i legendy starożytnej Grecji i Rzymu; klasycyzm - kierunek w sztuce europejskiej nawiązujący do wzorów antycznych, rozwijający się od ok. połowy XVIII w.
wydobycie i wyjaśnienie sensu czegoś; sposób odtworzenia danej roli przez aktora, wykonania utworu np.: muzycznego; wydobycie i wyjaśnienie sensu czegoś;
RdZWRU8I69LlS1
Ilustracja przedstawia rzeźbę autorstwa Henrego Moorea. Łuk kamienny znajduje się w Ogrodach Kensington. Jest to rzeźba abstrakcyjna, plenerowa, wolnostojąca Jest ogromnych rozmiarów, kształt ma nieregularny. Rzeźba kontrastuje z otoczeniem poprzez zestawienie bieli kamienia, z którego jest wykonana z zielenią roślin. W tle widoczny są drzewa i staw.
Henry Moore;[czytaj: hełnri moo], „Łuk kamienny", Ogrody Kensington [czytaj: kenzinten], Londyn, Wielka Brytania
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Rzeźba współczesna to stopniowe odchodzenie od kanonów dotyczących treści i formy. Współcześni artyści rzeźbiarze zainteresowali się czystą formę abstrakcyjnąrzeźba abstrakcyjnaabstrakcyjną bez jakichkolwiek podobieństw do rzeczywistości. Przyszedł czas na wieloznaczność interpretacjiinterpretacjainterpretacji.
Rzeźbiarz pozostawia widzowi czytanie dzieła, bo każdy może rozumieć je inaczej.
Forma rzeźby współczesnej może odnosić się do jej samej, ale również do jej relacji z otoczeniem.
Dzieje się tak zazwyczaj w przypadku rzeźb plenerowych, jak np.: na ilustracji znajdującej się obok oraz poniżej.
R1abD7fOAqnUW
Ilustracja przedstawia rzeźbę Igora Mitoraja Beelden aan Zee (Czytaj: bilden an zii). Ukazuje fragment twarzy z zamkniętymi oczami, przypominającej maskę. Lekko pochylona, umieszczona bezpośrednio na trawiastym pagórku, sprawia wrażenie jakby wyrastała z ziemi pośród wysokiej trawy. Mimo, że artysta celowo przedstawił ją niedokończoną: brakuje części policzka i czoła, nawiązujące do klasycznego piękna. Ma delikatne rysy i kontrastuje z otoczeniem ciemnym kolorem.
Igor Mitoraj, „Światło księżyca", 1994 r., Beelden aan Zee [czytaj: bilden anzii], Haga, Holandia
Źródło: fot.: Ellywa; pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:April_2004_Beeld_Scheveningen.JPG, licencja: CC BY 3.0.
R4C3RVS88PGB9
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Magdalena Abakanowicz, „Embriologia”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „Magdalena Abakanowicz, „Embriologia”.
Magdalena Abakanowicz, „Embriologia” – film
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7
RT338AT67T2FR
Wybierz określenia, które pasują do ułożenia elementów w instalacji. Możliwe odpowiedzi: 1. luźno, 2. ciasno, 3. gęsto, 4. swobodnie, 5. wiążąco
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
RURN5J8OLKQOV
Wybierz z poniższych możliwości odpowiedź na pytanie: ile elementów zawiera praca "Embriologia"? Możliwe odpowiedzi: 1. 200, 2. 189, 3. 195
przedstawienie nagiego człowieka w sztuce, najczęściej wykonane w oparciu o studium z żywego modela; jeden z głównych tematów w sztuce;
fetysz
fetysz
w religiach pierwotnych: przedmiot, któremu przypisywano siłę magiczną; także przedmiot mający przynosić szczęście;
figura serpentinata
figura serpentinata
kompozycja figuralna, ujmująca kulminacyjny moment ruchu i akcji, charakteryzująca się takim ułożeniem ciał postaci, że tworzą one rodzaj spirali;
idea
idea
to myśl przewodnia, która wyznacza cel i kierunek działania w twórczości naukowej, artystycznej;
instalacja rzeźbiarska
instalacja rzeźbiarska
kompozycja artystyczna umiejscowiona w konkretnej przestrzeni (dopasowana do niej), składająca się z jednego lub wielu elementów, które są ze sobą ściśle powiązane (zachodzą pomiędzy nią konkretne interakcje), powstałe przy wykorzystaniu dowolnych materiałów, w tym także nowych mediów; może być stała lub czasowa;
interpretacja
interpretacja
wydobycie i wyjaśnienie sensu czegoś; sposób odtworzenia danej roli przez aktora, wykonania utworu np.: muzycznego;
kult
kult
szacunek i uwielbienie okazywane komuś lub czemuś; także wykonywanie czynności, które są przejawem tej czci;
non finito
non finito
zamierzone pozostawienie przez artystę niektórych części niewykończonych np. w rzeźbie;
pieta
pieta
słowo oznacza: miłosierdzie, litość; w sztuce to przedstawienie Matki Boskiej trzymającej na kolanach martwe ciało Syna, Jezusa Chrystusa;
polichromia
polichromia
barwna dekoracja malarska rzeźby i wyrobów rzemiosła artystycznego (np. średniowieczna rzeźba polichromowana, rzeźba ludowa);
popiersie
popiersie
półpostać; przedstawienie modelu w ujęciu do ramion;
rzeźba abstrakcyjna
rzeźba abstrakcyjna
rzeźba nieprzedstawiająca świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwana od obrazowania rzeczywistości; dzieło abstrakcyjne jest samodzielną kompozycją w przestrzeni, zbudowaną z układów form lub odrębną bryłą;
rodzaj porowatej, lekkiej skały, występuje zazwyczaj na terenach powulkanicznych
kondotier
kondotier
dowódca oddziałów wojsk najemnych w służbie miast lub dworów książęcych, który na własny rachunek werbował ludzi do swojego oddziału; popularny od XIV do XVI wieku