E-materiały do kształcenia zawodowego

Sommelier, czyli jak właściwie dobierać i podawać wino w restauracji (serwis wina)

HGT.01 Wykonywanie usług kelnerskich - Kelner 513101 i Technik Usług Kelnerskich 513102

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik realizacji nagrańWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik realizacji nagrań

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie kelner i technik Usług Kelnerskich dla kwalifikacji HGT.01.Wykonywanie usług kelnerskich.

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji:

  • wykonywania czynności związanych z obsługiwaniem gości.

Wspiera osiąganie wybranego kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

HGT.01.4. Obsługiwanie gości

Uczeń:

6) stosuje karty menu

9) dobiera metody serwowania potraw i napojów

12) serwuje napoje alkoholowe

a) stosuje przepisy prawa i standardy wewnętrzne dotyczące serwowania alkoholi

b) krzewi kulturę picia napojów alkoholowych

14) ocenia jakość oraz estetykę potraw i napojów w posiłkach

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Wspiera rozwijanie umiejętności/zdobywanie wiedzy z zakresu zawodu(kelner sommelier) i miejsca pracy sommeliera,czytania karty win i poprawnego wymawiania nazwy win.Dotyczy prezentacji, konserwacji i przechowywania szkła: kieliszki do win musujących, kieliszki do win białych, czerwonych i słodkich, kieliszki degustacyjne (wielkość, kształt, ciężar, czystość)

Zawiera treści dotyczące regionów upraw winorośli, metod wytwarzania stołowych win białych i czerwonych, win różowych, win musujących, win słodkich, informacji o winach ekologicznych i bezalkoholowych, rodzajów butelek do wina, korków do wina, odczytywania informacji na etykiecie, jak łączyć wina z potrawami, porządku podawania wina.

Zawiera zdjęcia przedstawiające poszczególne odmiany winorośli, z których powstają wina i których nazwy umieszczane są na etykietach.

Zawiera informacje na temat:czytanie etykiet na butelkach win.Przyjmowanie zamówienia.Prezentacja butelki z winem gościowi. Wykonanie „krawata” na butelkę z winem czerwonym. Owijanie butelki z winem białym. Prezentacja trybuszona.Prezentacja coolera suchego.Prezentacja coolera mokrego. Otwieranie butelki z winem spokojnym/stołowym w obecności gościa. Otwieranie butelki z winem musującym w obecności gościa. Dekantacja wina. Frapowanie wina. Nalewanie wina spokojnego. Nalewanie wina musującego. Dolewanie wina.

Dotyczy czynności wykonywanych w ramach procedury profesjonalnej oceny wina w trzech sferach: wyglądu(wzrok), zapachu(węch), smaku(usta).

2.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1ASbM46VInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy z zakresu regionów winiarskich, klasyfikacji win, rozróżniania najważniejszych szczepów winorośli, narzędzi pracy sommeliera, doboru szkła do wina, doboru wina do potraw, serwisu wina, warunków przechowywania wina.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDyHfxmXo3Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDvTslhNzNPrzewodnik dla nauczyciela zawiera porady dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDLGfNDK6YPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje korzystania z e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1Hkfim1HNetografia i bibliografia to lista materiałów, które posłużyły do opracowania e‑materiału.

  • Instrukcja użytkowaniaDoYrUGaVQInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik realizacji nagrań

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Sekwencje filmowe – Podstawowa wiedza o winie i pracy sommeliera

Praca indywidualna i praca w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.

Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.

E‑book: Podstawowa wiedza o winie praktyczny poradnik

Praca w grupach

Plakat. Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły, które będą pracowały we własnym tempie. Każda grupa zapoznaje się z e- bookiem oraz wykonuje notatkę na wybrany przez siebie temat. Uczniowie dyskutują między sobą w grupie, wymieniają się poglądami i ustalają, jak ma wyglądać ich plakat. Następnie wybierają jeden temat i szczegółowo opisują go na plakacie. Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty pracy. Pozostałe grupy oceniają plakaty, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność oraz rzetelność zapisanych informacji.

Galeria zdjęć: Popularne szczepy winorośli

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie, w różnych dostępnych sobie źródłach, zdobywają informacje na temat popularnych szczepów winorośli. Przygotowują notatki, szkice, mapy myśli. Podczas lekcji, sprawdzają wiarygodność zdobytych informacji korzystając z multimedium.

Film instruktażowy (tutorial): Serwis win

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z materiałem Serwis win. W tym czasie nauczycie przygotowuje kartki z pytaniami dotyczącymi. Następnie nauczyciel prosi uczniów by dobrali się w pary.

Nauczyciel informuje, że zadaniem par będzie rozwiązanie quizu na temat zagadnień związanych z materiałem i rozdaje parom kartki z pytaniami. Uczniowie mogą korzystać z e‑materiału, a także z wszelkich zasobów internetowych.

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z filmem i przygotowują po dwa pytania do ogólnoklasowego quizu na temat technik dzielenia i formowania ciasta. Propozycje są zbierane do urny i weryfikowane przez chętną/wybraną osobę w celu usunięcia powtarzających się pytań. Ustalane są reguły gry:

  • obowiązuje zasada: kto pierwszy, ten lepszy;

  • za każdą poprawną odpowiedź uczestnik otrzymuje 2 punkty;

  • za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt;

  • punktację zliczają trzy osoby wybrane do komisji skrutacyjnej.

Rozpoczyna się quiz: chętna/wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Gra kończy się po wyznaczonym czasie lub po wyczerpaniu puli pytań. Osoby, które otrzymały największą liczbę punktów, mogą zostać nagrodzone ocenami za aktywność.

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Sekwencje filmowe – Podstawowa wiedza o winie i pracy sommeliera

Praca całego zespołu klasowego

Notatka algorytm. Uczniowie zapoznają się z filmem i wykonują notatki. Następnie tworzą graficzny algorytm postępowania przy Podstawowa wiedza o winie i pracy sommeliera, czyli ustalają kroki, które należy wykonać przy tej czynności. Analizują każde działanie dwutorowo – jeśli nie jest ono konieczne, następuje przejście do kolejnego kroku, jeśli jest konieczne – co należy zrobić, aby przejść do następnego etapu.

Po zapisaniu całego algorytmu uczniowie jeszcze raz oglądają tutorial, aby upewnić się, czy wszystkie czynności zostały ujęte w schemacie. Zapisany algorytm uczniowie powinni sfotografować za pomocą aparatów w telefonach lub przerysować do zeszytu i wykorzystywać jako narzędzie do powtórzenia materiału. Swoje notatki mogą też zamieścić na platformie ZPE. Algorytmy mogą też zostać wykorzystane podczas kolejnych zajęć.

E‑book: Podstawowa wiedza o winie praktyczny poradnik

Praca w grupach

Quiz. Uczniowie dobierają się w pięcioosobowe zespoły. Następnie na podstawie multimedium, opracowują 15 pytań testowych o zróżnicowanym poziomie trudności (łatwe, średnie, trudne), korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Quizy umieszczają na platformie i zachęcają pozostałe osoby z klasy do udziały w grze. Quizy można wykorzystać przy sprawdzaniu znajomości materiału przez uczniów podczas kolejnych zajęć.

Galeria zdjęć: Popularne szczepy winorośli

Praca w parach

Uczniowie w parach, korzystając z generatora krzyżówek na platformie ZPE, przygotowują zadania zawierające hasła dotyczące najważniejszych informacji na temat popularnych szczepów winorośli. Następnie udostępniają krzyżówki na platformie ZPE innym parom i je rozwiązują.

Film instruktażowy (tutorial): Serwis win

Praca indywidualna

Przed obejrzeniem materiału uczniowie zapisują pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznają się z multimedium i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie, szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach.

Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej. W ten sposób oprócz sprawdzenia swojej wiedzy ugruntowują też umiejętności niezbędne do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.

3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą rozwiązywać zadania w grze stopniowo (np. według wyznaczonej przez nauczyciela kategorii i poziomu trudności), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • w trakcie pracy metodą projektu należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne;

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M. Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

  • Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

  • Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki T.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wydawnictwo APS, 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści