R1CvH4Pa7bDOt
Ilustracja składa się z siedmiu, pionowych pasów składających się z kolorowych szkiełek. Szkiełka oddzielone są od siebie czarnymi paskami. Każdy z elementów witrażu składa się z różniej wielkości i kształtu szkiełek. W dziele przeważają odcienie zieleni, niebieskiego, żółtego, różowego czy fioletowego i pomarańczowego.

Multimedialne puzzle

Ilustracja przedstawiając fragmenty witraży, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Ilustracja przedstawiając fragmenty witraży, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Sztuka jest jednym z najstarszych i najbardziej wszechstronnych obszarów ludzkiej działalności. Historia sztuki jest równocześnie historią ludzkości i jej różnorodnych kultur, idei, przekonań i wartości. Wraz z upływem wieków, sztuka ewoluowała i zmieniała swoje oblicze, odzwierciedlając zmieniające się spojrzenia na świat, technologiczny postęp, polityczne i społeczne przemiany oraz dążenia artystów do wyrażania siebie i swojej wizji.
W materiale zostaną zaprezentowane wybrane przykłady dzieł reprezentujących różne epoki, style i kierunki na przestrzeni dziejów. Ze względu na różne źródła i cały czas trwające odkrycia oraz badania periodyzacja, zwłaszcza odnosząca się do sztuki dawnej, może różnić się w zależności od źródeł. Materiał edukacyjny ma za zadanie uzupełnić materiał z zakresu Historii Sztuki w postaci gry edukacyjnej - czyli w materiale znajdziesz wybrane zagadnienia i okresy w dziejach sztuki oraz wybrane dzieła i twórców.

Nauczysz się
  • przedstawiać tendencje w rozwoju sztuki poszczególnych epok,

  • opisywać style, nurty, kierunki powstałe w dziejach sztuki,

  • określać sposoby przedstawiania tematów przez artystów reprezentujących rożne dziedziny sztuki,

  • rozpoznawać dzieła sztuki i ich autorów oraz określać miejsca, z którymi są związane,

  • analizować przykładowe dzieła architektury, rzeźby i malarstwa,

  • stosować właściwą terminologię do opisu dzieła architektury, rzeźby i malarstwa, w przypadku architektury nazywać detale architektoniczne,

  • omawiać dokonania wybranych artystów,

  • określać wiek powstania dzieła.

Gra_edukacyjna

1
1

Wykonaj krótki test, który sprawdzi Twoją wiedzę na temat sztuki.

Test wiedzy o sztuce81050Brawo! Test został zaliczony.Niestety, test nie został zaliczony. Spróbuj ponownie.
Test

Test wiedzy o sztuce

Liczba pytań:
8
Limit czasu:
10 min
Twój ostatni wynik:
-

Gra edukacyjna

Poniżej znajduje się gra edukacyjna, w której poprzez zabawę ułożysz z puzzli wybrane dzieła malarskie, graficzne o różnym stopniu trudności.

Dziedziny sztuki występujące w prezentacji:

  • Malarstwo,

  • Rzeźba,

  • Architektura,

  • Rzemiosło artystyczne,

  • Grafika.

R74ORRVLECDTT
Multimedialne puzzle- gra edukacyjna, online-skills, CC BY 3.0
Multimedialne puzzle- gra edukacyjna, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Multimedialne puzzle- gra edukacyjna, gra edukacyjna, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Podaj trzy dzieła autorstwa Paula Gauguina [czytaj: pola gogena].

RnoBiJUyD6IMe
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Podaj trzy dzieła z okresu romantyzmu.

RrXQmMNaaOb3m
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Przyjrzyj się reprodukcjom przedstawiającym obrazy odnoszące się do tego samego tematu mitologicznego - przedstawiające Wenus. Omów, jak w poszczególnych epokach artyści podchodzili do tego tematu. W swojej odpowiedzi uwzględnij cechy formalne obrazów oraz wskaż epokę, którą reprezentują.

RvP93iM4jVOFK
Giorgione, Tycjan, „Śpiąca Wenus" ok. 1508/10 | Giorgione (1477/78‑1510), Tycjan, Galeria Starych Mistrzów, Drezno, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Giorgione, Śpiąca Wenus, obraz na płótnie, Galeria Starych Mistrzów, Drezno, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giorgione_-_Sleeping_Venus_-_Google_Art_Project_2.jpg [dostęp 16.06.2023], domena publiczna.
RUh6anji6M3pl
Alexandre Cabanel, „Narodziny Wenus”, 1863 r., Musée d'Orsay, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Alexandre Cabanel, Narodziny Wenus, olej na płótnie, Muzeum w Paryżu, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alexandre_Cabanel_-_The_Birth_of_Venus_-_Google_Art_Project_2.jpg [dostęp 22.06.2023], domena publiczna.
R10ueghw1wc1L
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Prehistoria

Sztuka prehistoryczna 2,6 mln lat p.n.e. - ok. 1800 p.n.e.

Więcej informacji o Prehistorii wraz z przykładami znajduje się w materiach:

PrehistoriaDv3hS2gexPrehistoria

Sztuka_starozytna

Sztuka starożytna: Mezopotamia, Egipt Grecja, Rzym

Sztuka starożytnej Mezopotamii

Więcej informacji o sztuce starożytnej Mezopotamii wraz z przykładami znajduje się w materiale:

W kręgu najstarszej cywilizacji - sztuka starożytnej MezopotamiiDPGOOgPs7W kręgu najstarszej cywilizacji - sztuka starożytnej Mezopotamii

Sztuka starożytnego Egiptu

Więcej informacji o sztuce starożytnego Egiptu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Kanony i magia sztuki - starożytny EgiptD1E7pVWTcKanony i magia sztuki - starożytny Egipt

Muzyka starożytnego EgiptuDNo6lrPK8Muzyka starożytnego Egiptu

Sztuka starożytnej Grecji

Więcej informacji o sztuce starożytnej Grecji wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Podwaliny dla świetności starożytnej Grecji - sztuka egejskaD134RV9AbPodwaliny dla świetności starożytnej Grecji - sztuka egejska

Okres archaiczny (XI – V w. p.n.e.)

Więcej informacji o okresie archaicznym wraz z przykładami znajduje się w materiach:

Polis a sztuka - archaiczny okres starożytnej GrecjiDsq9Tvj2oPolis a sztuka - archaiczny okres starożytnej Grecji

Okres klasyczny (V‑IV w. p.n.e.)

Więcej informacji o okresie klasycznym wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Cechy sztuki greckiej okresu klasycznegoP18v8MTfuCechy sztuki greckiej okresu klasycznego

Piękno i harmonia – architektura i rzeźba w okresie klasycznym starożytnej GrecjiD4hV6enbCPiękno i harmonia – architektura i rzeźba w okresie klasycznym starożytnej Grecji

Okres hellenistyczny (III – I w. p.n.e.)

Więcej informacji o epoce hellenistycznej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

W służbie bogów – architektura klasycznej GrecjiDO1NaKETtW służbie bogów – architektura klasycznej Grecji

Dynamika i ekspresja w rzeźbie hellenistycznejD136cqqt2Dynamika i ekspresja w rzeźbie hellenistycznej

Sztuka starożytnego Rzymu

R7fv7bQrmFYKS
Koloseum, 70‑72 do 80 n.e., Włochy, Rzym, wikipedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Koloseum, wzniesiony w latach 70-72 do 80 n.e., ilustracja, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koloseum#/media/Plik:Colosseo_2020.jpg [dostęp 30.06.2023], licencja: CC BY-SA 4.0.
RrVGuiNn8TqP8
Koloseum, amfiteatr cesarzy z dynastii Flawiuszów w Rzymie, w lata 70‑72 – 80 n.e, twórcy Wespazjan i Tytus, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Koloseum, amfiteatr cesarzy z dynastii Flawiuszów) w Rzymie, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Więcej informacji o sztuce starożytnego Rzymu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

W środkowej Italii - sztuka EtruskówDpgtJR4FOW środkowej Italii - sztuka Etrusków

W służbie władzy – rzymska rzeźba starożytnaDePCsiIl0W służbie władzy – rzymska rzeźba starożytna

Starożytny Rzym - malarstwoDdmMVEXTbStarożytny Rzym - malarstwo

Sztuka_sredniowieczna

Sztuka karolińska (VIII‑IX w.) i ottońska (IX‑X w.)

R1YrOEgraUybH
Zwiastowanie pasterzom, Ewangeliarz Henryka II, 1002 - 1014 r., Biblioteka Państwowa, Bamberg, Niemcy, wikipedia.org, domena publiczna, fotografia The Yorck Project
Źródło: The Yorck Project, Zwiastowanie pasterzom, Ewangeliarz Henryka II, ilustracja, Biblioteka Państwowa, Bamberg, Niemcy, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Meister_der_Reichenauer_Schule_005.jpg [dostęp 2.06.2023], domena publiczna.

Więcej informacji o sztuce karolińskiej i ottońskiej wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Sztuka wczesnego średniowiecza na zachodzie EuropyDZYtrLv6zSztuka wczesnego średniowiecza na zachodzie Europy

sztuka_romanska

Sztuka romańska (XI‑XIII w.)

50
R7TP0VjDG8L0d
Kolegiata św. Piotra i Pawła, I poł. XII w., Kruszwica, wikipedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Kolegiata św. Piotra i Pawła, ilustracja, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bazylika_kolegiacka_%C5%9Bw._Piotra_i_Paw%C5%82a_w_Kruszwicy#/media/Plik:Colegiate_church,_Kruszwica.JPG [dostęp 5.06.2023], licencja: CC BY-SA 4.0.
50
RO1ePg4Gq34hq
Kolegiata św. Piotra i Pawła, plan, I poł. XII w., Kruszwica, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Kolegiata św. Piotra i Pawła, XII w., ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Rzeźba romańska

Więcej informacji o sztuce romańskiej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Prawo ram – rzeźba romańskaDA3kpIOpFPrawo ram – rzeźba romańska

Architektura romańska w EuropieD1C7v9MlDArchitektura romańska w Europie

Architektura i plastyka romańska w PolsceDlmQ9fUaHArchitektura i plastyka romańska w Polsce

sztuka_gotycka

Sztuka gotycka poł. (XII - pocz. XVI w.)

Przykład architektury gotyckiej:

Więcej informacji o sztuce gotyckiej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Sztuka gotycka w Polsce, cz. I - architekturaDPeUxta0QSztuka gotycka w Polsce, cz. I - architektura

Rzeźba gotycka pełnoplastyczna – nurt dworski i mistyczny

W gotyckiej rzeźbie można wyróżnić dwa nurty:

  • nurt mistyczny,

  • nurt dworski, określany także jako piękny czy międzynarodowy.

Pierwszy obejmował przede wszystkim wizerunek scen bolesnych i bardzo ekspresyjnych – były to głównie krucyfiksypiety, ukazujące fizyczne cierpienie i ból, często z wyeksponowanymi naturalistycznymi jego aspektami, w których ciało posiada ślady cierpienia, męki, zgodnie ze średniowiecznym doloryzmem. Służyły temu również takie środki, jak deformacja, konwulsyjne wygięcie ciała, silnie opadająca ku dołowi głowa, ugięte pod ciężarem ciała i przybite jednym gwoździem nogi, pochylenie ciała do przodu przy mocno rozciągniętych ramionach. Rzeźba mistyczna miała za zadanie pobudzać uczucia religijne i skupienie, a także wywoływać kontemplację i refleksję nad tajemnicami wiary.
Natomiast nurt dworski cechuje się wytwornością postaci wydłużonymi postaciami, ubranymi w udrapowane w miękkie kształty. Madonny tak rzeźbione mają także lekko uśmiechnięte, okrągłe twarze, a ich emocjonalny kontakt z Dzieciątkiem jest niewielki – jest trzymane na ramieniu, lekko się z niego osuwając. Przykładem takiego przedstawienia w stylu Pięknych Madonn jest „Madonna z Krużlowej.

R1QTxGhTCBl6U
Madonna z Krużlowej, I poł. XV w., Muzeum Narodowe, Kraków, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Przykład nurtu dworskiego, Madonna z Krużlowej, rzeźba, Muzeum Narodowe, Kraków, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Madonna_z_Kru%C5%BClowej.jpg [dostęp 9.06.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.

Malarstwo

Więcej informacji o malarstwie wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Sztuka gotycka w Polsce, cz. III – malarstwoDGrI32QvzSztuka gotycka w Polsce, cz. III – malarstwo

Szkoła sieneńska

Więcej informacji o szkole sieneńskiej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Dwie szkoły malarstwa protorenesansowegoD12LJepR5Dwie szkoły malarstwa protorenesansowego

R1U25guPPd3Vn
Duccio di Buoninsegna , „ Madonna Rucellai”, 1285 r., Galeria Uffizi, Florencja, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Duccio di Buoninsegna, Madonna Rucellai, malarstwo książkowe, Galeria Uffizi, Florencja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Duccio_Madonna_ruccelai.jpg [dostęp 9.06.2023], domena publiczna.

Szkoła florencka

Więcej informacji o szkole florenckiej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Dwie szkoły malarstwa protorenesansowegoD12LJepR5Dwie szkoły malarstwa protorenesansowego

R1BPVCB7jukqX
Giotto di Bondone, Freski w Kaplicy Scrovegnich, 1303‑1305 r., Padwa, niezlasztuka.net, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Giotto di Bondone, Freski w Kaplicy Scrovegnich, fresk, Freski w Kaplicy Scrovegnich, dostępny w internecie: https://niezlasztuka.net/o-sztuce/giotto-di-bondone-oplakiwanie-chrystusa/ [dostęp 9.06.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Więcej informacji o sztuce gotyckiej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Francuska katedra - gotycka konstrukcja ponad ludzką miaręDCExMOHRoFrancuska katedra - gotycka konstrukcja ponad ludzką miarę

Francuskie katedry – budowle ponad ludzką wyobraźnię, cz. 2DR7ctb178Francuskie katedry – budowle ponad ludzką wyobraźnię, cz. 2

Rozwój gotyku w AngliiD3UmRcTAHRozwój gotyku w Anglii

Ewolucja form w gotyku niemieckimDdirHzncpEwolucja form w gotyku niemieckim

Gotyk w we Włoszech - kraju antycznych tradycjiDgkZDdOWTGotyk w we Włoszech - kraju antycznych tradycji

Różnorodność form w rzeźbie gotyckiej na zachodzie EuropyD13TwIpWKRóżnorodność form w rzeźbie gotyckiej na zachodzie Europy

Gotyckie witraże, freski i malarstwo tablicoweDPflYYxmdGotyckie witraże, freski i malarstwo tablicowe

Sztuka gotycka w Polsce (cz. 1 – architektura)DPeUxta0QSztuka gotycka w Polsce (cz. 1 – architektura)

Sztuka gotycka w Polsce (cz. 2 - rzeźba)DLZom14gwSztuka gotycka w Polsce (cz. 2 - rzeźba)

Sztuka gotycka w Polsce (cz. 3 – malarstwo)DGrI32QvzSztuka gotycka w Polsce (cz. 3 – malarstwo)

Dwie szkoły malarstwa protorenesansowegoD12LJepR5Dwie szkoły malarstwa protorenesansowego

Sztuka_nowozytna

Renesans pocz. (XV w. - II poł. XVI w.)

Renesans to termin pochodzący od francuskiego renaissance, [czytaj: renesans] - odrodzenie i ma związek z odrodzeniem kultury antycznej. Był to czas ożywienia i poszukiwania harmonii między człowiekiem a światem poprze dążenie do równowagi między wiarą a rozumem oraz poszukiwania harmonii między człowiekiem a naturą.

Renesans został zapoczątkowany we Włoszech, a jego kolebką jest Florencja. Rozwój włoskiego renesansu można podzielić na trzy okresy:

  • pierwszy to wczesny renesans, który przypada na lata od 1401/1420 do 1500 roku.

  • drugi to dojrzały renesans, obejmujący okres od  1500 do 1540 roku, określany także jako złoty wiek.

  • trzeci to późny renesans, trwający od 1540 do 1580 roku.

RL5Fq8r0HwhgG
Giorgione, „Burza”, ok. 1506 r., Muzeum we Florencji, Wenecja, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Giorgione, Burza, obraz, Muzeum we Florencji, Wenecja, dostępny w internecie: https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Giorgione,_The_tempest.jpg [dostęp 16.06.2023], domena publiczna.
RvP93iM4jVOFK
Giorgione, Tycjan, „Śpiąca Wenus" ok. 1508/10 | Giorgione (1477/78‑1510), Tycjan, Galeria Starych Mistrzów, Drezno, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Giorgione, Śpiąca Wenus, obraz na płótnie, Galeria Starych Mistrzów, Drezno, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giorgione_-_Sleeping_Venus_-_Google_Art_Project_2.jpg [dostęp 16.06.2023], domena publiczna.
Rx7DKwFrSxUrg
Tycjan, „Wenus z Urbino”, 1538 r., Galeria Uffizi, Florencja, Włochy, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Tycjan, Wenus z Urbino, olej na płótnie, Galeria Uffizi, Florencja, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Tizian_102.jpg [dostęp 16.06.2023], domena publiczna.
RMSbxq3I8bGn8
Paolo Veronese, „Gody w Kanie Galilejskiej”, 1563 r., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Paolo Veronese, Gody w Kanie Galilejskiej, obraz na płótnie, Luwr, Paryż, Francja, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Paolo_Veronese,_The_Wedding_at_Cana.JPG [dostęp 16.06.2023], domena publiczna.

Więcej informacji o sztuce renesansu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Włoska architektura renesansowa w XV wiekuDhU73A00MWłoska architektura renesansowa w XV wieku

Rzeźba włoskiego quattrocenta. [czytaj: kłatroczento]D19eA0eJtRzeźba włoskiego quattrocenta. [czytaj: kłatroczento]

Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - freski Masaccia. [czytaj: masaczia]DP1aXgVlUQuattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - freski Masaccia. [czytaj: masaczia]

Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - nowatorstwo formy Piera della Francesca.[czytaj: piera dela franczeska]D123GJNOAQuattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - nowatorstwo formy Piera della Francesca.[czytaj: piera dela franczeska]

Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - wokół perspektywy Paola Uccella. [czytaj: paola uczella]DuXKIvaL1Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - wokół perspektywy Paola Uccella. [czytaj: paola uczella]

Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - dekoracyjny Botticelli. [czytaj: boticzelli]DspCHekJZQuattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - dekoracyjny Botticelli. [czytaj: boticzelli]

Quattrocento [czytaj: kłatroczento]w malarstwie włoskim - dramatyczny Andrea Mantegna. [czytaj: andrea mantenia]DEmoBPgrbQuattrocento [czytaj: kłatroczento]w malarstwie włoskim - dramatyczny Andrea Mantegna. [czytaj: andrea mantenia]

Leonardo da Vinci [czytaj: leonardo da winczi]– człowiek renesansuDyVKeNpmnLeonardo da Vinci [czytaj: leonardo da winczi]– człowiek renesansu

Michał Anioł - rzeźbiarz, który prześcignął renesansDFCSRlGo6Michał Anioł - rzeźbiarz, który prześcignął renesans

Dekoracje na sklepieniu Kaplicy SykstyńskiejD143P3bREDekoracje na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej

Terribilità [czytaj: teribilita] w Sądzie Ostatecznym na ścianie Kaplicy SykstyńskiejD8EOl4RncTerribilità [czytaj: teribilita] w Sądzie Ostatecznym na ścianie Kaplicy Sykstyńskiej

Rafael Santi - nie tylko malarz MadonnD16WSgSm5Rafael Santi - nie tylko malarz Madonn

Freski Rafaela w Stanzach WatykańskichDHaiwBSaSFreski Rafaela w Stanzach Watykańskich

Szkoła wenecka – dlaczego koloryści?DMeN5xD7WSzkoła wenecka – dlaczego koloryści?

Albrecht Dürer [czytaj: albrecht direr] - najwybitniejszy artysta renesansu niemieckiegoD1FzJK4ZCAlbrecht Dürer [czytaj: albrecht direr] - najwybitniejszy artysta renesansu niemieckiego

Malarze niemieckiego renesansu - od gotyckiej tradycji do anamorfozyD1EwJWkiwMalarze niemieckiego renesansu - od gotyckiej tradycji do anamorfozy

Z Włoch do Krakowa i Zamościa… polska architektura renesansowaD1CPlayPeZ Włoch do Krakowa i Zamościa… polska architektura renesansowa

Śladem włoskiego renesansu – rzeźba nagrobkowa w PolsceDMrWRCeZ5Śladem włoskiego renesansu – rzeźba nagrobkowa w Polsce

Życie w Polsce w epoce renesansu – obrazy polskich malarzy epoki odrodzeniaDv4mDHltRŻycie w Polsce w epoce renesansu – obrazy polskich malarzy epoki odrodzenia

Palladianizm w architekturze angielskiejDSvl8pDy9Palladianizm w architekturze angielskiej

Kamienie milowe malarstwa renesansuDpyeZUzUsKamienie milowe malarstwa renesansu

Kamienie milowe rzeźby nowożytnejDYv7V0lFEKamienie milowe rzeźby nowożytnej

Renesans w EuropieD3Yd2uan4Renesans w Europie

Sztuka_manieryzmu

Sztuka manieryzmu (XVI w.)

Więcej informacji o sztuce manieryzmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Sztuka i architektura barokuD1GWuxxmvSztuka i architektura baroku

RSeRQW3QvQp4Y
El Greco, „Obnażenie z szat”, 1577‑1579 r., Katedra Najświętszej Marii Panny, Toledo, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: El Greco, Obnażenie z szat, olej na płótnie, Katedra Najświętszej Marii Panny, Toledo, dostępny w internecie: https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:El_Expolio,_por_El_Greco.jpg [dostęp 16.06.2023], domena publiczna.

Więcej informacji o sztuce manieryzmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Przezwyciężenie renesansowej prostoty i harmonii – manieryzm w architekturzeDTWAgH7GwPrzezwyciężenie renesansowej prostoty i harmonii – manieryzm w architekturze

Niepokój i skomplikowanie formy w rzeźbie manierystycznejDX20PsmEVNiepokój i skomplikowanie formy w rzeźbie manierystycznej

Szkoła Fontainebleau [czytaj: fontentblu] - manieryzm w malarstwie francuskimD11zuDwaXSzkoła Fontainebleau [czytaj: fontentblu] - manieryzm w malarstwie francuskim

W świecie wydłużonych form El Greca [czytaj: el greka] - manieryzm w malarstwie hiszpańskimD1DfN3mF7W świecie wydłużonych form El Greca [czytaj: el greka] - manieryzm w malarstwie hiszpańskim

W podążaniu za artystyczną manierą w architekturze polskiejD26W99SUgW podążaniu za artystyczną manierą w architekturze polskiej

Sztuka_baroku_i_rokoka

Sztuka baroku (ok. 1540‑pocz. XVIII w.) i rokoka (XVIII w.)

Architektura baroku i rokoka

Barok w sztuce rozkwitał we Włoszech, zwłaszcza w Rzymie, w drugiej połowie XVI wieku i trwał w Europie do połowy XVIII wieku. Architekturę barokową charakteryzuje monumentalność, dynamika oraz bogactwo dekoracji i form ornamentalnych. Ważnym elementem była hierarchizacja elementów kompozycyjnych, które kulminowały na osi środkowej. Efekty światłocieniowe były osiągane głównie poprzez zastosowanie wygiętych elewacji, przerywanych gzymsówGzymsgzymsów.

Rzeźba barokowa

Więcej informacji o rzeźbie barokowej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Rokoko i klasycyzmDNYbpdRx2Rokoko i klasycyzm

ROZBQqtCKPcCK
Gianlorenzo Bernini, „Dawid”, 1623‑1624 r., Galleria Borghese, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
Źródło: Gianlorenzo Bernini, Dawid, rzeźba, Galleria Borghese, Rzym, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Museo_borghese,_sala_del_sole,_g.l._bernini,_david,_1623-24,_10.JPG [dostęp 21.06.2023], licencja: CC BY 3.0.

Więcej informacji o architekturze i rzeźbie baroku i rokoka wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Architektoniczna finezja BorrominiegoDQkw7dWPWArchitektoniczna finezja Borrominiego

Między dziedzińcem a ogrodem – Vaux le Vicomte. [czytaj: wule wikąt]DKZB7TTC9Między dziedzińcem a ogrodem – Vaux le Vicomte. [czytaj: wule wikąt]

Rozwiązania przestrzenne i monumentalizm stylu Jana Baltazara Neumanna [czytaj: jana baltazara nojmana]DdBOn2SnfRozwiązania przestrzenne i monumentalizm stylu Jana Baltazara Neumanna [czytaj: jana baltazara nojmana]

Monumentalność architektury barokowej w HiszpaniiDSy7pHiNOMonumentalność architektury barokowej w Hiszpanii

Specyfika barokowej architektury angielskiej na przykładzie realizacji Christophera Wrena. [czytaj: kristofera wrena]DrhQp35C7Specyfika barokowej architektury angielskiej na przykładzie realizacji Christophera Wrena. [czytaj: kristofera wrena]

Barokowe budowle sakralne w PolsceDbS9v74HfBarokowe budowle sakralne w Polsce

Architektura świecka polskiego barokuDlG1zAHe0Architektura świecka polskiego baroku

Późnobarokowe realizacje architektoniczne Fischera von Erlacha. [czytaj: fiszera won erlacha]Dec24OowIPóźnobarokowe realizacje architektoniczne Fischera von Erlacha. [czytaj: fiszera won erlacha]

Perły niemieckiej architektury barokowo‑rokokowej: Zwinger [czytaj: cwinger] w Dreźnie oraz Sanssouci [czytaj: sansuczi] w PoczdamieD1JZXImvkPerły niemieckiej architektury barokowo‑rokokowej: Zwinger [czytaj: cwinger] w Dreźnie oraz Sanssouci [czytaj: sansuczi] w Poczdamie

Geniusz barokowej rzeźby – Gianlorenzo Bernini, [czytaj: dżianlorenco bernini] cz. 1D9JbKE2STGeniusz barokowej rzeźby – Gianlorenzo Bernini, [czytaj: dżianlorenco bernini] cz. 1

Geniusz barokowej rzeźby – Gianlorenzo Bernini, [czytaj: dżianlorenco bernini] cz. 2D14BcyLdxGeniusz barokowej rzeźby – Gianlorenzo Bernini, [czytaj: dżianlorenco bernini] cz. 2

Bogactwo rokokowej rzeźby i dekoracji architektonicznejDfLonuG3cBogactwo rokokowej rzeźby i dekoracji architektonicznej

Barokowa rzeźba nagrobkowa i dekoracje rzeźbiarskie w PolsceDdTM2TNnQBarokowa rzeźba nagrobkowa i dekoracje rzeźbiarskie w Polsce

Sztuka_klasycyzmu

Sztuka klasycyzmu (II poł. XVIII w. - ok. 1830 r.)

Więcej informacji o sztuce klasycyzmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Greckie posągi ożyły! Rzeźba klasycyzmuD3jzPLWw0Greckie posągi ożyły! Rzeźba klasycyzmu

Klasycyzm i romantyzmDRMdS0ZBdKlasycyzm i romantyzm

Echa starożytności w klasycystycznej architekturze Francji i NiemiecD14qY89aZEcha starożytności w klasycystycznej architekturze Francji i Niemiec

Idealizacja na antyczny wzór w klasycystycznych rzeźbach Antoniego Canovy [czytaj: kanowy]DKwMOxc7kIdealizacja na antyczny wzór w klasycystycznych rzeźbach Antoniego Canovy [czytaj: kanowy]

Mistrzostwo formy i dbałość o detal w rzeźbach Bertela Thorvaldsena. [czytaj: bertela torwaldsena]D3NAGRII5Mistrzostwo formy i dbałość o detal w rzeźbach Bertela Thorvaldsena. [czytaj: bertela torwaldsena]

Jacques‑Louis David [czytaj: żak lui dawid] - malarz rewolucji francuskiej i tradycji antycznejDDRuTEfiQJacques‑Louis David [czytaj: żak lui dawid] - malarz rewolucji francuskiej i tradycji antycznej.

Malarstwo Jeana Auguste’a Dominique’a Ingresa. [czytaj: żena ogiusta dominika ągresa]D3qC2024qMalarstwo Jeana Auguste’a Dominique’a Ingresa. [czytaj: żena ogiusta dominika ągresa]

Marcello Bacciarelli [czytaj: marczello bacziarelli] - włoski malarz na polskim dworze królewskimDDHIymcthMarcello Bacciarelli [czytaj: marczello bacziarelli] - włoski malarz na polskim dworze królewskim

Warszawskie weduty Canaletta [czytaj: kanaleta]D5r38wDOUWarszawskie weduty Canaletta [czytaj: kanaleta]

Obiektywizm oddania tematu przez Jana Piotra NorblinaDCHUfzTyIObiektywizm oddania tematu przez Jana Piotra Norblina

Sztuka_XIX_wieku

Sztuka XIX wieku

Preromantyzm, romantyzm i historyzm

XIX wiek był okresem intensywnych zmian społeczno‑politycznych, które znalazły swoje odzwierciedlenie w sztuce europejskiej. Sztuka tego okresu rozwijała się w różnych tendencjach, nurtach i kierunkach artystycznych. Różnorodne przejawy prezentuje romantyzm, rozwijający się zwłaszcza w malarstwie od 1820 do ok. 1860 roku. Romantycy odrzucali racjonalizm na rzecz religijności, dużą rolę zwracali na duchowość i uczuciowość, akcentowali poczucie narodowego patriotyzmu, przywiązanie do natury. Romantycy podkreślali także bunt, niezgodę wobec rzeczywistości, uciekali w świat wątków fantastycznych i ludowych. Malarstwo romantyczne jest bogate kolorystycznie, różnorodne kompozycyjnie - pojawiają się zarówno obrazy dynamiczne, szkicowe, o bogatej fakturze, jak i dzieła spokojne, stonowane i monochromatyczne. Prekursorami romantyzmu w malarstwie są: Francisco de Goya y Lucientes,[czytaj: fransisko de goja lucjentes] Johanna Heinricha Füssli [czytaj: johana hainrisia fysli)] oraz William Blake. [czytaj: łiliam blejk] Goya, [czytaj: goja] hiszpański malarz króla Karola III i nadworny artysta króla Karola IV artysta, słynął z graficznych obrazów wojny i wyrażania wewnętrznego niepokoju. Romantyczny charakter ma cykl antywojennych rycin „Okropności wojny”, powstały po wkroczeniu prócz wojsk napoleońskich w 1808 roku, a także namalowany po upadku Napoleona obraz „Rozstrzelanie powstańców 3 maja 1808 roku”.

RwLm5ykoPgwKR
Piotr Michałowski, „Seńko”, ok. 1846‑1848 r., Muzeum Narodowe w Krakowie, Polska, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Piotr Michałowski, Seńko. Studium do Don Kichota, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Polska, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piotr_Micha%C5%82owski_-_Se%C5%84ko_-_MNK_II-a-734_-_National_Museum_Krak%C3%B3w.jpg [dostęp 22.06.2023], domena publiczna.

Więcej informacji o sztuce romantyzmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Preromantyczny świat nocnych koszmarów w malarstwie Johanna Heinricha Füssliego [czytaj: johana hainrisia fysliego]DFqDeONM6Preromantyczny świat nocnych koszmarów w malarstwie Johanna Heinricha Füssliego [czytaj: johana hainrisia fysliego]

Francisco de Goya y Lucientes [czytaj: fransisko de goja lucjentes] - malarz o „gwałtownych kontrastachDAfhWwNIHFrancisco de Goya y Lucientes [czytaj: fransisko de goja lucjentes] - malarz o „gwałtownych kontrastach

Artysta, wizjoner i mistyk - preromantyczny William Blake. [czytaj: łiliam blejk]DTPxhgqftArtysta, wizjoner i mistyk - preromantyczny William Blake. [czytaj: łiliam blejk]

Wewnętrzne życie człowieka widziane poprzez stany natury w malarstwie Caspara Davida Friedricha [czytaj: kaspara dawida fridrisia]DVaImwL8MWewnętrzne życie człowieka widziane poprzez stany natury w malarstwie Caspara Davida Friedricha [czytaj: kaspara dawida fridrisia]

Pomiędzy starym światem a nową epoką ... - Théodore Géricault. [czytaj: teodor żerikolt]D8CPBF0KUPomiędzy starym światem a nową epoką ... - Théodore Géricault. [czytaj: teodor żerikolt]

Eugène Delacroix [czytaj: jużin delakrua] - najpiękniejsza paletaD5zDe0conEugène Delacroix [czytaj: jużin delakrua] - najpiękniejsza paleta

John Constable [czytaj: dżon konstejbl] i William Turner [czytaj: łiliam tarner]D1F78UlTxJohn Constable [czytaj: dżon konstejbl] i William Turner [czytaj: łiliam tarner]

Romantyczna twórczość Piotra Michałowskiego i Artura GrottgeraDXvmdiVVsRomantyczna twórczość Piotra Michałowskiego i Artura Grottgera

Nurt akademicki w malarstwie polskim – RodakowskiDx8maHNb1Nurt akademicki w malarstwie polskim – Rodakowski

Alegoryczne wyrażenie myśli romantycznej przez Françoisa Rude. [czytaj: fransuaza riid]DAevNc5QOAlegoryczne wyrażenie myśli romantycznej przez Françoisa Rude. [czytaj: fransuaza riid]

Akademizm

Więcej informacji o akademizmie wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Hierarchizacja tematów w malarstwie akademizmu europejskiegoD1DuygOBNHierarchizacja tematów w malarstwie akademizmu europejskiego

RUh6anji6M3pl
Alexandre Cabanel, „Narodziny Wenus”, 1863 r., Musée d'Orsay, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Alexandre Cabanel, Narodziny Wenus, olej na płótnie, Muzeum w Paryżu, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alexandre_Cabanel_-_The_Birth_of_Venus_-_Google_Art_Project_2.jpg [dostęp 22.06.2023], domena publiczna.

Prerafaelici

Więcej informacji o akademizmie wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Bractwo Prerafaelitów, czyli artyści z misjąDss88HbWtBractwo Prerafaelitów, czyli artyści z misją

Szkoła barbizońska i realizm

Więcej informacji o szkole barbizońskiej wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Autentyzm natury w malarstwie barbizończykówDrLWmVhdaAutentyzm natury w malarstwie barbizończyków

Więcej informacji o akademizmie wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Jan Matejko - reprezentant nurtu historyzmu w malarstwie polskimD1HDbuix3Jan Matejko - reprezentant nurtu historyzmu w malarstwie polskim

Rk8VoUBa1lVDC
Jan Matejko, „Portret czworga dzieci artysty”, 1879 r., Lwowska Galeria Sztuki, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Jan Matejko, Portret czworga dzieci artysty, olej na płótnie, Lwowska Galeria Sztuki, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Matejko-Dzieci.jpg [dostęp 23.06.2023], domena publiczna.
Ciekawostka

Szkoła monachijska

Niektórzy malarze II połowy XX wieku związani są z Monachium i potocznie określani są jako związani ze szkołą monachijską, choć formalnie taka nie istniała, a określenie wzięło się z odróżnienia artystów pozostających w Polsce od tych, którzy wyjechali do Monachium na studia po 1823 roku, czyli od założenia Kunstverein München. [czytaj: kunstwerain minsien] Charakterystyczną cechą monachijskich artystów polskiego pochodzenia była tematyka ich obrazów, związana z Polską. Wśród tych malarzy znajdowali się m.in.: Józef Chełmoński, Maksymilian Gierymski, Aleksander Gierymski, Aleksander Kotsis, Józef Brandt, Jan Matejko.

Więcej informacji o barbizończykach i sztuce realizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Autentyzm natury w malarstwie barbizończykówDrLWmVhdaAutentyzm natury w malarstwie barbizończyków

Symbioza człowieka i natury w malarstwie Francoisa Milleta [czytaj: fransua miletaDuWPovRkFSymbioza człowieka i natury w malarstwie Francoisa Milleta [czytaj: fransua mileta

Od lirycznego pejzażu do krytyki społecznej - inni twórcy realizmu francuskiego (Corot, Daumier) [czytaj: korot, dumie]DXuBCaSHQOd lirycznego pejzażu do krytyki społecznej - inni twórcy realizmu francuskiego (Corot, Daumier) [czytaj: korot, dumie]

Pokażcie mi anioła to go namaluję!” Realizm Gustave'a Courbeta [czytaj: gustawa kuberta]DK85sK7tbPokażcie mi anioła to go namaluję!” Realizm Gustave'a Courbeta [czytaj: gustawa kuberta]

Społeczny wymiar twórczości pieriedwiżnikówD3QU4dCC9Społeczny wymiar twórczości pieriedwiżników

Realizm w twórczości Wojciecha Gersona, Józefa Szermentowskiego oraz Aleksandra KotsisaD128b4EQNRealizm w twórczości Wojciecha Gersona, Józefa Szermentowskiego oraz Aleksandra Kotsisa

Realizm nowego pokolenia - Maksymiliana i Aleksandra Gierymskich oraz Józefa ChełmońskiegoD19tZOwAiRealizm nowego pokolenia - Maksymiliana i Aleksandra Gierymskich oraz Józefa Chełmońskiego

Tematyka historyczno‑obyczajowa obrazów Józefa BrandtaDo3GNBBqZTematyka historyczno‑obyczajowa obrazów Józefa Brandta

Jan Matejko - reprezentant nurtu historyzmu w malarstwie polskimD1HDbuix3Jan Matejko - reprezentant nurtu historyzmu w malarstwie polskim

Impresjonizm

Więcej informacji o sztuce impresjonizmu i neoimpresjonizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Harmonika w impresjonizmieD8d3eA9ScHarmonika w impresjonizmie

RuCVIybKRRVhO
Edgar Degas, „Czternastoletnia tancerka”, 1878‑1881 r., Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, Stany Zjednoczone, tate.org.uk, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Edgar Degas, „Czternastoletnia tancerka”, Malowany brąz z muślinem i jedwabiem na drewnianej podstawie, Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, dostępny w internecie: https://www.tate.org.uk/art/artworks/degas-little-dancer-aged-fourteen-n06076 [dostęp 23.06.2023], domena publiczna.

Neoimpresjonizm

Więcej informacji o sztuce impresjonizmu i neoimpresjonizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Skandalista z salonów - Edouard Manet [czytaj: edułar mane]DcSVw2akESkandalista z salonów - Edouard Manet [czytaj: edułar mane]

Ulotność wrażeń w malarstwie impresjonistówD1GKUGHEEUlotność wrażeń w malarstwie impresjonistów

Obrazy malowane światłem i kolorem - twórczość Claude'a Moneta [czytaj: kloda moneta]DKkVECJDBObrazy malowane światłem i kolorem - twórczość Claude'a Moneta [czytaj: kloda moneta]

Zmysłowość i radosne sceny z życia - poszukiwania twórcze Renoira [czytaj: renuara]DWke6naYpZmysłowość i radosne sceny z życia - poszukiwania twórcze Renoira [czytaj: renuara]

Skłonność do rejestrowania wszystkiego co ulotne - twórczość malarska i rzeźbiarska Degasa [czytaj: edgara degasa]DrebIiXGsSkłonność do rejestrowania wszystkiego co ulotne - twórczość malarska i rzeźbiarska Degasa [czytaj: edgara degasa]

Pozostali twórcy impresjonistyczni we Francji (Pisarro [czytaj: pizaro], Sisley [czytaj: sislej], Morisot [czytaj: morizo]D1FbYUECWPozostali twórcy impresjonistyczni we Francji (Pisarro [czytaj: pizaro], Sisley [czytaj: sislej], Morisot [czytaj: morizo]

Epizod impresjonistyczny w malarstwie polskimDt1LMKdEREpizod impresjonistyczny w malarstwie polskim

Pointylistyczna technika neoimpresjonistów. Twórczość Georgesa Seurata [czytaj: żorża serata]DND7ZphnTPointylistyczna technika neoimpresjonistów. Twórczość Georgesa Seurata [czytaj: żorża serata]

Sztuka_przelomu_XIX_i_XX_wieku

Sztuka przełomu XIX i XX wieku

Postimpresjoniści

Więcej informacji o postimpresjonistach wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Protoekspresjonizm i symbolizm w twórczości Vincenta van Gogha [czytaj: winsenta wan goga]Db0DBU8trProtoekspresjonizm i symbolizm w twórczości Vincenta van Gogha [czytaj: winsenta wan goga]

Poetycki symbolizm inspirowany folklorem i pejzażem Bretanii - Paul Gauguin [czytaj: pol gogę]DSWkVmNkgPoetycki symbolizm inspirowany folklorem i pejzażem Bretanii - Paul Gauguin [czytaj: pol gogę]

Malarskie widzenie bryły i przestrzeni Paula Cezanne'a [czytaj: pola sezana]DsbEDdK4nMalarskie widzenie bryły i przestrzeni Paula Cezanne'a [czytaj: pola sezana]

Architektura przełomu XIX i XX wieku. Nurt inżynieryjny w architekturze

Więcej informacji o nurcie inżynieryjnym w architekturze wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Nowe technologie w architekturze II połowy XIX wiekuDfVeDJOlhNowe technologie w architekturze II połowy XIX wieku

Sztuka secesji

Więcej informacji o nurcie inżynieryjnym w architekturze wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Ośrodki secesji a idea gesamtkunstwerk [czytaj: gezamtkunswerk] i korespondencji sztukDN5Zg2aLYOśrodki secesji a idea gesamtkunstwerk [czytaj: gezamtkunswerk] i korespondencji sztuk

Secesyjno‑symboliczny charakter twórczości Stanisława WyspiańskiegoD1BAnnyW8Secesyjno‑symboliczny charakter twórczości Stanisława Wyspiańskiego

Malarstwo

W Wiedniu ogromną rolę w rozwoju secesji odegrał Gustav Klimt. W swoich pracach stosował bogate i dekoracyjne tło, wprowadzał elementy ornamentu, geometryczne wzory, roślinne formy czy dekoracje wykonane z płatków złota. Dzieła Klimta korespondują z tradycją bizantyjską, często były integralną częścią dekoracji wnętrz. Dążenie do malarstwa totalnego Gustava Klimta wynikało z jego przekonania, że sztuka powinna przenikać wszystkie dziedziny życia i być obecna we wszystkich aspektach społecznych i kulturalnych.

Rzeźba

Auguste Rodin [czytaj: august rodę] to najwybitniejszy rzeźbiarz secesyjny pochodzący z Francji. Jego prace są niezwykle ekspresyjne, postaci są w skomplikowanych układach kompozycyjnych, faktura dzieł jest zróżnicowana. W swojej twórczości Rodin czerpał inspirację z twórczości Michała Anioła. Eksperymentował z formą i materiałem, tworząc dzieła, które emanowały silnym realizmem, a nawet naturalizmem.

Architektura

W początkowych latach istnienia secesji, dołączyli do niej architekci, m.in. Joseph Maria Olbrich [czytaj: jozef maria olbriś] czy Otto Wagner. Olbrich [czytaj: olbriś] który zaprojektował Budynek Secesji, natomiast Wagner - kilka budynków, stanowiących wkład w rozwój stylu. Charakterystyczne są dla niego: zastosowanie organicznych form, asymetrii, kształtów inspirowanych naturą, a także bogatej dekoracji roślinnej i zwierzęcej. Budynki secesyjne często posiadały wyraziste fasadyFasadafasady, zdobione rzeźbami, kafelkami, mozaikami i metaloplastyką.

Więcej informacji o sztuce secesji wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Ośrodki secesji a idea gesamtkunstwerk [czytaj: gezamtkunstwerk] i korespondencji sztukDN5Zg2aLYOśrodki secesji a idea gesamtkunstwerk [czytaj: gezamtkunstwerk] i korespondencji sztuk

Dążenie Gustava Klimta [czytaj: gustawa klimta] do malarstwa totalnegoD17km1POmDążenie Gustava Klimta [czytaj: gustawa klimta] do malarstwa totalnego

Kreatywność i wyrafinowanie warsztatowe Alfonsa MuchyD1F7hXZNDKreatywność i wyrafinowanie warsztatowe Alfonsa Muchy

Nowatorskie poszukiwania w rzeźbie przez Augusta Rodina [czytaj: augusta rodena]DpP9BZFJuNowatorskie poszukiwania w rzeźbie przez Augusta Rodina [czytaj: augusta rodena]

Secesyjne formy w sztuce użytkowejDFwN2V6SPSecesyjne formy w sztuce użytkowej

Pawilon Olbricha wzorem architektury secesyjnejDekGaFOU6Pawilon Olbricha wzorem architektury secesyjnej

Organiczna plastyczność w architekturze Gaudiego [czytaj: gałdiego]D1G6FY3r3Organiczna plastyczność w architekturze Gaudiego [czytaj: gałdiego]

Impresjonistyczno‑secesyjne poszukiwania rzeźbiarzy polskich okresu Młodej PolskiDEpV1q2UaImpresjonistyczno‑secesyjne poszukiwania rzeźbiarzy polskich okresu Młodej Polski

Sztuka symbolizmu

Więcej informacji o sztuce symbolizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Od impresjonizmu po symbolizm - twórczość Władysława PodkowińskiegoDdNJZ15v2Od impresjonizmu po symbolizm - twórczość Władysława Podkowińskiego

Groteska w ujęciu Witolda WojtkiewiczaD96HNAv3EGroteska w ujęciu Witolda Wojtkiewicza

Symboliczny pejzaż modernistyczny Jana StanisławskiegoDizf0mNvGSymboliczny pejzaż modernistyczny Jana Stanisławskiego

Baśniowość i realizm w twórczości Jacka Malczewskiego, cz. 1D11upZfeDBaśniowość i realizm w twórczości Jacka Malczewskiego, cz. 1

Symbolizm w malarskich cyklach Jacka Malczewskiego cz. 2DZjSz22ZsSymbolizm w malarskich cyklach Jacka Malczewskiego cz. 2

Dążenie do syntezy i zwartości formy w rzeźbach Xawerego Dunikowskiego [czytaj: ksawerego dunikowskiego]DggpWkXhrDążenie do syntezy i zwartości formy w rzeźbach Xawerego Dunikowskiego [czytaj: ksawerego dunikowskiego]

Sztuka protoekspresjonizmu

Protoekspresjonizm to nurt artystyczny, który pojawił się jako reakcja na kryzys duchowy na początku XX wieku. Poszukiwania twórcze artystów prowadziły do odnowienia wartości duchowych i dążeniu ku mistycyzmowi oraz dążenie do tego, co stanowi o pierwotności, czyli nawiązanie do sztuki prymitywnej. Artyści nurtu odrzucali mimetyczny realizm oraz obrazowanie naturalistyczne, skupiając się na uzewnętrznianiu przeżyć i wyrażaniu emocji. Uważali, że artysta ma prawo uznać prawdę za ważniejszą od estetyki, co prowadziło do operowania brzydotą, deformacją, groteską, zniekształceniem, kontrastem, grozą i zaskoczeniem.

Więcej informacji o sztuce protoekspresjonizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Niemy krzyk artysty - wokół malarskich i graficznych dzieł Edvarda Muncha [czytaj: edwarda munka]DA7DzVOWiNiemy krzyk artysty - wokół malarskich i graficznych dzieł Edvarda Muncha [czytaj: edwarda munka]

Henri de Toulouse‑Lautrec [czytaj: ąri de tuluz‑lotrek] - ojciec współczesnego plakatuDyRKE3mogHenri de Toulouse‑Lautrec [czytaj: ąri de tuluz‑lotrek] - ojciec współczesnego plakatu

Sztuka_I_polowy_XX_wieku

Sztuka I połowy XX wieku

Sztuka pierwszej połowy XX wieku powstawała w czasach niezwykłej niepewności i niepokoju, a jej narodzinom towarzyszyły dramatyczne wydarzenia – rewolucje i wojny. Artyści tego okresu starali się wyrazić swoje spojrzenie na świat, eksperymentowali z nowymi formami i technikami, odnosili się do istniejących napięć społecznych i politycznych. Ich dzieła często były reakcją na otaczającą ich rzeczywistość, a także próbą wyrażenia głębszych emocji i przemyśleń.

Za artystę, którego twórczość wpłynęła na sztukę awangardową XX wieku, dwaj jej pionierzy — Henri Matisse [czytaj: ąri matis] i Pablo Picasso [czytaj: pablo pikasso], uważają postmodernistę, Paula Cézanne’a [czytaj: pola sezana]. Sposób ukazywania  przez niego przedmiotów jednocześnie z wielu punktów widzenia i używanie koloru do budowania formy dzieła m.in. wpłynęły na kształt pierwszej fazy kubizmu Picassa [czytaj: pikassa], oraz na odejście od naturalistycznego znaczenia koloru u fowistów. Odejście Matisse'a [czytaj: matisa] w „Radości życia” od tej właśnie zasady doprowadziło do autonomicznej roli barwy i jej oddzielenie od formy.

Fowizm

Więcej informacji o sztuce fowizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Dzikie bestie – fowiściD10IrTkXSDzikie bestie – fowiści

Pod wpływem impresjonistów - przedfowistyczne realizacje Matisse'a [czytaj: matisa]D3AHUCMoqPod wpływem impresjonistów - przedfowistyczne realizacje Matisse'a [czytaj: matisa]

Przestrzeń i forma w pofowistycznej twórczości Matisse'a [czytaj: matisa]DNU7WRPVxPrzestrzeń i forma w pofowistycznej twórczości Matisse'a [czytaj: matisa]

Ekspresjonizm

Więcej informacji o sztuce ekspresjonizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Ekspresjonizm w Niemczech i działalność Die Brücke [czytaj: di brike]D17je9boMEkspresjonizm w Niemczech i działalność Die Brücke [czytaj: di brike]

Podążanie ku duchowości - ekspresjoniści z grupy Der Blaue Reiter [czytaj: der blałe rajta]D1B5N53VYPodążanie ku duchowości - ekspresjoniści z grupy Der Blaue Reiter [czytaj: der blałe rajta]

Przedstawiciele austriackiego ekspresjonizm - Oskar Kokoschka [czytaj: oskar kokoszka], Egon Schiele [czytaj: egon szile]D3wW5a3ZUPrzedstawiciele austriackiego ekspresjonizm - Oskar Kokoschka [czytaj: oskar kokoszka], Egon Schiele [czytaj: egon szile]

Kubizm – Pablo Picasso

Kubizm jest kierunkiem w malarstwie, który został zainicjowany przez Pabla Picassa [czytaj: pabla pikassa] w 1906 roku we Francji. Jednak za pierwszy obraz kubistyczny uznaje się „Panny z Avignon” z roku 1907. Nurt trwał do roku 1914. Kubizm był wynikiem artystycznych poszukiwań i rozwiązań, a nazwa pochodzi od łac. słowa kostka (cubus) [czytaj: kubus]. Do Picassa [czytaj: pikassa] dołączył również francuski artysta Georges Braque [czytaj: żorż brak].

Więcej informacji o sztuce kubizmu i Picassa wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Trzy fazy kubizmuD65O6mRreTrzy fazy kubizmu

Obrazy w błękicie i różu - przedkubistyczny okres twórczości Picassa [czytaj: pikassa]DfGBMHrhtObrazy w błękicie i różu - przedkubistyczny okres twórczości Picassa [czytaj: pikassa]

Nowatorskie poszukiwania Picassa [czytaj: pikassa] w okresie pokubistycznymDE32hIsgnNowatorskie poszukiwania Picassa [czytaj: pikassa] w okresie pokubistycznym

Guernica [czytaj: głernika] - antywojenna ikonaDrzO0GlrMGuernica [czytaj: głernika] - antywojenna ikona

Sztuka futuryzmu

Futuryzm to ruch artystyczny, którego działalność przypada na lata 1909 – 1914. Za początek uznaje się opublikowanie przez włoskiego poetę Filippo Marinettiego manifestu poezji futurystycznej w piśmie „Figaro” w 1909 r. Rok później, w 1910 roku, malarze wydali manifest sztuki, a w kolejnych latach ukazały się manifesty dotyczące techniki malarstwa futurystycznego, rzeźby i innych dziedzin kultury.

Więcej informacji o sztuce futuryzmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Nowy sposób patrzenia na sztukęDxZpRAoPkNowy sposób patrzenia na sztukę

„Ryczący samochód… jest piękniejszy od Nike z Samotraki” – rewolucja w futurystycznej rzeźbie i malarstwieD9tinxXjI„Ryczący samochód… jest piękniejszy od Nike z Samotraki” – rewolucja w futurystycznej rzeźbie i malarstwie

Przenikanie się form w rzeźbie Umberto Boccioniego [czytaj: umberto boczioniego] i architekturze futurystycznejD137YlyeMPrzenikanie się form w rzeźbie Umberto Boccioniego [czytaj: umberto boczioniego] i architekturze futurystycznej

Sztuka formizmu

Formiści to awangardowe ugrupowanie, działające w latach 1917 – 1921 w Krakowie, początkowo pod nazwą Ekspresjoniści Polski, a od 1919 roku jako Formiści. Nazwa pochodzi od założenia ugrupowania, zakładającego, że w dziele sztuki nadrzędną rolę pełni jego forma. Ugrupowanie powstało pod wpływem ekspresjonizmu, kubizmu i futuryzmu. Formiści inspirowali się także sztuką prymitywną i ludową. Jedną z koncepcji dzieła opracowaną przez Leona Chwistka jest strefizm. Do ugrupowania należeli oprócz Chwistka m.in: Zbigniew Pronaszko, Tytus Czyżewski, Tymon Niesiołowski.

Więcej informacji o sztuce formizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Nadrzędna rola formy - działalność Leona Chwistka i grupy formistówDPgaLBYJONadrzędna rola formy - działalność Leona Chwistka i grupy formistów

Koloryzm (Kapiści)

Więcej informacji o sztuce formizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Józef CzapskiD6p4jwrGYJózef Czapski

École de Paris [czytaj: ekol de pari]

École de Paris [czytaj: ekol de pari], czyli Szkoła Paryska, to powstała już przed 1900 rokiem roku i działająca z przerwami do okresu powojennego, szkoła utworzona przez grupę artystów, reprezentujących różne tendencje artystyczne, którzy działali w Paryżu, a przybyli tu z różnych środowisk, głównie z Europy Środkowo‑Wschodniej. École de Paris [czytaj: ekol de pari] nie jest kierunkiem, a odnosi się wyłącznie do twórczości emigrantów z terenów Polski i Rosji, zwłaszcza artystów pochodzenia żydowskiego, którzy przybyli do Paryża, aby rozwijać działalność twórczą. Ośrodkiem ich działania była dzielnica Montparnasse [czytaj: mąparnas] w Paryżu, a także Bretania. Ich twórczość ulegała wpływom różnych nurtów artystycznych, które w tym czasie rozwijały się w Europie Zachodniej. Dostrzec w nich można zwłaszcza wpływy kubizmu, ekspresjonizmu i inne. Z École de Paris [czytaj: ekol de pari] związani byli m.in.: Władysław Ślewiński, Tadeusz Makowski, Eugeniusz Żak, Mojżesz Kisling, Marc Chagall [czytaj: mark szagal], Amadeo Modigliani. [czytaj: amadeo modiliani]

Więcej informacji o sztuce École de Paris [czytaj: ekol de pari] wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Od ekspresjonizmu do improwizacji Kandinsky'ego [czytaj: kandinskiego]D11GmNwj8Od ekspresjonizmu do improwizacji Kandinsky'ego [czytaj: kandinskiego]

Główni przedstawiciele École de Paris [czytaj: ekol de pari] - ModiglianiChagall [czytaj: szagal]DNVzHoGVZGłówni przedstawiciele École de Paris [czytaj: ekol de pari] - ModiglianiChagall [czytaj: szagal]

Abstrakcjonizm geometryczny i niegeometryczny

Więcej informacji na temat abstrakcjonizmu znajduje się w materiale:

Współczesna rzeźbaDHZDDrcVvWspółczesna rzeźba

Neoplastycyzm

Więcej informacji o sztuce formizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Kompozycja i kolor - neoplastycyzm Mondriana i działalność artystów z grupy De Stijl [czytaj: de sztil]DlUzmBYNOKompozycja i kolor - neoplastycyzm Mondriana i działalność artystów z grupy De Stijl [czytaj: de sztil]

Suprematyzm

Więcej informacji o sztuce formizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Suprematyzm Kazimierza MalewiczaDucL2K5frSuprematyzm Kazimierza Malewicza

Więcej informacji o sztuce abstrakcjonizmu geometrycznego wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Dzieła o przemyślanej kompozycji - konstruktywiści rosyjscyDvnzgvOEJDzieła o przemyślanej kompozycji - konstruktywiści rosyjscy

Od ekspresjonizmu do improwizacji Kandinsky'ego [czytaj: kandinskiego]D11GmNwj8Od ekspresjonizmu do improwizacji Kandinsky'ego [czytaj: kandinskiego]

Kompozycja i kolor - neoplastycyzm Mondriana i działalność artystów z grupy De Stijl [czytaj: de sztil]DlUzmBYNOKompozycja i kolor - neoplastycyzm Mondriana i działalność artystów z grupy De Stijl [czytaj: de sztil]

Suprematyzm Kazimierza MalewiczaDucL2K5frSuprematyzm Kazimierza Malewicza

Konstruktywizm w Polsce - grupy Blok, Praesens, [czytaj: presens]  a.rDABdRak97Konstruktywizm w Polsce - grupy Blok, Praesens, [czytaj: presens]  a.r

Styl art déco [czytaj: art deko]

Więcej informacji o sztuce stylu art déco [czytaj: art deko] wraz z przykładami znajduje się w materiale.

Tendencje funkcjonalistyczne stylu Art Deco [czytaj: art deko]Dc9jHnfcrTendencje funkcjonalistyczne stylu Art Deco [czytaj: art deko]

Modernizm w architekturze

Już na przełomie XIX i XX wieku, w architekturze pojawiła się tendencja poszukiwania prostych i funkcjonalnych rozwiązań. Szczególny rozwój projektów budowlanych nastąpił w pierwszej połowie XX wieku, czego początek dała szkoła Bauhausu [czytaj: bałhałsu], która inspirowała wielu projektantów i architektów przez kolejne pokolenia. Walter Gropius, dyrektor Bauhausu [czytaj: bałhałsu] i jeden z „ojców modernizmu”, eksperymentował z nowoczesnymi materiałami, takimi jak beton i szkło, ale przywiązywał także wagę do aspektów przestrzennych i socjologicznych. Podobne cele realizował Le Corbusier [czytaj: le korbusier], który opracował system proporcji zwany „Modulorem” i odniósł go do projektowania architektury. Ludwig Mies van der Rohe [czytaj: ludwiś mis wan de roe] projektował funkcjonalne budowle cechujące się minimalizmem i wykorzystaniem otwartych przestrzeni.

Więcej informacji o modernizmie w architekturze wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Styl międzynarodowy w architekturzeD9IXsEk40Styl międzynarodowy w architekturze

Dadaizm

Więcej informacji o sztuce dadaizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Nieograniczona wolność twórcy - Marcel Duchamp [czytaj: marsel duszą] i inni przedstawiciele dadaizmuD5jTgpYNNieograniczona wolność twórcy - Marcel Duchamp [czytaj: marsel duszą] i inni przedstawiciele dadaizmu

Sztuka surrealizmu

Surrealizm to kierunek w sztuce, który wyłonił się w latach 20. XX wieku. Ruch ten wynikał z fascynacji światem podświadomości i marzeń sennych. Za prekursora uważa się malarza metafizycznego, Giorgia de Chirico [czytaj: dżordżia kiriko]. Swój manifest surrealiści ogłosili w 1924 roku. Przedstawiciele surrealizmu, m.in. Salvador Dalí [czytaj: salwador dali], René Magritte [czytaj: rene magrit], Paul Delvaux [czytaj: pol delwo], Max Ernst [czytaj: maks ernst], Joan Miro[czytaj: żoan miro], Francis Picabia [czytaj: fransis pikabia], głosili swobodę twórczą, opartą na wyobraźni i grze słów, uwolnienie nieświadomości. Obrazy surrealistyczne są zawsze nasycone atmosferą niezwykłości, tajemniczości i często grozy.

Więcej informacji o sztuce surrealizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Poetyka surrealizmu Rene Magritte'a [czytaj: rene magritta]DQmGMZ7AHPoetyka surrealizmu Rene Magritte'a [czytaj: rene magritta]

Podświadomość w malarstwie Salvadora Dalego [czytaj: salwadora dalego]DKG8wZvYxPodświadomość w malarstwie Salvadora Dalego [czytaj: salwadora dalego]

Sztuka_drugiej_polowy_XX

Sztuka II połowy XX wieku

Silny rozwój w sztuce po II wojnie światowej nastąpił w latach 50. i 60. XX wieku. Inna była sytuacja w Stanach Zjednoczonych - podczas gdy Europa koncentrowała się na odbudowie, Ameryka silnie rozwijała się i stawała się potęgą polityczną, gospodarczą i kulturową. W rezultacie punkt ciężkości świata sztuki przesunął się z Europy do Nowego Jorku.

W drugiej połowie XX wieku miały miejsce różne ruchy artystyczne, które miały znaczący wpływ na świat sztuki. Artyści, wzorem sztuki awangardowej, eksperymentowali z technikami i sposobem ujęcia tematu, a także odrzucali klasyczne kanony estetyczne, zastępując je nowymi koncepcjami. Jednak istniały także tendencje odwrotne, zwłaszcza gdy sztuka miała służyć propagandzie.

Socrealizm

Więcej informacji o sztuce socrealizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

SocrealizmD1FHZGGQbSocrealizm

Manifestacje realizmu socjalistycznego w sztuceD7DY0JVMHManifestacje realizmu socjalistycznego w sztuce

Abstrakcja w sztuce drugiej połowy XX wieku

Ekspresjonizm abstrakcyjny

Więcej informacji na temat ekspresjonizmu abstrakcyjnego, malarstwa akcji (gestu), color field painting [czytaj: kolor fild pejting] i taszyzmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Informel i malarstwo akcji – abstrakcja w Europie i Stanach Zjednoczonych. Znaczenie twórczości Pollocka [czytaj: polloka]DkKz9SBrAInformel i malarstwo akcji – abstrakcja w Europie i Stanach Zjednoczonych. Znaczenie twórczości Pollocka [czytaj: polloka]

Op‑art

Op‑art, czyli sztuka optyczna to jeden z nurtów rozwoju malarstwa w latach 60. XX wieku, rodzaj sztuki abstrakcyjnej, wywodzący się z abstrakcji geometrycznej, zajmujący się głównie wykorzystaniem efektów optycznych i form geometrycznych do tworzenia efektów optycznych, sprawiających wrażenie ruchu, falowania, migotania, pulsowania oraz wprowadzających dezorientuję i niepokój. Prekursorami op‑artu byli artyści związani z Bauhausem [czytaj: bałhałsem] oraz futuryści. W malarstwie op‑artu artyści czerpali z teorii koloru i zestawiali je w sposób, który powodował migotanie, poruszanie się, a także zgłębiali wiedzę na temat psychologii percepcji. Wybitnymi postaciami tego nurtu byli Bridget Riley [czytaj: bridżet rajli], Victor Vasarely [czytaj: wiktor wasareli], Richard Anuszkiewicz [czytaj: riczard anuszkiewicz].

Więcej informacji o sztuce abstrakcyjnej drugiej połowy XX wieku wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Informel i malarstwo akcji - abstrakcja w Europie i Stanach Zjednoczonych. Znaczenie twórczości Pollocka [czytaj: polloka]DkKz9SBrAInformel i malarstwo akcji - abstrakcja w Europie i Stanach Zjednoczonych. Znaczenie twórczości Pollocka [czytaj: polloka]

Od dzieła malarskiego po sztukę akcji - Tadeusz KantorDpd1iXPG8Od dzieła malarskiego po sztukę akcji - Tadeusz Kantor

Wrażenie ruchu i przestrzeni w realizacjach Victor Vasarely [czytaj: wiktor wasareli] i op‑artuDDX9T23D5Wrażenie ruchu i przestrzeni w realizacjach Victor Vasarely [czytaj: wiktor wasareli] i op‑artu

Kluczowe momenty Nowego RealizmuD14sAMWcoKluczowe momenty Nowego Realizmu

Nowy Realizm

Więcej informacji o sztuce Nowego Realizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Kluczowe momenty Nowego RealizmuD14sAMWcoKluczowe momenty Nowego Realizmu

Tendencja zerowa

Tendencja zerowa jest charakterystycznym nurtem w sztuce w latach 60. XX wieku, który eksploruje minimalizm i prostotę w tworzeniu dzieł. Przedstawiciele tego ruchu, np. francuski artysta Yves Klein [czytaj: iws klajn] i włoski artysta Lucio Fontana [czytaj: lusjo fontana], tworzą płaszczyzny o jednolitych barwach. „IKB 79” Kleina jest doskonałym przykładem wrażenia czystości i transcendencji. Kolejnym aspektem, który można zaobserwować w twórczości tendencji zerowej, jest eksploracja faktury i tekstury płaszczyzn. Lucio Fontana, tworząc płótna, celowo dodaje jednolite pobrużdżenia lub uszkadza je ostrym narzędziem. Ten zabieg wzmacnia wrażenie głębi i dynamiki płaskiej powierzchni obrazu, jednocześnie nawiązując do idei minimalizmu i prostoty.

Więcej informacji o tendencji zerowej wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Kluczowe momenty Nowego RealizmuD14sAMWcoKluczowe momenty Nowego Realizmu

Pop‑art

Pop‑art był ruchem artystycznym, który narodził się w latach 50. XX wieku w Ameryce i Wielkiej Brytanii jako bunt przeciwko dominującym poglądom na sztukę i kulturę oraz tradycyjnym wyobrażeniom na temat sztuki. Jego źródła tkwią głównie w kulturze popularnej i komercyjnej. Ruch silnie rozwinął się w latach 60. i 70. XX wieku.

Więcej informacji o sztuce pop‑artu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Graficzna odsłona pop‑artuDZocsgY2oGraficzna odsłona pop‑artu

Pop art w realizacjach Claesa Oldenburga [czytaj: klisa oldenberga]DwhtWKwlYPop art w realizacjach Claesa Oldenburga [czytaj: klisa oldenberga]

Jeff Koons [czytaj: dżef kuns] - symbol kultury konsumpcyjnej lat 80DENFmHbWKJeff Koons [czytaj: dżef kuns] - symbol kultury konsumpcyjnej lat 80

Hiperrealizm

Więcej informacji o sztuce hiperrealizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Przedstawiciele sztuki hiperrealistycznejD1H0ZcD4bPrzedstawiciele sztuki hiperrealistycznej

Człowiek w tłumie - hiperrealizm Duane‘a Hansona [czytaj: dłejna hensona]D1D3ywi1eCzłowiek w tłumie - hiperrealizm Duane‘a Hansona [czytaj: dłejna hensona]

Hiperrealizm jest stylem artystycznym, który pojawił się na początku lat 70. XX wieku. Związany był z odrodzeniem się realizmu, szczególnie w rzeźbie i malarstwie. Ulubionymi tematami artystów w malarstwie są sceny miejskie z wystawami sklepowymi, ulice, karoserie samochodowe, a w rzeźbie ludzka postać.

RNc3oddT0URvu
Ron Mueck, „Dwie kobiety”, 2005 r., Muzeum Brooklyn'u, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, ngv.vic.gov.au, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Ron Mueck, „Dwie kobiety”, kauczuk, silikon, żywica poliestrowa, pianka poliuretanowa, poliestry i farby olejne, Muzeum Brooklyn'u, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://www.ngv.vic.gov.au/school_resource/art-start/image-bank/ron-mueck/ [dostęp 29.06.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Land art

Więcej informacji o sztuce land artu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Sztuka ziemi - geneza i przykłady działań artystycznychDbG6OQhlaSztuka ziemi - geneza i przykłady działań artystycznych

Sztuka ziemi - emballage [czytaj: embalaż] Christo [czytaj: kristo]D18sx2euHSztuka ziemi - emballage [czytaj: embalaż] Christo [czytaj: kristo]

Konceptualizm i minimal art

Więcej informacji o sztuce konceptualizmu i minimalizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Założenia i przykłady konceptualizmu w sztuceDV0CrSzLJZałożenia i przykłady konceptualizmu w sztuce

Sztuka konceptualna Romana OpałkiD190M5a0rSztuka konceptualna Romana Opałki

Neofiguracja

Nowa figuracja to kierunek w sztuce po II wojnie światowej, który rozwinął się w latach 50. i 60. XX wieku jako reakcja na abstrakcję i jako krytyka kondycji egzystencjalnej człowieka. Nowa figuracja powróciła do przedstawiania postaci ludzkich i obiektów rzeczywistych, ale z odświeżonym spojrzeniem i eksperymentami formalnymi.

Charakterystycznymi cechami nowej figuracji są ekspresyjność, subiektywizm, atmosfera niepokoju, lęku, pesymizm i katastrofizm. Artyści tego nurtu posługiwali się symbolami, aluzjami oraz deformacjami, aby wyrazić tragiczność okrucieństwa i absurdalności współczesnego świata. Ta estetyka miała za zadanie podkreślić napięcie i dramatyzm w przedstawianych scenach. W malarstwie nowej figuracji często dominowały ciemne barwy, takie jak czerń, brązy i błękity, lub ostre kontrasty jaskrawych kolorów. Najważniejszymi przedstawicielami nowej figuracji byli artyści Francis Bacon [czytaj: fransis bejken], Willem de Kooning [czytaj: wilem de kunig], Jean Dubuffet [czytaj: żą dibife], który także reprezentuje nurt art brutArt brutart brut, natomiast w rzeźbie Alberto Giacometti [czytaj: alberto dżiakometi].

Więcej informacji o sztuce neofiguracji wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Ekspresja zawarta w deformacji - neofiguracja Francisa Bacona [czytaj: fransisa bejkona]Dg84NagGnEkspresja zawarta w deformacji - neofiguracja Francisa Bacona [czytaj: fransisa bejkona]

Niemimetyczne formy figuralne Alberta Giacomettiego [czytaj: alberta dżiakometiego]Ds3M0VrHnNiemimetyczne formy figuralne Alberta Giacomettiego [czytaj: alberta dżiakometiego]

Nowa estetyka w sztuce – Art Brut w twórczości Jeana Dubuffeta [czytaj: żana dibifeta]D7IByVJsYNowa estetyka w sztuce – Art Brut w twórczości Jeana Dubuffeta [czytaj: żana dibifeta]

Style w architekturze II połowy XX wieku

Więcej informacji na temat styli w architekturze II połowy XX wieku wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Współczesna architektura (brutalizm, strukturalizm, metabolizm, high‑tech)DDv4TQKWlWspółczesna architektura (brutalizm, strukturalizm, metabolizm, high‑tech)

Architektura organiczna

Architektura organiczna, zapoczątkowana przez Franka Lloyda Wrighta [czytaj: franka lojda łrajta], ponownie popularność zyskuje w latach 70. XX w. Opiera się na idei harmonii między budynkami a środowiskiem naturalnym. Zamiast prostych linii i geometrycznych form, artyści wykorzystują faliste linie i zakrzywione kształty, które sugerują organiczne formy występujące w naturze. Przykładem architektury organicznej jest Opera w Sydney, zaprojektowana przez Jorna Utzona [czytaj: jorna utsona]. Jej kształt nawiązuje do form muszli i zdaje się płynnie wynurzać z portu. Ta organiczna forma jest wyrazem harmonii między budynkiem a jego otoczeniem.

Postmodernizm

Więcej informacji na temat postmodernizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Postmodernizm i inne nurty w architekturze II poł. XX wiekuDWo3HMrz5Postmodernizm i inne nurty w architekturze II poł. XX wieku

Styl Blob

Więcej informacji na temat stylu Blob wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Dekonstruktywizm i styl Blob - idea fragmentacji i fantazji w architekturzeDdB0tJRJNDekonstruktywizm i styl Blob - idea fragmentacji i fantazji w architekturze

Więcej informacji o stylach w architekturze II połowy XX wieku wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Historyzujące odmiany postmodernizmu w architekturzeDXGTUed3PHistoryzujące odmiany postmodernizmu w architekturze

Frank Lloyd Wright [czytaj: frank lojd łrajt] - od architektury organicznej do konstrukcji żelbetowychDTSGOJ0XRFrank Lloyd Wright [czytaj: frank lojd łrajt] - od architektury organicznej do konstrukcji żelbetowych

Nowoczesna przestrzeń – kierunki rozwoju architektury współczesnejDnEuFLi7pNowoczesna przestrzeń – kierunki rozwoju architektury współczesnej

Nurt organiczny i kinetyczny w rzeźbie

Więcej informacji o nurcie organicznym i kinetycznym w rzeźbie wraz z przykładami znajduje się w materiałach:

Dynamiczna instalacja w przestrzeni - rzeźba kinetycznaD7XMIMqQPDynamiczna instalacja w przestrzeni - rzeźba kinetyczna

Dążenie do syntezy w rzeźbie - Constantin Brâncuși [czytaj: konstantin brankuzi], Henry Moore [czytaj: henri mur]D1mVLVlslDążenie do syntezy w rzeźbie - Constantin Brâncuși [czytaj: konstantin brankuzi], Henry Moore [czytaj: henri mur]

Skomplikowane, magiczne i ogromne formy rzeźbiarskie Magdaleny AbakanowiczD7pfQA8y0Skomplikowane, magiczne i ogromne formy rzeźbiarskie Magdaleny Abakanowicz

Rzeźby z osobistą siłą wyrazu - twórczość Aliny SzapocznikowDYJ0xyCBeRzeźby z osobistą siłą wyrazu - twórczość Aliny Szapocznikow

Sztuka krytyczna i zaangażowana

Sztuka krytyczna jest terminem odnoszącym się do zjawisk w sztuce polskich artystów debiutujących w pierwszej połowie lat 90. XX wieku. Jest to nurt, który skupia się na krytycznym komentowaniu sytuacji społecznej, politycznej i ekonomicznej w Polsce po transformacjach ustrojowych w 1989 roku. Sztuka krytyczna stosuje prowokację i wykorzystuje różne formy ekspresji artystycznej.

Więcej informacji o sztuce krytycznej i zaangażowanej wraz z przykładami znajduje się w materiale:

Polska sztuka krytyczna lat 90DTwbnjTYEPolska sztuka krytyczna lat 90

Codzienność i historia w polskiej sztuce krytycznej po roku 2000D156Ynb2XCodzienność i historia w polskiej sztuce krytycznej po roku 2000

Performance [czytaj: performens] jako działanie artystyczne - Z. Warpechowski, E. Partum, J. Bereś, O. DawickiD4ACB0MGQPerformance [czytaj: performens] jako działanie artystyczne - Z. Warpechowski, E. Partum, J. Bereś, O. Dawicki

Street art [czytaj: strit art] - problem granic w sztuceDvTs12bqnStreet art [czytaj: strit art] - problem granic w sztuce

Podsumowanie

Podsumowanie

Sztuka jest wyrazem ludzkiej kreatywności, emocji, przekonań i wizji. Przez wieki ewoluowała – zmieniły się techniki, materiały, sposoby ukazywania rzeczywistości dialog z nią lub jej negacja. Przez wieki istniały różne style artystyczne, wprowadzające nowe idee, techniki. Sztuka uległa przemianom wraz ze zmieniającymi się trendami kulturowymi. Sztuka nie tylko ewoluowała pod względem formy i stylu, ale również w kwestii treści i znaczenia. Artyści eksplorowali różne tematy, od religijnych i mitologicznych, poprzez portrety, krajobrazy, abstrakcję, politykę, życie codzienne, po kwestie tożsamości. Sztuka stawała się też narzędziem krytyki, komentarza społecznego i wyrazem indywidualnej wizji artysty. Wraz z postępem technologicznym i społecznym, pojawiły się nowe formy sztuki, takie jak performance, instalacje i sztuka wideo. Sztuka stała się bardziej interdyscyplinarna, eksperymentalna i interaktywna. Współczesna sztuka jest zdominowana przez pluralizm stylistyczny i różnorodność wyrażeń artystycznych. Artyści często eksplorują granice tradycyjnych mediów i wchodzą w interakcje z odbiorcami. Sztuka staje się coraz bardziej globalna, z artystami czerpiącymi inspirację z różnych kultur i kontekstów. Cwiczenia

Ćwiczenia

1
Ćwiczenie 1

Odpowiedz z jakich epok pochodzą poniższe budowle lub jakie style  reprezentują.

  • Kolegiata w Tumie pod Łęczycą

  • Kościół San Vitale [czytaj: san witale] w Rawennie

  • Kościół Notre Dame [czytaj: notr dam] w Paryżu

  • Partenon 

RiJBBFZvwvBGO
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R71P6bDvQnumO1
Ćwiczenie 1
Połącz plany z budowlami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Odpowiedz, z jaką malarską szkołą związani są artyści: Giorgione [czytaj: dżjordżjone], Bellini, Tycjan, Veronese [czytaj: weroneze].

RE6RFG8G43qS0
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Określ szkołę malarstwa renesansowego, którą reprezentują poniższe dzieła.

R16YEZdbtVFg8
Powyższe dzieła przedstawiają: Szkołę Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R6YcfWHzVgFgB2
Ćwiczenie 3
Spośród poniższych malarzy wybierz twórców barokowych: Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Anioł Buonarroti, 2. span lang="nl">Rembrandt van Rijn, 3. Caravaggio, 4. Franz Hals, 5. Henryk Siemiradzki, 6. Tycjan, 7. Jan Vermeer van Delft, 8. span lang="fr">Fragonard, 9. span lang="fr">Georges de la Tour
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Spośród poniższych dzieł malarskich wskaż te, które reprezentują barok.

RkSe04G3duZHp
Spośród poniższych dzieł malarskich wskaż te, które reprezentują barok.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RJ76duCHmgLpg1
Ćwiczenie 4
Wskaż fałszywe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Formiści to ugrupowanie, działające początkowo pod nazwą Ekspresjoniści Polscy., 2. Pierwsza akwarela abstrakcyjna Kandinsky’ego zapoczątkowała kierunek zwany suprematyzmem ., 3. W Polsce z konstruktywizmem związana była grupa Blok., 4. span lang='fr'>École de Paris to szkoła utworzona przez grupę artystów którzy działali w Paryżu i Bretanii., 5. Konstruktywizm to kierunek zapoczątkowany w Niemczech przez ugrupowanie Die Brücke (Most)., 6. Kapiści to szkoła artystyczna założona najpierw pod nazwą Komitet Paryski., 7. De Stijl to nurt związany z konceptualizmem., 8. Termin "suprematyzm" pochodzi od łacińskiego słowa ""supremus"", oznaczającego "najwyższy".
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Do poniższych dzieł podaj epokę i czas powstania (ogranicz się do połowy wieku).

  • Triada Mykerinosa

  • Dawid Berniniego

  • Madonna z Krużlowej

  • Dyskobol

  • Czternastoletnia tancerka Edgar Degas [czytaj: edgar dega]

R19Xt3WYN1BsW
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RYgf4BsRqUsC92
Ćwiczenie 5
Połącz rzeźbę z epoką, nurtem, lub kierunkiem, który reprezentuje.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RlkFHFSN0pYpT
Ćwiczenie 6
Połącz w pojęcie z odpowiednią definicją.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RBdj02WK9Brk31
Ćwiczenie 6
Połącz nazwy tematów ikonograficznych ukazanych na poniższych obrazach.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Podaj nazwy technik, które opisano poniżej. Nazwy technik wybierz spośród podanych do charakterystyki definicji.

Opis pierwszej techniki: Sposób działania artystycznego polegający na tworzeniu dzieł powstałych ze złożenia fragmentów trójwymiarowych przedmiotów, często przypadkowo znalezionych, uznanych za bezużyteczne. Do wyboru masz techniki: kolaż, sitodruk, asamblaż

Opis drugiej techniki: Jedna z metod drukowania, w której stosuje się formę drukową najczęściej w postaci prostokątnej ramy z napiętą na niej siatką z włókien naturalnych lub syntetycznych (poliamidowych lub poliestrowych) albo z metalu, z wytworzonymi w niej elementami drukującymi (nie zakryte oczka siatki przepuszczające farbę) i niedrukującymi (zakryte oczka siatki). Do wyboru masz techniki: kolaż, sitodruk, asamblaż

Opis trzeciej techniki: Technika artystyczna polegająca na formowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw. Są one naklejane na płótno lub papier i łączone z tradycyjnymi technikami plastycznym. Do wyboru masz techniki: kolaż, sitodruk, asamblaż

R1VG3q6hBTGsl
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Poniższe ilustracje przedstawiają przykłady dzieł wykonanych w różnych technikach charakterystycznych dla XX wieku.

Hasła do uzupełnienia: asamblaż, sitodruk,  kolaż

RQcSWtHDZEJSi
Kolaż zdjęć A,B oraz C, do ćwiczenia numer 7, online‑skills, cc by 3.0
Źródło: Kolaż zdjęć do ćwiczenia numer 7, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RIv1JNshaSiTH
Kolaż był techniką spopularyzowaną w ostatniej fazie kubizmu, a sitodruk to graficzna technika charakterystyczna dla twórców pop-artu. Asamblaże tworzył Hasior.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Odpowiedz, jak nazywa się podpora architektoniczna w kształcie kobiety, stosowana w okresie Starożytnej Grecji. Podaj także nazwę budowli, w której występuje.

RQ30fRIwrIPne
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Wpisz nazwę elementu architektonicznego wskazanego na ilustracji.

RcX58TUbw6S9B
Grafika do ćwiczenia numer 12, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Grafika do ćwiczenia numer 12, licencja: CC BY 3.0.
R3Y2ljXrlOASX
Odpowiedz A: Tu uzupełnij Odpowiedz B: Tu uzupełnij Odpowiedz C: Tu uzupełnij Odpowiedz D: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Wybierz element, który pełni funkcję podporową. Poniżej wpisz jego oznaczenie literowe.

R12CQr3FxzVb0
Element, który pełni funkcję podporową : A
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Odpowiedz, jak nazywa się podpora architektoniczna w kształcie kobiety, stosowana w okresie Starożytnej Grecji. Podaj także nazwę budowli, w której występuje.

R1Cm1FgFIet5Z
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Z podanych określeń wybierz te, które dotyczą cech malarstwa baroku:

  • Kompozycja statyczna, oparta na trójkącie

  • Kompozycja dynamiczna, w której występują układy diagonalne (ukośne)

  • Asymetria w układzie elementów w dziele Stosowanie symetrii

  • Mimika postaci podkreślająca uczucia

  • Brak mimiki, brak emocji ukazanych na twarzach postaci

R1FS0tYwMHKi1
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9

Do poniższych ilustracji dzieł przyporządkuj właściwe im cechy. Przeciągnij i upuść odpowiednie informacje w miejsca pod ilustracją, której dotyczą.

RkQEjgkkbuDKa
Ilustracja do ćwiczenia numer 9, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Ilustracja do ćwiczenia numer 9, licencja: CC BY 3.0.
RxeFTtwcAvYIl
Ilustracja 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Kompozycja asymetryczna, 2. Brak emocji, sztywność póz postaci, 3. Kolory nienasycone, blade, 4. Intensywna kolorystyka, barwy nasycone, 5. Kompozycja symetryczna, 6. Silny modelunek światłocieniowy, podkreślający rzeźbiarski wygląd postaci, 7. Kompozycja dynamiczna, 8. Kompozycja statyczna, 9. Kompozycja diagonalna, oparta na skosach, 10. Brak modelunku światłocieniowego, płaskość kompozycji, 11. Podkreślenie emocji wyrażonych w gestykulacji i mimice, 12. Kompozycja wertykalna z dominacją elementów pionowych Ilustracja 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Kompozycja asymetryczna, 2. Brak emocji, sztywność póz postaci, 3. Kolory nienasycone, blade, 4. Intensywna kolorystyka, barwy nasycone, 5. Kompozycja symetryczna, 6. Silny modelunek światłocieniowy, podkreślający rzeźbiarski wygląd postaci, 7. Kompozycja dynamiczna, 8. Kompozycja statyczna, 9. Kompozycja diagonalna, oparta na skosach, 10. Brak modelunku światłocieniowego, płaskość kompozycji, 11. Podkreślenie emocji wyrażonych w gestykulacji i mimice, 12. Kompozycja wertykalna z dominacją elementów pionowych
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 10

W 1874 roku w pracowni Nadara odbyła się pierwsza wspólna wystawa impresjonistów. Zapoczątkowany przez artystów kierunek często uważa się za symboliczny początek malarstwa nowoczesnego. Określ, jakie cechy obrazów impresjonistycznych były nowatorskie w odniesieniu do malarstwa akademickiego. Podaj co najmniej pięć nowatorskich cech malarstwa impresjonistycznego.

RqJZfwdLxqWjA
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Napisz, właściwą odpowiedź. Jaka była rola Koloseum w starożytnym Rzymie i jakie wydarzenia odbywały się na tym amfiteatrze w 80 roku n.e.?

R6wKaEUuFb6zi
Pole tekstowe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Slownik_pojec

Słownik pojęć

Art brut
Art brut

(franc. sztuka surowa) termin służący do określenia sztuki tworzonej przez ludzi spoza grona zawodowych artystów, dzieci, chorych psychicznie, więźniów. Według Dubuffeta ich dzieła są sztuką „w stanie surowym”, bez kulturowych zniekształceń i estetycznych nawyków. Termin art brut odnosi się też do własnej sztuki Dubuffeta i artystów pozostających pod wpływem jego koncepcji.

Dripping
Dripping

półautomatyczna technika mai., polegająca na wylewaniu farby na płótno i przez jego pochylanie tworzeniu ściekających, nieoczekiwanych form. Technika rozwinięta przez amerykańskich twórców z kręgu abstrakcyjnego ekspresjonizmu (j. Pollock), stosowana była także od 1942 przez Maxa Ernsta.

Fasada
Fasada

elewacja budynku wyróżniona od pozostałych odmienną kompozycją architektoniczną, zawierająca przeważnie główne wejście; może być podporządkowana ogólnej kompozycji budynku i jako integralna część bryły odpowiadać jej wewnętrznym podziałom lub odgrywać rolę niezależną, np. dostawiona do budowli centralnej.

Fresk
Fresk

(z wł. pittura al. fresco malowanie na świeżym tynku): 1) technika malarstwa ściennego, polegająca na malowaniu na mokrym tynku, pokrytym kilku warstwami zaprawy, farbami z pigmentów odpornych na alkaliczne działanie wapna, rozprowadzonymi wodą deszczową; 2) malowidło wykonane tą techniką; malowidło wykonuje się częściami, nakładając ostatnią warstwę zaprawy tylko na taką część powierzchni, jaką można zamalować w ciągu dnia; w przeciwnym razie wyschnięta zaprawa nie wiąże się już z farbą i nie zamalowane partie tynku muszą być usuwane. Przeniesienia na ścianę projektu malowidła wykonanego na kartonie dokonywano rysując siatkę ułatwiającą powiększanie, lub przez wyciśnięcie konturu na ścianie, albo przeproszenie węglem drzewnym poprzez otworki zrobione w kartonie.

Gzyms
Gzyms

architektoniczny element w formie poziomego (zwykle profilowanego) występującego przed lico muru pasa pojedynczego lub złożonego, o krawędziach przebiegających w płaszczyźnie równoległej do ściany.

Kolaż
Kolaż

(collage) - technika polegająca na zestawieniu na płaszczyźnie wycinków różnych materiałów w zamierzoną całość kompozycyjną za pomocą klejenia, spawania, i innych metod montażu.

Street art
Street art

(sztuka ulicy) – dziedzina sztuki obejmująca dzieła tworzone w przestrzeni publicznej.

Notatki_ucznia

Notatki ucznia

R7QxGjsFjtuGm
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Galeria

Bibliografia

Bibliografia

Baran B., Postmodernizm, Kraków 1992

Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2013

Broniewski T., Historia architektury dla wszystkich, Warszawa

Dobrowolski T., Sztuka Krakowa, Kraków 1978

Encyklopedia PWN

Estreicher K., Historia sztuki w zarysie, Warszawa- Kraków 1982

Fijałkowska B., Polityka i twórcy (1948–1959), Warszawa 1985

Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, oprac. T. Richardson i N. Stangos, Warszawa 1980

Kotula A., Krakowski P., Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973

Kowalska B., od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989

Lewińska B., Kieler W., Ars longa. Przemiany sztuki od Wenus z Willendorfu do Ogrodu rozkoszy ziemskich. Podręcznik dla liceum sztuk plastycznych i policealnego studium plastycznego, Tom 1

Osińska B., Sztuka i czas, część I, II, III i IV, B. Warszawa 1986

Porębski M., Granica współczesności, Wrocław 1965

Porębski M., Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX w., Warszawa 1966

Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie ( wiek XIX i XX), Warszawa 1988

Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie (od paleolitu po wieki średnie), Warszawa 1976

Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983 Stopczyk S., Ekspresjonizm, Warszawa 1987 Stopczyk S., Pod znakiem konstruktywizmu, Warszawa 1987