R11x65uTdzlrt
Kompozycja 13 ilustracji z dziełami sztuki
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.

W tym module omawiane były następujące zagadnienia dotyczące kompozycji:

  • kompozycjakompozycjakompozycja to układ, rozmieszczenie elementów, zarówno na płaszczyźnie, jak w przestrzeni;

  • kompozycjakompozycjakompozycja jest pierwszym etapem pracy podczas tworzenia dzieła;

  • składnikami kompozycji są środki plastyczneśrodki wyrazu artystycznegośrodki plastyczne: plama, linia, kolor, walor, faktura, światło, perspektywa - powiązane odpowiednią skalą, proporcjami, podobieństwem lub różnorodnością;

  • kompozycjakompozycjakompozycja to cecha występująca w każdym dziele i charakteryzująca dzieło, w każdej dziedzinie sztuki;

  • w każdym dziele może występować więcej niż jeden rodzaj kompozycjikompozycjakompozycji;

  • rozpoznanie cech kompozycjikompozycjakompozycji jest elementem niezbędnym do analizy dzieła;

  • cechy kompozycjikompozycjakompozycji w danym dziele mogą być stałe lub zmieniać się - to zależy od dziedziny, stylu, techniki wykonania, miejsca, w którym dzieło się znajduje;

  • tworzenie dzieła polega m.in.: na poszukiwaniu relacji między elementami kompozycji i osiągnięciu np.: harmonii lub kontrastu;

  • jest wiele układów elementów, np.: kompozycja otwartakompozycja otwartakompozycja otwarta, zamkniętakompozycja zamkniętazamknięta, statycznakompozycja statycznastatyczna, dynamicznakompozycja dynamicznadynamiczna, symetrycznakompozycja symetrycznasymetryczna, asymetrycznakompozycja asymetrycznaasymetryczna, jednoplanowakompozycja jednoplanowajednoplanowa, wieloplanowakompozycja wieloplanowawieloplanowa, jednoelementowakompozycja jednoelementowajednoelementowa, wieloelementowakompozycja wieloelementowawieloelementowa, rytmicznakompozycja rytmicznarytmiczna, z akcentemkompozycja z akcentemz akcentem.

RVF4AO8QAVOQS
Ćwiczenie 1
Połącz nazwę typu kompozycji, czyli układu wszystkich elementów tworzących dzieło, z jej definicją. otwarta Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu zamknięta Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu statyczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu dynamiczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu diagonalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu horyzontalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu wertykalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu centralna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu hieratyczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu intencjonalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu rytmiczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu symetryczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Artysta malarz Théodore Géricault [czytaj: teodor żeriko], tworzył liczne portrety i [sceny batalistyczne](http://sceny batalistyczne).

Fotograf Eadweard Muybridge [czytaj: edłejt majbridż] odkrył pod koniec XIX w., że galopujący koń nie odrywa wszystkich kopyt  od podłoża- jedno z nich opiera się na ziemi.

PlakatyplakatPlakaty są najczęściej kompozycjami jednoplanowymi.kompozycja jednoplanowakompozycjami jednoplanowymi.

W malarstwie o tematyce rodzajowej częściej występuje kkompozycja wieloplanowakompozycja wieloplanowakompozycja wieloplanowaompozycja wieloplanowa niż jednoplanowa.kompozycja jednoplanowajednoplanowa.

W sztuce land artusztuka ziemiland artu czyli sztuce ziemi często występuje kompozycja z akcentemkompozycja z akcentemkompozycja z akcentem barwnym.

Polecenie 1
RBMZQGX4UDN7X
Wysłuchaj dźwięki miasta i natury, a następnie do wybranego przez siebie dźwięku wykonaj ilustrację.
Wykorzystaj aplikację lub wykonaj swoją pracę na kartce dowolną techniką.
Zastosuj w swojej pracy przynajmniej dwa rodzaje kompozycji.
Nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1XKN7A7KM67S
Prezentacja „Dźwięki które nas otaczają" przedstawia dwie ilustracje, do których zostały dołączone materiały dźwiękowe. Pierwsza to fotografia pędzących miejską ulicą samochodów. Zdjęcie zostało wykonane z okna tramwaju. Towarzyszą mu dźwięki stukotów, odgłosy silników, sygnałów samochodowych, gwaru rozmów. Druga to fotografia pejzażu. Przez drzewa prześwituje słońce i niebo. Towarzyszą mu dźwięki śpiewu ptaków, kroków, stąpających po trawie, szumu drzew. Pod spodem zamieszczone zostały miniatury zdjęć, pozwalające na wybór właściwego dźwięku.
Źródło: online-skillsskills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=cDWZkXjDYsc&t=3191s, https://www.youtube.com/watch?v=qiQ0tGKocjY&t=69s, dostępny w internecie: https://www.youtube.com/watch?v=cDWZkXjDYsc&t=3191s, https://www.youtube.com/watch?v=qiQ0tGKocjY&t=69s, licencja: CC BY 3.0.
R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL.
Ćwiczenie 2
RH64U1BB77H151
Odpowiedz na pytanie. Jakie środki wyrazu występują w kompozycji dynamicznej? Możliwe odpowiedzi: 1. linie skośne przecinające się pod różnymi kątami, 2. kontrasty barwne, 3. linie poziome i pionowe przecinające się pod kątem prostym.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik

akcent kolorystyczny, akcent barwny
akcent kolorystyczny, akcent barwny

plama barwna, linia, przedmiot lub inny element najczęściej niewielkich rozmiarów w stosunku do całej kompozycji dzieła, o zdecydowanie wyróżniającej się barwie (cieplejszej bądź zimniejszej) względem pozostałych plam tworzących obraz

architektura
architektura

sztuka projektowania, wznoszenia i artystycznego kształtowania budowli

arkada
arkada

element architektoniczny składający się z dwóch podpór (słupów lub filarów) połączonych u góry łukiem;  występuje pojedynczo, ale najczęściej w rzędzie

diagonalny
diagonalny

w sztukach plastycznych zasada komponowania obrazu lub rzeźby, polegająca na akcentowaniu jednej lub kilku osi ukośnych; ukośny kierunek kompozycji

haft
haft

ornament [wzór ozdobny] wyszyty na tkaninie; wyszywanie takiego ornamentu

kompozycja
kompozycja

to rozmieszczenie, uporządkowanie elementów w dziele sztuki (zarówno na płaszczyźnie, jak i w przestrzeni)

kompozycja asymetryczna
kompozycja asymetryczna

prawa i lewa strona kompozycji się różnią; kompozycja asymetryczna to taka, w której elementy rozmieszczone są nieregularnie, niezależnie od osi symetrii

kompozycja dynamiczna
kompozycja dynamiczna

kompozycja, w której przeważają skosy, linie łamane, krzywizny lub łuki; odbiorca ma wrażenie ruchu

kompozycja jednoelementowa
kompozycja jednoelementowa

to kompozycja, która składa się z jednego elementu

kompozycja otwarta
kompozycja otwarta

to takie rozmieszczenie elementów, które sprawia wrażenie jakby dzieło miało dalszy ciąg poza ramami obrazu i sprawia wrażenie, że można je kontynuować poza jego obszar

kompozycja rytmiczna
kompozycja rytmiczna

kompozycja rytmiczna, to taka, w której  dowolny element plastyczny powtarza się w określonych odstępach (minimum trzykrotnie)

kompozycja statyczna
kompozycja statyczna

to kompozycja, w której przeważają uporządkowane elementy pionowe i poziome; mamy wrażenie równowagi, spokoju i bezruchu

kompozycja symetryczna
kompozycja symetryczna

to taki układ elementów, który da się podzielić osią symetrii na dwie bardzo podobne części

kompozycja wieloelementowa
kompozycja wieloelementowa

to taka kompozycja, w której artysta zastosował co najmniej trzy elementy

kompozycja z akcentem
kompozycja z akcentem

kompozycja, w której przynajmniej jeden z jej elementów wyróżnia się, np. barwą, wielkością, kształtem

kompozycja zamknięta
kompozycja zamknięta

to taka kompozycja, której najważniejsze elementy są wyraźnie wyodrębnione i znajdują się wewnątrz dzieła; mamy wrażenie kompletności, całości

kontrast
kontrast

przeciwieństwo lub przeciwstawienie; służy do podkreślenia i zaakcentowania wybranych elementów dzieła kontrast może dotyczyć, np.: barwy, światła, kształtu, wielkości i in.

motyw
motyw

powtarzający się element kompozycyjny lub zdobniczy w dziełach sztuki lub przedmiotach użytkowych

ornament
ornament

motyw zdobniczy złożony z drobnych powtarzalnych elementów; może pokrywać całą powierzchnię lub tylko w określonych polach, najczęściej w poziomych pasach

oś symetrii
oś symetrii

widoczna lub jedynie domyślna linia przechodząca pośrodku płaszczyzny dzieląca jej elementy na dwie równe lub podobne sobie części.

porcelana
porcelana

masa ceramiczna używana m.in. do wyrobu delikatnych naczyń stołowych lub przedmiotów artystycznych; też: wyroby z tej masy

sceny batalistyczne
sceny batalistyczne

stanowią odmianę przedstawień historycznych. W sztukach plastycznych występują w malarstwie, rzeźbie i grafice; obrazują bitwy, potyczki, przemarsze wojsk oraz epizody z życia obozowego

starożytność
starożytność

okres dziejów najstarszych cywilizacji od około 4000 p.n.e. do 476 n.e.

symetria
symetria

podzielność figury na odpowiadające sobie, jednakowe lub analogiczne części będące swoim lustrzanym odbiciem, albo pokrywające się po obrocie wokół punktu lub prostej.

sztuka ludowa
sztuka ludowa

działalność artystyczna społeczności lokalnej, przede wszystkim z terenów wiejskich; rozpoznaje kompozycję symetryczną i asymetryczną

sztuka ziemi
sztuka ziemi

inaczej Land Art – działania w sztuce współczesnej, polegające na artystycznej ingerencji w pejzaż (naturalny lub przekształcony przez człowieka, np. miejski) w celu dokonania w nim zmian, prowadzących do przemiany krajobrazu w dzieło sztuki

tkanina
tkanina

wyrób włókienniczy z nici, uzyskiwany w procesie tkania

wycinanka
wycinanka

ozdoba wycięta ręcznie z papieru; najczęściej w wyniku cięcia wielokrotnie złożonego papieru tworzy się abstrakcyjny ornament skomponowany rytmicznie i zazwyczaj symetrycznie do jednej lub kilku osi

Źródła

  • sjp.pwsn.pl

  • encyklopedia.pwn.pl

Linki do e‑materiałów

link2
środki wyrazu artystycznego
środki wyrazu artystycznego

to elementy dzieła, które twórca wykorzystuje do stworzenia pracy plastycznej. Podstawowe środki to m.in. kompozycja, linia, perspektywa, barwa, faktura, światło, bryła

kompozycja jednoplanowa
kompozycja jednoplanowa

oparta na jednym planie, to znaczy, że wszystkie elementy kompozycji znajdują się na jednym - pierwszym planie;

kompozycja wieloplanowa
kompozycja wieloplanowa

to taka kompozycja, której elementy znajdują się na kilku planach, przynajmniej na trzech;

plakat
plakat

gatunek grafiki użytkowej o funkcji informacyjnej, reklamowej, propagandowej itp. także duży arkusz papieru zawierający informację w formie graficznej

kompozycja jednoplanowa
kompozycja jednoplanowa

oparta na jednym planie, to znaczy, że wszystkie elementy kompozycji znajdują się na jednym - pierwszym planie;

kompozycja wieloplanowa
kompozycja wieloplanowa

to taka kompozycja, której elementy znajdują się na kilku planach, przynajmniej na trzech;

kompozycja wieloplanowa
kompozycja jednoplanowa