Przodkami roślin lądowych są zielenice: jedno- lub wielokomórkowe, beztkankowe organizmy wodne zdolne do fotosyntezy. Od kiedy pierwsze rośliny opanowały ląd, cały czas się różnicują i dostosowują do nowych warunków życia. W ten sposób powstały setki tysięcy gatunków. Od ich obecności zależy przeżycie na lądzie innych organizmów. Rośliny dostarczają tlen i są najważniejszym producentem materii organicznej. Stanowią pierwsze ogniwo łańcuchów pokarmowych i dają schronienie oraz miejsce życia innym organizmom – bakteriom, grzybom, protistom i zwierzętom.

R7QLX54HPTKIn
Mamutowiec olbrzymi o nazwie Generał Sherman [czyt: szerman] jest największym organizmem żyjącym obecnie na Ziemi – jego masa to ok. 1200 ton. Średnica jego pnia przekracza 8 m, a wysokość – 84 m
Źródło: Jim Bahn, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jakie gromady występują w królestwie roślin;

  • które z gromad są reprezentowane przez rośliny zarodnikowe;

  • czym charakteryzują się rośliny nasienne;

  • na podstawie jakiego kryterium podzielono rośliny nasienne na okrytonasienne i nagonasienne.

Twoje cele
  • Omówisz cechy charakterystyczne poszczególnych gromad królestwa roślin.

  • Wskażesz miejsca występowania glonów, mszaków, paprotników, nasiennych.

  • Na podstawie ilustracji rozpoznasz przedstawicieli glonów, mszaków, paprotników, nagonasiennych i okrytonasiennych wśród innych roślin.

ibr0KxCdqe_d5e158

1. Rośliny a glony

Rbbx2XIx9h0Tf
Glony o plechowatej budowie
Źródło: Peter Southwood, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Glony to organizmy samożywne należące do różnych królestw – roślin (zielenice i krasnorosty), protistów (okrzemki, eugleniny i brunatnice) oraz bakterii (sinice). Ich komórki, podobnie jak komórki roślin, zawierają jądra komórkowe, chloroplasty i są otoczone ścianami komórkowymi. Ściany komórkowe glonów przepuszczają wodę, dlatego organizmy te jedynie sporadycznie występują na lądzie.

Do glonów należą zarówno organizmy jednokomórkowe, jak i wielokomórkowe. Wielkość glonów wielokomórkowych jest bardzo zróżnicowana – niektóre z nich mogą osiągnąć kilka metrów długości. Nie mają one tkanek ani organów, ich ciało ma postać plechy. Stąd glony określa się jako plechowce.

RW6q6KnxPaq9E
Miejsce glonów w systematyce
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1
R194UfiH3YOdx
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

2. Budowa roślin

Rośliny zbudowane są z komórek eukariotycznych (jądrowych) otoczonych błoną komórkową i ścianą komórkową.

Grupy komórek tworzą tkanki.

  • Tkanki twórcze – ich komórki stale się dzielą i odpowiadają za wzrost rośliny. Zalicza się do nich:

    • stożek wzrostu pędu, który występuje na szczycie łodygi;

    • stożek wzrostu korzenia, który znajduje się na końcu korzenia,

    • miazga, dzięki której rośliny przyrastają na grubość.

  • Tkanki stałe:

    • tkanka okrywająca (skórka i korek), która zabezpiecza roślinę przed uszkodzeniami i utratą wody oraz zapewnia kontakt z otoczeniem;

    • tkanka miękiszowa (miękisz zasadniczy, asymilacyjny i spichrzowy), która wypełnia wnętrze rośliny, magazynuje wodę i substancje pokarmowe oraz przeprowadza fotosyntezę;

    • tkanka przewodząca (drewno i łyko), która odpowiada za transport wody i substancji pokarmowych w roślinie;

    • tkanka wzmacniająca, która nadaje roślinie sztywność i elastyczność.

Więcej informacji o tkankach roślinnych znajdziesz w e‑materiale: Budowa wewnętrzna roślin.

Tkanki roślinne budują organy.

Korzeń jest podziemnym organem służącym do umocowania rośliny w glebie i pobierania z podłoża wody wraz z solami mineralnymi. U roślin nasiennych wyróżnia się dwa rodzaje systemów korzeniowych: palowywiązkowy.

Łodyga jest organem, który łączy korzenie z liśćmi, kwiatami i owocami. W łodygach odbywa się transport wody i soli mineralnych pobieranych przez korzenie oraz substancji odżywczych wyprodukowanych w liściach podczas fotosyntezy.

liściach zachodzi wymiana gazowa i przeprowadzana jest fotosynteza.

Kwiat to organ przystosowany do pełnienia funkcji rozmnażania płciowego.

Więcej informacji o organach roślin znajdziesz w e‑materiałach:

3. Rośliny lądowe wytwarzające zarodniki

REUr3a82eDmKz
Zarodnie wytwarzające zarodniki
Źródło: Jnzl’s Photos, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.

Mchy i paprotniki to rośliny, które jako pierwsze zasiedliły środowisko lądowe. Ich przeżycie na suchym lądzie było możliwe m.in. dzięki wytworzeniu tkanek, z których jedne przewodzą wodę, a inne chronią przed wysychaniem. Jednak do zapłodnienia rośliny te wciąż potrzebują wody, tak samo jak ich przodkowie – zielenice. Z tego powodu produkują zarodniki, które są okryte grubą ścianą komórkową, dzięki czemu mogą przetrwać w zmiennym, lądowym środowisku. To m.in. te cechy umożliwiły pradawnym gatunkom paprotników stworzyć ogromne lasy.

Porównanie mchów i paprotników

Cecha

Mchy

Paprotniki

Środowisko życia

wilgotne i zacienione

wilgotne i zacienione

Zarodniki

wytwarzane

wytwarzane

Zapłodnienie

wymaga obecności wody

wymaga obecności wody

Łodyga

brak, jej odpowiednikiem jest łodyżka o prostej budowie

łodygi wzniesione, kłącza

Korzenie

brak, ich odpowiednikiem są nitkowate chwytniki

długie i liczne, wyrastają z kłącza

Liście

brak, ich odpowiednikiem są listki zdolne do prowadzenia fotosyntezy i wchłaniania wody

zróżnicowane na liście asymilujące i wytwarzające zarodniki

Przykłady

płonnik, torfowiec

skrzyp polny, orlica

R1ATThBcNHsDp
Rośliny zarodnikowe są składnikiem runa leśnego
Źródło: Joshua Mayer, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji o roślinach zarodnikowych znajdziesz w e‑materiałach:

1
Polecenie 2

Przyjrzyj się ilustracji mchu płonnika, a następnie podaj nazwy elementów jego budowy oznaczonych cyframi od 1 do 4. Wyjaśnij, która z tych części magazynuje wodę w runie leśnym.

RnRex8molTUPD
Mech płonnik
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IsZzcmdQwm2
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Niekiedy w ogrodach na powierzchni gleby pod roślinami rozkłada się warstwę torfu. Określ, jakie korzyści ze stosowania tej metody odnoszą uprawiane rośliny. W uzasadnieniu uwzględnij wybrane cechy mchu torfowca.

RI5ht69SIHtbY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

4. Rośliny nasienne

RiwPZjUSQ73pu
Rośliny nasienne wykształciły wiele przystosowań ułatwiających rozsiewanie nasion. Na zdjęciu nasiona maku
Źródło: Cynthia Cheney, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rośliny nasienne to najbardziej zróżnicowana grupa roślin. Dzięki wytwarzanym nasionom są bardziej odporne na warunki środowiskowe niż paprotniki. Zawarty w nasionie zarodek, okryty łupiną nasienną i wyposażony w tkankę odżywczą, zachowuje żywotność dłużej niż zarodnik. Tkanki roślin nasiennych są bardziej  zróżnicowane i wyspecjalizowane w pełnieniu określonych funkcji niż tkanki paprotników.

Do nasiennych zalicza się rośliny nagonasienne i okrytonasienne.

Porównanie roślin nagonasiennych i okrytonasiennych

Cecha

Nagonasienne – iglaste

Okrytonasienne

Nasiona

nieosłonięte, powstają na łuskach szyszek; skrzydełka lotne ułatwiają rozsiewanie

powstają wewnątrz kwiatu i zostają osłonięte owocnią

Liście

na ogół wąskie i długie, przekształcone w igły (miłorząb wytwarza blaszki liściowe)

płaskie blaszki o różnych kształtach

Kwiaty

odpowiednikiem kwiatów są szyszki męskie i żeńskie

kwiaty obupłciowe lub jednopłciowe

Owoce

brak

owoce suche i mięsiste

Sposób zapylania

wiatropylne

wiatropylne, zapylane przez zwierzęta (głównie owadopylne) i rzadziej zapylane przez wodę

Rozsiewanie nasion

przez wiatr

przez wiatr, ptaki i inne zwierzęta, wodę

Formy

drzewa i krzewy

drzewa, krzewy, krzewinki i rośliny zielne

Przykłady roślin

sosna, jodła, jałowiec, cis

owies, dąb, kalina, słonecznik, kaktus

REvJNlQVD7Mnz
Młoda roślina sosny, tuż po wykiełkowaniu
Źródło: Brent Miller, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
ibr0KxCdqe_d5e300
RWMjvRNHftn5f
Rośliny okrytonasienne mają nasiona ukryte w owocach. Na zdjęciu owoce dyni
Źródło: Kam Abbott, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
RQA2In9pduTqh
Rośliny okrytonasienne żyją we wszystkich środowiskach. Na zdjęciu łodygi drzew przystosowane do gromadzenia wody.
Źródło: Rod Waddington, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji o roślinach nasiennych znajdziesz w e‑materiałach:

1
Polecenie 4

Większość roślin nagonasiennych jest wiatropylna. Wymień ich przystosowania do takiego sposobu zapylania.

R1a7LIDmoBj0l
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 5

Wiele drzew wiatropylnych wytwarza kwiaty wczesną wiosną przed pełnym rozwojem liści. Wyjaśnij, dlaczego kwitnienie odbywa się w tym okresie.

RCIykmEHWjFEw
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zadania

11
Ćwiczenie 1
RlWQJFSnukn0G
Zaznacz poprawną odpowiedź. Które drzewo iglaste występujące w Polsce zrzuca liście na zimę? Możliwe odpowiedzi: 1. Modrzew europejski, 2. Świerk pospolity, 3. Cis pospolity, 4. Jałowiec pospolity
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1A3VLG9oj2Mo1
Ćwiczenie 2
Połącz w pary nazwę rośliny z jej znaczeniem dla człowieka. Rzepak Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Rumianek Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Imbir Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Len Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Róża Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Kawowiec Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Brzoskwinia Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna. Burak Możliwe odpowiedzi: 1. Roślina okrytonasienna cukrodajna., 2. Roślina okrytonasienna będąca używką., 3. Roślina okrytonasienna hodowana w sadach ze względu na smaczne owoce., 4. Roślina okrytonasienna stosowana jako przyprawa., 5. Roślina okrytonasienna stosowana do produkcji tkanin., 6. Roślina okrytonasienna wykorzystywana do produkcji leków ziołowych., 7. Roślina okrytonasienna zawierająca tłuszcze. Produkuje się z niej olej., 8. Roślina okrytonasienna wykorzystywana jako roślina ozdobna.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1eAe3cmDsif81
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0, źródło fotografii: Pixabay, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IyX6mhe9T9l
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst odpowiednimi słowami.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R18gsGQd4LmIO1
Ćwiczenie 4
Wskaż cechy budowy świerka, na podstawie których można odróżnić tę roślinę od innych krajowych drzew iglastych. Możliwe odpowiedzi: 1. wysokość rośliny, 2. typ korzenia, 3. wielkość szyszek, 4. długość i kształ igieł, 5. liczba igieł na skróconym pędzie, 6. obecność kory
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 5
R68x41hWhdQrI
Wskaż nazwę tkanki, której dotyczy opis.

Jest zbudowana z żywych komórek, występuje w szybko rosnących częściach roślin, na przykład w ogonkach liściowych i młodych łodygach, które chroni przed złamaniem. Możliwe odpowiedzi: 1. wzmacniająca – twardzica, 2. wzmacniająca – zwarcica, 3. okrywająca – skórka, 4. twórcza – miazga
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Owoce wykazują różne przystosowania do rozsiewania zawartych w nich nasion.

R1bDZ6t0TaK5H
Owoce jarzębiny, grochu i klonu
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.

Określ, w jaki sposób rozsiewane są nasiona roślin przedstawionych na ilustracjach, zaznaczając odpowiednie komórki tabeli.

Określ, w jaki sposób rozsiewane są nasiona jarzębiny, grochu oraz klonu, zaznaczając odpowiednie komórki w tabeli.

RIqpVfWW7QjJV
Łączenie par. .
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 7
R7rrVK3amXtL5
Przekrój poprzeczny przez kwiat
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Uzupełnij opis kwiatu i rośliny, z której on pochodzi, tak aby tekst przedstawiał prawdziwe informacje. W każdym zdaniu wybierz właściwy fragment.

Na podstawie opisu alternatywnego uzupełnij opis kwiatu i rośliny, z której on pochodzi, tak aby tekst przedstawiał prawdziwe informacje. W każdym zdaniu wybierz właściwy fragment.

Na podstawie odpisu alternatywnego uzupełnij opis kwiatu i rośliny, z której on pochodzi, tak aby tekst przedstawiał prawdziwe informacje. W każdym zdaniu wybierz właściwy fragment.

R1EG37CHy82kH
Wskaż poprawny opis kwiatu i rośliny, z której on pochodzi. Kwiat przedstawiony na ilustracji jest jednopłciowyobupłciowy, a roślina jest jednopiennadwupienna.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja do ćwiczeń 8 i 9

R1HmClD2ag6pq
Budowa korzenia rośliny nasiennej
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R5picZZGcfUBr21
Ćwiczenie 8
Łączenie par. Wskaż odpowiedź, w której oznaczeniom cyfrowym przypisano właściwe nazwy.. A. Możliwe odpowiedzi: 1, 2, 3, 4, 5. B. Możliwe odpowiedzi: 1, 2, 3, 4, 5. C. Możliwe odpowiedzi: 1, 2, 3, 4, 5
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
RAw55rHW8JpZc2
Ćwiczenie 9
Wybierz poprawne dokończenie zdania. Intensywne podziały komórek odbywają się w: Możliwe odpowiedzi: 1. stożku wzrostu., 2. czapeczce., 3. strefie wydłużania., 4. strefie włośnikowej.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 10
RtmUg2QrAf1e7
Rozwiąż krzyżówkę: podaj nazwy rodzajów kwiatostanów przedstawionych na zdjęciach.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY 3.0, źródło fotografii: NoName_13, Couleur, Etienne GONTIER, jhenning, Pixabay, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Bt0GoXRXv5a
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Kwiatostan stokrotki., 2. Kwiatostan koniczyny., 3. Kwiatostan konwalii., 4. Kwiatostan owsa.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rctk6QCGcJ1fT
Podaj definicję otrzymanego w haśle organu i wyjaśnij, jakie jest jego znaczenie w życiu rośliny. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 11
R1HowHWwgj5On
8 fotografii w dwóch rzędach. 1. Grupa suchych, brązowych owoców otoczonych twardymi włoskami. 2. Owocnik na tle ściółki. 3. Kępa drobnych szarozielonych łodyżek z listkami. 4. Pierzastozłożone liście zwinięte na szczycie. 5. Dno zbiornika wodnego. Na dnie leży zielona plecha. 6. Zielony pęd, z którego w równomiernych odstępach wyrastają w okółkach pędy boczne. 7. Gałązka z igłami i różowymi szyszkami. 8. Żółto-zielona plecha porastająca korę drzewa.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0, źródło fotografii: Tomorrow Sp. z o.o., Frank Vincentz, Ron Pastorino, Joshua Mayer, Marcel Grieder, UuMUfQ, Magnefl, Kruczy89, Randi Hausken, Dan Zen, Norbert Nagel, Wikimedia Commons, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
RU1ZuJaHWoEfD
Połącz poniższe gatunki z nazwą grupy, do której należą. Wiśnia pospolita Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Borowik szlachetny Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Płonnik Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Nerecznica samcza Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Zielenice Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Skrzyp olbrzymi Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Modrzew europejski Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech Pawężnica psia Możliwe odpowiedzi: 1. Paproć, 2. Roślina okrytonasienna, 3. Glon, 4. Grzyb, 5. Skrzyp, 6. Roślina nagonasienna, 7. Porost, 8. Mech
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 12
RbbKuTls5hdSs
Nagranie ukazujące dużą sosnę.
RHJTJe7MrakVR
Nazwa gatunku: Tu uzupełnij
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RxyZSMeKZg6DK
Podaj nazwę opisanego gatunku. Okazałe drzewo, które ma po dwie igły zebrane w pęczkach. Są zimotrwałe. Wytwarza kwiatostany męskie i żeńskie. Jest rośliną wiatropylną i wiatrosiewną. Opisany gatunek to: Tu uzupełnij.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Yk2Pvmh9pEW
Przedstawiony gatunek należy do roślin: nagonasiennychokrytonasiennych.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 13

Rozpoznaj tkanki roślinne i podaj nazwy organów, w których występują.

Podaj nazwy organów, w których występują tkanki roślinne takie jak miękiszowe, skórki i włośniki.

Rn6NJ0gAw3Zil
Rodzaje tkanek roślinnych
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.
R5BfiTXvwsdqf
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 14

Uzasadnij, czy podział roślin na lądowe i wodne jest podziałem systematycznym.

R1WstVRuGmXpM
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 15
Rzd824LF3uaX8
Łubin trwały
Źródło: Aleksandra Zarzycka, GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Określ, do której grupy roślin nasiennych zaliczana jest przedstawiona na zdjęciu roślina. Podaj, jaką formę (drzewo, krzew, krzewinka, roślina zielna) reprezentuje ten gatunek.

Określ, do której grupy roślin nasiennych zaliczany jest łubin trwały. Podaj, jaką formę (drzewo, krzew, krzewinka, roślina zielna) reprezentuje ten gatunek.

RNMriytoWPJLq
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 16
R1LcnzbOQ2NVI
Kolorem zielonym zaznacz zdania prawdziwe, a kolorem czerwonym fałszywe. Rośliny nagonasienne to drzewa, krzewy, krzewinki i rośliny zielne. Rośliny okrytonasienne wytwarzają zarodniki. U roślin nagonasiennych i okrytonasiennych występują zalążki. Rośliny nagonasienne wytwarzają owoce. Nasiona pełnią funkcję przetrwalną. W skład nasiona wchodzą: zarodek, tkanka odżywcza oraz łupina nasienna.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
RV9VBMjbms3Kj
Wpisz literę P obok zdań prawdziwych i F obok zdań fałszywych. Tu uzupełnij Rośliny nagonasienne to drzewa, krzewy, krzewinki i rośliny zielne. Tu uzupełnij Rośliny okrytonasienne wytwarzają zarodniki. Tu uzupełnij U roślin nagonasiennych i okrytonasiennych występują zalążki. Tu uzupełnij Rośliny nagonasienne wytwarzają owoce. Tu uzupełnij Nasiona pełnią funkcję przetrwalną. Tu uzupełnij W skład nasiona wchodzą: zarodek, tkanka odżywcza oraz łupina nasienna.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
RvZRgSSLOC2Hn
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 17

Klasyfikowanie jest sposobem grupowania organizmów według określonych kryteriów. Wymień kryteria, na podstawie których wyróżniono następujące grupy systematyczne organizmów: mchy i paprotniki, rośliny nagonasienne i rośliny okrytonasienne.

Rpnr9vFN2QswC
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 18

Wymień grupy organizmów, które produkują zarodniki, i te, które wytwarzają nasiona. Wyjaśnij, dlaczego zarodniki w porównaniu z nasionami są słabiej przystosowane do pełnienia funkcji przetrwalnika.

R6GDWax6mIoUe
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 19
R1OPSbXYYc8Zk
Nagranie ukazujące dużą sosnę.
RWGkDZyMKybzX
Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Przedstawione na powyższym filmie zjawisko to: Możliwe odpowiedzi: 1. wiatropylność., 2. wiatrosiewność.
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 20
RNAzzQkRlbSWX
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 20

Staś wie, że na szczycie korzenia znajduje się stożek wzrostu. Chłopiec postawił hipotezę, że odcięcie wierzchołka korzenia spowoduje całkowite zatrzymanie jego wzrostu na długość. Później zaplanował i przeprowadził doświadczenie.
1. Wskaż rysunki, które w doświadczeniu Stasia ilustrują:

  • zestaw kontrolny;

  • zestaw badawczy;

  • wynik doświadczenia.

2. Odpowiedz na pytania:

  • Czy hipoteza Stasia została potwierdzona? Odpowiedź uzasadnij.

  • Co mógłbyś doradzić początkującemu ogrodnikowi, który chciałby uzyskać sadzonki z dobrze rozwiniętym systemem korzeniowym?

R1Nd3ASteC0n4
Elementy układu doświadczalnego Stasia
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R15283yxdGSkJ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Projekt

Doświadczenie 1

Problem badawczy: Od czego zależy tempo parowania wody z rośliny?

Hipoteza 1

Tempo parowania wody z rośliny zależy od powierzchni liścia.

Hipoteza 2

Tempo parowania wody z rośliny zależy od obecności warstwy nieprzepuszczającej wody.

Co będzie potrzebne
  • trzy ręczniki papierowe

  • duża taca

  • kartka papieru

  • tłuszcz

Próba kontrolna

  • zwilżony wodą ręcznik papierowy rozłożony na tacy umieszczonej na nasłonecznionym parapecie

Próby badawcze

  • zwilżony wodą i zwinięty w rulon ręcznik papierowy, ułożony na tacy umieszczonej na nasłonecznionym parapecie

  • zwilżony wodą i zwinięty w rulon ręcznik papierowy owinięty kartką papieru posmarowaną tłuszczem, ułożony na tacy umieszczonej na nasłonecznionym parapecie

Instrukcja
  1. Zwilż kawałki ręcznika wodą, tak żeby były mokre, ale nie ociekające.

  2. Ręcznik nr 1 rozłóż na dużej tacy.

  3. Ręcznik nr 2 zwiń w rulon i umieść go obok pierwszego.

  4. Ręcznik nr 3 zwiń w rulon i owiń kartką papieru posmarowaną tłuszczem w taki sposób, żeby ręcznik z niej nie wystawał. Połóż ręcznik na tacy.

  5. Umieść tacę na nasłonecznionym parapecie.

  6. Włącz stoper. W karcie zanotuj, po jakim czasie wyschną poszczególne kawałki ręcznika. Wyciągnij wnioski i zweryfikuj hipotezę.

  7. W karcie zapisz swoje refleksje. Odpowiedz na pytania:

  • Czego modelem są arkusze ręcznika?

  • Które ręczniki pomogą w weryfikacji pierwszej hipotezy, a które w weryfikacji drugiej hipotezy?

  • Które ręczniki stanowią próby kontrolne i dlaczego właśnie one?

  • Czego modelem jest natłuszczony papier?

R1YMuaPjZovzV

Załącznik do pobrania.

Załącznik do pobrania
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 153.76 KB w języku polskim
bg‑azure

Notatnik

R1793yTMczDLr
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.