Multimedialne puzzle
Wprowadzenie
Sztuka jest jednym z najstarszych i najbardziej wszechstronnych obszarów ludzkiej działalności. Historia sztuki jest równocześnie historią ludzkości i jej różnorodnych kultur, idei, przekonań i wartości. Wraz z upływem wieków, sztuka ewoluowała i zmieniała swoje oblicze, odzwierciedlając zmieniające się spojrzenia na świat, technologiczny postęp, polityczne i społeczne przemiany oraz dążenia artystów do wyrażania siebie i swojej wizji.
W materiale zostaną zaprezentowane wybrane przykłady dzieł reprezentujących różne epoki, style i kierunki na przestrzeni dziejów. Ze względu na różne źródła i cały czas trwające odkrycia oraz badania periodyzacja, zwłaszcza odnosząca się do sztuki dawnej, może różnić się w zależności od źródeł. Materiał edukacyjny ma za zadanie uzupełnić materiał z zakresu Historii Sztuki w postaci gry edukacyjnej - czyli w materiale znajdziesz wybrane zagadnienia i okresy w dziejach sztuki oraz wybrane dzieła i twórców.
przedstawiać tendencje w rozwoju sztuki poszczególnych epok,
opisywać style, nurty, kierunki powstałe w dziejach sztuki,
określać sposoby przedstawiania tematów przez artystów reprezentujących rożne dziedziny sztuki,
rozpoznawać dzieła sztuki i ich autorów oraz określać miejsca, z którymi są związane,
analizować przykładowe dzieła architektury, rzeźby i malarstwa,
stosować właściwą terminologię do opisu dzieła architektury, rzeźby i malarstwa, w przypadku architektury nazywać detale architektoniczne,
omawiać dokonania wybranych artystów,
określać wiek powstania dzieła.
Spis treści
Sztuka prehistoryczna 2,6 mln lat p.n.e. - 1800 p.n.e.
Sztuka starożytna: Mezopotamia, Egipt Grecja, Rzym
Sztuka karolińska (VIII‑IX w.) i ottońska (IX‑X w.)
Sztuka gotycka (poł. XII - pocz. XVI w.)
Renesans pocz. (XV w. - II poł. XVI w.)
Sztuka baroku (ok. 1540‑pocz. XVIII w.) i rokoka (XVIII w.)
Sztuka klasycyzmu (II poł. XVIII w. - ok. 1830 r.)
Wykonaj krótki test, który sprawdzi Twoją wiedzę na temat sztuki.
Test wiedzy o sztuce
Gra edukacyjna
Poniżej znajduje się gra edukacyjna, w której poprzez zabawę ułożysz z puzzli wybrane dzieła malarskie, graficzne o różnym stopniu trudności.
Dziedziny sztuki występujące w prezentacji:
Malarstwo,
Rzeźba,
Architektura,
Rzemiosło artystyczne,
Grafika.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1ZmBmo5G
Podaj trzy dzieła autorstwa Paula Gauguina [czytaj: pola gogena].
Podaj trzy dzieła z okresu romantyzmu.
Przyjrzyj się reprodukcjom przedstawiającym obrazy odnoszące się do tego samego tematu mitologicznego - przedstawiające Wenus. Omów, jak w poszczególnych epokach artyści podchodzili do tego tematu. W swojej odpowiedzi uwzględnij cechy formalne obrazów oraz wskaż epokę, którą reprezentują.


Sztuka prehistoryczna 2,6 mln lat p.n.e. - ok. 1800 p.n.e.
Więcej informacji o Prehistorii wraz z przykładami znajduje się w materiach:
PrehistoriaPrehistoria
Sztuka starożytna: Mezopotamia, Egipt Grecja, Rzym
Sztuka starożytnej Mezopotamii
Więcej informacji o sztuce starożytnej Mezopotamii wraz z przykładami znajduje się w materiale:
W kręgu najstarszej cywilizacji - sztuka starożytnej MezopotamiiW kręgu najstarszej cywilizacji - sztuka starożytnej Mezopotamii
Sztuka starożytnego Egiptu
Więcej informacji o sztuce starożytnego Egiptu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Kanony i magia sztuki - starożytny EgiptKanony i magia sztuki - starożytny Egipt
Muzyka starożytnego EgiptuMuzyka starożytnego Egiptu
Sztuka starożytnej Grecji
Więcej informacji o sztuce starożytnej Grecji wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Podwaliny dla świetności starożytnej Grecji - sztuka egejskaPodwaliny dla świetności starożytnej Grecji - sztuka egejska
Okres archaiczny (XI – V w. p.n.e.)
Więcej informacji o okresie archaicznym wraz z przykładami znajduje się w materiach:
Polis a sztuka - archaiczny okres starożytnej GrecjiPolis a sztuka - archaiczny okres starożytnej Grecji
Okres klasyczny (V‑IV w. p.n.e.)
Więcej informacji o okresie klasycznym wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Cechy sztuki greckiej okresu klasycznegoCechy sztuki greckiej okresu klasycznego
Piękno i harmonia – architektura i rzeźba w okresie klasycznym starożytnej GrecjiPiękno i harmonia – architektura i rzeźba w okresie klasycznym starożytnej Grecji
Okres hellenistyczny (III – I w. p.n.e.)
Więcej informacji o epoce hellenistycznej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
W służbie bogów – architektura klasycznej GrecjiW służbie bogów – architektura klasycznej Grecji
Dynamika i ekspresja w rzeźbie hellenistycznejDynamika i ekspresja w rzeźbie hellenistycznej
Sztuka starożytnego Rzymu


Więcej informacji o sztuce starożytnego Rzymu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
W środkowej Italii - sztuka EtruskówW środkowej Italii - sztuka Etrusków
W służbie władzy – rzymska rzeźba starożytnaW służbie władzy – rzymska rzeźba starożytna
Starożytny Rzym - malarstwoStarożytny Rzym - malarstwo
Sztuka karolińska (VIII‑IX w.) i ottońska (IX‑X w.)

Więcej informacji o sztuce karolińskiej i ottońskiej wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Sztuka wczesnego średniowiecza na zachodzie EuropySztuka wczesnego średniowiecza na zachodzie Europy
Sztuka romańska (XI‑XIII w.)


Rzeźba romańska
Więcej informacji o sztuce romańskiej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Prawo ram – rzeźba romańskaPrawo ram – rzeźba romańska
Architektura romańska w EuropieArchitektura romańska w Europie
Architektura i plastyka romańska w PolsceArchitektura i plastyka romańska w Polsce
Sztuka gotycka poł. (XII - pocz. XVI w.)
Przykład architektury gotyckiej:



Więcej informacji o sztuce gotyckiej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Sztuka gotycka w Polsce, cz. I - architekturaSztuka gotycka w Polsce, cz. I - architektura
Rzeźba gotycka pełnoplastyczna – nurt dworski i mistyczny
W gotyckiej rzeźbie można wyróżnić dwa nurty:
nurt mistyczny,
nurt dworski, określany także jako piękny czy międzynarodowy.
Pierwszy obejmował przede wszystkim wizerunek scen bolesnych i bardzo ekspresyjnych – były to głównie krucyfiksy i piety, ukazujące fizyczne cierpienie i ból, często z wyeksponowanymi naturalistycznymi jego aspektami, w których ciało posiada ślady cierpienia, męki, zgodnie ze średniowiecznym doloryzmem. Służyły temu również takie środki, jak deformacja, konwulsyjne wygięcie ciała, silnie opadająca ku dołowi głowa, ugięte pod ciężarem ciała i przybite jednym gwoździem nogi, pochylenie ciała do przodu przy mocno rozciągniętych ramionach. Rzeźba mistyczna miała za zadanie pobudzać uczucia religijne i skupienie, a także wywoływać kontemplację i refleksję nad tajemnicami wiary.
Natomiast nurt dworski cechuje się wytwornością postaci wydłużonymi postaciami, ubranymi w udrapowane w miękkie kształty. Madonny tak rzeźbione mają także lekko uśmiechnięte, okrągłe twarze, a ich emocjonalny kontakt z Dzieciątkiem jest niewielki – jest trzymane na ramieniu, lekko się z niego osuwając. Przykładem takiego przedstawienia w stylu Pięknych Madonn jest „Madonna z Krużlowej.

Malarstwo
Więcej informacji o malarstwie wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Sztuka gotycka w Polsce, cz. III – malarstwoSztuka gotycka w Polsce, cz. III – malarstwo
Szkoła sieneńska
Więcej informacji o szkole sieneńskiej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Dwie szkoły malarstwa protorenesansowegoDwie szkoły malarstwa protorenesansowego

Szkoła florencka
Więcej informacji o szkole florenckiej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Dwie szkoły malarstwa protorenesansowegoDwie szkoły malarstwa protorenesansowego

Więcej informacji o sztuce gotyckiej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Francuska katedra - gotycka konstrukcja ponad ludzką miaręFrancuska katedra - gotycka konstrukcja ponad ludzką miarę
Francuskie katedry – budowle ponad ludzką wyobraźnię, cz. 2Francuskie katedry – budowle ponad ludzką wyobraźnię, cz. 2
Rozwój gotyku w AngliiRozwój gotyku w Anglii
Ewolucja form w gotyku niemieckimEwolucja form w gotyku niemieckim
Gotyk w we Włoszech - kraju antycznych tradycjiGotyk w we Włoszech - kraju antycznych tradycji
Różnorodność form w rzeźbie gotyckiej na zachodzie EuropyRóżnorodność form w rzeźbie gotyckiej na zachodzie Europy
Gotyckie witraże, freski i malarstwo tablicoweGotyckie witraże, freski i malarstwo tablicowe
Sztuka gotycka w Polsce (cz. 1 – architektura)Sztuka gotycka w Polsce (cz. 1 – architektura)
Sztuka gotycka w Polsce (cz. 2 - rzeźba)Sztuka gotycka w Polsce (cz. 2 - rzeźba)
Sztuka gotycka w Polsce (cz. 3 – malarstwo)Sztuka gotycka w Polsce (cz. 3 – malarstwo)
Dwie szkoły malarstwa protorenesansowegoDwie szkoły malarstwa protorenesansowego
Renesans pocz. (XV w. - II poł. XVI w.)
Renesans to termin pochodzący od francuskiego renaissance, [czytaj: renesans] - odrodzenie i ma związek z odrodzeniem kultury antycznej. Był to czas ożywienia i poszukiwania harmonii między człowiekiem a światem poprze dążenie do równowagi między wiarą a rozumem oraz poszukiwania harmonii między człowiekiem a naturą.
Renesans został zapoczątkowany we Włoszech, a jego kolebką jest Florencja. Rozwój włoskiego renesansu można podzielić na trzy okresy:
pierwszy to wczesny renesans, który przypada na lata od 1401/1420 do 1500 roku.
drugi to dojrzały renesans, obejmujący okres od 1500 do 1540 roku, określany także jako złoty wiek.
trzeci to późny renesans, trwający od 1540 do 1580 roku.




Więcej informacji o sztuce renesansu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Włoska architektura renesansowa w XV wiekuWłoska architektura renesansowa w XV wieku
Rzeźba włoskiego quattrocenta. [czytaj: kłatroczento]Rzeźba włoskiego quattrocenta. [czytaj: kłatroczento]
Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - freski Masaccia. [czytaj: masaczia]Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - freski Masaccia. [czytaj: masaczia]
Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - nowatorstwo formy Piera della Francesca.[czytaj: piera dela franczeska]Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - nowatorstwo formy Piera della Francesca.[czytaj: piera dela franczeska]
Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - wokół perspektywy Paola Uccella. [czytaj: paola uczella]Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - wokół perspektywy Paola Uccella. [czytaj: paola uczella]
Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - dekoracyjny Botticelli. [czytaj: boticzelli]Quattrocento [czytaj: kłatroczento] w malarstwie włoskim - dekoracyjny Botticelli. [czytaj: boticzelli]
Quattrocento [czytaj: kłatroczento]w malarstwie włoskim - dramatyczny Andrea Mantegna. [czytaj: andrea mantenia]Quattrocento [czytaj: kłatroczento]w malarstwie włoskim - dramatyczny Andrea Mantegna. [czytaj: andrea mantenia]
Leonardo da Vinci [czytaj: leonardo da winczi]– człowiek renesansuLeonardo da Vinci [czytaj: leonardo da winczi]– człowiek renesansu
Michał Anioł - rzeźbiarz, który prześcignął renesansMichał Anioł - rzeźbiarz, który prześcignął renesans
Dekoracje na sklepieniu Kaplicy SykstyńskiejDekoracje na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej
Terribilità [czytaj: teribilita] w Sądzie Ostatecznym na ścianie Kaplicy SykstyńskiejTerribilità [czytaj: teribilita] w Sądzie Ostatecznym na ścianie Kaplicy Sykstyńskiej
Rafael Santi - nie tylko malarz MadonnRafael Santi - nie tylko malarz Madonn
Freski Rafaela w Stanzach WatykańskichFreski Rafaela w Stanzach Watykańskich
Szkoła wenecka – dlaczego koloryści?Szkoła wenecka – dlaczego koloryści?
Albrecht Dürer [czytaj: albrecht direr] - najwybitniejszy artysta renesansu niemieckiegoAlbrecht Dürer [czytaj: albrecht direr] - najwybitniejszy artysta renesansu niemieckiego
Malarze niemieckiego renesansu - od gotyckiej tradycji do anamorfozyMalarze niemieckiego renesansu - od gotyckiej tradycji do anamorfozy
Z Włoch do Krakowa i Zamościa… polska architektura renesansowaZ Włoch do Krakowa i Zamościa… polska architektura renesansowa
Śladem włoskiego renesansu – rzeźba nagrobkowa w PolsceŚladem włoskiego renesansu – rzeźba nagrobkowa w Polsce
Życie w Polsce w epoce renesansu – obrazy polskich malarzy epoki odrodzeniaŻycie w Polsce w epoce renesansu – obrazy polskich malarzy epoki odrodzenia
Palladianizm w architekturze angielskiejPalladianizm w architekturze angielskiej
Kamienie milowe malarstwa renesansuKamienie milowe malarstwa renesansu
Kamienie milowe rzeźby nowożytnejKamienie milowe rzeźby nowożytnej
Renesans w EuropieRenesans w Europie
Sztuka manieryzmu (XVI w.)
Więcej informacji o sztuce manieryzmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Sztuka i architektura barokuSztuka i architektura baroku

Więcej informacji o sztuce manieryzmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Przezwyciężenie renesansowej prostoty i harmonii – manieryzm w architekturzePrzezwyciężenie renesansowej prostoty i harmonii – manieryzm w architekturze
Niepokój i skomplikowanie formy w rzeźbie manierystycznejNiepokój i skomplikowanie formy w rzeźbie manierystycznej
Szkoła Fontainebleau [czytaj: fontentblu] - manieryzm w malarstwie francuskimSzkoła Fontainebleau [czytaj: fontentblu] - manieryzm w malarstwie francuskim
W świecie wydłużonych form El Greca [czytaj: el greka] - manieryzm w malarstwie hiszpańskimW świecie wydłużonych form El Greca [czytaj: el greka] - manieryzm w malarstwie hiszpańskim
W podążaniu za artystyczną manierą w architekturze polskiejW podążaniu za artystyczną manierą w architekturze polskiej
Sztuka baroku (ok. 1540‑pocz. XVIII w.) i rokoka (XVIII w.)
Architektura baroku i rokoka
Barok w sztuce rozkwitał we Włoszech, zwłaszcza w Rzymie, w drugiej połowie XVI wieku i trwał w Europie do połowy XVIII wieku. Architekturę barokową charakteryzuje monumentalność, dynamika oraz bogactwo dekoracji i form ornamentalnych. Ważnym elementem była hierarchizacja elementów kompozycyjnych, które kulminowały na osi środkowej. Efekty światłocieniowe były osiągane głównie poprzez zastosowanie wygiętych elewacji, przerywanych gzymsówgzymsów.
Rzeźba barokowa
Więcej informacji o rzeźbie barokowej wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Rokoko i klasycyzmRokoko i klasycyzm

Więcej informacji o architekturze i rzeźbie baroku i rokoka wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Architektoniczna finezja BorrominiegoArchitektoniczna finezja Borrominiego
Między dziedzińcem a ogrodem – Vaux le Vicomte. [czytaj: wule wikąt]Między dziedzińcem a ogrodem – Vaux le Vicomte. [czytaj: wule wikąt]
Rozwiązania przestrzenne i monumentalizm stylu Jana Baltazara Neumanna [czytaj: jana baltazara nojmana]Rozwiązania przestrzenne i monumentalizm stylu Jana Baltazara Neumanna [czytaj: jana baltazara nojmana]
Monumentalność architektury barokowej w HiszpaniiMonumentalność architektury barokowej w Hiszpanii
Specyfika barokowej architektury angielskiej na przykładzie realizacji Christophera Wrena. [czytaj: kristofera wrena]Specyfika barokowej architektury angielskiej na przykładzie realizacji Christophera Wrena. [czytaj: kristofera wrena]
Barokowe budowle sakralne w PolsceBarokowe budowle sakralne w Polsce
Architektura świecka polskiego barokuArchitektura świecka polskiego baroku
Późnobarokowe realizacje architektoniczne Fischera von Erlacha. [czytaj: fiszera won erlacha]Późnobarokowe realizacje architektoniczne Fischera von Erlacha. [czytaj: fiszera won erlacha]
Perły niemieckiej architektury barokowo‑rokokowej: Zwinger [czytaj: cwinger] w Dreźnie oraz Sanssouci [czytaj: sansuczi] w PoczdamiePerły niemieckiej architektury barokowo‑rokokowej: Zwinger [czytaj: cwinger] w Dreźnie oraz Sanssouci [czytaj: sansuczi] w Poczdamie
Geniusz barokowej rzeźby – Gianlorenzo Bernini, [czytaj: dżianlorenco bernini] cz. 1Geniusz barokowej rzeźby – Gianlorenzo Bernini, [czytaj: dżianlorenco bernini] cz. 1
Geniusz barokowej rzeźby – Gianlorenzo Bernini, [czytaj: dżianlorenco bernini] cz. 2Geniusz barokowej rzeźby – Gianlorenzo Bernini, [czytaj: dżianlorenco bernini] cz. 2
Bogactwo rokokowej rzeźby i dekoracji architektonicznejBogactwo rokokowej rzeźby i dekoracji architektonicznej
Barokowa rzeźba nagrobkowa i dekoracje rzeźbiarskie w PolsceBarokowa rzeźba nagrobkowa i dekoracje rzeźbiarskie w Polsce
Sztuka klasycyzmu (II poł. XVIII w. - ok. 1830 r.)
Więcej informacji o sztuce klasycyzmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Greckie posągi ożyły! Rzeźba klasycyzmuGreckie posągi ożyły! Rzeźba klasycyzmu
Klasycyzm i romantyzmKlasycyzm i romantyzm
Echa starożytności w klasycystycznej architekturze Francji i NiemiecEcha starożytności w klasycystycznej architekturze Francji i Niemiec
Idealizacja na antyczny wzór w klasycystycznych rzeźbach Antoniego Canovy [czytaj: kanowy]Idealizacja na antyczny wzór w klasycystycznych rzeźbach Antoniego Canovy [czytaj: kanowy]
Mistrzostwo formy i dbałość o detal w rzeźbach Bertela Thorvaldsena. [czytaj: bertela torwaldsena]Mistrzostwo formy i dbałość o detal w rzeźbach Bertela Thorvaldsena. [czytaj: bertela torwaldsena]
Jacques‑Louis David [czytaj: żak lui dawid] - malarz rewolucji francuskiej i tradycji antycznejJacques‑Louis David [czytaj: żak lui dawid] - malarz rewolucji francuskiej i tradycji antycznej.
Malarstwo Jeana Auguste’a Dominique’a Ingresa. [czytaj: żena ogiusta dominika ągresa]Malarstwo Jeana Auguste’a Dominique’a Ingresa. [czytaj: żena ogiusta dominika ągresa]
Marcello Bacciarelli [czytaj: marczello bacziarelli] - włoski malarz na polskim dworze królewskimMarcello Bacciarelli [czytaj: marczello bacziarelli] - włoski malarz na polskim dworze królewskim
Warszawskie weduty Canaletta [czytaj: kanaleta]Warszawskie weduty Canaletta [czytaj: kanaleta]
Obiektywizm oddania tematu przez Jana Piotra NorblinaObiektywizm oddania tematu przez Jana Piotra Norblina
Sztuka XIX wieku
Preromantyzm, romantyzm i historyzm
XIX wiek był okresem intensywnych zmian społeczno‑politycznych, które znalazły swoje odzwierciedlenie w sztuce europejskiej. Sztuka tego okresu rozwijała się w różnych tendencjach, nurtach i kierunkach artystycznych. Różnorodne przejawy prezentuje romantyzm, rozwijający się zwłaszcza w malarstwie od 1820 do ok. 1860 roku. Romantycy odrzucali racjonalizm na rzecz religijności, dużą rolę zwracali na duchowość i uczuciowość, akcentowali poczucie narodowego patriotyzmu, przywiązanie do natury. Romantycy podkreślali także bunt, niezgodę wobec rzeczywistości, uciekali w świat wątków fantastycznych i ludowych. Malarstwo romantyczne jest bogate kolorystycznie, różnorodne kompozycyjnie - pojawiają się zarówno obrazy dynamiczne, szkicowe, o bogatej fakturze, jak i dzieła spokojne, stonowane i monochromatyczne. Prekursorami romantyzmu w malarstwie są: Francisco de Goya y Lucientes,[czytaj: fransisko de goja lucjentes] Johanna Heinricha Füssli [czytaj: johana hainrisia fysli)] oraz William Blake. [czytaj: łiliam blejk] Goya, [czytaj: goja] hiszpański malarz króla Karola III i nadworny artysta króla Karola IV artysta, słynął z graficznych obrazów wojny i wyrażania wewnętrznego niepokoju. Romantyczny charakter ma cykl antywojennych rycin „Okropności wojny”, powstały po wkroczeniu prócz wojsk napoleońskich w 1808 roku, a także namalowany po upadku Napoleona obraz „Rozstrzelanie powstańców 3 maja 1808 roku”.

Więcej informacji o sztuce romantyzmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Preromantyczny świat nocnych koszmarów w malarstwie Johanna Heinricha Füssliego [czytaj: johana hainrisia fysliego]Preromantyczny świat nocnych koszmarów w malarstwie Johanna Heinricha Füssliego [czytaj: johana hainrisia fysliego]
Francisco de Goya y Lucientes [czytaj: fransisko de goja lucjentes] - malarz o „gwałtownych kontrastachFrancisco de Goya y Lucientes [czytaj: fransisko de goja lucjentes] - malarz o „gwałtownych kontrastach
Artysta, wizjoner i mistyk - preromantyczny William Blake. [czytaj: łiliam blejk]Artysta, wizjoner i mistyk - preromantyczny William Blake. [czytaj: łiliam blejk]
Wewnętrzne życie człowieka widziane poprzez stany natury w malarstwie Caspara Davida Friedricha [czytaj: kaspara dawida fridrisia]Wewnętrzne życie człowieka widziane poprzez stany natury w malarstwie Caspara Davida Friedricha [czytaj: kaspara dawida fridrisia]
Pomiędzy starym światem a nową epoką ... - Théodore Géricault. [czytaj: teodor żerikolt]Pomiędzy starym światem a nową epoką ... - Théodore Géricault. [czytaj: teodor żerikolt]
Eugène Delacroix [czytaj: jużin delakrua] - najpiękniejsza paletaEugène Delacroix [czytaj: jużin delakrua] - najpiękniejsza paleta
John Constable [czytaj: dżon konstejbl] i William Turner [czytaj: łiliam tarner]John Constable [czytaj: dżon konstejbl] i William Turner [czytaj: łiliam tarner]
Romantyczna twórczość Piotra Michałowskiego i Artura GrottgeraRomantyczna twórczość Piotra Michałowskiego i Artura Grottgera
Nurt akademicki w malarstwie polskim – RodakowskiNurt akademicki w malarstwie polskim – Rodakowski
Alegoryczne wyrażenie myśli romantycznej przez Françoisa Rude. [czytaj: fransuaza riid]Alegoryczne wyrażenie myśli romantycznej przez Françoisa Rude. [czytaj: fransuaza riid]
Akademizm
Więcej informacji o akademizmie wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Hierarchizacja tematów w malarstwie akademizmu europejskiegoHierarchizacja tematów w malarstwie akademizmu europejskiego

Prerafaelici
Więcej informacji o akademizmie wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Bractwo Prerafaelitów, czyli artyści z misjąBractwo Prerafaelitów, czyli artyści z misją
Szkoła barbizońska i realizm
Więcej informacji o szkole barbizońskiej wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Autentyzm natury w malarstwie barbizończykówAutentyzm natury w malarstwie barbizończyków
Więcej informacji o akademizmie wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Jan Matejko - reprezentant nurtu historyzmu w malarstwie polskimJan Matejko - reprezentant nurtu historyzmu w malarstwie polskim

Szkoła monachijska
Niektórzy malarze II połowy XX wieku związani są z Monachium i potocznie określani są jako związani ze szkołą monachijską, choć formalnie taka nie istniała, a określenie wzięło się z odróżnienia artystów pozostających w Polsce od tych, którzy wyjechali do Monachium na studia po 1823 roku, czyli od założenia Kunstverein München. [czytaj: kunstwerain minsien] Charakterystyczną cechą monachijskich artystów polskiego pochodzenia była tematyka ich obrazów, związana z Polską. Wśród tych malarzy znajdowali się m.in.: Józef Chełmoński, Maksymilian Gierymski, Aleksander Gierymski, Aleksander Kotsis, Józef Brandt, Jan Matejko.
Więcej informacji o barbizończykach i sztuce realizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Autentyzm natury w malarstwie barbizończykówAutentyzm natury w malarstwie barbizończyków
Symbioza człowieka i natury w malarstwie Francoisa Milleta [czytaj: fransua miletaSymbioza człowieka i natury w malarstwie Francoisa Milleta [czytaj: fransua mileta
Od lirycznego pejzażu do krytyki społecznej - inni twórcy realizmu francuskiego (Corot, Daumier) [czytaj: korot, dumie]Od lirycznego pejzażu do krytyki społecznej - inni twórcy realizmu francuskiego (Corot, Daumier) [czytaj: korot, dumie]
Pokażcie mi anioła to go namaluję!” Realizm Gustave'a Courbeta [czytaj: gustawa kuberta]Pokażcie mi anioła to go namaluję!” Realizm Gustave'a Courbeta [czytaj: gustawa kuberta]
Społeczny wymiar twórczości pieriedwiżnikówSpołeczny wymiar twórczości pieriedwiżników
Realizm w twórczości Wojciecha Gersona, Józefa Szermentowskiego oraz Aleksandra KotsisaRealizm w twórczości Wojciecha Gersona, Józefa Szermentowskiego oraz Aleksandra Kotsisa
Realizm nowego pokolenia - Maksymiliana i Aleksandra Gierymskich oraz Józefa ChełmońskiegoRealizm nowego pokolenia - Maksymiliana i Aleksandra Gierymskich oraz Józefa Chełmońskiego
Tematyka historyczno‑obyczajowa obrazów Józefa BrandtaTematyka historyczno‑obyczajowa obrazów Józefa Brandta
Jan Matejko - reprezentant nurtu historyzmu w malarstwie polskimJan Matejko - reprezentant nurtu historyzmu w malarstwie polskim
Impresjonizm
Więcej informacji o sztuce impresjonizmu i neoimpresjonizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Harmonika w impresjonizmieHarmonika w impresjonizmie

Neoimpresjonizm
Więcej informacji o sztuce impresjonizmu i neoimpresjonizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Skandalista z salonów - Edouard Manet [czytaj: edułar mane]Skandalista z salonów - Edouard Manet [czytaj: edułar mane]
Ulotność wrażeń w malarstwie impresjonistówUlotność wrażeń w malarstwie impresjonistów
Obrazy malowane światłem i kolorem - twórczość Claude'a Moneta [czytaj: kloda moneta]Obrazy malowane światłem i kolorem - twórczość Claude'a Moneta [czytaj: kloda moneta]
Zmysłowość i radosne sceny z życia - poszukiwania twórcze Renoira [czytaj: renuara]Zmysłowość i radosne sceny z życia - poszukiwania twórcze Renoira [czytaj: renuara]
Skłonność do rejestrowania wszystkiego co ulotne - twórczość malarska i rzeźbiarska Degasa [czytaj: edgara degasa]Skłonność do rejestrowania wszystkiego co ulotne - twórczość malarska i rzeźbiarska Degasa [czytaj: edgara degasa]
Pozostali twórcy impresjonistyczni we Francji (Pisarro [czytaj: pizaro], Sisley [czytaj: sislej], Morisot [czytaj: morizo]Pozostali twórcy impresjonistyczni we Francji (Pisarro [czytaj: pizaro], Sisley [czytaj: sislej], Morisot [czytaj: morizo]
Epizod impresjonistyczny w malarstwie polskimEpizod impresjonistyczny w malarstwie polskim
Pointylistyczna technika neoimpresjonistów. Twórczość Georgesa Seurata [czytaj: żorża serata]Pointylistyczna technika neoimpresjonistów. Twórczość Georgesa Seurata [czytaj: żorża serata]
Sztuka przełomu XIX i XX wieku
Postimpresjoniści
Więcej informacji o postimpresjonistach wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Protoekspresjonizm i symbolizm w twórczości Vincenta van Gogha [czytaj: winsenta wan goga]Protoekspresjonizm i symbolizm w twórczości Vincenta van Gogha [czytaj: winsenta wan goga]
Poetycki symbolizm inspirowany folklorem i pejzażem Bretanii - Paul Gauguin [czytaj: pol gogę]Poetycki symbolizm inspirowany folklorem i pejzażem Bretanii - Paul Gauguin [czytaj: pol gogę]
Malarskie widzenie bryły i przestrzeni Paula Cezanne'a [czytaj: pola sezana]Malarskie widzenie bryły i przestrzeni Paula Cezanne'a [czytaj: pola sezana]
Architektura przełomu XIX i XX wieku. Nurt inżynieryjny w architekturze
Więcej informacji o nurcie inżynieryjnym w architekturze wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Nowe technologie w architekturze II połowy XIX wiekuNowe technologie w architekturze II połowy XIX wieku
Sztuka secesji
Więcej informacji o nurcie inżynieryjnym w architekturze wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Ośrodki secesji a idea gesamtkunstwerk [czytaj: gezamtkunswerk] i korespondencji sztukOśrodki secesji a idea gesamtkunstwerk [czytaj: gezamtkunswerk] i korespondencji sztuk
Secesyjno‑symboliczny charakter twórczości Stanisława WyspiańskiegoSecesyjno‑symboliczny charakter twórczości Stanisława Wyspiańskiego
Malarstwo
W Wiedniu ogromną rolę w rozwoju secesji odegrał Gustav Klimt. W swoich pracach stosował bogate i dekoracyjne tło, wprowadzał elementy ornamentu, geometryczne wzory, roślinne formy czy dekoracje wykonane z płatków złota. Dzieła Klimta korespondują z tradycją bizantyjską, często były integralną częścią dekoracji wnętrz. Dążenie do malarstwa totalnego Gustava Klimta wynikało z jego przekonania, że sztuka powinna przenikać wszystkie dziedziny życia i być obecna we wszystkich aspektach społecznych i kulturalnych.
Rzeźba
Auguste Rodin [czytaj: august rodę] to najwybitniejszy rzeźbiarz secesyjny pochodzący z Francji. Jego prace są niezwykle ekspresyjne, postaci są w skomplikowanych układach kompozycyjnych, faktura dzieł jest zróżnicowana. W swojej twórczości Rodin czerpał inspirację z twórczości Michała Anioła. Eksperymentował z formą i materiałem, tworząc dzieła, które emanowały silnym realizmem, a nawet naturalizmem.
Architektura
W początkowych latach istnienia secesji, dołączyli do niej architekci, m.in. Joseph Maria Olbrich [czytaj: jozef maria olbriś] czy Otto Wagner. Olbrich [czytaj: olbriś] który zaprojektował Budynek Secesji, natomiast Wagner - kilka budynków, stanowiących wkład w rozwój stylu. Charakterystyczne są dla niego: zastosowanie organicznych form, asymetrii, kształtów inspirowanych naturą, a także bogatej dekoracji roślinnej i zwierzęcej. Budynki secesyjne często posiadały wyraziste fasadyfasady, zdobione rzeźbami, kafelkami, mozaikami i metaloplastyką.
Więcej informacji o sztuce secesji wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Ośrodki secesji a idea gesamtkunstwerk [czytaj: gezamtkunstwerk] i korespondencji sztukOśrodki secesji a idea gesamtkunstwerk [czytaj: gezamtkunstwerk] i korespondencji sztuk
Dążenie Gustava Klimta [czytaj: gustawa klimta] do malarstwa totalnegoDążenie Gustava Klimta [czytaj: gustawa klimta] do malarstwa totalnego
Kreatywność i wyrafinowanie warsztatowe Alfonsa MuchyKreatywność i wyrafinowanie warsztatowe Alfonsa Muchy
Nowatorskie poszukiwania w rzeźbie przez Augusta Rodina [czytaj: augusta rodena]Nowatorskie poszukiwania w rzeźbie przez Augusta Rodina [czytaj: augusta rodena]
Secesyjne formy w sztuce użytkowejSecesyjne formy w sztuce użytkowej
Pawilon Olbricha wzorem architektury secesyjnejPawilon Olbricha wzorem architektury secesyjnej
Organiczna plastyczność w architekturze Gaudiego [czytaj: gałdiego]Organiczna plastyczność w architekturze Gaudiego [czytaj: gałdiego]
Impresjonistyczno‑secesyjne poszukiwania rzeźbiarzy polskich okresu Młodej PolskiImpresjonistyczno‑secesyjne poszukiwania rzeźbiarzy polskich okresu Młodej Polski
Sztuka symbolizmu
Więcej informacji o sztuce symbolizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Od impresjonizmu po symbolizm - twórczość Władysława PodkowińskiegoOd impresjonizmu po symbolizm - twórczość Władysława Podkowińskiego
Groteska w ujęciu Witolda WojtkiewiczaGroteska w ujęciu Witolda Wojtkiewicza
Symboliczny pejzaż modernistyczny Jana StanisławskiegoSymboliczny pejzaż modernistyczny Jana Stanisławskiego
Baśniowość i realizm w twórczości Jacka Malczewskiego, cz. 1Baśniowość i realizm w twórczości Jacka Malczewskiego, cz. 1
Symbolizm w malarskich cyklach Jacka Malczewskiego cz. 2Symbolizm w malarskich cyklach Jacka Malczewskiego cz. 2
Dążenie do syntezy i zwartości formy w rzeźbach Xawerego Dunikowskiego [czytaj: ksawerego dunikowskiego]Dążenie do syntezy i zwartości formy w rzeźbach Xawerego Dunikowskiego [czytaj: ksawerego dunikowskiego]
Sztuka protoekspresjonizmu
Protoekspresjonizm to nurt artystyczny, który pojawił się jako reakcja na kryzys duchowy na początku XX wieku. Poszukiwania twórcze artystów prowadziły do odnowienia wartości duchowych i dążeniu ku mistycyzmowi oraz dążenie do tego, co stanowi o pierwotności, czyli nawiązanie do sztuki prymitywnej. Artyści nurtu odrzucali mimetyczny realizm oraz obrazowanie naturalistyczne, skupiając się na uzewnętrznianiu przeżyć i wyrażaniu emocji. Uważali, że artysta ma prawo uznać prawdę za ważniejszą od estetyki, co prowadziło do operowania brzydotą, deformacją, groteską, zniekształceniem, kontrastem, grozą i zaskoczeniem.
Więcej informacji o sztuce protoekspresjonizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Niemy krzyk artysty - wokół malarskich i graficznych dzieł Edvarda Muncha [czytaj: edwarda munka]Niemy krzyk artysty - wokół malarskich i graficznych dzieł Edvarda Muncha [czytaj: edwarda munka]
Henri de Toulouse‑Lautrec [czytaj: ąri de tuluz‑lotrek] - ojciec współczesnego plakatuHenri de Toulouse‑Lautrec [czytaj: ąri de tuluz‑lotrek] - ojciec współczesnego plakatu
Sztuka I połowy XX wieku
Sztuka pierwszej połowy XX wieku powstawała w czasach niezwykłej niepewności i niepokoju, a jej narodzinom towarzyszyły dramatyczne wydarzenia – rewolucje i wojny. Artyści tego okresu starali się wyrazić swoje spojrzenie na świat, eksperymentowali z nowymi formami i technikami, odnosili się do istniejących napięć społecznych i politycznych. Ich dzieła często były reakcją na otaczającą ich rzeczywistość, a także próbą wyrażenia głębszych emocji i przemyśleń.
Za artystę, którego twórczość wpłynęła na sztukę awangardową XX wieku, dwaj jej pionierzy — Henri Matisse [czytaj: ąri matis] i Pablo Picasso [czytaj: pablo pikasso], uważają postmodernistę, Paula Cézanne’a [czytaj: pola sezana]. Sposób ukazywania przez niego przedmiotów jednocześnie z wielu punktów widzenia i używanie koloru do budowania formy dzieła m.in. wpłynęły na kształt pierwszej fazy kubizmu Picassa [czytaj: pikassa], oraz na odejście od naturalistycznego znaczenia koloru u fowistów. Odejście Matisse'a [czytaj: matisa] w „Radości życia” od tej właśnie zasady doprowadziło do autonomicznej roli barwy i jej oddzielenie od formy.
Fowizm
Więcej informacji o sztuce fowizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Dzikie bestie – fowiściDzikie bestie – fowiści
Pod wpływem impresjonistów - przedfowistyczne realizacje Matisse'a [czytaj: matisa]Pod wpływem impresjonistów - przedfowistyczne realizacje Matisse'a [czytaj: matisa]
Przestrzeń i forma w pofowistycznej twórczości Matisse'a [czytaj: matisa]Przestrzeń i forma w pofowistycznej twórczości Matisse'a [czytaj: matisa]
Ekspresjonizm
Więcej informacji o sztuce ekspresjonizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Ekspresjonizm w Niemczech i działalność Die Brücke [czytaj: di brike]Ekspresjonizm w Niemczech i działalność Die Brücke [czytaj: di brike]
Podążanie ku duchowości - ekspresjoniści z grupy Der Blaue Reiter [czytaj: der blałe rajta]Podążanie ku duchowości - ekspresjoniści z grupy Der Blaue Reiter [czytaj: der blałe rajta]
Przedstawiciele austriackiego ekspresjonizm - Oskar Kokoschka [czytaj: oskar kokoszka], Egon Schiele [czytaj: egon szile]Przedstawiciele austriackiego ekspresjonizm - Oskar Kokoschka [czytaj: oskar kokoszka], Egon Schiele [czytaj: egon szile]
Kubizm – Pablo Picasso
Kubizm jest kierunkiem w malarstwie, który został zainicjowany przez Pabla Picassa [czytaj: pabla pikassa] w 1906 roku we Francji. Jednak za pierwszy obraz kubistyczny uznaje się „Panny z Avignon” z roku 1907. Nurt trwał do roku 1914. Kubizm był wynikiem artystycznych poszukiwań i rozwiązań, a nazwa pochodzi od łac. słowa kostka (cubus) [czytaj: kubus]. Do Picassa [czytaj: pikassa] dołączył również francuski artysta Georges Braque [czytaj: żorż brak].
Więcej informacji o sztuce kubizmu i Picassa wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Trzy fazy kubizmuTrzy fazy kubizmu
Obrazy w błękicie i różu - przedkubistyczny okres twórczości Picassa [czytaj: pikassa]Obrazy w błękicie i różu - przedkubistyczny okres twórczości Picassa [czytaj: pikassa]
Nowatorskie poszukiwania Picassa [czytaj: pikassa] w okresie pokubistycznymNowatorskie poszukiwania Picassa [czytaj: pikassa] w okresie pokubistycznym
Guernica [czytaj: głernika] - antywojenna ikonaGuernica [czytaj: głernika] - antywojenna ikona
Sztuka futuryzmu
Futuryzm to ruch artystyczny, którego działalność przypada na lata 1909 – 1914. Za początek uznaje się opublikowanie przez włoskiego poetę Filippo Marinettiego manifestu poezji futurystycznej w piśmie „Figaro” w 1909 r. Rok później, w 1910 roku, malarze wydali manifest sztuki, a w kolejnych latach ukazały się manifesty dotyczące techniki malarstwa futurystycznego, rzeźby i innych dziedzin kultury.
Więcej informacji o sztuce futuryzmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Nowy sposób patrzenia na sztukęNowy sposób patrzenia na sztukę
„Ryczący samochód… jest piękniejszy od Nike z Samotraki” – rewolucja w futurystycznej rzeźbie i malarstwie„Ryczący samochód… jest piękniejszy od Nike z Samotraki” – rewolucja w futurystycznej rzeźbie i malarstwie
Przenikanie się form w rzeźbie Umberto Boccioniego [czytaj: umberto boczioniego] i architekturze futurystycznejPrzenikanie się form w rzeźbie Umberto Boccioniego [czytaj: umberto boczioniego] i architekturze futurystycznej
Sztuka formizmu
Formiści to awangardowe ugrupowanie, działające w latach 1917 – 1921 w Krakowie, początkowo pod nazwą Ekspresjoniści Polski, a od 1919 roku jako Formiści. Nazwa pochodzi od założenia ugrupowania, zakładającego, że w dziele sztuki nadrzędną rolę pełni jego forma. Ugrupowanie powstało pod wpływem ekspresjonizmu, kubizmu i futuryzmu. Formiści inspirowali się także sztuką prymitywną i ludową. Jedną z koncepcji dzieła opracowaną przez Leona Chwistka jest strefizm. Do ugrupowania należeli oprócz Chwistka m.in: Zbigniew Pronaszko, Tytus Czyżewski, Tymon Niesiołowski.
Więcej informacji o sztuce formizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Nadrzędna rola formy - działalność Leona Chwistka i grupy formistówNadrzędna rola formy - działalność Leona Chwistka i grupy formistów
Koloryzm (Kapiści)
Więcej informacji o sztuce formizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Józef CzapskiJózef Czapski
École de Paris [czytaj: ekol de pari]
École de Paris [czytaj: ekol de pari], czyli Szkoła Paryska, to powstała już przed 1900 rokiem roku i działająca z przerwami do okresu powojennego, szkoła utworzona przez grupę artystów, reprezentujących różne tendencje artystyczne, którzy działali w Paryżu, a przybyli tu z różnych środowisk, głównie z Europy Środkowo‑Wschodniej. École de Paris [czytaj: ekol de pari] nie jest kierunkiem, a odnosi się wyłącznie do twórczości emigrantów z terenów Polski i Rosji, zwłaszcza artystów pochodzenia żydowskiego, którzy przybyli do Paryża, aby rozwijać działalność twórczą. Ośrodkiem ich działania była dzielnica Montparnasse [czytaj: mąparnas] w Paryżu, a także Bretania. Ich twórczość ulegała wpływom różnych nurtów artystycznych, które w tym czasie rozwijały się w Europie Zachodniej. Dostrzec w nich można zwłaszcza wpływy kubizmu, ekspresjonizmu i inne. Z École de Paris [czytaj: ekol de pari] związani byli m.in.: Władysław Ślewiński, Tadeusz Makowski, Eugeniusz Żak, Mojżesz Kisling, Marc Chagall [czytaj: mark szagal], Amadeo Modigliani. [czytaj: amadeo modiliani]
Więcej informacji o sztuce École de Paris [czytaj: ekol de pari] wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Od ekspresjonizmu do improwizacji Kandinsky'ego [czytaj: kandinskiego]Od ekspresjonizmu do improwizacji Kandinsky'ego [czytaj: kandinskiego]
Główni przedstawiciele École de Paris [czytaj: ekol de pari] - Modigliani i Chagall [czytaj: szagal]Główni przedstawiciele École de Paris [czytaj: ekol de pari] - Modigliani i Chagall [czytaj: szagal]
Abstrakcjonizm geometryczny i niegeometryczny
Więcej informacji na temat abstrakcjonizmu znajduje się w materiale:
Współczesna rzeźbaWspółczesna rzeźba
Neoplastycyzm
Więcej informacji o sztuce formizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Kompozycja i kolor - neoplastycyzm Mondriana i działalność artystów z grupy De Stijl [czytaj: de sztil]Kompozycja i kolor - neoplastycyzm Mondriana i działalność artystów z grupy De Stijl [czytaj: de sztil]
Suprematyzm
Więcej informacji o sztuce formizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Suprematyzm Kazimierza MalewiczaSuprematyzm Kazimierza Malewicza
Więcej informacji o sztuce abstrakcjonizmu geometrycznego wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Dzieła o przemyślanej kompozycji - konstruktywiści rosyjscyDzieła o przemyślanej kompozycji - konstruktywiści rosyjscy
Od ekspresjonizmu do improwizacji Kandinsky'ego [czytaj: kandinskiego]Od ekspresjonizmu do improwizacji Kandinsky'ego [czytaj: kandinskiego]
Kompozycja i kolor - neoplastycyzm Mondriana i działalność artystów z grupy De Stijl [czytaj: de sztil]Kompozycja i kolor - neoplastycyzm Mondriana i działalność artystów z grupy De Stijl [czytaj: de sztil]
Suprematyzm Kazimierza MalewiczaSuprematyzm Kazimierza Malewicza
Konstruktywizm w Polsce - grupy Blok, Praesens, [czytaj: presens] a.rKonstruktywizm w Polsce - grupy Blok, Praesens, [czytaj: presens] a.r
Styl art déco [czytaj: art deko]
Więcej informacji o sztuce stylu art déco [czytaj: art deko] wraz z przykładami znajduje się w materiale.
Tendencje funkcjonalistyczne stylu Art Deco [czytaj: art deko]Tendencje funkcjonalistyczne stylu Art Deco [czytaj: art deko]
Modernizm w architekturze
Już na przełomie XIX i XX wieku, w architekturze pojawiła się tendencja poszukiwania prostych i funkcjonalnych rozwiązań. Szczególny rozwój projektów budowlanych nastąpił w pierwszej połowie XX wieku, czego początek dała szkoła Bauhausu [czytaj: bałhałsu], która inspirowała wielu projektantów i architektów przez kolejne pokolenia. Walter Gropius, dyrektor Bauhausu [czytaj: bałhałsu] i jeden z „ojców modernizmu”, eksperymentował z nowoczesnymi materiałami, takimi jak beton i szkło, ale przywiązywał także wagę do aspektów przestrzennych i socjologicznych. Podobne cele realizował Le Corbusier [czytaj: le korbusier], który opracował system proporcji zwany „Modulorem” i odniósł go do projektowania architektury. Ludwig Mies van der Rohe [czytaj: ludwiś mis wan de roe] projektował funkcjonalne budowle cechujące się minimalizmem i wykorzystaniem otwartych przestrzeni.
Więcej informacji o modernizmie w architekturze wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Styl międzynarodowy w architekturzeStyl międzynarodowy w architekturze
Dadaizm
Więcej informacji o sztuce dadaizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Nieograniczona wolność twórcy - Marcel Duchamp [czytaj: marsel duszą] i inni przedstawiciele dadaizmuNieograniczona wolność twórcy - Marcel Duchamp [czytaj: marsel duszą] i inni przedstawiciele dadaizmu
Sztuka surrealizmu
Surrealizm to kierunek w sztuce, który wyłonił się w latach 20. XX wieku. Ruch ten wynikał z fascynacji światem podświadomości i marzeń sennych. Za prekursora uważa się malarza metafizycznego, Giorgia de Chirico [czytaj: dżordżia kiriko]. Swój manifest surrealiści ogłosili w 1924 roku. Przedstawiciele surrealizmu, m.in. Salvador Dalí [czytaj: salwador dali], René Magritte [czytaj: rene magrit], Paul Delvaux [czytaj: pol delwo], Max Ernst [czytaj: maks ernst], Joan Miro[czytaj: żoan miro], Francis Picabia [czytaj: fransis pikabia], głosili swobodę twórczą, opartą na wyobraźni i grze słów, uwolnienie nieświadomości. Obrazy surrealistyczne są zawsze nasycone atmosferą niezwykłości, tajemniczości i często grozy.
Więcej informacji o sztuce surrealizmu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Poetyka surrealizmu Rene Magritte'a [czytaj: rene magritta]Poetyka surrealizmu Rene Magritte'a [czytaj: rene magritta]
Podświadomość w malarstwie Salvadora Dalego [czytaj: salwadora dalego]Podświadomość w malarstwie Salvadora Dalego [czytaj: salwadora dalego]
Sztuka II połowy XX wieku
Silny rozwój w sztuce po II wojnie światowej nastąpił w latach 50. i 60. XX wieku. Inna była sytuacja w Stanach Zjednoczonych - podczas gdy Europa koncentrowała się na odbudowie, Ameryka silnie rozwijała się i stawała się potęgą polityczną, gospodarczą i kulturową. W rezultacie punkt ciężkości świata sztuki przesunął się z Europy do Nowego Jorku.
W drugiej połowie XX wieku miały miejsce różne ruchy artystyczne, które miały znaczący wpływ na świat sztuki. Artyści, wzorem sztuki awangardowej, eksperymentowali z technikami i sposobem ujęcia tematu, a także odrzucali klasyczne kanony estetyczne, zastępując je nowymi koncepcjami. Jednak istniały także tendencje odwrotne, zwłaszcza gdy sztuka miała służyć propagandzie.
Socrealizm
Więcej informacji o sztuce socrealizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
SocrealizmSocrealizm
Manifestacje realizmu socjalistycznego w sztuceManifestacje realizmu socjalistycznego w sztuce
Abstrakcja w sztuce drugiej połowy XX wieku
Ekspresjonizm abstrakcyjny
Więcej informacji na temat ekspresjonizmu abstrakcyjnego, malarstwa akcji (gestu), color field painting [czytaj: kolor fild pejting] i taszyzmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Informel i malarstwo akcji – abstrakcja w Europie i Stanach Zjednoczonych. Znaczenie twórczości Pollocka [czytaj: polloka]Informel i malarstwo akcji – abstrakcja w Europie i Stanach Zjednoczonych. Znaczenie twórczości Pollocka [czytaj: polloka]
Op‑art
Op‑art, czyli sztuka optyczna to jeden z nurtów rozwoju malarstwa w latach 60. XX wieku, rodzaj sztuki abstrakcyjnej, wywodzący się z abstrakcji geometrycznej, zajmujący się głównie wykorzystaniem efektów optycznych i form geometrycznych do tworzenia efektów optycznych, sprawiających wrażenie ruchu, falowania, migotania, pulsowania oraz wprowadzających dezorientuję i niepokój. Prekursorami op‑artu byli artyści związani z Bauhausem [czytaj: bałhałsem] oraz futuryści. W malarstwie op‑artu artyści czerpali z teorii koloru i zestawiali je w sposób, który powodował migotanie, poruszanie się, a także zgłębiali wiedzę na temat psychologii percepcji. Wybitnymi postaciami tego nurtu byli Bridget Riley [czytaj: bridżet rajli], Victor Vasarely [czytaj: wiktor wasareli], Richard Anuszkiewicz [czytaj: riczard anuszkiewicz].
Więcej informacji o sztuce abstrakcyjnej drugiej połowy XX wieku wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Informel i malarstwo akcji - abstrakcja w Europie i Stanach Zjednoczonych. Znaczenie twórczości Pollocka [czytaj: polloka]Informel i malarstwo akcji - abstrakcja w Europie i Stanach Zjednoczonych. Znaczenie twórczości Pollocka [czytaj: polloka]
Od dzieła malarskiego po sztukę akcji - Tadeusz KantorOd dzieła malarskiego po sztukę akcji - Tadeusz Kantor
Wrażenie ruchu i przestrzeni w realizacjach Victor Vasarely [czytaj: wiktor wasareli] i op‑artuWrażenie ruchu i przestrzeni w realizacjach Victor Vasarely [czytaj: wiktor wasareli] i op‑artu
Kluczowe momenty Nowego RealizmuKluczowe momenty Nowego Realizmu
Nowy Realizm
Więcej informacji o sztuce Nowego Realizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Kluczowe momenty Nowego RealizmuKluczowe momenty Nowego Realizmu
Tendencja zerowa
Tendencja zerowa jest charakterystycznym nurtem w sztuce w latach 60. XX wieku, który eksploruje minimalizm i prostotę w tworzeniu dzieł. Przedstawiciele tego ruchu, np. francuski artysta Yves Klein [czytaj: iws klajn] i włoski artysta Lucio Fontana [czytaj: lusjo fontana], tworzą płaszczyzny o jednolitych barwach. „IKB 79” Kleina jest doskonałym przykładem wrażenia czystości i transcendencji. Kolejnym aspektem, który można zaobserwować w twórczości tendencji zerowej, jest eksploracja faktury i tekstury płaszczyzn. Lucio Fontana, tworząc płótna, celowo dodaje jednolite pobrużdżenia lub uszkadza je ostrym narzędziem. Ten zabieg wzmacnia wrażenie głębi i dynamiki płaskiej powierzchni obrazu, jednocześnie nawiązując do idei minimalizmu i prostoty.
Więcej informacji o tendencji zerowej wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Kluczowe momenty Nowego RealizmuKluczowe momenty Nowego Realizmu
Pop‑art
Pop‑art był ruchem artystycznym, który narodził się w latach 50. XX wieku w Ameryce i Wielkiej Brytanii jako bunt przeciwko dominującym poglądom na sztukę i kulturę oraz tradycyjnym wyobrażeniom na temat sztuki. Jego źródła tkwią głównie w kulturze popularnej i komercyjnej. Ruch silnie rozwinął się w latach 60. i 70. XX wieku.
Więcej informacji o sztuce pop‑artu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Graficzna odsłona pop‑artuGraficzna odsłona pop‑artu
Pop art w realizacjach Claesa Oldenburga [czytaj: klisa oldenberga]Pop art w realizacjach Claesa Oldenburga [czytaj: klisa oldenberga]
Jeff Koons [czytaj: dżef kuns] - symbol kultury konsumpcyjnej lat 80Jeff Koons [czytaj: dżef kuns] - symbol kultury konsumpcyjnej lat 80
Hiperrealizm
Więcej informacji o sztuce hiperrealizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Przedstawiciele sztuki hiperrealistycznejPrzedstawiciele sztuki hiperrealistycznej
Człowiek w tłumie - hiperrealizm Duane‘a Hansona [czytaj: dłejna hensona]Człowiek w tłumie - hiperrealizm Duane‘a Hansona [czytaj: dłejna hensona]
Hiperrealizm jest stylem artystycznym, który pojawił się na początku lat 70. XX wieku. Związany był z odrodzeniem się realizmu, szczególnie w rzeźbie i malarstwie. Ulubionymi tematami artystów w malarstwie są sceny miejskie z wystawami sklepowymi, ulice, karoserie samochodowe, a w rzeźbie ludzka postać.

Land art
Więcej informacji o sztuce land artu wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Sztuka ziemi - geneza i przykłady działań artystycznychSztuka ziemi - geneza i przykłady działań artystycznych
Sztuka ziemi - emballage [czytaj: embalaż] Christo [czytaj: kristo]Sztuka ziemi - emballage [czytaj: embalaż] Christo [czytaj: kristo]
Konceptualizm i minimal art
Więcej informacji o sztuce konceptualizmu i minimalizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Założenia i przykłady konceptualizmu w sztuceZałożenia i przykłady konceptualizmu w sztuce
Sztuka konceptualna Romana OpałkiSztuka konceptualna Romana Opałki
Neofiguracja
Nowa figuracja to kierunek w sztuce po II wojnie światowej, który rozwinął się w latach 50. i 60. XX wieku jako reakcja na abstrakcję i jako krytyka kondycji egzystencjalnej człowieka. Nowa figuracja powróciła do przedstawiania postaci ludzkich i obiektów rzeczywistych, ale z odświeżonym spojrzeniem i eksperymentami formalnymi.
Charakterystycznymi cechami nowej figuracji są ekspresyjność, subiektywizm, atmosfera niepokoju, lęku, pesymizm i katastrofizm. Artyści tego nurtu posługiwali się symbolami, aluzjami oraz deformacjami, aby wyrazić tragiczność okrucieństwa i absurdalności współczesnego świata. Ta estetyka miała za zadanie podkreślić napięcie i dramatyzm w przedstawianych scenach. W malarstwie nowej figuracji często dominowały ciemne barwy, takie jak czerń, brązy i błękity, lub ostre kontrasty jaskrawych kolorów. Najważniejszymi przedstawicielami nowej figuracji byli artyści Francis Bacon [czytaj: fransis bejken], Willem de Kooning [czytaj: wilem de kunig], Jean Dubuffet [czytaj: żą dibife], który także reprezentuje nurt art brutart brut, natomiast w rzeźbie Alberto Giacometti [czytaj: alberto dżiakometi].
Więcej informacji o sztuce neofiguracji wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Ekspresja zawarta w deformacji - neofiguracja Francisa Bacona [czytaj: fransisa bejkona]Ekspresja zawarta w deformacji - neofiguracja Francisa Bacona [czytaj: fransisa bejkona]
Niemimetyczne formy figuralne Alberta Giacomettiego [czytaj: alberta dżiakometiego]Niemimetyczne formy figuralne Alberta Giacomettiego [czytaj: alberta dżiakometiego]
Nowa estetyka w sztuce – Art Brut w twórczości Jeana Dubuffeta [czytaj: żana dibifeta]Nowa estetyka w sztuce – Art Brut w twórczości Jeana Dubuffeta [czytaj: żana dibifeta]
Style w architekturze II połowy XX wieku
Więcej informacji na temat styli w architekturze II połowy XX wieku wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Współczesna architektura (brutalizm, strukturalizm, metabolizm, high‑tech)Współczesna architektura (brutalizm, strukturalizm, metabolizm, high‑tech)
Architektura organiczna
Architektura organiczna, zapoczątkowana przez Franka Lloyda Wrighta [czytaj: franka lojda łrajta], ponownie popularność zyskuje w latach 70. XX w. Opiera się na idei harmonii między budynkami a środowiskiem naturalnym. Zamiast prostych linii i geometrycznych form, artyści wykorzystują faliste linie i zakrzywione kształty, które sugerują organiczne formy występujące w naturze. Przykładem architektury organicznej jest Opera w Sydney, zaprojektowana przez Jorna Utzona [czytaj: jorna utsona]. Jej kształt nawiązuje do form muszli i zdaje się płynnie wynurzać z portu. Ta organiczna forma jest wyrazem harmonii między budynkiem a jego otoczeniem.
Postmodernizm
Więcej informacji na temat postmodernizmu wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Postmodernizm i inne nurty w architekturze II poł. XX wiekuPostmodernizm i inne nurty w architekturze II poł. XX wieku
Styl Blob
Więcej informacji na temat stylu Blob wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Dekonstruktywizm i styl Blob - idea fragmentacji i fantazji w architekturzeDekonstruktywizm i styl Blob - idea fragmentacji i fantazji w architekturze
Więcej informacji o stylach w architekturze II połowy XX wieku wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Historyzujące odmiany postmodernizmu w architekturzeHistoryzujące odmiany postmodernizmu w architekturze
Frank Lloyd Wright [czytaj: frank lojd łrajt] - od architektury organicznej do konstrukcji żelbetowychFrank Lloyd Wright [czytaj: frank lojd łrajt] - od architektury organicznej do konstrukcji żelbetowych
Nowoczesna przestrzeń – kierunki rozwoju architektury współczesnejNowoczesna przestrzeń – kierunki rozwoju architektury współczesnej
Nurt organiczny i kinetyczny w rzeźbie
Więcej informacji o nurcie organicznym i kinetycznym w rzeźbie wraz z przykładami znajduje się w materiałach:
Dynamiczna instalacja w przestrzeni - rzeźba kinetycznaDynamiczna instalacja w przestrzeni - rzeźba kinetyczna
Dążenie do syntezy w rzeźbie - Constantin Brâncuși [czytaj: konstantin brankuzi], Henry Moore [czytaj: henri mur]Dążenie do syntezy w rzeźbie - Constantin Brâncuși [czytaj: konstantin brankuzi], Henry Moore [czytaj: henri mur]
Skomplikowane, magiczne i ogromne formy rzeźbiarskie Magdaleny AbakanowiczSkomplikowane, magiczne i ogromne formy rzeźbiarskie Magdaleny Abakanowicz
Rzeźby z osobistą siłą wyrazu - twórczość Aliny SzapocznikowRzeźby z osobistą siłą wyrazu - twórczość Aliny Szapocznikow
Sztuka krytyczna i zaangażowana
Sztuka krytyczna jest terminem odnoszącym się do zjawisk w sztuce polskich artystów debiutujących w pierwszej połowie lat 90. XX wieku. Jest to nurt, który skupia się na krytycznym komentowaniu sytuacji społecznej, politycznej i ekonomicznej w Polsce po transformacjach ustrojowych w 1989 roku. Sztuka krytyczna stosuje prowokację i wykorzystuje różne formy ekspresji artystycznej.
Więcej informacji o sztuce krytycznej i zaangażowanej wraz z przykładami znajduje się w materiale:
Polska sztuka krytyczna lat 90Polska sztuka krytyczna lat 90
Codzienność i historia w polskiej sztuce krytycznej po roku 2000Codzienność i historia w polskiej sztuce krytycznej po roku 2000
Performance [czytaj: performens] jako działanie artystyczne - Z. Warpechowski, E. Partum, J. Bereś, O. DawickiPerformance [czytaj: performens] jako działanie artystyczne - Z. Warpechowski, E. Partum, J. Bereś, O. Dawicki
Street art [czytaj: strit art] - problem granic w sztuceStreet art [czytaj: strit art] - problem granic w sztuce
Podsumowanie
Sztuka jest wyrazem ludzkiej kreatywności, emocji, przekonań i wizji. Przez wieki ewoluowała – zmieniły się techniki, materiały, sposoby ukazywania rzeczywistości dialog z nią lub jej negacja. Przez wieki istniały różne style artystyczne, wprowadzające nowe idee, techniki. Sztuka uległa przemianom wraz ze zmieniającymi się trendami kulturowymi. Sztuka nie tylko ewoluowała pod względem formy i stylu, ale również w kwestii treści i znaczenia. Artyści eksplorowali różne tematy, od religijnych i mitologicznych, poprzez portrety, krajobrazy, abstrakcję, politykę, życie codzienne, po kwestie tożsamości. Sztuka stawała się też narzędziem krytyki, komentarza społecznego i wyrazem indywidualnej wizji artysty. Wraz z postępem technologicznym i społecznym, pojawiły się nowe formy sztuki, takie jak performance, instalacje i sztuka wideo. Sztuka stała się bardziej interdyscyplinarna, eksperymentalna i interaktywna. Współczesna sztuka jest zdominowana przez pluralizm stylistyczny i różnorodność wyrażeń artystycznych. Artyści często eksplorują granice tradycyjnych mediów i wchodzą w interakcje z odbiorcami. Sztuka staje się coraz bardziej globalna, z artystami czerpiącymi inspirację z różnych kultur i kontekstów.
Ćwiczenia
Odpowiedz z jakich epok pochodzą poniższe budowle lub jakie style reprezentują.
Kolegiata w Tumie pod Łęczycą
Kościół San Vitale [czytaj: san witale] w Rawennie
Kościół Notre Dame [czytaj: notr dam] w Paryżu
Partenon
Odpowiedz, z jaką malarską szkołą związani są artyści: Giorgione [czytaj: dżjordżjone], Bellini, Tycjan, Veronese [czytaj: weroneze].
Określ szkołę malarstwa renesansowego, którą reprezentują poniższe dzieła.




Spośród poniższych dzieł malarskich wskaż te, które reprezentują barok.
Do poniższych dzieł podaj epokę i czas powstania (ogranicz się do połowy wieku).
Triada Mykerinosa
Dawid Berniniego
Madonna z Krużlowej
Dyskobol
Czternastoletnia tancerka Edgar Degas [czytaj: edgar dega]
Podaj nazwy technik, które opisano poniżej. Nazwy technik wybierz spośród podanych do charakterystyki definicji.
Opis pierwszej techniki: Sposób działania artystycznego polegający na tworzeniu dzieł powstałych ze złożenia fragmentów trójwymiarowych przedmiotów, często przypadkowo znalezionych, uznanych za bezużyteczne. Do wyboru masz techniki: kolaż, sitodruk, asamblaż
Opis drugiej techniki: Jedna z metod drukowania, w której stosuje się formę drukową najczęściej w postaci prostokątnej ramy z napiętą na niej siatką z włókien naturalnych lub syntetycznych (poliamidowych lub poliestrowych) albo z metalu, z wytworzonymi w niej elementami drukującymi (nie zakryte oczka siatki przepuszczające farbę) i niedrukującymi (zakryte oczka siatki). Do wyboru masz techniki: kolaż, sitodruk, asamblaż
Opis trzeciej techniki: Technika artystyczna polegająca na formowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw. Są one naklejane na płótno lub papier i łączone z tradycyjnymi technikami plastycznym. Do wyboru masz techniki: kolaż, sitodruk, asamblaż
Poniższe ilustracje przedstawiają przykłady dzieł wykonanych w różnych technikach charakterystycznych dla XX wieku.
Hasła do uzupełnienia: asamblaż, sitodruk, kolaż

Odpowiedz, jak nazywa się podpora architektoniczna w kształcie kobiety, stosowana w okresie Starożytnej Grecji. Podaj także nazwę budowli, w której występuje.
Wpisz nazwę elementu architektonicznego wskazanego na ilustracji.

Wybierz element, który pełni funkcję podporową. Poniżej wpisz jego oznaczenie literowe.
Odpowiedz, jak nazywa się podpora architektoniczna w kształcie kobiety, stosowana w okresie Starożytnej Grecji. Podaj także nazwę budowli, w której występuje.
Z podanych określeń wybierz te, które dotyczą cech malarstwa baroku:
Kompozycja statyczna, oparta na trójkącie
Kompozycja dynamiczna, w której występują układy diagonalne (ukośne)
Asymetria w układzie elementów w dziele Stosowanie symetrii
Mimika postaci podkreślająca uczucia
Brak mimiki, brak emocji ukazanych na twarzach postaci
Do poniższych ilustracji dzieł przyporządkuj właściwe im cechy. Przeciągnij i upuść odpowiednie informacje w miejsca pod ilustracją, której dotyczą.

W 1874 roku w pracowni Nadara odbyła się pierwsza wspólna wystawa impresjonistów. Zapoczątkowany przez artystów kierunek często uważa się za symboliczny początek malarstwa nowoczesnego. Określ, jakie cechy obrazów impresjonistycznych były nowatorskie w odniesieniu do malarstwa akademickiego. Podaj co najmniej pięć nowatorskich cech malarstwa impresjonistycznego.
Napisz, właściwą odpowiedź. Jaka była rola Koloseum w starożytnym Rzymie i jakie wydarzenia odbywały się na tym amfiteatrze w 80 roku n.e.?
Słownik pojęć
(franc. sztuka surowa) termin służący do określenia sztuki tworzonej przez ludzi spoza grona zawodowych artystów, dzieci, chorych psychicznie, więźniów. Według Dubuffeta ich dzieła są sztuką „w stanie surowym”, bez kulturowych zniekształceń i estetycznych nawyków. Termin art brut odnosi się też do własnej sztuki Dubuffeta i artystów pozostających pod wpływem jego koncepcji.
półautomatyczna technika mai., polegająca na wylewaniu farby na płótno i przez jego pochylanie tworzeniu ściekających, nieoczekiwanych form. Technika rozwinięta przez amerykańskich twórców z kręgu abstrakcyjnego ekspresjonizmu (j. Pollock), stosowana była także od 1942 przez Maxa Ernsta.
elewacja budynku wyróżniona od pozostałych odmienną kompozycją architektoniczną, zawierająca przeważnie główne wejście; może być podporządkowana ogólnej kompozycji budynku i jako integralna część bryły odpowiadać jej wewnętrznym podziałom lub odgrywać rolę niezależną, np. dostawiona do budowli centralnej.
(z wł. pittura al. fresco malowanie na świeżym tynku): 1) technika malarstwa ściennego, polegająca na malowaniu na mokrym tynku, pokrytym kilku warstwami zaprawy, farbami z pigmentów odpornych na alkaliczne działanie wapna, rozprowadzonymi wodą deszczową; 2) malowidło wykonane tą techniką; malowidło wykonuje się częściami, nakładając ostatnią warstwę zaprawy tylko na taką część powierzchni, jaką można zamalować w ciągu dnia; w przeciwnym razie wyschnięta zaprawa nie wiąże się już z farbą i nie zamalowane partie tynku muszą być usuwane. Przeniesienia na ścianę projektu malowidła wykonanego na kartonie dokonywano rysując siatkę ułatwiającą powiększanie, lub przez wyciśnięcie konturu na ścianie, albo przeproszenie węglem drzewnym poprzez otworki zrobione w kartonie.
architektoniczny element w formie poziomego (zwykle profilowanego) występującego przed lico muru pasa pojedynczego lub złożonego, o krawędziach przebiegających w płaszczyźnie równoległej do ściany.
(collage) - technika polegająca na zestawieniu na płaszczyźnie wycinków różnych materiałów w zamierzoną całość kompozycyjną za pomocą klejenia, spawania, i innych metod montażu.
(sztuka ulicy) – dziedzina sztuki obejmująca dzieła tworzone w przestrzeni publicznej.
Notatki ucznia
Galeria
Bibliografia
Baran B., Postmodernizm, Kraków 1992
Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2013
Broniewski T., Historia architektury dla wszystkich, Warszawa
Dobrowolski T., Sztuka Krakowa, Kraków 1978
Encyklopedia PWN
Estreicher K., Historia sztuki w zarysie, Warszawa- Kraków 1982
Fijałkowska B., Polityka i twórcy (1948–1959), Warszawa 1985
Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, oprac. T. Richardson i N. Stangos, Warszawa 1980
Kotula A., Krakowski P., Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973
Kowalska B., od impresjonizmu do konceptualizmu, Warszawa 1989
Lewińska B., Kieler W., Ars longa. Przemiany sztuki od Wenus z Willendorfu do Ogrodu rozkoszy ziemskich. Podręcznik dla liceum sztuk plastycznych i policealnego studium plastycznego, Tom 1
Osińska B., Sztuka i czas, część I, II, III i IV, B. Warszawa 1986
Porębski M., Granica współczesności, Wrocław 1965
Porębski M., Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX w., Warszawa 1966
Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie ( wiek XIX i XX), Warszawa 1988
Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie (od paleolitu po wieki średnie), Warszawa 1976
Richter H., Dadaizm, Warszawa 1983 Stopczyk S., Ekspresjonizm, Warszawa 1987 Stopczyk S., Pod znakiem konstruktywizmu, Warszawa 1987